H Opel πειραματίστηκε τις τελευταίες δύο δεκαετίες με εναλλακτικά καύσιμα για τα δημοφιλή μοντέλα της, ενώ ξεκίνησε τον εξηλεκτρισμό της γκάμας την τελευταία δεκαετία. Οι πρώτες σοβαρές προσπάθειες προς το ηλεκτρικό μονοπάτι που ήθελε να χαράξει η Opel ήταν το Ampera και το Ampera-e, με το E-REV (ηλεκτρικό εκτεταμένης αυτονομίας) Ampera να κερδίζει και τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 2012. Και στις δύο περιπτώσεις υπήρχαν μεγάλες προσδοκίες, αλλά οι πωλήσεις ήταν πολύ χαμηλές.
Ευθυγράμμιση πλανητών
Από τη στιγμή όμως που η Opel βρέθηκε στην αγκαλιά του Groupe PSA, μπόρεσε να βάλει χέρι σε ό,τι νεότερο προσφέρουν τα ράφια τεχνολογίας του γαλλικού ομίλου (πλατφόρμα EMP2 κ.ά.). Σε συνδυασμό μάλιστα με την τεχνογνωσία της, μπορεί να φιγουράρει πλέον με αυτοπεποίθηση στη λίστα με τα διαθέσιμα εξηλεκτρισμένα μοντέλα.
Το δημοφιλές μεσαίο SUV της Opel, το Grandland X είναι το πρώτο επαναφορτιζόμενο ηλεκτρικό μοντέλο (PHEV) της εταιρείας. Μαζί δε με το άρτι αφιχθέν αμιγώς ηλεκτρικό σουπερμίνι Corsa-e και το επερχόμενο μικρό SUV Mokka που θα έχει έκδοση με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, βάζουν γερά θεμέλια για τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας της γερμανικής φίρμας μέχρι το 2024.
Σχεδιαστικά, το plug-in hybrid Opel Grandland X δεν έχει ουσιαστικές διαφορές από τις εκδόσεις που ήδη γνωρίζουμε. Πέρα από τον λογότυπο στις εμπρός πόρτες και το πορτμπαγκάζ, το δεύτερο πορτάκι που κρύβει την πρίζα φόρτισης και το μαύρο καπό που αποτελεί μέρος του Appearence Pack (€300) και διατίθεται μόνο στο AWD PHEV Grandland X, δεν μπορείς να καταλάβεις εύκολα τη δυναμική της τεχνολογίας που κρύβει η συγκεκριμένη έκδοση.
Το Grandland X που δοκιμάζουμε είναι η έκδοση Hybrid4 και αποτελεί την κορυφή της γκάμας, τόσο από πλευράς επιδόσεων όσο και δυνατοτήτων κίνησης σε ολισθηρά τερέν. Κάτω από το μαύρο καπό ζει ο γνωστός 1.6 με άμεσο ψεκασμό και τουρμπίνα twin scroll, αποδίδοντας 200 PS και 300 Nm. Συνεργάζεται με ηλεκτρικό μοτέρ 110 PS και 320 Nm που είναι ενσωματωμένο στο αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων e-EAT, το οποίο για την περίσταση χρησιμοποιεί πολύδισκο συμπλέκτη και όχι μετατροπέα ροπής όπως το συμβατικό EAT8. Για τους πίσω τροχούς των τετρακίνητων Grandland X Hybrid υπάρχει ακόμη ένα ηλεκτρικό μοτέρ με 113 PS και 160 Nm που αυξάνει την πρόσφυση. Η συνδυαστική ισχύς που ανακοινώνει ο κατασκευαστής φτάνει τους 300 PS και τα 520 Nm, νούμερα που εντυπωσιάζουν. Ο μεγαλύτερος εχθρός του νέου Grandland X Hybrid4 στα χαρτιά είναι το βάρος των 1.800 kg. Υπεύθυνη γι’ αυτό είναι η μπαταρία ιόντων λιθίου που βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα. Στην πράξη, η Opel ανακοινώνει επιτάχυνση από στάση έως τα 100 km/h σε μόλις 6,1” και τελική ταχύτητα 235 km/h, επιδόσεις που εάν τις κυνηγήσει ο οδηγός θα τις νιώσει να έρχονται αβίαστα.
Και επιδόσεις και οικονομία
Μπορεί στο πίσω μέρος του μυαλού των μηχανικών της Opel να υπάρχει ικανοποίηση που το συγκεκριμένο σύστημα κίνησης χαρίζει πολύ δυνατές επιδόσεις στο γερμανικό SUV, αλλά ο λόγος ύπαρξής του είναι εστιασμένος αλλού. Χάρη στον πετυχημένο συνδυασμό των τριών μοτέρ, καταφέρνει να προσφέρει πολύπλευρο χαρακτήρα. Υπάρχουν τέσσερις επιλογές λειτουργίας του συστήματος κίνησης: Ηλεκτρική, υβριδική, Sport και AWD. Στην πρώτη περίπτωση λειτουργεί μόνο το πίσω μοτέρ και ανάλογα με το επίπεδο φόρτισης μπορεί να εξασφαλίσει μέχρι 50 km με ταχύτητα έως και 135 km/h. Στην υβριδική αποφασίζει το σύστημα διαχείρισης με ποιον τρόπο θα λειτουργήσει το σύστημα, φέρνοντας στο προσκήνιο το θερμικό μοτέρ μόνο στις μεσαίες και μεγάλες ταχύτητες. Στο Sport πρόγραμμα λειτουργούν και τα τρία μοτέρ, ενώ στο AWD την κίνηση εξασφαλίζουν ακαριαία τα ηλεκτρικά μοτέρ, με τον βενζινοκινητήρα να καιροφυλακτεί για να σιγοντάρει το σύστημα. Η εναλλαγή μεταξύ των λειτουργιών γίνεται πολύ ομαλά, και μόνο όταν μπει γερά στο παιχνίδι ο θερμικός κινητήρας θα κάνει αισθητή την παρουσία του.
Στην πραγματικότητα, ο οδηγός μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά ηλεκτρικά, μιας και η μπαταρία ιόντων λιθίου των 13,2 kWh είναι ικανή να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες χωρίς να τεθεί σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας. Στην υβριδική λειτουργία, το προηγμένο σύστημα μπορεί να κινήσει σε όλες τις συνθήκες το Grandland X με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου που κυμαίνεται κοντά στα 4,5 lt/100 km. Στο Sport πρόγραμμα και με βαρύ πόδι σχεδόν θα διπλασιαστεί, αλλά και πάλι η μέση κατανάλωση εντυπωσιάζει εάν αναλογιστούμε το βάρος και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. Σε κάθε περίπτωση όμως, η αυτονομία που παρέχει το σύστημα είναι γύρω στα 500 km κι ας έχει μικρύνει το ρεζερβουάρ (45 lt) για να χωρέσει η μπαταρία. Η φόρτιση της τελευταίας είναι μια διαδικασία που διαρκεί από σχεδόν δύο έως και έξι ώρες, ανάλογα την ισχύ της παροχής. Το ταβάνι για το σύστημα φόρτισης του αυτοκινήτου πάντως είναι τα 7,4 kW (με τη χρήση Wallbox), ενώ η βασική ισχύς φόρτισης είναι τα 3,7 kW.
Η τοποθέτηση ηλεκτρομοτέρ στον πίσω άξονα έφερε αλλαγές στην ανάρτηση και πλέον βρίσκουμε πολλαπλούς συνδέσμους. Η ρύθμιση της είναι σε γενικές γραμμές σφιχτή αλλά, παρά τις 19άρες ζάντες αλουμινίου, καταφέρνει να διαχειρίζεται αποτελεσματικά την πλειονότητα των κακοτεχνιών του δρόμου. Μόνο σε συνεχόμενες ανωμαλίες αντιδρά κάπως ξερά, χωρίς όμως να επηρεάζει τη συνολικά ραφιναρισμένη εικόνα του μοντέλου.
Οι διαφορές στην καμπίνα εστιάζονται στον πίνακα οργάνων με τις ενδείξεις ισχύος και λειτουργίας του συστήματος, ενώ το σύστημα πολυμέσων απέκτησε τις αντίστοιχες λειτουργίες για ρύθμιση της φόρτισης και την διαχείριση της μπαταρίας. Οι χώροι για τους επιβάτες παραμένουν καλοί και τα υλικά της καμπίνας αρμόζουν στον χαρακτήρα του μοντέλου. Ο χώρος αποσκευών όμως έπεσε θύμα της μπαταρίας και από τα 514 lt των απλών εκδόσεων μειώθηκε στα 390. Και πάλι όμως έχει κανονικό σχήμα, μεγάλο άνοιγμα και σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος δημιουργείται επίπεδος χώρος φόρτωσης.
Το Grandlanx X Hybrid4 συνδυάζεται με δύο επίπεδα εξοπλισμού, X-Clusive και Ultimate, που προσφέρουν πολλά χαρακτηριστικά άνεσης και πλήρες πακέτο συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας. Η τιμή εκκίνησης έχει καθοριστεί στις €49.900 και μπορεί να δικαιολογηθεί από τον σύγχρονο και ολοκληρωμένο χαρακτήρα του. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι με τιμή προ φόρων κάτω από τις €40.000 κάνει «κλικ» για χρήση ως εταιρικό αυτοκίνητο. Τέλος, όπως συμβαίνει με όλα τα Opel έτσι κι αυτό καλύπτεται από πέντε χρόνια εγγύηση για τα μηχανικά μέρη, με την εγγύηση της μπαταρίας να φτάνει τα οκτώ χρόνια ή τα 160.000 km.
Εν κατακλείδι, το επαναφορτιζόμενο και τετρακίνητο Opel Grandland Χ είναι ένα πολύ επίκαιρο και ολοκληρωμένο πακέτο που δικαιολογεί την υψηλή τιμή χάρη στις προδιαγραφές και στις δυνατότητές του.
Διαμόρφωσε το δικό σου Grandland X στον configurator της Opel
Τι λέει το DRIVE
Το πρώτο PHEV της Opel έρχεται καλά διαβασμένο. Η υψηλή τιμή αντισταθμίζεται από τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα, τις δυνατότητες του συστήματος κίνησης και τον υπερπλήρη εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας.
Τιμή Από €49.900
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, twin scroll turbo, 200 PS/6.000 rpm, 300 Nm/3.000 rpm, εμπρός ηλεκτρικό μοτέρ 110 PS, 320 Nm, πίσω ηλεκτρικό μοτέρ 113 PS, 160 Nm, μπαταρία 13,2 kWh, AWD, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 300 PS/3.000 rpm, 520 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,1”
Τελική ταχύτητα 235 km/h
Μέση κατανάλωση 4,5 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 36-34 g/km
Διαστάσεις 4.447 x 1.906 x 1.609 mm
Χώρος αποσκευών 390 lt
Βάρος 1.800 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης