Είμαι αρκετά σίγουρος πως όταν ο Κικέρωνας αναφωνούσε το περίφημο «ο tempora, o mores» δεν είχε στο μυαλό του την ηλεκτρική μετάβαση της γερμανικής εταιρείας και την Porsche Taycan. Ίσως και διότι δεν θα εκτιμούσε τα φύλα των Τευτόνων εκείνη την εποχή… Με τους απογόνους τους όμως και τον τρόπο με τον οποίο έχουν προσεγγίσει την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης, κανείς δεν μπορεί να έχει παράπονο στις μέρες μας.
Αυτό το τελευταίο επιβεβαιώσαμε πέρυσι, στην πρώτη επαφή με την Taycan 4S. Το ίδιο φιλοδοξούμε να κάνουμε και σήμερα, ανηφορίζοντας την Πάρνηθα με την Porsche Taycan 4 Cross Turismo.
Η Porsche Taycan είναι ένα πραγματικό σπορ ηλεκτρικό και όχι ένας πύραυλος περιορισμένης χρήσης με βασική αποστολή τον εντυπωσιασμό στα φανάρια.
Στον δρόμο, καφές και κουβέντα με τον Θανάση. Στο φωτογραφικό του μάτι αρέσει ιδιαίτερα ο επιπλέον πίσω όγκος του αυτοκινήτου. Και γιατί όχι; Χάρη σε αυτόν μπορεί να μεταφέρει με άνεση όλη την πραμάτεια του. Μεγάλες τσάντες με μηχανές και φακούς, επαγγελματικά τρίποδα, καθαριστικά, τα πάντα. Άνετα και με άφθονο χώρο για άλλα τόσα.
Εγώ πάλι δηλώνω πιο συντηρητικός στα γούστα. Η κλασική Porsche Taycan μου ταιριάζει καλυτέρα όταν χαζεύω το προφίλ της. Που και πάλι όμως έχω τα θέματά μου με τον όγκο και το βάρος. Ένα old school μυαλό δεν μπορεί εύκολα να συσχετίσει την έννοια του σπορ με ένα 5μετρο θηρίο βάρους 2,3 (και βάλε) τόνους. Που από πάνω δεν καίει και βενζίνη!
Όπως φαίνεται όμως, γελά αυτάρεσκα όποιος γελάει τελευταίος. Στην περίπτωσή μας δηλαδή, οι άνθρωποι εξέλιξης της Porsche που για μία ακόμα φορά έκαναν το θαύμα τους. Επιδιώκοντας να διευρύνουν το κοινό της Taycan, δημιούργησαν μία τύποις crossover εκδοχή της. Μία έκδοση που επεκτείνει το φάσμα χρήσης του αυτοκινήτου, διατηρώντας παράλληλα την εστίαση στις επιδόσεις και στην οδική συμπεριφορά.
Ξεκινώντας από τα βασικά της πρώτης γνωριμίας, η Porsche Taycan Cross Turismo προσφέρεται αποκλειστικά σε τετρακίνητη, με το μεγάλο συσσωρευτή της εταιρείας -δηλαδή με 83,7 ωφέλιμες κιλοβατώρες- και με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση πέντε θέσεων. Σε σχέση με τη «σκέτη» Taycan υπολογίστε λίγο παραπάνω ύψος, μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος που μπορεί να φτάσει μέχρι και τους 14,6 πόντους και καμιά εκατοστή κιλά παραπάνω ανάλογα με την έκδοση.
Για ένα πουρίστα, αυτά και μόνο είναι αρκετά να χαλάσουν την αρχική συνταγή. Στην πράξη όμως, τα λίγα χιλιοστά επιπλέον διαδρομής των αναρτήσεων και ο ελαφρά υποδεέστερος λόγος ισχύος/βάρος δεν πρόκειται να κάνουν τη διαφορά. Κανείς δεν θα καταλάβει τίποτα, εκτός ίσως και αν στραφεί στο Sport Chrono για να μετράει χρόνους στην πίστα.
Τι κερδίζεις τώρα για τα προαναφερόμενα που χάνεις; Αρχικά το μεγαλύτερο διαμέρισμα των αποσκευών -με 446 lt πίσω, συν 84 lt στο frunk. Και δευτερευόντως τη δυνατότητα να χωρέσεις με άνεση δύο ακόμα φίλους στην καμπίνα 2+2. Τα πίσω καθίσματα δεν είναι προφανώς όπως τα εμπρός, είναι όμως εμφανώς σχηματοποιημένα για να προσφέρουν τόση πλευρική στήριξη όση ένα σύγχρονο μικρομεσαίο σε οδηγό και συνοδηγό. Όπερ σημαίνει ευχαρίστηση για περισσότερο κόσμο.
Ένας ακόμα νεωτερισμός -εάν υπάρξει περίπτωση να το εκμεταλλευτεί κάποιος- είναι το πρόγραμμα Gravel που ενεργοποιείται από την κάτω οθόνη του ταμπλό. Και επεμβαίνει σε διάφορες παραμέτρους, όπως στο σύστημα κίνησης και στην αερανάρτηση, δίνοντας μία κατά κάποιο τρόπο «off road» δυνατότητα.
Μεταξύ μας, δεν γνωρίζουμε πόσοι θα πατήσουν χώμα με τα 20άρια Pirelli Cinturato P7 Blue Elect. Αναγνωρίζουμε όμως ως ιδιαιτέρως χρήσιμη τη σύνδεση της ανάρτησης με το GPS. Έτσι όποτε φτάνεις σπίτι (ή σε κάποιο έντονο σαμαράκι της περιοχής) να ανασηκώνεται αυτόματα για να περάσεις χωρίς επαφή στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα.
Μιας που όποιος στοχεύει πρωτίστως στα γκάτζετ και στην πολυτέλεια θα βρει και αλλού πορτοκαλιές, ας επανέλθουμε στο βουνό. Στο proving ground που διαχωρίζει την Porsche από όλα τα υπόλοιπα ηλεκτρικά (ναι, και τα Tesla). Αρχικά θα δηλώσουμε πως δεν υπάρχει κανένα EV που να προσφέρει τέτοια θέση οδήγησης. Ένα κάθισμα που σε στηρίζει απόλυτα, χωρίς να γίνεται κουραστικό. Ένα τιμόνι χάρμα οφθαλμών, με ιδανική διάμετρο και πάχος στεφάνης και -ως έξτρα πινελιά- έναν περιστροφικό διακόπτη στο τρίτο μπράτσο για τα προγράμματα οδήγησης.
Ο κυρτός ψηφιακός πίνακας οργάνων με τη ρετρό προσέγγιση θυμίζει κάτι από αερόψυκτες 911 με τη στεφάνη να μην κρύβει τίποτα ουσιαστικό. Και πιο μακριά, το βλέμμα χάνεται σε μια μεγάλη μουσούδα με τις ανασηκωμένες άκρες της να σημαδεύουν το δρόμο. Την όποια έξαψη η Porsche ξέρει να τη χτίζει βήμα βήμα. Ακόμα και με μικρολεπτομέρειες, όπως το μπουτον της εκκίνησης αριστερά του τιμονιού. Και ας παίρνουν τα πάντα εμπρός αυτόματα με το που θα κάτσεις στη θέση του οδηγού.
Οι χορταστικές οθόνες έχουν απτική ανάδραση. Παραμένουν αφής, αλλά δίνουν και μία μικρή δόνηση με πολύ καλή αίσθηση. Εξαιρετική είναι και η γενικότερη ποιότητα κατασκευής που άλλα EV δεν βλέπουν ούτε με κιάλια. Ο συνοδηγός έχει τη δική του οθόνη να παίζει και να περνάει την ώρα του. Για να πούμε όμως και του στραβού το δίκιο, στην προσπάθειά του να εντυπωσιάσει, το λογισμικό του infotainment καταλήγει να γίνεται κάπως δύσχρηστο για συγκεκριμένες λειτουργίες.
Κάτι που παραμένει αναλλοίωτο σε όλες τις Porsche Taycan είναι ο ήχος. Αδιάφορος στα βασικά προγράμματα Range και Normal, αρχίζει να παίρνει όγκο στο Sport και απογειώνει την εμπειρία στο Sport Plus. Μεστός και δυναμικός, είναι μεν τεχνητός αλλά ακούγεται με ένα τρόπο φυσικό που προκαλεί ρίγος. Αναμφίβολα η Porsche Taycan είναι το μόνο EV που ακούγεται αρρενωπό.
Αναλογικά, την ίδια πορεία στην ψυχολογία του οδηγού ακολουθούν και οι άλλες αισθήσεις. Από εκεί που στο Range μπορείς να κινηθείς μέχρι τα 100 km/h -για λόγους οικονομίας- ανεβαίνοντας έως το Sport Plus ή επιλέγοντας το δικό σου set-up στο Individual, νιώθεις εμφατικά την αλλαγή στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Αντιλαμβάνεσαι την απόσταση από το έδαφος να μειώνεται και τις κατακόρυφες μετατοπίσεις του αμαξώματος να εκμηδενίζονται. Το τιμόνι να σκληραίνει στα χέρια σου και να διαβάζει καλύτερα το οδόστρωμα.
Ως μπόνους, ανακαλύπτεις με τη χρήση μικρές λεπτομέρειες, επιμελώς κρυμμένες. Όπως για παράδειγμα τον τρόπο λειτουργίας του launch control, όπου στη ρύθμιση Sport πατάς αρχικά φρένο, ύστερα τέρμα γκάζι και έχεις οπλίσει.
Σε αυτή την περίπτωση, η Porsche φροντίζει να παρέχει ένα πρόσκαιρο ηλεκτρικό overboost, ανεβάζοντας τη ισχύ από τους 380 στους 476 ίππους. Δεν είναι όμως τόσο το 5,1” του 0-100 ως νούμερο όσο ότι αφήνοντας το φρένο ξαφνικά σταματά να ακούγεται κάθε τεχνητός ήχος. Σαν να βουτάς στο κενό και να νιώθεις το σώμα σου να εκσφενδονίζεται προς τα εμπρός, με ένα σταθερής έντασης τράβηγμα 0,62 g. Μία κινηματογραφική ταχύτητα δίνης, ένα πράμα…
Τα χιλιόμετρα μαζεύονται -και διατηρούνται- εύκολα στην ευθεία. Κρατάς για μερικά δευτερόλεπτα την αναπνοή σου και βλέπεις το ψηφιακό κοντέρ να αναγράφει την τελική του αυτοκινήτου.
Τι γίνεται όμως σε δρόμους με καμπές και ειδικά στο πιο σφιχτό στροφιλίκι; Εκεί η αίσθηση ασφάλειας παραμένει εν πολλοίς η ίδια. Παντού μπορείς να κινηθείς γρήγορα και απροβλημάτιστα. Η Porsche Taycan 4 Cross Turismo φυσικά και δεν είναι 911. Παραμένει όμως ακόμη και στη μικρότερη crossover εκδοχή της ό,τι πιο σπορ με μπαταρίες μπορείς να οδηγήσεις στην Ελλάδα.
Όπως όλα τα ηλεκτρικά, βάζει κάτω εύκολα τη δύναμη, χωρίς ίχνος σπιναρίσματος, και ανταποκρίνεται με αστραπιαία αμεσότητα στις εντολές του δεξιού πεντάλ. Σε σχέση με την κλασική Porsche Taycan, αυτή εδώ δείχνει να είναι ελαφρά πιο άνετη και με καλύτερη ποιότητα κύλισης. Είναι εντυπωσιακό να βλέπεις πόσο γρήγορα οι τροχοί διαβάζουν τις ανωμαλίες του δρόμου και ακολούθως πώς τα αμορτισέρ ελέγχουν την επαναφορά -ίσως οριακά πιο αργά, έτσι ώστε η κατακόρυφη κίνηση στο σύνολό της να δείχνει στρωτή.
Το να την ξεκολλήσεις δεν είναι και πολύ πιθανό. Σε ένα μικρό βαθμό διότι η ισχύς δεν είναι τόσο ατελείωτη. Κυρίως όμως γιατί με το που θα καταλάβει ολίσθηση, το σύστημα μεταφέρει αισθητά περισσότερη δύναμη στον εμπρός κινητήρα, στέλνοντας τη μούρη προς το σημείο που σημαδεύει το τιμόνι. Υπάρχει ενίοτε ένα μικρό ψάρεμα, αλλά μόνο στα σφιχτά κομμάτια.
Σε διαδρομές όπως η ανάβαση της Πάρνηθας κερδίζεις σαφώς από την άμεση επιτάχυνση και τα απίστευτα φρένα (άνω του 1,1 g επιβράδυνση) με αεριζόμενους δίσκους 360/358 mm εμπρός/πίσω που δεν δείχνουν να γνωρίζουν τι εστί fading. Ας μην γελιόμαστε, όμως! Τα σχεδόν δύο μέτρα του πλάτους θέλουν πιο φαρδύ δρόμο. Να μη σε αγχώνει ούτε η πεζούλα στο πλάι ούτε η σκέψη αυτού που θα διασταυρωθείς μαζί του κατεβαίνοντας. Σε πιο ανοικτές καμπές πάλι, χαίρεσαι να στρίβεις, χωρίς ίχνος άγχους ή έντασης.
Άξια μνείας είναι και τα 800V της ηλεκτρικής αρχιτεκτονικής. Ένα τελευταίο αλλά απόλυτα καταλυτικό σημείο υπεροχής έναντι των υπολοίπων. Και όχι τόσο διότι μπορεί να φορτίσει με 22 kW σε εναλλασσόμενο ή έως και 270 kW σε DC, ώστε να μην περιμένεις πολύ στην πρίζα. Το υψηλότερο βολτάζ περιορίζει πρωτίστως τις θερμικές απώλειες και έτσι μπορείς να κινείσαι για όση ώρα θες flat out, χωρίς να υπερθερμαίνεται ο συσσωρευτής και χωρίς να ενεργοποιείται κανένα safe mode. Αυτό καθιστά την Porsche Taycan ένα πραγματικό σπορ ηλεκτρικό αυτοκίνητο και όχι έναν πύραυλό περιορισμένης χρήσης, με βασική αποστολή τον εντυπωσιασμό στα φανάρια.
Τι απομένει; Το ζήτημα της ανάκτησης ενέργειας που δεν λειτουργεί όπως στα άλλα EV. Υπάρχει μεν μία βαθμίδα ανάκτησης που ενεργοποιείται μέσω ενός μπουτόν στο τιμόνι, η λειτουργία της όμως θυμίζει περισσότερο χάδι. Εκεί που γίνεται όλη η δουλειά είναι όταν φρενάρεις, οπότε και τον κύριο ρόλο της πέδης αναλαμβάνουν οι ηλεκτροκινητήρες. Ο εμπρός με κιβώτιο σταθερής σχέσης και ο πίσω με κιβώτιο δύο σχέσεων.
Μέση κατανάλωση δεν μετρήσαμε ποτέ. Επιβεβαιώνουμε όμως πως διατηρείται περίπου στις 29 kWh/100 km ακολουθώντας τη λογική του «πάρε τρεις μέρες το αυτοκίνητο και κάνε ό,τι καταλαβαίνεις». Οπότε και από εδώ προκύπτει ένα μεγάλο χαμόγελο.
Τώρα το αν αξίζει η Porsche Taycan 4 Cross Turismo τα λεφτά της, δεν θέλει δεύτερη σκέψη. Η απάντηση είναι ξεκάθαρα «ναι!». Και πιθανά αρκετά περισσότερα, καθώς αν κάνεις το «λάθος» να χαζέψεις τον ατελείωτο έξτρα εξοπλισμό -από το σύστημα ενεργητικής τετραδιεύθυνσης μέχρι τον ανάγλυφο λογότυπο στο προσκέφαλο των καθισμάτων- το κοστούμι αυξάνει εκθετικά. Χαλάλι της, παρόλο και τελικά ο μεγαλύτερος προβληματισμός είναι εάν το επιπλέον κόστος θα ήταν πιο φρόνιμο να σε οδηγήσει στην ισχυρότερη 4S αντί για τα παραπάνω γκάτζετ.
Τι λέει το DRIVE
Για όποιον δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα EV και θέλει από την Porsche του μεγαλύτερους χώρους και άνεση, χωρίς να χάνει πολύ σε επιδόσεις, η Taycan 4 Cross Turismo είναι σίγουρα η κατάλληλη επιλογή. Ίσως όχι το τέλειο crossover αλλά σαφώς ένα κορυφαίο ηλεκτρικό.
Τιμή Από €101.200
Τεχνολογία BEV, δύο ηλεκτρικά μοτέρ, μπαταρία 93,4 kWh (83,7 kWh ωφέλιμη), αρχιτεκτονική 800V, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης εμπρός, δύο σχέσεων πίσω
Απόδοση 380 PS (476 PS με Launch Control), 500 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,1”
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση 24,5 kWh/100 km
Αυτονομία 380-420 km
Φόρτιση AC έως 22 kW-5 h/DC έως 270 kW-22,5’ (5-80%)
Διαστάσεις 4.974 x 1.967 x 1.409 mm
Χώρος αποσκευών 446+84 lt
Βάρος 2.320 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης