Όταν ανοίγεις την πόρτα μιας Cayenne καλό είναι να αφήσεις έξω τις προκαταλήψεις σου. Οποιαδήποτε σκέψη μπορεί να έχεις κάνει για τη χρησιμότητα των μεγάλων SUV γενικώς ή για το αν ένα τέτοιο όχημα αξίζει να φοράει τα σήματα της Porsche, πρέπει να μείνει εκτός αυτοκινήτου. Αλλά και να μην το κάνεις αυτοβούλως, θα γίνει αυτόματα ύστερα από την πρώτη βόλτα. Όταν θα έχεις μείνει να αναρωτιέσαι πώς γίνεται αυτό το αυτοκίνητο να κάνει τόσα πράγματα τόσο καλά.
Η Porsche Cayenne που έφτασε στα χέρια μας αυτή τη φορά είναι η E-Hybrid. Δηλαδή η πιο προσιτή επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση της γκάμας –η άλλη είναι η πανίσχυρη Turbo S E-Hybrid. Κάτω από το καπό της βρίσκουμε τον κινητήρα V6 με κωδικό ΕΑ839 της συμβατικής Cayenne, με μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων VarioCam Plus, δυνατότητα λειτουργίας σε κύκλο Miller κ.ά. Σε αυτή την εκδοχή διαθέτει κυβισμό 3,0 lt και ένα twin-scroll τούρμπο, αντί για το συνδυασμό 2,9 lt και bi-turbo της Cayenne S, η απόδοσή του όμως δεν παύει να είναι χορταστική: 340 PS στις 5.300-6.400 rpm και 450 Nm στο ευρύ φάσμα 1.340-5.300 rpm.
Ανάμεσα στον V6 και στο αυτόματο 8άρι Tiptronic S με το οποίο συνδυάζεται βρίσκεται ένα ηλεκτρικό μοτέρ με απόδοση 136 ίππων (100 kW) και 400 Nm. Αυτό μπορεί να απεμπλακεί από το θερμικό μοτέρ με έναν ηλεκτρομηχανικό μηχανισμό και να κινήσει μόνο του την Cayenne, ηλεκτρικά, με ταχύτητα έως 135 km/h. Πιο εντυπωσιακό όμως είναι αναμφίβολα το αποτέλεσμα του συνδυασμού των δύο πηγών ισχύος: 462 PS, αλλά και... 700 Nm, από τις 1.000 rpm! Μαζί με τη συστοιχία μπαταριών των 17,9 kWh το συνολικό βάρος φτάνει τα 2.295 kg, δηλαδή περίπου 300 παραπάνω από μια μη-υβριδική Cayenne. Αλλά αυτό δεν είναι ικανό να πλήξει σημαντικά τις επιδόσεις, τουλάχιστον σε καθημερινές συνθήκες.
Ποιο βάρος;
Στις μετρήσεις η υβριδική έκδοση εμφανίζεται πρακτικά ισοδύναμη με τη συμβατική Cayenne S των 440 PS σε επιτάχυνση εν κινήσει: Με 50-80, 80-110 και 110-140 km/h σε 1,6"/2,4"/3,1" για την E-Hybrid και σε 1,7"/2,4"/3,0" για την S. Χρειάζεται ένα πιο μεγάλο διάστημα για να φανεί η επίδραση του βάρους, όπως το 60-160 km/h σε 9,5", έναντι 8,4" της S. Και στις επιδόσεις από στάση, μπορεί τα 5,1" για το 0-100 km/h της E-Hybrid να μην απέχουν πολύ από τα 4,9" της S, αλλά στα 400 m φαίνεται η διαφορά στα kg/PS, με 13,4"/167,2 km/h, αντί για 13,1"/175,3 km/h.
Τα παραπάνω νούμερα δεν επιτυγχάνονται με την άηχη αποτελεσματικότητα ενός ηλεκτρικού, αλλά με τον V6 να γουργουρίζει ευχάριστα στις χαμηλές στροφές και να αποκτά υψίσυχνο και ερεθιστικό ήχο ψηλότερα, αρκετά πριν από τον κόφτη των 6.500 rpm. Η ήδη καλή απόκριση του γκαζιού βελτιώνεται λίγο ακόμη στα προγράμματα Sport και Sport Plus, οπότε νιώθεις ότι χειρίζεσαι ένα πραγματικά σπορ σύνολο. Σε αυτά τα προγράμματα άλλωστε, το σύστημα φροντίζει να διατηρεί στην μπαταρία μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας, έτσι ώστε το ηλεκτρικό μοτέρ να μπορεί να προσφέρει τη μέγιστη δύναμή του ανά πάσα στιγμή. Αλλιώς, αν οδηγείς στο Hybrid Auto, το πάτημα του πλήκτρου Sport Response (μέρος του πακέτου Sport Chrono, που είναι στάνταρ στην E-Hybrid) εξασφαλίζει τη μέγιστη απόδοση για 20", π.χ. για κάποια προσπέραση.
Το τιμόνι είναι άμεσο και γρήγορο, ενώ «κόβει» εντυπωσιακά. Η προαιρετική τετραδιεύθυνση περιορίζει τον κύκλο στροφής του SUV των 4,92 m στα 11,5 m, χωρίς να νιώθεις καμία ασάφεια από το πίσω μέρος όταν στρίβεις το τιμόνι με χαμηλή ταχύτητα, όπως συμβαίνει σε άλλα τέτοια συστήματα. Επιπλέον, το επίπεδο άνεσης είναι κορυφαίο. Κατεβαίνεις από το αυτοκίνητο για να σιγουρευτείς ότι πράγματι πατά σε τροχούς 285/35 R22 εμπρός και 315/30 R22 πίσω, αφού οι περισσότερες λακκούβες ισοπεδώνονται χωρίς θόρυβο και χωρίς κραδασμό.
Ο λόγος είναι ότι σε αυτό το αυτοκίνητο τα στάνταρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ PASM συνδυάζονται με αερανάρτηση. Η κανονική απόσταση των 19 cm από το έδαφος μειώνεται αυτόματα ως τα 16,2 όσο η ταχύτητα κίνησης ανεβαίνει και μπορεί να φτάσει με εντολή του οδηγού τα 24,5 cm για το πέρασμα από κάποιο εμπόδιο. Άλλωστε, η Porsche αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για SUV που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τέτοιο. Οπότε εφοδιάζει την Cayenne με προγράμματα Off Road για κίνηση σε άμμο, λάσπη, χαλίκι ή βράχια, τα οποία ρυθμίζουν κατάλληλα την τετρακίνηση, τον έλεγχο πρόσφυσης, την ανάρτηση κ.ά. Και διατηρεί την ικανότητα ρυμούλκησης τρέιλερ έως 3.500 kg –οπότε ιδού ο πιο cool τρόπος για να πας την ιστορική ή αγωνιστική σου 911 στην πίστα.
Πίσω στη στεγνή άσφαλτο της δοκιμής, η πρόσφυση που εξασφαλίζει η τετρακίνηση, φυσικά δεν είναι δυνατό να εξαντληθεί. Το κράτημα μπορεί να σου κουράσει τον αυχένα και να κάνει τους συνεπιβάτες σου να διαμαρτυρηθούν πολύ πριν το αυτοκίνητο πλησιάσει το όριό του. Εκτός από αποτελεσματική όμως, η Cayenne είναι και ιδιαίτερα συμμετοχική. Χάρη στο torque vectoring του πίσω διαφορικού PTV Plus, είναι απρόσμενα πιο ευέλικτη απ’ όσο περιμένεις με βάση το βάρος και το ύψος της. Στο πρόγραμμα Sport Plus, αρκεί μια μικρή κίνηση του τιμονιού και ένα «άσε» του γκαζιού για να πάρει τη στάση που θέλεις στην είσοδο, και να ελεγχθεί με την ίδια ευκολία στη συνέχεια, λες και ζυγίζει 1.000 kg λιγότερο απ’ όσα δείχνει η πλάστιγγα.
Μερίδιο ευθύνης για την τόσο καλή εικόνα στον δρόμο ανήκει και τις ενεργές αντιστρεπτικές PDCC που περιορίζουν πολύ αποτελεσματικά την κλίση χωρίς να πλήττουν την άνεση. Η απόσβεση των ανωμαλιών στην πιο σκληρή ρύθμιση Sport Plus θα μπορούσε να είναι και η μοναδική διαθέσιμη, με ελάχιστους αγοραστές να παραπονιούνται. Τέλος, την αποστολή της επιβράδυνσης αναλαμβάνει ένα σύστημα με 6πίστονες δαγκάνες με δίσκους 360 mm εμπρός και 4πίστονες με 358 mm πίσω. Αφού συνηθίσεις τη σχετική έλλειψη γραμμικότητας του πεντάλ, λόγω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, πείθεσαι ότι τα φρένα εκτελούν τα καθήκοντά τους με συνέπεια ακόμα και ύστερα από πιεσμένη χρήση.
Porsche για όλους
Η θέση οδήγησης παραπέμπει σε σπορ λιμουζίνα και όχι σε SUV, αφού το κάθισμα μπορεί να κατέβει αρκετά χαμηλά και το τιμόνι είναι σχεδόν κατακόρυφο. Η φαρδιά κεντρική κονσόλα που χαρακτηρίζει όλα τα μοντέλα της Porsche εντείνει αυτή την αίσθηση, αν και οι χειρολαβές στο πλάι της φανερώνουν ότι πρόκειται για το SUV της γκάμας. Η επιφάνειά της βάζει την υψηλή αισθητική σε προτεραιότητα έναντι της εργονομίας, αφού δύσκολα θα πετύχεις κάποιο από τα πλήκτρα αφής που βρίσκονται πάνω της χωρίς να πάρεις το βλέμμα σου από τον δρόμο. Οι μεγάλες ποτηροθήκες συνοδεύονται από λίγο ακόμη χώρο πίσω από τον λεβιέ, όμως κάτω από το υποβραχιόνιο ο χώρος είναι μικρός, και θύρες USB υπάρχουν μόνο εκεί μέσα.
Το infotainment με οθόνη full-HD 12" είναι πραγματικά κορυφαίο. Δεν αφήνει κανένα περιθώριο για παράπονα σε ευκρίνεια ή απόκριση, έχει μεγάλα εικονικά πλήκτρα για εύκολο χειρισμό και εντυπωσιάζει με τα γραφικά και με τους χάρτες Google στο σύστημα πλοήγησης. Αντίστοιχης ευκρίνειας είναι και οι δύο 7ιντσες οθόνες του πίνακα οργάνων που πλαισιώνουν το αναλογικό κεντρικό στροφόμετρο. Αυτό το προηγμένο ψηφιακό περιβάλλον συμπληρώνει ιδανικά μια καμπίνα κορυφαίας ποιότητας, με πολύ προσεγμένη συναρμογή και υλικά που ικανοποιούν με το παραπάνω το χέρι σου, σε κάθε σημείο.
Η Porsche αποκαλεί την Cayenne «ένα σπορ αυτοκίνητο για πέντε». Και ύστερα από την εξαιρετική εικόνα της στον δρόμο που καθιστά ρεαλιστικό το πρώτο σκέλος της φράσης, η ευρυχωρία της καμπίνας έρχεται να επιβεβαιώσει και το δεύτερο. Ο χώρος πίσω είναι άπλετος, τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι, παρά την ύπαρξη πανοραμικής ηλιοροφής. Χάρη στη ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης, στην ξεχωριστή ρύθμιση θερμοκρασίας για κάθε πλευρά και στην άνεση που εξασφαλίζει η αερανάρτηση, από αυτό το πίσω κάθισμα δεν θέλεις να βγεις. Επιπλέον είναι συρόμενο κατά 16 πόντους, αφήνοντας περισσότερο χώρο στο πορτμπαγκάζ. Το οποίο χωρά 648 lt, έχοντας χάσει το 15% του όγκου του, λόγω της συστοιχίας μπαταριών Li-Ion που βρίσκεται ακριβώς από κάτω.
Η χωρητικότητα των 17,9 kWh σύμφωνα με την Porsche επαρκεί για ηλεκτρική αυτονομία έως 48 km εντός πόλης. Στην πράξη, με το πρόγραμμα E-Power είναι σίγουρο ότι θα κινηθείς ηλεκτρικά για περισσότερα από 30, αλλά χρειάζεται αρκετή αυτοσυγκράτηση και καθόλου κίνηση σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας για να περάσεις τα 40 km.
Στη συνέχεια επιλέγεται αυτόματα το Hybrid Auto που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας με γνώμονα την οικονομία. Με καθημερινή φόρτιση, η κατανάλωση βενζίνης μπορεί να είναι από μηδέν έως περίπου 9 lt/100 km, αν δεν ξεπερνάς πολύ τα 100 km ημερησίως. Και φυσικά μπορεί φτάσει πολύ ψηλότερα από τα 13 lt/100 km, αν αδιαφορείς για τη φόρτιση και ξεζουμίζεις τη δύναμη των δύο μοτέρ. Δεν λείπουν οι λειτουργίες E-Hold και E-Charge, με την τελευταία να μπορεί να φορτίσει εν κινήσει τη μπαταρία ως το 80%. Σε μια απλή πρίζα χρειάζονται 7-10 ώρες για την πλήρωσή της, αναλόγως παροχής, ενώ σε Wallbox ή δημόσιο σημείο φόρτισης ο on-board φορτιστής των 7,2 kW τη γεμίζει σε 2,5 ώρες.
Ο τελευταίος αποτελεί ένα ακόμα από τα στοιχεία έξτρα εξοπλισμού (ο στάνταρ είναι 3,6 kW) που κάνουν τη συγκεκριμένη Cayenne E-Hybrid τόσο ποθητή. Μεταξύ όλων όσων προαναφέρθηκαν υπάρχουν ακόμα matrix LED φώτα PDLS Plus που επιτρέπουν τη χρήση της μεγάλης σκάλας χωρίς να τυφλώνονται οι άλλοι χρήστες του δρόμου, πανοραμική οροφή, ηχοσύστημα 585 W της Bose κ.ά. Παρούσες και οι πινελιές του τμήματος Porsche Exclusive Manufaktur που περιλαμβάνουν τις ζάντες Sport Classic 22", τα φτερά στο χρώμα του αμαξώματος, τα γκρι πίσω φώτα κ.ά.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Όλα αυτά ανεβάζουν την τιμή αρκετά παραπάνω από τις €108.200 της βασικής έκδοσης, αλλά αυτό μάλλον δεν έχει μεγάλη σημασία αν πράγματι είσαι υποψήφιος αγοραστής. Την Cayenne E-Hybrid δεν θα την επιλέξεις ύστερα από σύγκριση οικονομοτεχνικού χαρακτήρα με ανταγωνιστικά της μοντέλα, όπως είναι τα Audi Q8 60 TFSI e quattro και BMW xDrive45e. Θα την πάρεις επειδή ψάχνεις την τέλεια μεταφορά της εμπειρίας οδήγησης μιας Porsche στην πρακτική συσκευασία ενός οικογενειακού SUV, με το χαμηλό κόστος χρήσης και τα φορολογικά οφέλη ενός PHEV. Οπότε καθένας θα προσθέσει όσα έξτρα χρειάζεται έτσι ώστε από αυτούς τους τομείς να ενισχυθεί, για να εναρμονιστεί με τις απαιτήσεις του. Και να προκύψει έτσι το κορυφαίο οδηγικά σύνολο της κατηγορίας.
Τι λέει το DRIVE
Κάτω από το μανδύα του πρακτικού SUV κρύβεται ένα σπορ αυτοκίνητο, που ψάχνει ευκαιρία για να φανερωθεί. Για την πιο έντονη οδηγική εμπειρία στην κατηγορία, μην ψάχνεις άλλο.
Τιμή Από €108.200
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 2.995 cc, V6, 24v, 4 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, VarioCam Plus, twin-scroll τούρμπο, 340 PS/5.300-6.400 rpm, 450 Nm/1.340-5.300 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 136 PS (100 kW), 400 Nm, μπαταρία 17,9 kWh, τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 462 PS/5.250-6.400 rpm, 700 Nm/1.000-3.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,1”
0-160 km/h 12,0”
0-400 m 13,4” @ 167,2 km/h
0-1.000 m 24,5” @ 211,3 km/h
60-160 km/h 9,5”
50-80 km/h 1,6”
80-110 km/h 2,4”
110-140 km/h 3,1”
Φρένα 100-0 km/h 38 m
Τελική ταχύτητα 253 km/h
Μέση κατανάλωση 9,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 71-83 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.918 x 1.983 x 1.696 mm
Χώρος αποσκευών 648 lt
Βάρος 2.295 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία *Με φόρτιση και χρήση 100 km
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης