Μια τουρκογενής φυλή κατοίκων του Ιράν ήταν αυτή που έδωσε το όνομά της στο Nissan Qashqai που παρουσίασε οι Ιάπωνες το 2006 και έμελλε να αναδειχθεί σε μια κίνηση ματ της εταιρείας απέναντι στον ανταγωνισμό.
Το Nissan Qashqai έτυχε από την αρχή ενθουσιώδους υποδοχής από το κοινό που βρήκε σε αυτό το διαφορετικό που αναζητούσε, σε μια εποχή που ακόμη μεσουρανούσαν χάτσμπακ και έχαναν έδαφος οι μπερλίνες. Τον Νοέμβριο του 2013 ήρθε η δεύτερη γενιά του Qashqai , ενώ το 2021, λανσαρίστηκε η τρίτη γενιά.
Το Nissan Qashqai αναγορεύεται στο πρώτο αυτοκίνητο με δύο φωνητικούς βοηθούς: Και της Google και της Amazon!
Ενδεικτικό της επιτυχίας του Qashqai είναι πως μόνον η τρίτη γενιά πούλησε στην Ευρώπη πάνω από 350.000 αυτοκίνητα. Αν οι προηγούμενες εκδόσεις του ιαπωνικού crossover έμοιαζαν λίγο πολύ μεταξύ τους, η τελευταία που μόλις ήρθε στην Ελλάδα είναι κάτι το εντελώς νέο. Που όμως διατηρεί περίτεχνα την εταιρική ταυτότητα. Όχι μόνον στο «φαίνεσθαι» αλλά και στο «είναι». Και αυτό παρά το γεγονός πως δεν πρόκειται για νέο αλλά ανανεωμένο Qashqai.
Το Qashqai έρχεται να παίξει σε μια από τις πιο απαιτητικές κατηγορίες της αγοράς με τον ισχυρότερο ανταγωνισμό. Οφείλει λοιπόν να πληροί όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές και απαιτήσεις του κοινού. Και το κάνει με μεγάλη ομολογουμένως επιτυχία.
Οι σημαντικότερες επεμβάσεις έχουν να κάνουν τόσο με τον σχεδιασμό και το σύστημα πολυμέσων όσο και με τον εξοπλισμό. Αυτός ο τελευταίος μάλιστα έχει αναβαθμιστεί σημαντικά, με έμφαση στην τεχνολογία από τη βασική μόλις έκδοση. Κάπως έτσι η εισαγωγική έκδοση Elite δεν υπάρχει πλέον και τη θέση της δίνει στην πλουσιότερη Unique η οποία καλύπτει τις απαιτήσεις ασφαλείας GSR2. Επιπλέον στην γκάμα προστέθηκε και η N-Design με έμφαση στα σπορ χαρακτηριστικά.
Κάποιοι κατασκευαστές ανανεώνουν τα μοντέλα τους διακριτικά. Όχι η Nissan! Όταν βλέπεις το ανανεωμένο Qashqai δύσκολα το συνδέεις με τον προκάτοχό του. Στην πρώτη ματιά, την παράσταση κλέβει η μεγάλη μάσκα με τα πολλά μαύρα γυαλιστερά 3D στοιχεία, εμπνευσμένα από τις αρχαίες ιαπωνικές πανοπλίες. Αυτή δένει τέλεια με τους νέας σχεδίασης τριγωνικούς προβολείς και τα επίσης νέα φώτα ημέρας με την αιχμηρή σχεδίαση. Η επιλογή αυτή σε συνδυασμό με τους αεραγωγούς στον προφυλακτήρα συνθέτουν ένα δυναμικό σύνολο.
Στο πίσω μέρος έχουμε LED φώτα που έρχονται να δέσουν αρμονικά με τις αντίστοιχες επιλογές εμπρός, ενώ ο προφυλακτήρας έχει δεχτεί μικρές σχεδιαστικές επεμβάσεις. Τέλος, η νέα έκδοση N-Design που προαναφέραμε έχει περιμετρικά προστατευτικά στο χρώμα του αμαξώματος. Όσοι την προτιμήσουν μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε τρία νέα χρώματα (Pearl White, Pearl Black και Deep Ocean), αλλά και σε νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου.
Για το Qashqai, η Nissan επέλεξε την αντίθετη προσέγγιση από το Juke. Το δεύτερο ήταν σχεδόν το ίδιο εξωτερικά με ολοκαίνουργια καμπίνα, ενώ το Qashqai παρέμεινε εσωτερικά πανομοιότυπο. Με βελτιώσεις στα σημεία και στην ποιότητα. Η όλη εικόνα μυρίζει premium παρά το γεγονός ότι παραμένει μίνιμαλ, κάτι που μας άρεσε.
Τα υλικά είναι ποιοτικά με το ταμπλό και τις πόρτες να καλύπτονται στο μεγαλύτερο ποσοστό από μαλακά στοιχεία. Ακόμη και εκεί που άλλοι κάνουν οικονομία (κάτω από το ταμπλό όπου τα μάτι πέφτει δύσκολα), η Nissan έχει επιλέξει καλά πλαστικά με τη συνολική ποιότητα συναρμογής να παίρνει βαθμό κοντά στο άριστα.
Ωστόσο, εκεί που η Nissan έχει κάνει άλματα είναι στο ψηφιακό κομμάτι που είναι και το μεγάλο εμπορικό ζητούμενο στις μέρες μας. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών διαθέτει ακόμη περισσότερες λειτουργίες που ρυθμίζονται εύκολα από τα αντίστοιχα χειριστήρια στο τιμόνι. Ο πίνακας μάλιστα αλλάζει και χρώματα ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που θα επιλεγεί ανάμεσα στα τρία διαθέσιμα. Γίνεται πράσινος στο Eco, γκρι στο Normal και κόκκινος στο Sport.
Στο κέντρο του ταμπλό έχουμε μια έγχρωμη οθόνη επίσης 12,3 ιντσών που φιλοξενεί όλα τα συστήματα πολυμέσων και τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου. Το μενού μάλιστα είναι από τα πιο φιλικά και εύκολα στη χρήση που έχουμε συναντήσει.
Αυτό το infotainment δεν ενισχύθηκε μόνο σε μέγεθος, αλλά και σε λογισμικό. Έτσι το Qashqai έγινε το πρώτο Nissan που ενσωματώνει την Google και τις υπηρεσίες της στο infotainment. Λάβετε υπόψη ότι αυτό δεν σημαίνει ότι η ιαπωνική φίρμα κινήθηκε προς ένα νέο πρόγραμμα με την υπογραφή «Android Automotive» όπως η εξαδέλφη Renault. Ή η Volvo.
Όχι, η Nissan συνεχίζει να χρησιμοποιεί το σύστημα NissanConnect –με ελαφρώς παρωχημένα γραφικά, χρειάζεται να πούμε– αλλά πλέον περιλαμβάνονται οι υπηρεσίες της Google: Πλοήγηση στους Google Maps, το Google Play για προσθήκη άλλων εφαρμογών, καθώς και τον διάσημο βοηθό που ανταποκρίνεται στην κλήση «OK, Google».
Για λόγους διευρυμένης επιλογής όμως, η Nissan συνεχίζει να προσφέρει πρόσβαση στον ψηφιακό βοηθό Amazon Alexa. Και αυτό αναγορεύει το Qashqai στο πρώτο αυτοκίνητο με δύο φωνητικούς βοηθούς. Μόνο μη πει ο ένας στον άλλον, «σκάσε!». Φυσικά, η σύνδεση smartphone γίνεται τόσο μέσω Android Auto όσο και Apple Car Play.
Από τις πολλαπλές του λειτουργίες ξεχωρίσαμε το σύστημα AVM (Around View Monitor) οκτώ όψεων. Το οποίο χαρίζει στον οδηγό πανοραμική θέα του αυτοκινήτου κάθε φορά που επιλέγει την όπισθεν. Υπάρχει δε και λειτουργία «αόρατη όψη του καπό» που επιτρέπει να βλέπουμε πού ακριβώς βρίσκονται οι εμπρός τροχοί του αυτοκινήτου.
Κάτι άλλο που μας άρεσε είναι η παρουσία φυσικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες που αυξάνει το βαθμό εργονομίας, αλλά και την ασφάλεια: Δεν χρειάζεται να σκρολάρεις στην οθόνη για να αλλάξεις σταθμό ή για να μειώσεις την ένταση στα ηχεία.
Εκ των ων ουκ άνευ, η ασύρματη φόρτιση του smartphone, οι δύο υποδοχές Type-C αλλά και ο εσωτερικός ατμοσφαιρικός φωτισμός.
Την ίδια στιγμή οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι και πρακτικές και μπόλικες, ενώ σε ό,τι αφορά στους χώρους, τέσσερις ενήλικοι θα βολευτούν άνετα ακόμη και αν οι πίσω είναι υψηλόσωμοι, με τον χώρο αποσκευών να μετρά 504 λίτρα, έως 1.447 σε διθέσια διάταξη.
Τέλος και πριν περάσουμε στα της οδήγησης να πούμε πως η θέση της είναι άνετη, με καλή πλευρική στήριξη και την τοποθέτησή της να είναι τέτοια που να παραπέμπει περισσότερο σε χάτσμπακ και λιγότερο σε crossover.
Στο μηχανοστάσιο, η Nissan έμεινε πιστή στο δόγμα «ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει». Έτσι κάτω από το καπό έχουμε τον 1.300άρη τούρμπο που συνδυάζεται με 12βολτο ήπιο υβριδικό σύστημα (μίζα-γεννήτρια). Με απόδοση 140 PS στις 5.500 rpm και 240 Nm από τις 1.650 μέχρι τις 4.000 rpm. Με τη ροπή να περνά στον εμπρός άξονα με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο.
Η ηλεκτρική υποβοήθηση είναι εκεί για να δίνει την απαραίτητη ώθηση στις χαμηλές στροφές μέχρι το άνοιγμα του τούρμπο και κάπως έτσι ο κινητήρας παραμένει πρόθυμος αλλά και πολιτισμένος σε όλο το φάσμα των στροφών.
Ανάλογα με το πρόγραμμα που θα επιλέξει ο οδηγός, η απόκριση στο γκάζι αλλάζει, επιτρέποντας στον κινητήρα να παραμένει πολιτισμένος και γεμάτος σε όλο το φάσμα του. Με τα 0-100 km/h να έρχονται σε 10,2” στη ρύθμιση Sport και την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 196 km/h.
Η λειτουργία Eco κάνει πιο ράθυμη την απόκριση και οι στροφές δεν ανεβαίνουν γρήγορα. Όμως η κατανάλωση στη συγκεκριμένη περίπτωση πέφτει αισθητά καθώς βοηθά και η υβριδική τεχνολογία. Η πιο ισορροπημένη λειτουργία είναι η Normal που επιλέξαμε και στην μεγαλύτερη διάρκεια της δοκιμής μας. Κάπως έτσι μετρήσαμε μέση κατανάλωση 7,7 lt/100km, τιμή πολύ καλή για οικογενειακό SUV.
Η αναβάθμιση του Qashqai φαίνεται από τα πρώτα χιλιόμετρα. Δίνει μια αίσθηση premium που έχει να κάνει με την ηχομόνωση αλλά και με την ποιότητα κύλισης. Εξεπλάγημεν ιδιαίτερα από την ποιότητα της ηχομόνωσης του θαλάμου των επιβατών και συνολικά από τη σιωπή που επικρατούσε στην καμπίνα, ακόμη και στην εθνική με πολλά.
Η Nissan υποδεικνύει ότι αύξησε το πάχος των εμπρός πλαϊνών παραθύρων κατά ένα χιλιοστό (πλέον 4,5 mm). Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε την παρουσία του συστήματος εξουδετέρωσης θορύβου Active Noise Cancellation. Το ANC λειτουργεί όπως τα high-end ακουστικά hi-fi: Μέσω των ηχείων και με βάση τους ήχους που εντοπίζονται στην καμπίνα από ειδικά μικρόφωνα. Πολύ αποτελεσματικό!
Η ανάρτηση με μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο πίσω διαθέτει set-up που λειτουργεί υποδειγματικά ακόμη και στα έντονα κατσαρά των ελληνικών δρόμων. Με το Qashqai να περνά πάνω από τις όποιες ανωμαλίες δίχως να ταλαιπωρεί τη μέση σουτ αλλά και δίχως ενοχλητικούς κραδασμούς ή θορύβους.
Με τη ρύθμιση της ανάρτησης να μην είναι ούτε πολύ σφιχτή ούτε πολύ ενδοτική, το αυτοκίνητο γέρνει λογικά στις στροφές. Και ελέγχει όλες τις κινήσεις του αυτοκινήτου με ρευστότητα, χωρίς σουστάρισμα στην κυματοειδή άσφαλτο και με τους εμπρός τροχούς να παρέχουν την απαραίτητη ακρίβεια και αίσθηση.
Εκεί που πραγματικά θα απολαύσεις τις αρετές του αυτοκινήτου είναι στο ταξίδι. Όπου θα δεις την κατανάλωση να πέφτει και κάτω από τα 7 lt/100 km. Τέλος, με απόσταση από το έδαφος 18,8 cm, με δεδομένη την κίνηση στους εμπρός τροχούς και την ύπαρξη ασφάλτινων ελαστικών, το Qashqai μπορεί να κινηθεί άνετα σε βατούς χωματόδρομους. Αλλά έως εκεί. Για το κάτι παραπάνω υπάρχουν οι τετρακίνητες εκδόσεις.
Είναι πασιφανές πως η Nissan έβαλε σε δεύτερη μοίρα τον fun-to-drive χαρακτήρα, δίνοντας έμφαση στην άνεση. Kάτι που ζητούν πλέον επιτακτικά οι αγοραστές της κατηγορίας και που έχουν υιοθετήσει και άλλοι κατασκευαστές (βλ. νέο Peugeot 3008).
Tην ίδια στιγμή τα εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας, όπως η λειτουργία αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης (η οποία πλέον ενεργοποιείται πιο γρήγορα), συμβάλλουν στην αναβάθμιση της ασφάλειας. Εδώ πρέπει να τονίζουμε την ύπαρξη του Driver Assist Custom Mode. Είναι ένα σύστημα που επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει, πριν ξεκινήσει, ποιες τεχνολογίες υποβοήθησης της οδήγησης θα απενεργοποιούνται εύκολα, όλες μαζί με μια κίνηση. Απαιτούνται μόλις δύο κινήσεις από το μενού συντόμευσης στο τιμόνι και το κουμπί OK. Αλλά που χρειάζεται να το κάνεις κάθε φορά που ξεκινάς.
Με τον πήχη στην κατηγορία να έχει ανέβει στα ύψη και τον ανταγωνισμό να δίνει μάχη επικράτησης στις λεπτομέρειες, η Nissan αναβάθμισε το Qashqai κρατώντας το στη λίστα με τα πιο σημαντικά μοντέλα στην κατηγορία. Κερασάκι στον τούρτα η τιμή, με την αντιπροσωπία να την κρατά σοφά κάτω από το ψυχολογικό όριο των €30.000 (στα 29.990). Μάλιστα όσοι παραγγείλουν αυτοκίνητα μέσα στον Ιούλιο θα έχουν έξτρα έκπτωση €1.000.
Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 PS Hybrid Elite | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Πολύ περισσότερο από ένα απλό φρεσκάρισμα, το Nissan Qashqai έκανε πραγματικό και ουσιαστικό λίφτινγκ. Εκσυγχρονισμένη αισθητική, καλό πάτημα, ευχάριστη κύλιση και ανυπέρβλητη ηχομόνωση που στη βασική συσκευασία του 1.3 DiG-T 140 PS Hybrid Elite αποτελεί δέλεαρ και η τιμή. | ||
Τιμή | Από €29.990 (Elite) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.333 cc, i4, 16V, 2 EEK, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, ιντερκούλερ, μίζα-γεννήτρια, ηλεκτρικό σύστημα 12V, μπαταρία ιόντων λιθίου, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, εμπρός κίνηση | ||
Απόδοση | 140 PS/5.500 rpm, 240 Nm/1.650-4.000 rpm | ||
Διαστάσεις | 4.425 x 1.848 x 1.625 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 540 -1.447 lt | ||
Βάρος | 1.405 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 10,2" | ||
Τελική ταχύτητα | 196 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 7,7 lt/100 km | ||
Εκπομπές CO2 | 142 g/km | ||
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |