Από το ξεκίνημα της 8ετούς πλέον πορείας του, το μικρό της Škoda ανακηρύχθηκε αμέσως σε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα αυτοκίνητα πόλης. Όπως άλλωστε και τα άλλα δύο μέλη της πανομοιότυπης τριπλέτας, το Volkswagen up! και το SEAT Mii. Ωστόσο με τις εξελίξεις να προχωράνε, οι Τσέχοι αποφάσισαν μια ριζική αλλαγή που παράλληλα ανοίγει την πόρτα της αμιγούς ηλεκτροκίνησης για την εταιρεία.
Νέα δεδομένα
Έτσι, η ηλεκτρική έκδοση Citigoᵉ iV, είναι η μοναδική στην οποία διατίθεται αυτή τη στιγμή το Citigo. Στο κλασικό πλέον αμάξωμα που έχει μήκος μόλις 3,6 m έχει προσαρμοστεί ένας σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη με 83 PS και 212 Nm, ο οποίος τροφοδοτείται από μια μπαταρία Li-ion που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα και το πίσω κάθισμα.
Έχει καθαρή χωρητικότητα 32,3 kWh και υποστηρίζει φόρτιση με έως και 40 kW, με τη βοήθεια της οποίας μπορείς να πετύχεις στάθμη μπαταρίας 80% μέσα σε μια ώρα. Με τη χρήση Wallbox 7,4 kW το ίδιο ποσοστό φόρτισης απαιτεί 4 ώρες και 15 λεπτά, ενώ σε οικιακή πρίζα ισχύος 2,3 kW ο αντίστοιχος χρόνος αγγίζει τις 13 ώρες.
Με αυτή την αποθηκευμένη ενέργεια, το Citigoᵉ iV μπορεί να πάει αρκετά μακριά. Χωρίς ιδιαίτερη προσοχή άνετα αγγίζει τα 220 km, ενώ εάν είσαι λίγο προσεκτικός και εκμεταλλεύεσαι σωστά την ανάκτηση ενέργειας στην επιβράδυνση, τα 265 km είναι ένας απόλυτα ρεαλιστικός στόχος. Τα πετύχαμε με άνεση στη δοκιμή μας, οδηγώντας αποκλειστικά με το κανονικό πρόγραμμα οδήγησης. Ούτε με το Eco που μειώνει την ισχύ του κινητήρα, ούτε και με το Eco+ που κάνει μέγιστη εξοικονόμηση απενεργοποιώντας ακόμα και τον κλιματισμό. Ο μόνος περιορισμός που θέσαμε, ήταν ακόμα και στην Αττική Οδό να μην ξεπερνάμε παρά μόνο όταν ήταν αναγκαίο τα 110 km/h.
Παιχνιδάκι
Στην οδήγηση, το Citigoᵉ iV χαρακτηρίζεται από κορυφαία κύλιση και αφοπλιστική ευκολία να ελίσσεται και να παρκάρει ακόμα και στις πιο δύσκολες αστικές συνθήκες.
Είναι ευέλικτο, επιταχύνει ομαλά, αθόρυβα και γραμμικά τουλάχιστον μέχρι τα 80 km/h, ενώ η μαλακή ανάρτηση απορροφά σχεδόν όλες τις λακκούβες του δρόμου. Το σχετικά μεγάλο βάρος των 1.235 kg που επιπλέον μοιάζει να επιβαρύνει περισσότερο το πίσω μέρος δεν προβληματίζει, αφού τελικά ο έλεγχος του αμαξώματος είναι συγκροτημένος. Η κλίση στις στροφές είναι αισθητή αλλά όχι υπερβολική και ο έλεγχος της ευστάθειας αν και ευαίσθητος προλαμβάνει δύσκολες καταστάσεις χωρίς ο οδηγός να αγχωθεί καν.
Τα 0-100 km/h σε 12,3” που ανακοινώνει το εργοστάσιο δεν μπορούν να εκφράσουν ούτε στο ελάχιστο τη ζωντάνια της επιτάχυνσης του Citigoᵉ iV σε καθημερινές ταχύτητες πόλης, ενώ η χαμηλή τελική των 130 km/h σε καλύπτει στο περιαστικό πεδίο. Αρκεί να γνωρίζεις πως όσο πιο κοντά της φτάνεις, τόσο πλησιάζεις και στην επόμενη φόρτιση. Ωστόσο σε γενικό πλαίσιο η διαχείριση της ενέργειας είναι πολύ αποτελεσματική και έχεις πάντα μια ρεαλιστική προσέγγιση της αυτονομίας από τον υπολογιστή του αυτοκινήτου.
Χρήσιμη είναι και η πληροφορία πως η ένταση ανάκτησης της ενέργειας ρυθμίζεται από το λεβιέ της μετάδοσης σε τέσσερα επίπεδα, έτσι ώστε να επεμβαίνεις στο πόσο δυνατά θα επιβραδύνει το αυτοκίνητο όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι. Στο τέταρτο επίπεδο, το Β, πρακτικά το πεντάλ του φρένου είναι αχρείαστο, αφού μπορείς να σταματάς εκεί που θέλεις χωρίς να το αγγίζεις. Οπότε το μόνο που ενοχλεί είναι η όχι απόλυτα γραμμική αίσθηση του πεντάλ, κάτι συνηθισμένο σε όσα συστήματα κίνησης κάνουν ανάκτηση ενέργειας.
Κατά τα άλλα, η ηλεκτρική έκδοση του μικρού Škoda λίγο διαφέρει σε χαρακτηριστικά από τις συμβατικές. Τη βασική αλλαγή θα την παρατηρήσεις στο εμπρός μέρος όπου η μάσκα είναι βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος. Στο εσωτερικό, που παραμένει ένα από τα πιο ευρύχωρα που υπάρχουν στα αυτοκίνητα πόλης, ο διάκοσμος είναι λίγο πιο μοντέρνος και στον πίνακα οργάνων έχουν ενσωματωθεί οι απαραίτητες ενδείξεις για την κατανάλωση ενέργειας. Επιπρόσθετα ο χώρος αποσκευών διατηρεί τη χωρητικότητα των 250 lt, οπότε καλύπτει περισσότερες απαιτήσεις από τα ψώνια του σουπερμάρκετ.
Την παραπάνω από θετική εικόνα του Citigoᵉ iV ολοκληρώνει η τιμή που μαζί με την κρατική επιδότηση ξεκινά από τις €18.955 και το καθιστά ένα από τα προσιτά ηλεκτρικά της αγοράς.
Τι λέει το DRIVE
Το μικρό Škoda είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προσιτές διόδους στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης.
Τιμή Από €18.955 (με επιδότηση)
Τεχνολογία EV, σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 36,8 kWh (μικτή), κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 83 PS, 212 Nm/0-2.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,5”
Τελική ταχύτητα 130 km/h
Αυτονομία 265 km*
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 3.597 x 1.645 x 1.481 mm
Χώρος αποσκευών 250 lt
Βάρος 1.235 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης