Ποια είναι τα αυτοκινητικά trend της εποχής που αναζητούν ολοένα και περισσότεροι αγοραστές που διαβαίνουν τις πύλες των ελληνικών αντιπροσωπειών; SUV, φιλικότητα προς το περιβάλλον, οικονομία και στιλ. Ακόμα κι αφήνοντας στην άκρη τα υποκειμενικά κριτήρια του τελευταίου, δύσκολα θα υποστηρίξει κάποιος ότι απουσιάζει από το κουπέ SUV σουλούπι του Arkana. Και θα σημειώναμε ότι η Renault, αν και άργησε, μπαίνει πλέον πολύ δυναμικά στον χορό των SUV και των υβριδικών, με ένα μοντέλο κομμένο και ραμμένο στα «θέλω» της εποχής.
Στην φουλ υβριδική έκδοση E-TECH, το Arkana όχι απλώς ικανοποιεί πολλά από τα «θέλω» όσων αναζητούν το επόμενο SUV τους, αλλά ως μπόνους, έρχεται να τους το προσφέρει σε mainstream τιμή. Αυτό δηλαδή που μέχρι χθες ήταν προνόμιο μόνο των λεγόμενων premium κατασκευαστών.
Εκλαϊκεύοντας τα κουπέ SUV
Όπως αναφέραμε και στην πρώτη δοκιμή μας, το Arkana εξελίχθηκε από τη γαλλική εταιρεία με σκοπό να διατεθεί αποκλειστικά στην αγορά της Ρωσίας. Όπως και έγινε αρχικά, στην αχανή χώρα όπου η Renault έχει πολύ δυναμική παρουσία. Ωστόσο, τα μηνύματα από τις χώρες της Ευρώπης και η διαρκής άνοδος των κουπέ SUV ανάγκασαν τους Γάλλους να επαναπροσδιορίσουν το αρχικό πλάνο τους. Και να αποφασίσουν να μπουν στο μάτι των premium κατασκευαστών, όπως οι BMW, Mercedes-Benz και Audi, εκλαϊκεύοντας την κατηγορία και στις υπόλοιπες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου.
Εμπορικά, το Arkana τοποθετείται ανάμεσα στο Kadjar και στο μικρότερο Captur, με το οποίο μοιράζεται και την ίδια πλατφόρμα. Παρότι δεν του φαίνεται, το μήκους 4,57 m κουπέ SUV βασίζεται σε μια επιμηκυμένη έκδοση της πλατφόρμας της Συμμαχίας, τη CMF-B, και είναι περίπου 30 cm μακρύτερο από το μικρότερο SUV της Renault. Παρατηρώντας το από κοντά, διαπιστώνεις πως οι φωτογραφίες ίσως να το αδικούν. Είναι σικάτο με απλές γραμμές και πιο χορταστικές διαστάσεις συγκριτικά με το Captur. Η εμπρός όψη το κάνει άμεσα αναγνωρίσιμο ως μέλος της οικογένειας Renault, ενώ η μεγάλη απόσταση από το έδαφος (20 cm) δίνει όγκο στο προφίλ και ενισχύει τον χαρακτήρα SUV. Το χαμήλωμα της οροφής πίσω δένει αρμονικά με το υπόλοιπο αμάξωμα και αξίζει να σημειώσουμε πως ο αέρας του κουπέ δεν έχει επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό την πρακτικότητα, όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτού του είδους τα μοντέλα.
Οι χώροι στην καµπίνα είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί, ειδικά για οδηγό και συνοδηγό των οποίων τα καθίσµατα έχουν σωστή στήριξη και ανατοµική σχεδίαση. Έτσι µπορεί εύκολα να βρεθεί η ιδανική θέση. Ο χώρος για τα πόδια στο πίσω κάθισµα είναι επίσης πολύ µεγάλος. Το διαθέσιµο ύψος δεν εντυπωσιάζει συγκριτικά µε τα πιο συµβατικά SUV αυτού του µεγέθους. Αναλογικά µε την κλίση της οροφής και τον χαρακτήρα του όµως είναι αρκετά καλύτερος από αυτό που περιµένεις πριν κάτσεις για πρώτη φορά στις πίσω θέσεις. Ψηλά τη σηµαία της πρακτικότητας κρατά και ο χώρος αποσκευών που µε 480 lt είναι µεγάλος και εύχρηστος παρότι λίγο µικρότερος από τα 513 lt των ήπια υβριδικών εκδόσεων. Και το διπλό πάτωµα σου δίνει είτε µεγαλύτερο σε όγκο ενιαίο χώρο φόρτωσης είτε ένα επίπεδο πάτωµα όταν θελήσεις να εκµεταλλευτείς τα αναδιπλούµενα πίσω καθίσµατα για να µεταφέρεις µακρύτερα αντικείµενα.
Πέρα από τα χωροταξικά, το υπόλοιπο εσωτερικό έχει τη γνώριµη εικόνα που µας έχει συνηθίσει η Renault στα τελευταία µοντέλα της, µε την παράσταση να κλέβουν οι δύο µεγάλες οθόνες: Μία 9,3” για το infotainment και µια για τον πίνακα οργάνων (έγχρωµη 7,0” ή προαιρετικά 10,2”). Τα ψηλά τµήµατα της καµπίνας καλύπτονται από µαλακό υλικό, ενώ πιο χαµηλά τα πλαστικά είναι αναµενόµενα σκληρά αλλά έχουν προσεγµένη συναρµολόγηση. Γενικά, το φινίρισµα της καµπίνας δίνει την upper-class αίσθηση που ψάχνεις σε ένα αυτοκίνητο που θέλει να διαφέρει και προτάσσει το στιλ ανάµεσα στα πλεονεκτήµατά του.
Από εκεί και πέρα, οι θήκες για µικροαντικείµενα είναι βολικές και αρκετές σε αριθµό και χωρητικότητα, ενώ εργονοµικά δύσκολα θα βρεις κάτι για να γκρινιάξεις. Υπάρχουν αρκετοί φυσικοί διακόπτες -που φωτίζονται µάλιστα τη νύχτα- για τις διάφορες λειτουργίες και δεν χρειάζεται να καταφεύγεις στην οθόνη αφής του infotainment, π.χ., για να ρυθµίσεις τον κλιµατισµό.
Με άρωµα F1
Πέρα φυσικά από το σχήµα, το δεύτερο χαρακτηριστικό που κάνει την συγκεκριµένη έκδοση του Arkana να ξεχωρίζει είναι το υβριδικό σύστηµα κίνησης. Με τις ρίζες του στο σύστηµα που εξέλιξε η Renault για το µονοθέσιό της στη Formula 1.
To υβριδικό σύστηµα κίνησης E-TECH που µας πρωτοσυστήθηκε στο Clio ενσωµατώνει περισσότερες από 150 πατέντες και αποτελείται από έναν θερµικό κινητήρα 1,6 λίτρων µε ισχύ 94 PS, έναν ηλεκτροκινητήρα µε 49 PS και έναν ακόµη HSG (High-voltage Starter Generator) µε 20 PS. Η αρχιτεκτονική του έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτρέπει τη λειτουργία µε οποιονδήποτε δυνατό συνδυασµό: 100% ηλεκτρικά, εν σειρά υβριδική λειτουργία, παράλληλη υβριδική λειτουργία, εν σειρά και παράλληλη υβριδική λειτουργία και τέλος κάνοντας ανάκτηση ενέργειας µε το εντυπωσιακό έως και 0,4 G επιβράδυνσης από το ηλεκτρικό σύστηµα.
Το υβριδικό σύνολο συµπληρώνεται από µια µπαταρία χωρητικότητας 1,2 kWh κι ένα πρωτοποριακό αυτόµατο κιβώτιο, επίσης εµπνευσµένο από τη Formula 1, που διαθέτει τέσσερις ασυγχρόνιστες σχέσεις. Δύο σχέσεις µετάδοσης διαθέτει ο πρωτεύοντας ηλεκτρικός κινητήρας για να εισφέρει στην κίνηση του αυτοκινήτου όσο πιο αποδοτικά γίνεται. Μια ακόµα καινοτοµία του κιβωτίου είναι η απουσία κλασικής όπισθεν στο κιβώτιο, µε το συγκεκριµένο Arkana να κινείται προς τα πίσω εκµεταλλευόµενο την αλλαγή φοράς περιστροφής του ηλεκτροκινητήρα.
Συνδυαστικά το σύστηµα αποδίδει 145 PS και το Arkana E-TECH απαιτεί 10,8” για τα 0-100 km/h, ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 172 km/h. Δεν διεκδικεί δάφνες για τις απόλυτες επιδόσεις του, αλλά στην πράξη είναι παραπάνω από ικανοποιητικές για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ειδικά όσον αφορά τις ρεπρίζ. Η δύναµή του απλώνεται µεστά και γραµµικά, επιτρέποντας του να κινείται σε σβέλτο ρυθµό είτε σε αστικό περιβάλλον είτε στους δρόµους της περιφέρειας.
Η λειτουργία του E-TECH είναι υποδειγµατική µε όλα τα εµπλεκόµενα µέρη να συνεργάζονται αθόρυβα ως ένα καλοκουρδισµένο σύνολο: Οµαλή µετάβαση από την αµιγώς ηλεκτρική λειτουργία στις χαµηλές ταχύτητες σε υβριδική, καθώς ανεβαίνουν τα χιλιόµετρα µε τον θερµικό κινητήρα να αναλαµβάνει το κύριο έργο κίνησής του. Το µεγαλύτερο πλεονέκτηµα είναι η οικονοµία που πετυχαίνει, η οποία µε την βοήθεια της ηλεκτρικής συνδροµής µπορεί να περιοριστεί σε µικτές συνθήκες στα 5,8 lt/100 km. Επίδοση που πετύχαµε χωρίς κόπο. Οι εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα από την άλλη, κυµαίνονται σύµφωνα πάντα µε το πρωτόκολλο WLTP, στα 112-117 g/km.
Στον δρόµο, και αυτή η έκδοση του Arkana σε κερδίζει µε το ποιοτικό πάτηµα και την εντυπωσιακά αθόρυβη κύλιση που συναγωνίζεται στα ίσια αρκετά µοντέλα µε την ταµπέλα του premium. Η λειτουργία της ανάρτησης που αποτελείται από γόνατα MacPherson εµπρός και ηµιάκαµπτο άξονα πίσω, είναι σχεδόν υποδειγµατική. Όσο σφιχτή πρέπει για να περιορίζει την κλίση στις στροφές, χωρίς ωστόσο να κουράζει ή να επιτρέπει αναπήδηση του πίσω άξονα ακόµα και στα πιο ταλαιπωρηµένα τµήµατα των ελληνικών δρόµων.
Το υβριδικό Renault Arkana μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι την ταχύτητα των 75 km/h.
Στον ανοικτό δρόµο είναι σταθερό και ευθύβολο, εµπνέοντας σιγουριά. Στις καµπές, το τιµόνι έχει καλή επικοινωνία µε τον οδηγό και το κράτηµα είναι υψηλού επιπέδου, µε προοδευτικές αντιδράσεις και ήπια αλλά αποτελεσµατική λειτουργία του ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας. Κανένα παράπονο δεν προκύπτει και από τα φρένα που είναι δυνατά, µε τη λειτουργία ανάκτησης να έχει επηρεάσει ελάχιστα την προοδευτικότητα του µεσαίου πεντάλ.
Προσιτή προσέγγιση
Όπως αναφέραµε και στην αρχή, ένας από τους στόχους του Arkana ήταν να εκλαϊκεύσει µια κατηγορία που κινείται παραδοσιακά σε υψηλή τιµή. Με αυτό κατά νου, το γαλλικό κουπέ SUV µπορεί να χαρακτηριστεί προσιτό ακόµα και στην τεχνολογικά προηγµένη υβριδική έκδοση E-TECH. Η τιµή της ξεκινά από τις €30.790 για το επίπεδο εξοπλισµού Expression και φθάνει έως τις €33.290 της πλουσιότερης Dynamic. Σε κάθε περίπτωση, ο εξοπλισµός είναι παραπάνω από πλήρης τόσο σε στοιχεία άνεσης όσο και συστήµατα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Ενώ η αγορά του συνοδεύεται από πέντε χρόνια εγγύησης για τα µηχανικά µέρη.
Απέναντι και στα πιο συµβατικά SUV όµως και σε µια εποχή που η τιµή των αυτοκινήτων έχουν πάρει την ανιούσα, το υβριδικό Arkana επιδεικνύει το ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα. Ξεχωριστή εµφάνιση, χώροι και αποδοτικό υβριδικό σύστηµα που εξασφαλίζει µειωµένα ετήσια πάγια έξοδα. Συνιστώσες που δεν θα αφήσουν το αυτοκίνητο να περάσει απαρατήρητο.
Τι λέει το DRIVE
Η ελκυστική εμφάνιση του Arkana θα ικανοποιήσει όσους αναζητούν ένα SUV πέρα από τα συνηθισμένα, με την υβριδική τεχνολογία του να προσφέρει εξαιρετική οικονομία και ικανοποιητικές επιδόσεις.
Τιμή Από €30.790
Τεχνολογία Υβριδικό, κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, 94 PS/5.600 rpm, 148 Nm/3.600 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 49 PS/205 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 20 PS/50 Nm, μπαταρία 1,2 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 145 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,8”
Τελική ταχύτητα 172 km/h
Μέση κατανάλωση* 5,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 112-117 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.568 x 1.821 x 1.576 mm
Χώρος αποσκευών 480 lt
Βάρος 1.435 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης