Εδώ και μια 10ετία, διανύουμε μια εποχή που η αγορά του αυτοκινήτου σε παγκόσμια κλίμακα δημιουργεί σχεδόν μόνο SUV και crossover. Σχεδιαστές και marketeers εστιάζουν στο συγκεκριμένο τύπο αμαξώματος, σε διάφορα μεγέθη. Ξεχειλώνουν τα όρια των κατηγοριών, όπως τα γνωρίζαμε, και δημιουργούν αυτοκίνητα που προκύπτουν ακόμη και το ένα μέσα από το άλλο, σαν τα μωρά της Μπάμπουσκα. Κάποιοι τύποι αμαξώματος, οι οποίοι για δεκαετίες αποτέλεσαν πυλώνες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως τα μικρά χάτσμπακ (B segment) και οι μεσαίες μπερλίνες (D segment) τώρα μοιάζουν ξεπερασμένοι. Μοντέλα που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες παράγονται σχεδόν από υποχρέωση. Και με την πρώτη ευκαιρία, όταν έρθει η ώρα της αλλαγής, θα καταργηθούν για να αντικατασταθούν από κάποιο… SUV ή crossover.
Από αυτή την άποψη, η κίνηση της Peugeot να παρουσιάσει μια μπερλίνα είναι τολμηρή. Και το έκανε επαναφέροντας στο προσκήνιο μια ξεχασμένη κωδική ονομασία. Στο παρελθόν, το 508 πέρασε και δεν ακούμπησε από την ελληνική αγορά. Αλλά το αυτοκίνητο που η μάρκα λανσάρει σήμερα κάνει αίσθηση. Ακόμη και αν δεν γίνει εμπορικό σουξέ, λόγω της «δύσκολης» κατηγορίας, σίγουρα έχει ήδη τραβήξει την προσοχή των ειδικών. Όπως ακριβώς τραβά και την προσοχή των ανθρώπων που το βλέπουν στο δρόμο και αντιδρούν με thumbs-up, χαμόγελα, επιφωνήματα θαυμασμού και… ερωτήσεις. Ξεκινώντας από τα βασικά. Τι είναι;
Είναι το αυτοκίνητο που έφτιαξε η Peugeot για να εδραιώσει τη θέση της ως premium κατασκευαστής. Κάτι ανάμεσα σε σπορ σεντάν και 4θυρο κουπέ, ανταγωνισμός, σύμφωνα με το ίδιο το εργοστάσιο, για το Audi A5 Sportback. Άρα και για τη Σειρά 4 Gran Coupé. Για να στοχεύσει εκεί ψηλά, δεν θα έπρεπε να έχει καμία σχέση με το παλαιότερο 508. Το οποίο έτσι κι αλλιώς, ελάχιστοι θυμούνται. Και αυτό είναι ένα πλεονέκτημα για το νέο μοντέλο. Διότι στα μάτια των περισσότερων έχει τη φρεσκάδα του… εντελώς νέου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αποκάλυψη: Υβριδικό Peugeot 508 με 350-400 ίππους στη Γενεύη
Η μάσκα διατηρεί οπτική συγγένεια με τα 3008 και 5008, αλλά στην ουσία το 508 συστήνει το νέο πρόσωπο της μάρκας, αυτό που θα δούμε και στο εμπρός μέρος του 208. Οι δύο κάθετες γραμμές LED στην εξωτερική πλευρά των φώτων είναι η σχεδιαστική υπογραφή του μοντέλου. Σε άλλους θυμίζει τα αιχμηρά δόντια, σε άλλους τη νυχιά με την οποία κατατροπώνει τον αντίπαλό του το περήφανο αιλουροειδές που δίνει στη μάρκα το σήμα της. Από την ίδια πηγή έμπνευσης προκύπτουν οι 4 κάθετες κόκκινες γραμμές LED μέσα στα φωτιστικά σώματα (10 όταν ανάβουν τα stop).
Το εμπρός καπό είναι εντελώς επίπεδο και χαμηλό. Ο τρίτος όγκος μόλις που διακρίνεται. Η κεκλιμένη κολόνα φέρνει την οροφή να σβήνει γλυκά στην ουρά, δίνοντας στο αυτοκίνητο το σχήμα σταγόνας. Το χαμηλό ύψος των πλευρικών γυάλινων επιφανειών ενισχύει την οπτική εντύπωση ενός κουπέ αμαξώματος.
Το μήκος είναι 4,75 μέτρα, μικρότερο από το παλιό μοντέλο κατά 8 cm. Το αυτοκίνητο βασίζεται στην πλατφόρμα EMP2. Περιλαμβάνει ανάρτηση με γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, τιμόνι με ηλεκτρική υποβοήθηση, υποστηρίζει υβριδική τεχνολογία και προηγμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα ενεργητικής ασφάλειας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Έρχεται το νέο Peugeot 508 SW
Μια νέα μέθοδος συγκόλλησης έχει ενισχύσει το σασί. Και ταυτόχρονα, το βάρος έχει μειωθεί κατά 70 kg. Η ελαφρύτερη δομή επέτρεψε στην Peugeot να αυξήσει κατά 1 mm το πάχος των κρυστάλλων για να απομονώνεται πιο αποτελεσματικά η καμπίνα από το εξωτερικό περιβάλλον. Και από την άλλη, η ενισχυμένη ακαμψία επέτρεψε την κατάργηση του πλαισίου των θυρών. Στοιχείο επίσης του σχεδιασμού κουπέ αυτοκινήτων.
Η Peugeot δεν αρκείται στη δημιουργία καλών αυτοκινήτων. Η προσπάθεια της μάρκας τα τελευταία χρόνια έχει επικεντρωθεί σε έναν στόχο: Να εδραιωθεί ως premium. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, αυτό τον σκοπό έρχεται να υπηρετήσει το 508. Και αν με την εξωτερική του εμφάνιση κερδίζει την πρώτη εντύπωση, η ατμόσφαιρα στην καμπίνα δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο αμφισβήτησης, ακόμη και στον πλέον δύσπιστο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Peugeot 3008 GT EAT8
Το ταμπλό είναι κατασκευασμένο από εξαιρετικής ποιότητας μαλακό πλαστικό. Όλο το ταμπλό. Στην πρόσφατη αποκάλυψη της επόμενης γενιάς Renault Clio, ο επικεφαλής σχεδιασμού μας εξηγούσε ότι η ψηλά τοποθετημένη κεντρική κονσόλα, το τμήμα γύρω από το λεβιέ, είναι στοιχείο premium χαρακτήρα. Φαίνεται ότι στην Peugeot είναι της ίδιας σχολής. Η κονσόλα είναι ψηλή και φαρδιά. Με μαλακή επένδυση, στα πλαϊνά τμήματα, εκεί που ακουμπούν τα πόδια. Η επιφάνειά της είναι ντυμένη με ένα υπέροχο στην όψη και στην αφή υλικό απομίμησης ξύλου σε γκρι χρώμα.
Το μπουτόν εκκίνησης, ο διακόπτης επιλογής των οδηγικών προγραμμάτων και ο λεβιές ταχυτήτων στέκονται σαν κοσμήματα σε προθήκη. Στο κάθετο τμήμα, η νέα αντίληψη θέλει τα πλήκτρα piano μέσω των οποίων διαλέγεις τη λειτουργία με την οποία θέλεις να ασχοληθείς ακριβώς στη βάση της φαρδύτερης οθόνης. Το αυτοκίνητο της δοκιμή μας είχε την έξτρα 10", ενώ στο βασικό εξοπλισμό (έκδοση Active) περιλαμβάνεται 8άρα, χωρίς navigation. Η συναρμογή είναι στιβαρή, τριγμοί δεν ακούγονται, ούτε κανένας άλλος «φθηνός» ήχος.
Το φινίρισμα είναι πολύ προσεγμένο, το πλαστικό, το αλουμίνιο, οι glossy επιφάνειες, ο συνδυασμός δερμάτινων και Alcantara επενδύσεων είναι προσεγμένος στην παραμικρή λεπτομέρεια. Το ίδιο και ο φωτισμός, ο οποίος είναι προσαρμοζόμενος. Μοκέτα ή λάστιχο ντύνει την εσωτερική πλευρά κάθε χώρου για μικροαντικείμενα, στις πόρτες ή αλλού. Οι σιδηρόδρομοι των καθισμάτων, οι βάσεις των ζωνών ασφαλείας είναι και αυτές καλυμμένες, πράγμα που δεν συμβαίνει απαραίτητα σε όλα τα μοντέλα του γερμανικού ανταγωνισμού. Δεν τσιγκουνεύονται και φαίνεται στις πίσω πόρτες, όπου χρησιμοποιούν τα ίδια πλαστικά με τις εμπρός. Ανοίγοντας το κάλυμμα του χώρου αποσκευών, το εσωτερικό κανάλι είναι και αυτό ντυμένο με πλαστικό, για καλύτερη ηχομόνωση.
Αν και σχεδιάστηκε κυρίως για να έχει στιλ, δεν στερείται πρακτικότητας. Η θήκη για πορτοφόλι και κινητό δεξιά του λεβιέ είναι πολύ μεγάλη και κλείνει με ένα πορτάκι (με αμορτισέρ), οι ποτηροθήκες είναι βαθιές, συνολικά υπάρχουν ως 32 λίτρα χώρου για να βολέψετε κάθε λογής μικροπράγματα. Κάποιες (μικρές) παραχωρήσεις θα πρέπει να γίνουν από την πλευρά των πίσω επιβατών. Η γραμμή της οροφής περιορίζει τον αέρα για το κεφάλι ενώ και ο χώρος για τα γόνατα είναι απλά ικανοποιητικός.
Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή και το κάθισμα στηρίζει σωστά το σώμα. Τα πόδια απλώνονται εμπρός όπως σε ένα κουπέ, λίγο χαμηλότερα από τη λεκάνη. Το τιμόνι ρυθμίζεται προς όλες τις διευθύνσεις και θα έρθει εκεί που το θέλεις. Ίσως κάποιοι με αρκετά μακριά πόδια να ζητήσουν ένα δύο εκατοστά ακόμη στην τηλεσκοπική ρύθμιση, να βγαίνει πιο έξω.
Το 508 έχει το νέο iCockpit της Peugeot (στάνταρ εξοπλισμός σε όλες τις εκδόσεις) με αναβαθμισμένες δυνατότητες απεικόνισης. Μια HD οθόνη 10 ιντσών σε φορμάτ 8:3 βρίσκεται εμπρός από τον οδηγό, αντί του κλασικού πίνακα οργάνων. Για την ακρίβεια, βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, αφού οι περισσότεροι από εμάς στη θέση που βολευόμαστε να οδηγήσουμε δεν την βλέπουμε, παρά μόνο λίγο από το πάνω μέρος της. Εκτός αν όλοι στο DRIVE είμαστε ελαττωματικοί, στο σωματότυπο.
Στην υπέρ-πλούσια έκδοση GT, στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, ή αλλιώς ημιαυτόνομης οδήγησης. Και συγκεκριμένα το Night Vision system (πρώτη φορά στην κατηγορία) αλλά και το Active Safety Brake (το οποίο «βλέπει» πεζούς και ποδηλάτες μέρα και νύχτα σε ταχύτητα ως και 140 km/h). Στο νέας γενιάς iCockpit η πηγή του κινδύνου που εντοπίζουν οι κάμερες προβάλλεται στα δεξιά, μέσα στο αναλογικού τύπου γραφικό του στροφόμετρου, ενώ ταυτόχρονα ακούγεται ένας προειδοποιητικός ήχος.
Στη σουίτα των συστημάτων ασφαλείας περιλαμβάνεται επίσης το Adaptive Cruise Control με λειτουργία Stop & Go, το Lane Positioning Assist (κεντράρισμα στη λωρίδα) το οποίο συνεργάζεται με το Stop & Go Adaptive Cruise Control), , τα Distance Alert (απόσταση από το προπορευόμενο όχημα) και Lane Keeping Assist. Οι ενδείξεις που αφορούν τη λειτουργία τους προβάλλονται στην αριστερή πλευρά της οθόνης, μέσα στο ταχύμετρο.
Μικρότερες ενδείξεις υπάρχουν και για τα υπόλοιπα συστήματα, το Driver Attention Alert, το High Beam Assist (αυτόματη ενεργοποίηση / απενεργοποίηση της «μεγάλης σκάλας» των φώτων), το Speed Limit Recognition & Recommendation (αναγνωρίζει το όριο ταχύτητας και προτρέπει τον οδηγό να το τηρήσει), το Extended Traffic Sign recognition (Stop, απαγορευτικό, κ.λπ.) και το Active Blind Spot Monitoring.
Στο βασικό spec, το οποίο ξεκινά από €29.900 (με τους κινητήρες 1.6) λογικά δεν θα ξεχειλίζει πολυτέλεια, όπως στο κορυφαίο GT για το οποίο η τιμή ξεκινά από τα €48.800. Αλλά ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, καθώς περιλαμβάνει έξι αερόσακους, Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Keeping Assist, Speed Limit Recognition, Cruise Control, διζωνικό αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω, αυτόματα φώτα/υαλοκαθαριστήρες και 17άρες ζάντες.
Ο δίλιτρος κινητήρας αποδίδει 180 ίππους στις 3.750 rpm και 40,8 kgm ροπή στις 2.000 rpm. Είναι ελαστικός από πολύ χαμηλά, από το ραλαντί ακόμη δίνει μια γερή ώθηση και κάνει το βάρους 1.630 kg αυτοκίνητο να ξεκινά με ευκολία και να «γλιστρά» με ευκολία στα στενά της πόλης, με ελάχιστο γκάζι. Σε αυτό το φάσμα στροφών είναι ήσυχος και πολιτισμένος. Ίσως όχι ο… «πιο», αλλά τόσο όσο να περνά απαρατήρητος. Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή, το τούρμπισμα είναι γλυκό και η κορύφωση της ροπής έρχεται χωρίς να διαταράξει την πρόσφυση των εμπρός τροχών. Δεν είναι όλα αυτά αυτονόητα πράγματα στους σύγχρονους ντίζελ της Euro 6.2 και WLTP εποχής.
Όσο ανεβάζεις ρυθμό, αλλάζοντας και το πρόγραμμα οδήγησης στη σπορ ρύθμιση, ο κινητήρας κάνει περισσότερο αισθητή την παρουσία του, όχι πάντα με την καλή έννοια. Αν οδηγείς με το αυτόματο 8άρι κιβώτιο στη χειροκίνητη λειτουργία, το ανέβασμα είναι αρκετά γρήγορο (όχι περισσότερο απ' ό,τι στην αυτόματη λειτουργία) και στο κατέβασμα σου κάνει το χατίρι τις περισσότερες φορές –κι ας ανεβάσει στροφές. Έτσι, συνήθως παρασύρεσαι και καταλήγεις να κρατάς τις στροφές ψηλότερα από όσο πρέπει, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να ακούγεται αρκετά.
Στην αυτόματη λειτουργία ανεβάζει μόνο του εκεί που ξέρει για να αποφεύγει τις τελευταίες κούφιες στροφές που δεν προσθέτουν στην ώθηση. Και να πριν προλάβει να σε ενοχλήσει ο θόρυβος. Η αλλαγή είναι γρήγορη και ομαλή σε κάθε περίπτωση. Το σπορ πρόγραμμα κάνει μια μικρή διαφορά στο κατέβασμα, θα το αρχίσει λίγο πιο νωρίς για να βοηθήσει στο φρενάρισμα. Και κάνει πιο άμεση την απόκριση στο γκάζι. Κατά τα άλλα, σε αυτό το 508 που δεν έχει τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (κανένα ντίζελ δεν προσφέρεται με αυτή την επιλογή), είναι έτσι κι αλλιώς πολύ ευχάριστο και αρκετά σπορ και στο βασικό set-up.
Κάνει 0-100 km/h σε 8,9” και βγαίνει από το χιλιόμετρο οριακά πριν τ 30” (σε 29,8”) με 178,7 km/h. Στη μέτρηση 60-160 km/h με αλλαγές κάνει 18,6” ενώ στις ρεπρίζ, καταγράψαμε 3,1” για τα 50-80 km/h, 4,3” για τα 80-110 km/h και 6,1” για τα 110-140 km/h. Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν την αίσθηση σε σχέση με τα προγράμματα οδήγησης και το γκάζι, καθώς δεν φάνηκαν ουσιαστικές διαφορές στις μετρήσεις, από το νόρμαλ στο σπορ.
Το τιμόνι έχει το σωστό βάρος και όση πληροφόρηση χρειάζεται, σε σχέση και με το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Δεν θα του ταίριαζε ένα νευρικό μπροστινό σύστημα. Είναι γρήγορο, ώστε με μικρές κινήσεις να σημαδεύεις εκεί που θέλεις. Στην πόλη, η ανάρτηση είναι σε γενικές γραμμές σφιχτή, αλλά απορροφητική. Δεν έχει ξερές αντιδράσεις, ούτε καν στις βαθιές κοφτερές λακκούβες. Δεν είναι μαγικό χαλί, αλλά στρογγυλεύει το πρόβλημα, δεν βγάζει θόρυβο και ελέγχει τέλεια τη δύναμη επαναφοράς ώστε να μην τινάζει το αμάξωμα, άρα και τους επιβάτες με την αντίθετη δύναμη.
Η δουλειά στην ανάρτηση, σε συνδυασμό με την ηχομόνωση, μεταφράζεται σε υψηλού επιπέδου ποιότητα κύλισης. Στον ανοιχτό δρόμο ταξιδεύει με καθησυχαστική σταθερότητα. Ακόμη και στα 140-150 km/h, με αρκετά δυνατό άνεμο, το περιβάλλον της καμπίνας παραμένει ήρεμο, απαλλαγμένο από αεροδυναμικό θόρυβο. Ούτε ο κινητήρας ενοχλεί, χάρη στη μακριά 8η. Έχει δύναμη και το δείχνει όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα. Το γκάζι έχει βάθος, και σε συνδυασμό με την προσεγμένη αεροδυναμική η τελική ξεπερνά τα 230 km/h. Έχεις πάντα αρκετή δύναμη κάτω από το δεξί πόδι για να νιώθεις την αυτοπεποίθηση που πρέπει να εμπνέει ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Αλλά και τη σπιρτάδα που θα σου επιτρέψει να χαρείς το πλαίσιο.
Σε δρόμο με στροφές δεν είναι το κλασικό Peugeot. Αλλά ούτε το κλασικό μεσαίο σεντάν. Ενώ αρχικά σου δίνει την εντύπωση ότι θα είναι μαλακό, μόλις στρίψεις το τιμόνι αρνείται να παραδοθεί στην αδράνεια. Η κλίση είναι μέτρια, αλλά γραμμική από την πρώτη μοίρα που δίνεις στο τιμόνι. Σε προειδοποιεί για το όριο, νιώθεις να φορτίζεται ο εμπρός εξωτερικός τροχός αλλά τελικά δεν χάνει την πρόσφυσή του. Κρατάει περισσότερο από όσο φαντάζεσαι. Και όταν τελικά αγγίξεις το όριο, δεν θα σε αγχώσει.
Ακόμη και την ώρα της διακριτικής παρέμβασης του ESP, έχεις ένα σημαντικό ποσοστό του ελέγχου. Μπορείς να διορθώσεις, σε ακούει. Η ουρά δεν έχει την κλασική ζωηράδα των σπορτίφ αυτοκινήτων της μάρκας. Δεν είναι αυτό που λέμε ρυθμίσιμο. Αλλά κρατά τόσο πολύ το εμπρός μέρος που τελικά σχεδόν… αναγκάζεται να ανοίξει λίγο η ουρά για να βοηθήσει το αυτοκίνητο να κλείσει προς τα εκεί που στοχεύεις.
Συνολικά το 508 είναι μια ευχάριστη έκπληξη. Πρώτα από όλα, το γεγονός ότι έφτασε στη γραμμή παραγωγής. Στη συνέχεια, το ίδιο το αυτοκίνητο. Είναι γοητευτικό, πρακτικό, διαφορετικό και στην ουσία του premium. Δηλαδή, προηγμένο τεχνολογικά, ασφαλές, ενδιαφέρον να το οδηγείς και υπέροχο να περνάς χρόνο μαζί του.
Τι λέει το DRIVE
Η μεγάλη αλλαγή ξεκίνησε με τα 3008 / 5008 και πλέον αυτή η Peugeot είναι μια άλλη μάρκα, στην οποία αξίζει το «premium» που διεκδικεί. Από σχεδίαση, στιλ, τεχνολογία, ποιότητα, συμπεριφορά, αύρα....
Τιμή από €48.800
Τεχνολογία 1.997 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, common rail άμεσος ψεκασμός και τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 180 PS/3.750, 40,8 kgm/2.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
0-160 km/h 22,5”
0-400 m 16,4” @ 138,1 km/h
0-1.000 m 29,8” @ 178,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 18,6”
50-80 km/h 3,1”
80-110 km/h 4,3”
110-140 km/h 6,1”
Φρένα 100-0 km/h 36 m
Τελική ταχύτητα 235 km/h
Μέση κατανάλωση 8,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 124 g/km
Διαστάσεις 4.750 x 1.859 x 1.403 mm
Χώρος αποσκευών 487 lt
Βάρος 1.630 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία