Από πρώτα χρόνια κυκλοφορίας τους, τα αυτοκίνητα ανέπτυξαν ένα διττό ρόλο στη ζωή µας. Αυτόν του χρηστικού εργαλείου, αλλά και αυτόν του status symbol. Ανέκαθεν, η διαδικασία αναζήτησης και αγοράς ενός νέου αυτοκινήτου είναι µια µάχη µεταξύ της λογικής και του συναισθήµατος. Το νέο Peugeot 208 µε τα διακριτικά «GT Line» που δοκιµάζουµε εδώ, ανήκει ξεκάθαρα στην µερίδα των αυτοκινήτων όπου η λογική πασχίζει να βρει χώρο για να αναπτύξει τα επιχειρήµατά της. Αλλά είναι τέτοια τα συναισθήµατα που σου γεννά η µοναδική εµφάνιση αυτού του µικρού «λέοντα» που κάθε απόπειρα να ακουστεί η φωνή της καταπνίγεται.
Από το 206 και ύστερα, οι Γάλλοι πόνταραν πολλά στην εµφάνιση των µικρών τους, φροντίζοντας να ξεχωρίζουν από τον υπόλοιπο ανταγωνισµό. Αλλά αυτή τη φορά δεν είναι καθόλου κλισέ να τονίσουµε ότι οι σχεδιαστές του Sochaux ξεπέρασαν τον εαυτό τους και δηµιούργησαν ένα από τα πιο ξεχωριστά και όµορφα σουλούπια που έχουµε δει ποτέ σε σουπερµίνι. Ειδικά στην περίπτωση των εκδόσεων GT Line, µε τα φαρδύτερα πίσω φτερά, τους µεγάλους τροχούς και τα διακριτικά µαύρα προστατευτικά στους θόλους να δηµιουργούν µια όµορφη διχρωµία, τα λόγια περιττεύουν. Από την µάσκα µε τα χρωµιωµένα στοιχεία 3D και τα φώτα ηµέρας LED που παραπέµπουν σε… χαυλιόδοντες, µέχρι τον τρόπο που χαµηλώνει η οροφή έως τον πίσω προφυλακτήρα και τη σχεδιαστική λεπτοµέρεια της κρυστάλλινης µαύρης επιφάνειας στην πίσω πόρτα, το νέο 208 είναι µια ωδή στο ντιζάιν. Ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα που βγαίνοντας και κλειδώνοντάς το, θα γυρίσεις να του ρίξεις µια ακόµα µατιά µπας και το χορτάσεις.
Η µετάβαση στο µέλλον κοστίζει
Όλα αυτά βέβαια µε την προϋπόθεση πως θα ξεκολλήσεις από την καµπίνα… Η οποία µε την σχεδιαστική προσέγγισή της κάνει το σλόγκαν «Unboring The Future» που χρησιµοποιεί η Peugeot να ακούγεται µετριοπαθές. Οι έντονες ακµές και τα επίπεδα στα οποία χωρίζεται το ταµπλό παντρεύονται στιλιστικά µε έναν πανέµορφο ψηφιακό πίνακα οργάνων που προβάλλει όλες τις ενδείξεις του σε απεικόνιση 3D. Ο τελευταίος, µαζί µε την 10άρα κεντρική οθόνη του infotainment χτίζουν γύρω από τον οδηγό ένα ψηφιακό περιβάλλον που µέχρι πριν από λίγο καιρό συναντούσες µόνο στα εκθεσιακά πρωτότυπα. Κι όλα αυτά έχοντας εµπρός σου το γνώριµο πλέον τετραγωνισµένο τιµόνι να συµπληρώνει τη λογική του i-Cockpit.
Η εξέλιξη του τελευταίου βελτίωσε σηµαντικά τη θέση οδήγησης συγκριτικά µε την απερχόµενη γενιά του µοντέλου. Έτσι προσφέρει συνολικά καλύτερη γεωµετρία και περισσότερη ορατότητα προς τα όργανα. Οι µόνοι ριγµένοι πλέον είναι οι ψηλόσωµοι οδηγοί, που όντες «αναγκασµένοι» να ρυθµίζουν το κάθισµα χαµηλότερα ή το τιµόνι στις πιο ψηλές θέσεις, εξακολουθούν να µην βλέπουν πλήρως τον πίνακα οργάνων. Η αλήθεια είναι όµως ότι και οι ψηλοί οδηγοί βολεύονται και οδηγούν πιο άνετα το νέο 208.
Βέβαια, για να απολαύσεις πλήρως την ψηφιακή επανάσταση και το µοναδικό ντιζάιν του νέου 208 θα πρέπει να προσπεράσεις γρήγορα τις βασικές εκδόσεις εξοπλισµού και να καταφύγεις στις ακριβότερες. Για την περίπτωση του ισχυρότερου κινητήρα της γκάµας, η ίδια η Peugeot έχει φροντίσει γι’ αυτό. Οι 130 PS διατίθενται µόνο στα επίπεδα εξοπλισµού Allure (€21.700) και GT Line, οπότε η τιµή ανεβαίνει σε επίπεδο που µόνο ένα GTi θα πλησίαζε στο παρελθόν.
Ωστόσο, πέρα από την τιµή, το συγκεκριµένο 208 διατυµπανίζει και µε τον χαρακτήρα του ότι αφήνει πίσω τον µαζικό ανταγωνισµό και κτυπά φιλικά στην πλάτη τα MINI και Audi Α1, δηλώνοντας πως «είµαι και εγώ εδώ». Και αυτή η δήλωση έχει βάση: Ποιοτικά µαλακά πλαστικών στο πάνω µέρος του ταµπλό και πλαϊνά στις πόρτες, στιβαρή και αψεγάδιαστη συναρµογή, όµορφες πράσινες ραφές… Περίτεχνοι διακόπτες στο κέντρο του ταµπλό που συνοδεύονται από πλήκτρα αφής στην piano black επένδυση ακριβώς από πάνω… Πλήκτρα που ελέγχουν την πλοήγηση στο µενού της κεντρικής οθόνης και τις λειτουργίες του κλιµατισµού ή του infotainment… Όλα δίνουν µια αύρα στην καµπίνα του 208 που όχι µόνο αξίζει να χαρακτηριστεί «premium», αλλά δεν έχει να ζηλέψει τίποτα ακόµα και από µοντέλα που κοστίζουν µερικές χιλιάδες ευρώ παραπάνω.
Το µόνο µειονέκτηµα του νέου 208 όσον αφορά την καµπίνα είναι ο χώρος για τους πίσω. Παρά τις µεγαλύτερες διαστάσεις έναντι του προηγούµενου και ξεπερνώντας πλέον τα 4 m σε µήκος, οι ενήλικοι επιβάτες δεν θα νοιώσουν ιδιαίτερα άνετα στο πίσω κάθισµα: Το διαθέσιµο ύψος και ο χώρος για τα γόνατα κινούνται οριακά κάτω από το µέσο όρο της κατηγορίας. Ωστόσο, οι χώροι για µικροπράγµατα είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί, µε µια ανοιχτή θήκη εµπρός από το λεβιέ κι ένα κλειστό ντουλαπάκι µε θέση ασύρµατης φόρτισης και πορτάκι που γίνεται βάση για τη στήριξη του smartphone. Το τελευταίο βέβαια µπορεί να συνδεθεί πλήρως µε το infotainment, τόσο µε τις παραδοσιακές µεθόδους όσο και µε τις πιο σύγχρονες όπως το Apple CarPlay και το Android Auto. Ικανοποιητικό για τα δεδοµένα της κατηγορίας είναι και το πορτµπαγκάζ των 311 lt.
Εξηµερωµένο
Στον δρόµο, η κορυφαία σε απόδοση κινητήρα έκδοση του 208 ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες που γεννά το γαλλικό σουπερµίνι µε την πληθωρική εµφάνιση. Οι 130 ίπποι του 1.2 PureTech περνούν στους εµπρός τροχούς αποκλειστικά µέσω του αυτόµατου κιβωτίου µε τις οκτώ σχέσεις που διακρίνεται για την οµαλή και σβέλτη λειτουργία. Υπάρχουν τρία προγράµµατα οδήγησης (Eco, Normal και Sport) που επιλέγονται από τον διακόπτη στην κονσόλα δαπέδου, ανάλογα µε το τέµπο που θέλεις να δώσεις. Προφανώς, το Sport προσφέρει πιο άµεση απόκριση στο γκάζι και περισσότερο βάρος στο τιµόνι, βελτιώνοντας ελαφρά και την αίσθηση που δίνει στον οδηγό. Στο Eco, η απόκριση είναι λίγο πιο νωχελική, όµως ενδείκνυται για τις καθηµερινές µετακινήσεις µε την κατανάλωση να κυµαίνεται στα 8,0 lt/100 km που είδαµε εµείς ή και ακόµα χαµηλότερα.
Σε κάθε περίπτωση, η εντυπωσιακή ροπή των 230 Nm από τις 1.750 rpm παραµένει αµετάβλητη. Ο κινητήρας σε εκπλήσσει ευχάριστα µε την ραφιναρισµένη λειτουργία του και τραβά θετικά από χαµηλά, εξασφαλίζοντας τις επιδόσεις που θέλεις και περιµένεις για τον πιο «πολυτελή» χαρακτήρα του. Με το αυτόµατο κιβώτιο να µη βοηθά στις γρήγορες εκκινήσεις, τα 9,4” που κατέγραψαν τα όργανα µας για το 0-100 km/h και τα 30,9” για το 0-1.000 m είναι καλά νούµερα, αλλά όχι απολύτως ενδεικτικά των δυνατοτήτων του ισχυρότερου 208. Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι ταχύτερο από στάση, τόσο από το χειροκίνητο Ford Fiesta 1.0 EcoBoost µε τα 125 PS (10,2”/31,1”) όσο και από το πιο κοντινό σε τιµή Audi A1 30 TFSI S tronic που ολοκληρώνει τις αντίστοιχες δοκιµασίες σε 9,5” και 31,3”.
Ο ζωηρός χαρακτήρας που εισπράττεις ως αίσθηση στο δρόµο είναι πιο εµφανής στις ρεπρίζ. Το 208 επιταχύνει από τα 80 στα 110 km/h και από τα 110 στα 140 km/h σε 4,6” και 7,3” αντίστοιχα, τη στιγµή που το Α1 30 TFSI χρειάζεται 5,0” και 8,0”. Τα φρένα µε τη σειρά τους δεν επιβεβαίωσαν την πολύ καλή αίσθησή τους σε νούµερα. Η απόσταση ακινητοποίησης των 39,6 m από τα 100 km/h που έδειξε το VBOX είναι απλώς καλή, αλλά µάλλον θα πρέπει να σηµειωθεί µε αστερίσκο. Κι αυτό διότι η επίδοση των 38,5 m που είχαµε µετρήσει µε το 100άρι 208 -διαθέτει ακριβώς τα ίδια φρένα- δείχνει ότι η άσφαλτος στο πεδίο μετρήσεων δεν ήταν σε εξίσου καλή κατάσταση.
Αφήνοντας τα νούµερα στην άκρη, αυτό που σε εντυπωσιάζει στο 130άρι 208 από τα πρώτα χιλιόµετρα είναι η ποιότητα κύλισης και η προσεγµένη ηχοµόνωση. Ο 1.2 PureTech ακούγεται όσο πρέπει στην καµπίνα και µόνο αφού ανεβάζεις τις στροφές λειτουργίας του πάνω από τις 2.500-3.000 rpm. Στο ταξίδι είναι ήσυχο, καθώς το 8άρι κιβώτιο ρίχνει τις στροφές αρκετά χαµηλά, ακόµα και όταν επιδιώκεις να κρατήσεις υψηλή µέση ταχύτητα. Η ανάρτηση µε τη σειρά της στρογγυλεύει τις ανωµαλίες και είναι όσο σφιχτή χρειάζεται για να µην δυσανασχετούν οι επιβάτες. Παράλληλα ελέγχει άριστα το αµάξωµα και περιορίζει την κλίση όταν πιεστεί στα φρένα ή στις στροφές. Σε αυτές τις τελευταίες, το 208 έχει χάσει ένα µέρος της αµεσότητας που το χαρακτήριζε στο παρελθόν. Το µπροστινό θέλει λίγο περισσότερο τιµόνι για να χαράξεις την πορεία, αλλά η πρόσφυση από τους 17άρηδες τροχούς είναι αρκετή. Σε συνδυασµό µάλιστα µε την περιορισµένη κλίση σε εµπνέει να κινηθείς γρήγορα και να ανακαλύψεις τις δυνατότητες του εξαιρετικού πλαισίου, τουλάχιστον στο βαθµό που σου επιτρέπουν τα κάπως «βιαστικά» ηλεκτρονικά του. Σε κάθε περίπτωση, το ισχυρότερο 208 δεν έχει την αµεσότητα ενός ΜΙΝΙ Cooper ή το συνολικό οδηγικό πακέτο του Fiesta ST Line π.χ. Αλλά είναι ιδιαίτερα ευχάριστο σε σβέλτο ρυθµό, όντας παράλληλα ικανότερο και πιο φιλικό από το παρελθόν.
Τα ακριβά αρώµατα…
Συνοψίζοντας, στην ακριβότερη έκδοσή του 208 γίνεται ακόµα πιο ξεκάθαρο ότι η Peugeot επιχειρεί να ξεφύγει από το στενό πλαίσιο της κατηγορίας των σουπερµίνι, επενδύοντας στο ντιζάιν, στην ψηφιακή τεχνολογία και στην ποιότητα. Η τελική τιµή του 208 1.2 PureTech 130 PS GT Line δεν έχει ανακοινωθεί ακόµα από την επίσηµη αντιπροσωπεία, είναι όµως αδιαµφισβήτητο ότι θα υπερβαίνει αρκετά τις €21.700 της αµέσως προηγούµενης έκδοσης Allure µε τον ίδιο συνδυασµό µοτέρ και κιβωτίου.
Αν το βάλεις δίπλα στα Ford Fiesta και VW Polo, η κουβέντα τελειώνει στο «είναι ακριβό». Αν όµως ρίξεις στη ζυγαριά τον υπερπλήρη εξοπλισµό άνεσης και ασφάλειας, τα µοναδικά τεχνολογικά χαρακτηριστικά, την ποιότητα και την ασυναγώνιστή εικόνα που δεν συναντάς σε κανένα άλλο σουπερµίνι, θα ανακαλύψεις ότι στις κορυφαίες εκδόσεις το νέο 208 αποτελεί µια πολύ ενδιαφέρουσα εναλλακτική απέναντι στα πολύ ακριβότερα Audi A1 και MINI Cooper. Απευθύνεται λοιπόν σε ανθρώπους που λειτουργούν µε το συναίσθηµα και παραµερίζουν το κόστος.
Τι λέει το DRIVE
Αν ανήκετε στους ανθρώπους που λειτουργούν με τη λογική και σπάνια με το συναίσθημα κοιτάξτε αλλού. Η συγκεκριμένη έκδοση του 208 είναι για αυτούς που θα το δουν και θα αναφωνήσουν το «θέλω».
Τιμή Δεν έχει ανακοινωθεί
Τεχνολογία 1.199 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 130 PS/5.500 rpm, 230 Nm/1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,4”
0-160 km/h 26,3”
0-400 m 16,8” @ 134,3 km/h
0-1.000 m 30,9” @ 168,4 km/h
60-160 km/h 22,1”
50-80 km/h 3,3”
80-110 km/h 4,6”
110-140 km/h 7,3”
Φρένα 100-0 km/h 39,6 m
Τελική ταχύτητα 208 km/h
Μέση κατανάλωση 8,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 103 g/km
Διαστάσεις 4.055 x 1.745 x 1.430 mm
Χώρος αποσκευών 311 lt
Βάρος 1.190 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης