Όσο κι εάν στύψεις το μυαλό, θα δυσκολευτείς να τοποθετήσεις το ολοκαίνουργιο Peugeot 408 σε μια «ορθόδοξη» κατηγορία. Από αυτές που ξέρουμε και εμπιστευόμαστε, δηλαδή. Αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να το στέψει με επιτυχία ως πρότζεκτ. Ωστόσο στην ουσία υπάρχουν πολλά ακόμα σημεία που μπορείς και πρέπει να σταθείς.
Το νέο μοντέλο των Γάλλων έπρεπε να ξεχωρίζει από κάθε τι άλλο και τα κατάφερε χωρίς να πέσει σε παγίδες ναρκισσισμού. Παίρνοντας λοιπόν ως βάση τη γνωστή πλατφόρμα EMP2, δημιουργήθηκε ένα σχήμα που δεν γίνεται να σε αφήσει αδιάφορο. Καταφέρνοντας μάλιστα να εκμεταλλεύεται προς όφελός του όλες τις ιδιαιτερότητες που το χαρακτηρίζουν.
Σε ένα μακρύ αμάξωμα που έχει μήκος 4,69 m και μεταξόνιο 2,79, η Peugeot σχεδίασε ένα εμπρός μέρος που δεν γίνεται να μπερδέψεις με τίποτα ούτε την ημέρα ούτε τη νύχτα. Εμπεριέχει όχι μόνο τους φωτεινούς «χαυλιόδοντες» αλλά και όλο το ταλέντο των σύγχρονων σχεδιαστών της εταιρείας, κάτι που ισοδυναμεί με γκολ από τα αποδυτήρια. Το ρύγχος έχει μια παραβολική γραμμή που δίνει ύψος στη μάσκα και δημιουργεί το έδαφος που χρειάζεται το νέο έμβλημα της εταιρείας για να μη δείχνει παράταιρα μεγάλο.
Η πληθωρική εικόνα τονίζεται από το πλάτος τόσο του αμαξώματος (1,85 m) όσο και των μετατροχίων που είναι 1.589 mm εμπρός και 1.604 mm πίσω. Ενώ συμβολή στη δυναμική εικόνα του προφίλ έχουν και οι τροχοί, η συνολική διάμετρος των οποίων αγγίζει τα 720 mm. Ειδικά εάν μιλάμε για τις 20άρες ζάντες που συνοδεύονται από λάστιχα 245/40. Να σημειώσουμε ότι με τις βασικές 17άρες ζάντες τα λάστιχα είναι διάστασης 215/65, ενώ στις 19άρες τα λάστιχα είναι 205/55!
Όμως μη γελιόμαστε… Όλη η ιστορία του Peugeot 408 εκφράζεται από τη σιλουέτα fastback, η οποία νομοτελειακά συγκεντρώνει τα βλέμματα στο πίσω μέρος. Χέρι χέρι με την crossover λογική που υποστηρίζουν τα 18,9 cm απόστασης από το έδαφος, η γραμμή του νέου δημιουργήματος της Peugeot ξεχωρίζει σχεδόν από οτιδήποτε.
Με πιο χαρακτηριστική όψη την «πίσω τρία τέταρτα», το Peugeot 408 θα σε εντυπωσιάσει θέλεις δεν θέλεις ακόμα κι αν για το γούστο κάποιων η διάθεση για επιβολή υπερισχύει της απόλυτης κομψότητας. Οι τρεις νυχιές στα λεπτά πίσω φώτα δίνουν το «παρών» και κρύβουν κάτι από τον συνολικά μεγάλο όγκο, με τα νεύρα της οροφής να καταλήγουν σε δύο σπόιλερ επάνω από το πίσω παρμπρίζ. Αποτελούν στην ουσία τη λογική συνέχεια των δύο μεγάλων νεύρων του καπό και δύο βασικότατα σχεδιαστικά στοιχεία μαζί με το «σκαλί» που σχηματίζει η βασική γραμμή των τζαμιών στους πίσω ώμους.
Κάτω από το περιτύλιγμα κρύβεται μια καμπίνα να την πιείς στο ποτήρι. Αποτελεί το καλύτερο δείγμα της σύγχρονης Peugeot και αν μη τι άλλο σε πείθει πως όταν οι Γάλλοι τοποθετούσαν εαυτούς στο premium κομμάτι της αγοράς, είχαν όραμα και πλάνο για την υλοποίησή του. Αλλιώς δεν θα είχαν κανένα πάτημα για να ξεκινούν τον τιμοκατάλογο του μοντέλου από τις €39.900 για την έκδοση με τον 1.200άρη PureTech των 130 PS. Για να φτάσει στις €55.000 στο επίπεδο εξοπλισμού GT με το σύστημα κίνησης PHEV των 225 PS.
Τουλάχιστον για την τελευταία περίπτωση που αφορά στο αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε, δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα επιπλέον για να ζητήσεις από τον εξοπλισμό. Από αναγνώριση πεζών, ζώων ή ποδηλάτων ημέρα νύχτα και αυτόματο φρενάρισμα, προσαρμοζόμενους Full Matrix LED προβολείς, πίνακα οργάνων 3D και θήκες ασύρματης φόρτισης, μέχρι σύστημα που ελέγχει και διαχειρίζεται την ποιότητα του αέρα στην καμπίνα.
Μένουν δηλαδή για τα προαιρετικά πακέτα μόνο στοιχεία όπως οι δερμάτινες επενδύσεις και τα ηλεκτρικά καθίσματα με λειτουργία μασάζ, εκ των οποίων του οδηγού έχει και τη σφραγίδα AGR. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει πως εκτός από πανέμορφο είναι επίσης άψογο σε επίπεδο στήριξης και άνεσης στην πολύωρη οδήγηση.
Πρακτικά κάθεσαι πολύ σωστά, βλέποντας απροβλημάτιστα προς τα έξω ακόμα και πίσω, με το γνωστό πολύ μικρό τιμόνι μέσα στα χέρια σου. Γρήγορα δε, ανακαλύπτεις ότι είναι δυνατό να μην κρύβει καθόλου από το ωφέλιμο μέρος του i-cockpit και τις πληροφορίες του. Ωστόσο η πεπλατυσμένη στο επάνω και το κάτω μέρος στεφάνη έχει τόσο μικρή διάμετρο που χρειάζεται συνήθεια όταν τα χέρια σου κάνουν γρήγορες κινήσεις επάνω της.
Το ταμπλό είναι επιβλητικό όσο και μοντέρνο, με την ψηφιακή αύρα να υποστηρίζεται από τις οθόνες που ουσιαστικά αναπτύσσονται σε τρία πάνελ. Το πρώτο αφορά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων και έχει διαγώνιο 10” ενώ το δεύτερο στην οθόνη αφής του infotainment που έχει την ίδια διαγώνιο. Το τρίτο αφορά σε μια μικρή οθόνη ακριβώς κάτω από infotainment, η οποία προβάλει ψηφιακά κουμπιά-συντομεύσεις (i-toggles) για γρήγορη πλοήγηση στο μενού του συστήματος. Πρόκειται ουσιαστικά για την ίδια, πολύ πετυχημένη εκτέλεση που είδαμε στο 308, η οποία έχει ήδη κερδίσει πολύ θετικά σχόλια από όλους.
Όμως όλα τα λεφτά είναι η αίσθηση πολυτέλειας και απτής ποιότητας. Πίσω από την υφή των υλικών, σχεδόν σε κάθε σημείο της καμπίνας, θα μπορούσες να πεις πως υπάρχει μια λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά. Όπως για παράδειγμα η χρωματιστή «ραφή» στο ταμπλό, ο ατμοσφαιρικός κρυφός φωτισμός ή τα διπλά εμπρός τζάμια που φροντίζουν η premium αίσθηση που ευαγγελίζεται η σύγχρονη Peugeot να γίνεται πειστικά αντιληπτή με όλες τις αισθήσεις.
Μα και να μην πηγαίνει κόντρα σε πιο συμβατικούς παράγοντες όπως η ευρυχωρία ή η πρακτικότητα. Διότι ας μη γελιόμαστε, σε μια καμπίνα που δεν είναι πρακτική δεν περνάς ωραία. Και στην Peugeot ήθελαν να περνάς ωραία στο Peugeot 408, είτε ως οδηγός είτε ως επιβάτης. Γι’ αυτό φρόντισαν να σου εξασφαλίσουν άφθονο χώρο όπου κι εάν κάθεσαι, καθώς και επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους στις πόρτες και στην κονσόλα. Και το πέτυχαν απόλυτα, αφού όσο ψηλός κι εάν είσαι δε θα έχεις αφορμή για παράπονο.
Όσο για τις αποσκευές, υπάρχουν διαθέσιμα 471 lt στις εκδόσεις PHEV και 65 περισσότερα στις συμβατικές, οι οποίες δεν έχουν την μπαταρία των 12,4 kWh να χρειάζεται τον χώρο της. Το πορτμπαγκάζ δεν εντυπωσιάζει με δεδομένες τις διαστάσεις του αμαξώματος, ούτε όμως και θα σου λείψει χώρος, ενώ είναι αντικειμενικά πολύ πρακτικό και καθολικά εκμεταλλεύσιμο.
Η μπαταρία ωστόσο παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην πλειονότητα των εκδόσεων του 408. Τουλάχιστον προς το παρόν υπάρχουν δύο επιλογές Plug-In Hybrid -μια με 180 και μια με 225 PS, ενώ η μοναδική συμβατική κινείται από τον 1.200άρη PureTech των 130 PS.
Εμείς δοκιμάσαμε την ισχυρότερη διαθέσιμη, η οποία είναι και η πιο ταιριαστή στην πληθωρική λογική του μοντέλου. Το υβριδικό σύστημα που γνωρίζουμε ήδη καλά από άλλα μοντέλα του Ομίλου Stellantis συντίθεται από έναν 4κύλινδρο 1.600άρη βενζινοκινητήρα τούρμπο που αποδίδει 180 PS και 320 Nm.
Κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν ακόμα και από μόνος του επαρκής για το Peugeot 408, το οποίο έχει εξελιχθεί όσο πιο στιβαρό και παράλληλα ελαφρύ γίνεται. Όμως έχει τη συνδρομή ενός ηλεκτρικού κινητήρα με 110 PS που βρίσκεται ανάμεσα στο θερμικό μοτέρ και το ειδικά εξελιγμένο για την περίσταση αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με τις οκτώ σχέσεις.
Ο συνδυασμός τους έχει μέγιστη απόδοση που ανέρχεται σε 225 PS και 360 Nm. Τιμές που ακούγονται ό,τι πρέπει για τα σχεδόν 1.700 kg που ζυγίζει η συγκεκριμένη έκδοση. Με 0-100 km/h σε 7,8” και τελική που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 233 km/h, έχεις μια αντιπροσωπευτική εικόνα γι’ αυτό που γίνεται όταν ζητάς φουλ επιτάχυνση.
Η θερμική και η ηλεκτρική ισχύς καλύπτουν χέρι χέρι κάθε γραμμή του στροφομέτρου, δίνοντας δυνατό και γραμμικό τράβηγμα σε όλο το φάσμα λειτουργίας. Χωρίς ξεσπάσματα και με την ηχητική παρουσία του 1.600άρη να μην ξεπερνά ποτέ το επίπεδο που πρέπει, η συνεργασία των δύο κινητήρων είναι πάντα πετυχημένη.
Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, το Peugeot 408 κινείται πάντα ηλεκτρικά μόλις ενεργοποιείται, εάν και εφόσον υπάρχει ενέργεια στην μπαταρία. Η εταιρεία ανακοινώνει ακτίνα ηλεκτρικής δράσης που αγγίζει τα 63 km σε μικτό κύκλο. Ωστόσο εμείς δεν καταφέραμε να δούμε πάνω από 45. Ακόμα κι έτσι, ξεκινώντας με την μπαταρία γεμάτη θα πρέπει να υπολογίζεις κάτι λιγότερο από τέσσερα λίτρα αμόλυβδης για να ολοκληρώσεις έναν κύκλο 100 km. Και περίπου 8 lt/100 km εάν δεν έχεις φορτίσει. Μπορείς βέβαια να φορτίσεις την μπαταρία και μέσω του θερμικού μοτέρ, αυτό όμως θα πρέπει να είναι λύση ανάγκης και μόνο, αφού σημαίνει σχεδόν 10,5 lt/100 km.
Το βέβαιο είναι ότι το αποτέλεσμα θα σε κερδίσει, αφού είναι πολιτισμένο, δυνατό και ουσιαστικά οικονομικό εάν το φορτίζεις όταν πρέπει. Κάτι που «κανονικά» γίνεται με καλώδιο και μέγιστη ισχύ φόρτισης τα 7,4 kW, με δεδομένο ότι υπάρχει ο προαιρετικός, ισχυρότερος on board φορτιστής. Αυτό σημαίνει μία ώρα και 40 λεπτά για πλήρη φόρτιση, χρόνος που γίνεται τρεις ώρες και 25 λεπτά με το στάνταρ on board φορτιστή των 3,7 kW. Εάν τώρα μιλάμε για πρίζα σούκο, τότε ο χρόνος είναι κάτι παραπάνω από επτά ώρες.
Ανεξάρτητα πάντως από το εάν έχεις φορτίσει ή όχι την μπαταρία, η κορυφαία έκδοση του Peugeot 408 σου μεταδίδει την αίσθηση που συνάδει απόλυτα με αυτό που σκέφτεσαι όταν το αντικρίζεις: Ότι είναι ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για να ταξιδεύετε μαζί, παρέχοντας άνεση και ασφάλεια σε όλους όσοι μοιράζεστε την καμπίνα.
Με τα εμπρός MacPherson και τον πίσω ημιάκαμπτο να έχουν όχι μόνο την αρωγή ενός εξαιρετικά στιβαρού πλαισίου αλλά και την ασυναγώνιστη τεχνογνωσία εκείνων που ρυθμίζουν τη σκληρότητά τους, η συνολική απόσβεση είναι αδιαπραγμάτευτα προς την πλευρά του σφιχτού. Κρατάει όμως τη δέουσα απόσταση από το σκληρό και έχει την ποιότητα λειτουργίας που χαρακτηρίζει όλα τα σύγχρονα Peugeot. Κάτι που με δύο λόγια μεταφράζεται σε απολαυστικό ταξίδι.
Σε συνεργασία με τους τεράστιους τροχούς η ανάρτηση στρογγυλεύει τα πάντα χωρίς δράματα και φασαρία, ενώ διαβάζει τον δρόμο τέλεια. Μεταδίδει την ηρεμία εκείνου που ξέρει τι κάνει και μπορεί να διαχειριστεί ψύχραιμα όλες τις καταστάσεις. Ταξιδεύει αθόρυβα και σε κρατά στον αφρό για όσες ώρες χρειαστεί. Χωρίς να είναι κοφτερό ή ουσιαστικά σπορ, το 408 αντιμετωπίζει τις στροφές με σοβαρό κράτημα, μικρή κλίση και σωστό έλεγχο του αμαξώματος. Τόσο που δεν καταλαβαίνεις ποτέ ότι οδηγείς κάτι που απέχει 18,9 cm από το έδαφος.
Το 408 δεν σου «κάνει τάλιρα» όλα όσα γίνονται στον δρόμο, όμως τα πάντα δουλεύουν αποτελεσματικά και προς όφελος της ηρεμίας και της ασφάλειας. Για παράδειγμα είναι καλύτερα να αλλάζεις ο ίδιος σχέσεις από τα paddles στο τιμόνι όταν θέλεις να κινηθείς σβέλτα. Εάν αφήσεις τις αποφάσεις στον απόλυτο έλεγχο του e-EAT8 θα έχεις ομαλές αλλαγές μεν, μια μικρή αδράνεια στην υλοποίηση αυτού που χρειάζεσαι δε.
Από την άλλη το συνολικό πάτημα έχει μια καθησυχαστική σοβαρότητα, με το φαρδύ ίχνος του 408 να μην αντιμετωπίζει ποτέ πρόβλημα να διαχειριστεί την ισχύ και τη φουριόζα ηλεκτρική ροπή. Τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας είναι πάντα διακριτικά παρόντα και έτοιμα να κάνουν αυτό που πρέπει, όπως και ολόκληρη η ομπρέλα ασφάλειας.
Αφήνουν έτσι στον οδηγό τον χώρο να ευχαριστιέται αυτό που κάνει, με το λιγότερο δυνατό άγχος και τη μέγιστη δυνατή άνεση. Κάτι που ισχύει όχι μόνο στον ανοιχτό δρόμο αλλά και στο αστικό πεδίο, όπου το 408 αποδεικνύεται απροσδόκητα ευκολοδήγητο.
Όταν η Peugeot ξανασυστήθηκε ως μια μάρκα με premium στόχευση, οι περισσότεροι από εμάς κοιταζόμασταν με μια αμήχανη δυσπιστία. Κανείς τότε δεν μπορούσε να φανταστεί ότι πίσω από αυτή την τοποθέτηση υπήρχε ένα όραμα με συγκεκριμένο βηματισμό και ανεξάντλητη μέχρι σήμερα έμπνευση που σε κάνει να παραδέχεσαι το προφανές: Πως οι Γάλλοι βρίσκονται πλέον στο κομμάτι της αγοράς που ήθελαν.
Και τώρα που έχουν κατακτήσει όλα τα βασικά στρατηγικά σημεία, επεκτείνονται με φαντασία και σε άλλα. Με μοντέλα όπως το 408 που συγκεντρώνει το απόσταγμα των αρετών από μοντέλα διαφορετικών κατηγοριών, για να το ντύσει με επιβλητική σιλουέτα fastback που δεν περνάει απαρατήρητη από πουθενά. Όλα αυτά τα συμπληρώνει με μια καμπίνα όπου χαίρεσαι να περνάς τον χρόνο σου, απολαμβάνοντας πολυεπίπεδη πολυτέλεια και απτή ποιότητα, αλλά και οδηγική εικόνα που παραμένει άνετη χωρίς να είναι αδιάφορη.
Θέλοντας να το περιγράψω όσο πιο γλαφυρά μπορώ, θα έλεγα πως με το 408 η Peugeot θέλησε και κατάφερε να υλοποιήσει μια πιο ήπια εκδοχή των ιδανικών των SUV, με σαφές άρωμα crossover και φρεσκάδα που ξεχειλίζει. Το γεγονός ότι το κατάφερε με υπάρχοντα μηχανικά μέρη και χωρίς το μοντέλο της να θυμίζει κανένα άλλο, είναι μάλλον η πιο πειστική απόδειξη πως το ταλέντο των Γάλλων όχι απλώς δεν εξαντλείται αλλά ωριμάζει όλο και περισσότερο με κάθε νέο μοντέλο που παίρνει το πράσινο φως για την παραγωγή.
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | |
Tο 408 συγκεντρώνει το απόσταγμα των αρετών από μοντέλα διαφορετικών κατηγοριών, για να το ντύσει με επιβλητική fastback σιλουέτα που δεν περνάει απαρατήρητη από πουθενά. | |
Τιμή | Από €51.800 (από €39.900 το 1.2 PuteTech 130) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 180 PS/6.000 rpm, 250 Nm/1.750 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 110 PS, 320 Nm, μπαταρία 12,4 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων |
Συνδυαστική απόδοση | 225 PS, 360 Nm |
Διαστάσεις | 4.687 x 1.848 x 1.478 mm |
Πορτμπαγκάζ | 471 lt |
Βάρος | 1.706 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 7,8" |
Τελική ταχύτητα | 233 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη) |
Μέση κατανάλωση* | 3,9 lt/100 km |
Ηλεκτρική αυτονομία* | 45 km |
Εκπομπές CO2 | 26-28 g/km |
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Mετρήσεις DRIVE, για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία φορτισμένη | |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
AC 0-100% | Έως 7,4 kW, από 1 ώρα 40' |
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |