Το νέο Opel Corsa-e μπαίνει σφήνα στο αιώνιο δίλημμα «ντίζελ ή βενζίνη;». Και διευρύνει την γκάμα του δημοφιλούς σουπερμίνι με μια μηδενικών ρύπων έκδοση που, διατηρώντας τη χωροταξία και την καλή οδική συμπεριφορά των συμβατικών Corsa, φιλοδοξεί να σε μεταφέρει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης όσο πιο ομαλά γίνεται. Και το φανερώνει αυτό τόσο με την οικεία εμφάνισή του, μέσα-έξω, όσο και με την συμπεριφορά στον δρόμο.
Ξεκινώντας από την εμφάνιση, το ηλεκτρικό Corsa έχει να επιδείξει ελάχιστες διαφορές από τις εκδόσεις με θερμικό κινητήρα. Εξωτερικά αυτές συνοψίζονται στις ειδικής σχεδίασης ζάντες αλουμινίου, στον λογότυπο «e» και φυσικά στην απουσία εξάτμισης στο πίσω μέρος. Στην καμπίνα από την άλλη συναντάμε το ίδιο ταμπλό και χειριστήρια, ενώ οι όποιες διαφορές εντοπίζονται στις απαραίτητες ενημερωτικές ενδείξεις για τη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος στην οθόνη του infotainment και του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Τα υλικά δεν ενθουσιάζουν με την ποιότητά τους, αλλά δεν είναι και λόγος για να γκρινιάξεις, κυρίως χάρη στην προσεγμένη και στιβαρή συναρμολόγησή τους.
Αναλλοίωτοι παραμένουν και οι χώροι για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους, γεγονός που καθιστά το Corsa-e το πιο πρακτικό και ευρύχωρο ηλεκτρικό σ’ αυτή την κατηγορία μεγέθους και τιμής. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή και ιδανική, ενώ πίσω ακόμα και ψηλόσωμοι ενήλικοι θα βολευτούν άνετα. Το πορτμπαγκάζ το μόνο που έχει απωλέσει είναι ο χώρος για τη ρεζέρβα που παραχωρήθηκε στις μπαταρίες, διατηρώντας έτσι τα 267 lt που προσφέρουν και οι συμβατικές εκδόσεις του γερμανικού σουπερμίνι.
Ότι η ηλεκτρική έκδοση παραμένει κατά τ’ άλλα ένα απλό Corsa ήταν όπως προαναφέραμε στρατηγική απόφαση. Επετεύχθη δε, διότι όπως και στην περίπτωση του «αδελφού» Peugeot e-208, η έκτη γενιά του Corsa σχεδιάστηκε με την ηλεκτρική έκδοση προϋπολογισμένη εξ αρχής. Και ως ένα ακόμα μοντέλο του Ομίλου PSA που θα εξαργύρωνε την τεράστια επένδυση των Γάλλων στη σπονδυλωτή πλατφόρμα CMP.
Βέβαια, παρόλο που εξελίχθηκε για να είναι συμβατό με αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, η διαδικασία μετατροπής του Corsa σε ηλεκτρικό δεν περιορίζεται στην αντικατάσταση του θερμικού μοτέρ με έναν ηλεκτροκινητήρα. Επί της ουσίας, αυτό που η αρχιτεκτονική της πλατφόρμας CPM διευκολύνει είναι η κατανομή των μπαταριών ιόντων λιθίου, με συνολική χωρητικότητα 50 kWh, στο πάτωμα του αυτοκινήτου. Και συγκεκριμένα κάτω από τα πίσω και τα εμπρός καθίσματα, ώστε να μην επηρεάζεται η καμπίνα των επιβατών.
Τα παραπανίσια κιλά των μπαταριών που ανεβάζουν τον δείκτη της ζυγαριάς στα 1.530 kg επέφεραν αλλαγές στην κατανομή του βάρους. Οπότε απαιτήθηκε μια σειρά από επεμβάσεις, έτσι ώστε η οδική συμπεριφορά να είναι όσο το δυνατόν εφάμιλλη με του Corsa που όλοι γνωρίζουμε. Γι’ αυτό το λόγο, το Corsa-e έχει ενισχυμένο εμπρός υποπλαίσιο για αύξηση της στρεπτικής ακαμψίας, αλλαγές στον ημιάκαμπτο άξονα πίσω και φυσικά διαφορετικές ρυθμίσεις σε ελατήρια αμορτισέρ, αλλά και στην ηλεκτρική κρεμαγέρα.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του Corsa-e περιλαμβάνει έναν ηλεκτροκινητήρα με ισχύ 136 PS και ροπή 260 Nm που αντλεί ενέργεια από τη συστοιχία μπαταριών μέσω ενός κιβωτίου μιας σχέσης που μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Με τρία προγράμματα οδήγησης (Normal, Eco και Sport) να καθορίζουν την ροπή που καταλήγει στους μπροστινούς τροχούς, ο οδηγός του ηλεκτρικού Corsa μπορεί να επιλέξει αν θα πάει μακριά ή θα κινηθεί σε ρυθμούς… GSi. Δηλαδή αν θα κάνει πράξη τα 8,1” που ανακοινώνει η Opel για το 0-100 km/h, με την ανάλογη βέβαια μείωση της αυτονομίας που σε κάθε άλλη περίπτωση ξεπερνά δίχως κόπο τα 300 km.
Στον δρόμο και σε φυσιολογικές συνθήκες κίνησης, το Corsa-e είναι πιο κοντά στα συμβατικά ΙΧ παρά στα ηλεκτρικά που ξέραμε μέχρι σήμερα. Δεν οδηγείται με ένα… πεντάλ όπως ένα Nissan Leaf για παράδειγμα. Η ανάκτηση ενέργειας ακόμα και στην πιο ισχυρή από τις δυο επιλογές είναι ρυθμισμένη να προσομοιώνει περισσότερο το ρολάρισμα ενός συμβατικού ΙΧ, παρά να ανακτά το μέγιστο της ενέργειας φρενάροντας έντονα το αυτοκίνητο.
Το πεντάλ του φρένου έχει γραμμική διαδρομή και καλή αίσθηση. Οπότε, πίσω από το τιμόνι του Corsa-e, το μόνο που θα παραξενέψει τον αμύητο οδηγό στα EV είναι η άμεση επιτάχυνση και η απουσία κάθε μηχανικού θορύβου. Γενικά στην «ησυχία», το Corsa-e παίρνει εξαιρετικό βαθμό. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι μηδαμινοί ακόμα και κοντά στην περιορισμένη τελική ταχύτητα των 150 km/h, ενώ ελάχιστος είναι και ο θόρυβος που περνά στην καμπίνα από την κύλιση των ελαστικών. Το μόνο που διαταράσσει την ησυχία, είναι η προσπάθεια της ανάρτησης να διαχειριστεί τις εγκάρσιες ανωμαλίες που ρίχνει καμιά φορά στο διάβα της η ποιότητα των ελληνικών δρόμων. Ακόμα και αυτό όμως γίνεται έντονα αντιληπτό ηχητικά, εξαιτίας της απουσίας κάθε άλλου θορύβου.
Η λειτουργία της ανάρτησης βρίσκεται στο υψηλό επίπεδο που μας συνήθισαν οι συμβατικές εκδόσεις του Corsa, όπως άλλωστε και η οδική συμπεριφορά. Το τιμόνι παρέχει καλή πληροφόρηση και είναι ακριβές. Το περιθώριο πρόσφυσης είναι υψηλό και ακόμα και σε σβέλτο ρυθμό, το Corsa-e αλλάζει κατεύθυνση με τη ζωντάνια και τη ακρίβεια που γνωρίζουμε από τις υπόλοιπες εκδόσεις της έκτης γενιάς του. Μόνο αν αναζητήσεις το όριό του, θα αντιληφθείς με τους όρους της Φυσικής τα παραπανίσια κιλά του.
Κακά τα ψέματα, όμως! Το Corsa-e προορίζεται να περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στα προγράμματα Eco ή Normal από τον σχετικό διακόπτη δίπλα στο λεβιέ του αυτόματου κιβωτίου. Ακόμα και με μειωμένη την ισχύ όμως, η δύναμη είναι αρκετή όχι απλώς για κίνηση στην πόλη, αλλά ακόμα και στον αυτοκινητόδρομο. Εκεί, το ηλεκτρικό Corsa δεν έχει κανένα πρόβλημα να ακολουθήσει τη ροή της κυκλοφορίας ακόμα και στην αριστερή λωρίδα. Με αυτά τα προγράμματα και έξυπνη χρήση του δεξιού πεντάλ μπορείς να περιορίσεις την κατανάλωση ακόμα και στις 12 με 13 kWh/100 km, ενώ ανάλογα με τον δρόμο και τη χρήση του κλιματισμού να ξεπεράσεις κατά πολύ τα 337 km αυτονομίας που δίνει το εργοστάσιο. Νούμερο που τα στοιχεία της κατανάλωσης μας έδειχναν ότι θα το πιάσουμε χωρίς να οδηγούμε ιδιαίτερα οικονομικά.
Με την ηλεκτροκίνηση να μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας ύστερα από τα πρόσφατα μέτρα και να μας απασχολεί όλο και περισσότερο τα επόμενα χρόνια, είναι καλό να ξεκαθαρίσουμε ότι η ώρα της φόρτισης είναι μια χρονοβόρος διαδικασία όταν τα διαθέσιμα εφόδια είναι μια μπαλαντέζα και μια οικιακή πρίζα. Πόσω μάλλον όταν μιλάμε για την φόρτιση μιας 50άρας μπαταρίας. Η νύχτα δεν φτάνει και επ’ ουδενί δεν θα πρέπει να περιμένεις να ανάψει λαμπάκι για το βάλεις να φορτίσει.
Όποιος σκέφτεται σοβαρά να προχωρήσει στην αγορά του Corsa-e ή όποιου άλλου ηλεκτρικού, ουσιαστικά θα πρέπει να έχει τον χώρο να τοποθετήσει ένα Wallbox και να το συμπεριλάβει στο κόστος απόκτησης του αυτοκινήτου. Με ένα μονοφασικό Wallbox 7,4 kW για την πλήρη φόρτιση χρειάζονται περίπου 7,5 ώρες, ενώ με ένα τριφασικό 11 kW ο χρόνος μειώνεται στις πέντε. Ειδάλλως θα πρέπει να ζεις ή να δουλεύεις κοντά σε ένα σταθμό φόρτισης, όπου με έναν ταχυφορτιστή 50 kW χρειάζεσαι περίπου 40 λεπτά για να φορτίσεις την μπαταρία από το 20% στο 80%.
Όσον αφορά το κόστος, το Corsa-e είναι διαθέσιμο στη χώρα μας σε δυο εκδόσεις. Η τιμή του ξεκινά από τις €31.980, χωρίς να υπολογίζεται η επιδότηση στην τιμή προ φόρων (€25.790), και σε κάθε περίπτωση πλούσιο εξοπλισμό. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα ολοκληρωμένο πακέτο που θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά όποιον θέλει να κάνει το πρώτο βήμα στην ηλεκτροκίνηση.
Δείτε όλες τις διαθέσιμες εκδόσεις του Corsa-e στη σελίδα της Opel.
Τι λέει το DRIVE
Ευρύχωρο χωροταξικά, με πολύ καλά οδηγικά χαρακτηριστικά, προσεγμένη ποιότητα και μεγάλη αυτονομία. Το ηλεκτρικό Corsa υπολείπεται του ενδοοικογενειακού και μη, ανταγωνισμού, μόνο στην τιμή.
Τιμή Από €31.980
Τεχνολογία EV, ηλεκτρικό μοτέρ σύγχρονου μαγνήτη, μπαταρία Li-Ion 50 kWh, κίνηση εμπρός, σταθερή σχέση μετάδοσης
Απόδοση 136 PS/3.673-10.000 rpm, 260 Nm/300-3.673 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,1”
Τελική ταχύτητα 150 km/h
Αυτονομία 350 km*
Εκπομπές CO20 g/km
Διαστάσεις 4.060 x 1.765 x 1.435 mm
Χώρος αποσκευών 267 lt
Βάρος 1.530 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης