Το Corsa της 6ης γενιάς βρισκόταν στο τελευταίο στάδιο εξέλιξης, το 2017, όταν η Opel εξαγοράστηκε από το Groupe PSA. Και οι ιθύνοντες του γαλλικού ομίλου αποφάσισαν να πετάξουν στον κάλαθο των αχρήστων το σχεδόν έτοιμο αυτοκίνητο και να δώσουν την εντολή στους μηχανικούς και σχεδιαστές να ξεκινήσουν από την αρχή, βασίζοντας το νέο μοντέλο πάνω στη δική τους πλατφόρμα CMP.
Ως αποτέλεσμα, το νέο Corsa έπρεπε να εξελιχθεί σε μόλις δυόμισι χρόνια, αντί των έξι έως επτά που απαιτούνται για ένα καινούργιο μοντέλο. Ηράκλειος άθλος, αλλά οι άνθρωποι του Ruesselsheim τα κατάφεραν.
Και μόνο γι’ αυτό, τους αξίζει ένα μπράβο. Όμως πρέπει το Corsa και να μπορεί να σταθεί με αξιώσεις απέναντι στα πολλά και καλά μοντέλα της κατηγορίας των σουπερμίνι. Αυτό θα εξετάσουμε εδώ, δοκιμάζοντας το νέο Corsa στην πετρελαιοκίνητη έκδοσή του, με το πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού Elegance.
Όλα διαφορετικά
Η πλατφόρμα CMP επιβάλλει ένα αμάξωμα καθαρά δύο όγκων, αντί για το «ενάμιση όγκου» των προηγούμενων Corsa. Έτσι, το νέο μοντέλο έχει πιο σπορτίφ σχήμα, με μακρύτερο καπό, που δεν θυμίζει πολυμορφικό MPV. Σε σχέση με το προηγούμενο Corsa E, το νέο F είναι σημαντικά μακρύτερο (+39 mm), αλλά πολύ χαμηλότερο (–48 mm).
Ως αδελφό μοντέλο του Peugeot 208, το νέο Corsa έχει τις ίδιες αναλογίες και πολύ παραπλήσιες διαστάσεις. Ο αρχισχεδιαστής Mark Adams και η ομάδα του όμως έχουν φροντίσει ώστε να δείχνει διαφορετικό. Σχεδιαστικές λεπτομέρειες όπως η μάσκα, τα φώτα ημέρας τύπου «μπούμερανγκ», το σχήμα της πίσω κολόνας και η πτύχωση “J-Blade” στα πλάγια είναι χαρακτηριστικά των σύγχρονων Opel.
Πέρα από την εμφάνιση, μεγάλη προσοχή έχει δοθεί και στην αεροδυναμική, με το νέο Corsa να έχει κορυφαίο για την κατηγορία συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,29.
Παρότι μακρύτερο, το βασικό μονοκόκ αμάξωμα του νέου Corsa είναι κάπου 40 kg ελαφρύτερο από το παλιό. Από τους κινητήρες έχουν εξοικονομηθεί επιπλέον 15 kg κατά μέσο όρο, τα καθίσματα έχουν συνεισφέρει 10 kg και το αλουμινένιο καπό άλλα 2,4 kg.
Οι διαθέσιμοι κινητήρες είναι οι γνωστοί 3κύλινδροι 1.2 τούρμπο βενζίνης της PSA, και στην περίπτωσή μας ο τεχνολογικά προηγμένος 4κύλινδρος τουρμποντίζελ 1.5 με την έγχυση ουρίας (AdBlue). Γνωστές από το Peugeot 208 είναι και οι αναρτήσεις, με γόνατα τύπου MacPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά η Opel έχει κάνει τις δικές της ρυθμίσεις.
Όσο για τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας και αρωγής του οδηγού, όλα τα Corsa έχουν ένα μεγάλο στάνταρ πακέτο που περιλαμβάνει την ειδοποίηση σύγκρουσης με αυτόματο φρενάρισμα και αναγνώριση πεζών, την ενεργή διατήρηση λωρίδας, την αναγνώριση σημάτων, την ειδοποίηση για κόπωση του οδηγού και την υποβοήθηση της εκκίνησης σε ανηφόρα. Ως έξτρα διατίθενται επίσης το σύστημα παρακολούθησης του νεκρού σημείου και το προσαρμοζόμενο cruise control (το απλό είναι στάνταρ).
Η νέα πλατφόρμα έχει δώσει στο Corsa ένα μεταξόνιο μακρύτερο κατά 28 mm. Ωστόσο ο χώρος στο πίσω κάθισμα είναι περιορισμένος, τόσο για τα γόνατα όσο και για το κεφάλι. Αυτό ισχύει και για άλλα σουπερμίνι, αλλά εδώ οι μικρές πόρτες δυσκολεύουν και την πρόσβαση, ιδίως για άτομα με μεγάλο νούμερο παπούτσι. Ούτε το πλάτος είναι αρκετό για να καθίσει άνετα ένας μεσαίος επιβάτης, που ίσως ενοχληθεί κι από το εξογκωμένο τούνελ του δαπέδου.
Ο χώρος μπροστά είναι πάντως άνετος, ενώ ευρύχωρο είναι και το πορτμπαγκάζ των 309 lt (χωρίς ρεζέρβα). Το κανονικό του σχήμα κάνει το χώρο πλήρως εκμεταλλεύσιμο, αλλά δεν υπάρχει δάπεδο δύο θέσεων, οπότε το κατώφλι φόρτωσης είναι ψηλό και τα καθίσματα σχηματίζουν σκαλοπάτι όταν τα διπλώσεις.
Οι θέσεις για μικροπράγματα είναι αρκετές και πρακτικές μέσα στην καμπίνα, η οποία είναι σωστά σχεδιασμένη και φτιαγμένη από υλικά ικανοποιητικής ποιότητας. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι σύγχρονο, αν και κάπως σοβαρό για μικρό αυτοκίνητο, και η εργονομία προσεγμένη. Ο πίνακας οργάνων είναι συμβατικός κι ευανάγνωστος, όπως συμβατική είναι και η θέση οδήγησης, η οποία δεν έχει σχέση με την i-Cockpit του Peugeot 208 καθώς το τιμόνι είναι μεγαλύτερο και ψηλότερα τοποθετημένο. Κάθεσαι 28 mm χαμηλότερα απ’ ό,τι στο προηγούμενο Corsa και οι δυνατότητες ρύθμισης είναι μεγάλες ώστε να βολευτούν όλοι οι σωματότυποι. Όμως η ορατότητα προς τα πίσω είναι περιορισμένη, γεγονός που σε δυσκολεύει καθώς δεν υπάρχει παρκοραντάρ ή κάμερα οπισθοπορείας στον στάνταρ εξοπλισμό.
Με το σταγονόμετρο
Πιθανότατα λόγω του νέου πρωτοκόλλου μέτρησης WLTP, ο κινητήρας 1.5 BlueHDi έχει χάσει σε ροπή χαμηλά, με αποτέλεσμα να μην τραβάει καθόλου αν οι στροφές πέσουν κάτω από τις 1.500 rpm με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο. Από εκεί και πάνω έχει ένα ξέσπασμα δύναμης μέχρι τις 3.800 rpm, που όταν όμως τις περάσεις αυξάνεται απότομα ο θόρυβος χωρίς να κερδίζεις σε τράβηγμα.
Το 6άρι κιβώτιο πάντως σε βοηθάει να κρατάς τον κινητήρα στο φάσμα στροφών όπου αποδίδει, καθώς μπορείς να κάνεις εύκολα γρήγορες αλλαγές παρά τις μεγάλες και όχι ιδιαίτερα σαφείς διαδρομές του λεβιέ. Οδηγώντας έτσι, το Corsa κινείται γρήγορα και άνετα, με τον 4κύλινδρο ντίζελ να λειτουργεί πολιτισμένα, χωρίς θόρυβο και κραδασμούς, και την κατανάλωση να κυμαίνεται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Εύκολα βλέπεις «τεσσάρια» και η μέση τιμή για ολόκληρη τη δοκιμή μας ήταν μόλις 5,2 lt/100km – η χαμηλότερη της κατηγορίας.
Σ’ αυτό πρέπει να παίζει ρόλο και το περιορισμένο βάρος: μόνο 1.150 kg στην πλάστιγγά μας. Αντίστοιχα ωφελούνται και οι επιδόσεις. Παρά το νωπό οδόστρωμα στις μετρήσεις μας, είδαμε 0-100 km/h σε 10,7” και 0-1.000 m σε 32,4”, τιμές απόλυτα ανταγωνιστικές για την κατηγορία. Ακόμα καλύτερες είναι οι ρεπρίζ εν κινήσει από τις μεσαίες στροφές, με τα 3,7” στα 50-80 με 3η να είναι κορυφαία τιμή. Ο κινητήρας λαχανιάζει ψηλά, οπότε τα 5,9” στο «προσπέρασμα» των 80-110 με 3η δεν εντυπωσιάζουν, όμως μπορείς να προσπεράσεις σχεδόν εξίσου γρήγορα με 4η – σε 6,0”, μια επίδοση που αφήνει πολύ πίσω τον ανταγωνισμό, εκτός του Ford Fiesta 1.5 TDCi των 120 PS (5,7” ).
Γονίδια Opel
Το τιμόνι είναι πολύ ελαφρύ, διευκολύνοντας την οδήγηση στην πόλη, αλλά η ανάρτηση είναι πιο σφιχτά ρυθμισμένη από του 208, για πιο δυναμική οδική συμπεριφορά, ακόμη και στην έκδοση Elegance που έχει τα στάνταρ ελατήρια και αμορτισέρ (όχι τα σπορ του GS-Line). Ως αποτέλεσμα, νιώθεις πιο έντονα τις ανωμαλίες του δρόμου απ’ ό,τι στο Peugeot, αν και οι κραδασμοί σπάνια γίνονται δυσάρεστοι – τουλάχιστον με τους στάνταρ τροχούς των 16 ιντσών. Ο κινητήρας, αν και ντίζελ, δεν ενοχλεί, ούτε ο θόρυβος από την κύλιση και τον άνεμο, παρότι η μόνωση δεν είναι τόσο καλή όσο στο 208.
Η σφιχτή ανάρτηση μπορεί να επηρεάζει λίγο την άνεση, όμως ελέγχει άψογα τις κλίσεις και κινήσεις του αμαξώματος, χαρίζοντας σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες κι έναν σχετικά σπορτίφ χαρακτήρα στην οδήγηση. Το Corsa ανταποκρίνεται ζωηρά αλλά πιο προοδευτικά από το Peugeot στις αλλαγές κατεύθυνσης, γέρνει πολύ μετρημένα στις στροφές και κρατάει γερά, χωρίς έντονες τάσεις υποστροφής, ακόμη και με τα “Eco” λάστιχα 195/55 R16. Τα ηλεκτρονικά δεν παρεμβαίνουν με το παραμικρό και μόνο η έλλειψη αίσθησης από το τιμόνι σκιάζει ελαφρά την εικόνα για τον ενθουσιώδη οδηγό.
Τα φρένα πάντως είναι σε υψηλό επίπεδο από άποψη δύναμης, προοδευτικότητας και αντοχής. Δυστυχώς όμως, λόγω των συνεχών βροχών, δεν μπορέσαμε να μετρήσουμε με αξιοπιστία τις αποστάσεις ακινητοποίησης.
Στο ταμείο
Οι τιμές του νέου Corsa ντίζελ ξεκινούν από τα €15.980 για τη βασική έκδοση Edition, που έχει όλα τα απαραίτητα σε εξοπλισμό, πλην των ζαντών αλουμινίου, έχει ένα βασικό σύστημα infotainment 5,5”, αλλά και κάποια επιπλέον στοιχεία όπως έγχρωμη οθόνη υπολογιστή ταξιδιού, cruise control με speed limiter, Hill Hold & Start και το πλήρες πακέτο ασφάλειας που αναφέραμε παραπάνω.
Η έκδοση Elegance της δοκιμής (€16.980), για ένα μόνο χιλιάρικο παραπάνω, έχει πλουσιότερο διάκοσμο, πλήρες ηλεκτρικό πακέτο, αλουμινένιες ζάντες, φώτα ημέρας, ομίχλης και προβολείς LED, αυτόματη σκάλα προβολέων, σπορ δερμάτινο τιμόνι και το σύστημα πολυμέσων MirrorLink 7” με 6 ηχεία. Το μόνο ουσιαστικό που λείπει είναι ο αυτόματος κλιματισμός, αλλά προσφέρεται ως έξτρα (€280) όπως επίσης το σύστημα πλοήγησης και πολλά άλλα στοιχεία σε λογικές τιμές.
Τι λέει το DRIVE
Παρά τη σύντομη περίοδο εξέλιξης και τα πολλά κοινά στοιχεία με το Peugeot 208, το νέο Corsa είναι ολοκληρωμένο, έχει εμφάνιση και χαρακτήρα Opel, και –ιδίως στην έκδοση ντίζελ– είναι πολύ καλύτερο από το προηγούμενο μοντέλο.
Τιμή Από €15.980
Τεχνολογία 1.499 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, 102 PS/3.500 rpm, 250 Nm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,7”
0-160 km/h 32,4”
0-400 m 17,6” @ 126,7 km/h
0-1.000 m 32,4” @ 159,6 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 27,9”
50-80 km/h (3η) 3,7”
80-110 km/h (3η) 5,9”
80-110 km/h (4η) 6,0”
110-140 km/h (4η) 8,8”
110-140 km/h (5η) 9,8”
110-140 km/h (6η) 14,5”
Φρένα 100-0 km/h -* m
Τελική ταχύτητα 188 km/h
Μέση κατανάλωση 5,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 85 g/km
Διαστάσεις 4.060 x 1.765 x 1.435 mm
Χώρος αποσκευών 309** lt
Βάρος 1.150 kg
Μετρήσεις Drive. *Δεν μετρήθηκε λόγω βροχής. **Χωρίς ρεζέρβα.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης