Ξεκινωντας απo το Kodiaq, συνεχίζοντας με το Karoq και ολοκληρώνοντας με το Kamiq, η Skoda έχτισε από πάνω προς τα κάτω μια πλήρη γκάμα από SUV για όλες τις ανάγκες. Σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου υπάρχουν διαθέσιμοι και στα τρία, οπότε εάν μπορούσες να πεις πως κάτι έλειπε, αυτό το κάτι ήταν να μπορούν να καίνε και φυσικό αέριο. Από εδώ και στο εξής, το μικρότερο Kamiq αναλαμβάνει να γεμίσει αυτό το κενό, συνεχίζοντας την παράδοση που έχει στο συγκεκριμένο καύσιμο η εταιρεία.
Χρησιμοποιώντας τον 3κύλινδρο 1.000άρη κινητήρα με τις απαραίτητες τροποποιήσεις για να μπορεί να καίει και φυσικό αέριο, η έκδοση G-TEC όπως ονομάζεται, τοποθετείται στη βάση της γκάμας από άποψη ισχύος. Αποδίδει 90 PS από τις 4.000 έως τις 5.500 rpm καθώς και 160 Nm μεταξύ 1.800 και 3.800 rpm. Τα αντίστοιχα νούμερα για τη βασική έκδοση βενζίνης TSI είναι 95 PS μεταξύ 5.000-5.500 rpm και 170 Nm μεταξύ 2.000-3.500. Έχει σημασία ωστόσο να σημειωθεί πως εκτός από την καλύτερα απλωμένη απόδοση, το G-TEC έχει 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο αντί για το 5άρι του TSI.
Το CNG αποθηκεύεται σε δεξαμενές υψηλής αντοχής που βρίσκονται κάτω από τον χώρο αποσκευών και συνολικά χωρούν 13,8 kg. Ενώ για τη βενζίνη υπάρχει μόνο ένα ρεζερβουάρ ανάγκης μόλις 9 lt, ίσα για να μην μένεις όπου δεν υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου. Δεδομένου πως η μέση κατανάλωση αερίου είναι μόνο 5,3 kg/100 km, εύκολα υπολογίζεις πως με ένα γέμισμα και χωρίς να το προσπαθείς ιδιαίτερα, κάνεις περίπου 260 km (και έχεις άλλα 100+ km με βενζίνη). Με κάτι περισσότερο από €11 δηλαδή, το οποίο είναι ένα απίστευτο νούμερο με τα δεδομένα του σήμερα και συγκρίνεται μόνο με την κατανάλωση ρεύματος.
Όμως ο ανεφοδιασμός εδώ είναι πολύ πιο γρήγορος, ελάχιστα πιο χρονοβόρος από όσο σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Από την άλλη, το δίκτυο πρατηρίων που επεκτείνεται συνεχώς δεν έχει ακόμα την έκταση των πρατηρίων βενζίνης ή πετρελαίου και θα πρέπει να το μελετήσεις πριν αγοράσεις ένα αυτοκίνητο τέτοιας τεχνολογίας. Πάντως από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη ή τα Γιάννενα, η κάλυψη είναι πλέον επαρκέστατη, στο Λεκανοπέδιο το ίδιο, οπότε μένει να καλυφθεί η Πελοπόννησος, κάτι που βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού.
Στην ποιότητα λειτουργίας του 1.0 G-TEC, δεν αντιλαμβάνεσαι διαφορά σε σχέση με το να έκαιγε βενζίνη. Όμως η χαμηλότερη απόδοση γίνεται αισθητή στις χαμηλές στροφές, αφού μέχρι τις 2.000 rpm, ακόμα κι εάν πατάς βαθιά το γκάζι, η επιτάχυνση που ζητάς δεν έρχεται. Κάπου εκεί, τα 160 Nm έρχονται κάπως απότομα να δηλώσουν το «παρών», δίνοντας από εκεί και πάνω αξιοπρεπές τράβηγμα στις μεσαίες στροφές που είναι και το ιδανικό εύρος λειτουργίας του κινητήρα. Αν και σχετικά μακρύ το κιβώτιο βοηθάει, ωστόσο οι επιδόσεις που ανακοινώνει το εργοστάσιο δεν είναι ιδιαίτερα σβέλτες: Τα 0-100 km/h σε 12,5” και η τελική των 176 km/h είναι οι πιο αργές στην γκάμα, δείχνοντας ότι προτεραιότητα του G-TEC είναι η κορυφαία οικονομία.
Μόλις μάθεις να εκμεταλλεύεσαι την καλή περιοχή απόδοσης του μοτέρ πάντως, δεν είναι δύσκολο να κινείσαι σβέλτα χωρίς να καις πολύ. Εκεί που θέλει προσαρμογή είναι το ξεκίνημα σε ανηφόρες και δη στις γλιστερές, όπου το σκαλοπάτι στην απόδοση πολλές φορές σημαίνει αρκετό σπινάρισμα και πνίξιμο από τον έλεγχο της πρόσφυσης. Για ένα αυτοκίνητο με τη σφραγίδα του SUV και απόσταση από το έδαφος 18,6 cm (πρακτικά το ίδιο με τις εκδόσεις βενζίνης και πετρελαίου) αυτό έχει σημασία. Αντίστοιχη σημασία έχει και η πληροφορία πως δεν υπάρχει ρεζέρβα, αφού το χώρο της έχουν καταλάβει οι μπουκάλες αποθήκευσης του CNG.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Škoda Kamiq 1.5 TSI DSG
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη συμπεριφορά στο δρόμο, επίσης δεν υπάρχει διαφορά από τα συμβατικά Kamiq. Η δυναμική ισορροπία είναι ακριβώς ίδια, κάτι που σημαίνει πολύ καλό κράτημα, ακριβές τιμόνι και φιλικές αντιδράσεις με καλό έλεγχο του αμαξώματος και λογική κλίση στις στροφές. Και χωρίς ταλαιπωρία στις λακκούβες, αφού η άνεση παίρνει επίσης πολύ καλό βαθμό χωρίς ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας να έχει ξερές αντιδράσεις. Ακόμα πιο καλό βαθμό παίρνει το φρενάρισμα, το οποίο αναλαμβάνουν τέσσερα δισκόφρενα που έχουν καλοζυγισμένο πεντάλ και μεγάλη αντοχή στην παρατεταμένη χρήση.
Οι μπουκάλες του CNG είναι ο λόγος για τον οποίο ο χώρος αποσκευών έχει μειωθεί στα 278 lt από τα 400 lt των συμβατικών εκδόσεων. Στην πραγματικότητα ο χώρος φαίνεται πιο μεγάλος και φορτώνεται πανεύκολα, ωστόσο η διαφορά είναι αισθητή. Είναι πάντως η μόνη που θα καταλάβεις σε σχέση με τα υπόλοιπα Kamiq και αυτό μόνο καλό είναι. Ο διαθέσιμος χώρος στο πίσω κάθισμα είναι ο κορυφαίος της κατηγορίας ενώ οι αποθηκευτικοί χώροι άφθονοι, απόλυτα εναρμονισμένοι με την Simply Clever λογική της Skoda. Η εργονομία είναι πολύ σωστή και το κάθισμα δεν κουράζει ενώ θα βολέψει όλους τους σωματότυπους. Θετική εντύπωση κάνουν και τα υλικά του ταμπλό, το επάνω μέρος του οποίου καλύπτεται από μαλακό πλαστικό και τα πιο χαμηλά -αναμενόμενα- από σκληρά κομμάτια. Όσο για τη σχεδίαση, είναι απόλυτα σύγχρονη και μοντέρνα, με την 8ιντση οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων να έχει απλή λογική και πολύ καλή ανταπόκριση στην αφή.
Με τιμή σχεδόν €2.000 υψηλότερη από του TSI των 95 PS, €900 από του TSI 116 PS και €2.500 χαμηλότερη από του -αυτόματου- 1.6 TDI, το Kamiq 1.0 G-TEC ξεκινά από τις €19.500 στην έκδοση εξοπλισμού Ambition και η πλουσιότερη Style είναι €1.000 πιο ακριβή. Η μεταξύ τους διαφορά σε εξοπλισμό αποτυπώνεται στα δυναμικά πίσω φώτα LED, τις πιο πολυτελείς επενδύσεις, το σπορ τιμόνι και το δέρμα σε λεβιέ και χειρόφρενο, τον αυτόματο κλιματισμό και το ασύρματο κλειδί που δεν χρειάζεται να βγαίνει από την τσέπη για το κλείδωμα-ξεκλείδωμα και την εκκίνηση του κινητήρα. Η επιβάρυνση δικαιολογείται από αυτά τα στοιχεία, ωστόσο δεν λείπει τίποτα σημαντικό ούτε από τη Style που έχει στάνταρ όλες τις βασικές ευκολίες και καμία διαφορά σε επίπεδο υποβοήθησης οδηγού.
Τελικά, για να επιλέξεις το Kamiq 1.0 G-TEC θα πρέπει να πληροίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις: Να καλύπτεσαι από το δίκτυο ανεφοδιασμού και τον μικρότερο χώρο αποσκευών, καθώς και να μη σε απασχολεί η διαφορά σε επιδόσεις από τις υπόλοιπες εκδόσεις. Με αυτά τα δεδομένα, δεν θα πάψεις ποτέ να εκτιμάς την απίστευτη οικονομία με την οποία θα μετακινείσαι, έχοντας παράλληλα ένα από τα κορυφαία B-SUV που υπάρχουν στην αγορά.
Διαμορφώστε εδώ το δικό σας Skoda Kamiq.
Τι λέει το DRIVE
Εάν καλύπτεσαι από το δίκτυο ανεφοδιασμού, το μικρότερο χώρο αποσκευών και τις υποδεέστερες επιδόσεις από τα άλλα Kamiq, δε θα σταματήσεις ποτέ να εκτιμάς την οικονομία που δίνει το φυσικό αέριο σε ένα από τα κορυφαία B-SUV.
Τιμή από €19.500
Τεχνολογία Κινητήρας CNG/βενζίνης 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Απόδοση 90 PS/4.000-5.500 rpm, 160 Nm/1.800-3.800 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,5”
Τελική ταχύτητα 176 km/h
Μέση κατανάλωση 5,3 kg/100 km
Εκπομπές CO295-97 g/km (WLTP: 93-116 g/km)
Διαστάσεις 4.241 x 1.793 x 1.527 mm
Χώρος αποσκευών 278 lt
Βάρος 1.332 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης