Πριν μιλήσουμε για το Microlino αυτό καθ’αυτό πρέπει να βάλουμε στο μυαλό μας ένα πράγμα. Δεν είναι αυτοκίνητο, αλλά ένα microcar. Ένα όχημα μικροκινητικότητας για να μιλήσουμε με ελληνικούς όρους.
Για να μπορέσει να πάρει σάρκα και οστά η εμπορική πορεία του Microlino, απαραίτητη στάθηκε η αρωγή και η τεχνογνωσία της Kosmoride, μέσω της οποίας το μικρό αυτό όχημα (όχι αυτοκίνητο) είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα.
Επειδή όμως κατά καιρούς ακούμε και άκυρες αναφορές και συγκρίσεις με τα τυπικά αυτοκίνητα που όλοι μας οδηγούμε, ας το ξεκαθαρίσουμε. Τα αυτοκίνητα του είδους είναι για να κυκλοφορούν αποκλειστικά σε hub αστικών κέντρων όπου τα μόνα μέσα ΙΧ που επιτρέπονται είναι αυτά της μικροκινητικότητας.
Δηλαδή ηλεκτρικά σκούτερ, ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά μικροαυτοκίνητα. Ούτε καν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με όριο ταχύτητας τα 20 και τα 30 km/h, προκειμένου η διαφορά ταχύτητας όλων των χρηστών του δρόμου να είναι μικρή, οπότε και ασφαλής. Κάνουμε την επισήμανση, διότι η μικτή κίνηση, αυτοκινήτων, μικροαυτοκινήτων, φορτηγών, πατινιών, λεωφορείων, ποδηλάτων και e-scooter αποτελεί ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που η ελληνική πολιτεία θα κληθεί να το αντιμετωπίσει και να το επιλύσει σύντομα.
Το Microlino έρχεται για να μας δείξει ότι τα οχήματα μικροκινητικότητας καλύπτουν με ασφάλεια τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης
Τι είναι όμως αυτό που ξεχωρίζει το Microlino, το microcar που κατασκευάζεται στην Ελβετία; Το απαράμιλλο ντιζάιν του, η ρετρό και νοσταλγική σχεδίασή του και φυσικά οι συγκλονιστικά μικρές του διαστάσεις.
Η ελβετική εταιρεία Micro, ούσα πρωτοπόρα στα οχήματα μικροκινητικότητας, κατασκεύασε ένα μικρό, τετράτροχο όχημα, με προσανατολισμό στις καθημερινές μετακινήσεις. Οι στατιστικές άλλωστε μιλούν από μόνες τους. Κατά μέσο όρο, 1,2 επιβάτες ανά αυτοκίνητο, μετακινούνται με μέση ταχύτητα 35 km/h, καλύπτοντας κατά μέσο όρο απόσταση 30 km την ημέρα. Άρα λοιπόν, τι χρειαζόμαστε; Ένα μικρό, οικονομικό (ηλεκτρικό) και ελαφρύ όχημα. Όπως ακριβώς το Microlino Competizione της δοκιμής μας.
Θαρρείς πως η χαριτωμένη του εμφάνιση παραπέμπει περισσότερο σε παιχνίδι. Είναι όμως μία εναλλακτική και πρακτική πρόταση μετακίνησης σε αστικό ιστό. Η οποία μάλιστα κρίνεται και άκρως φιλική προς την τσέπη, όσον αφορά το κόστος χρήσης, λόγω της εξηλεκτρισμένης της υπόστασης. Προσφέρεται με τρεις διαφορετικές εκδόσεις μπαταρίας, χωρητικότητας 6, 10,5 (όπως αυτή της δοκιμής μας) και 14 kWh οι οποίες επιτρέπουν αυτονομία 91, 175 και 230 km, αντίστοιχα.
Η ελβετική εταιρεία Micro Mobility έδειξε τα πρώτα σχέδια για το Microlino το 2015 και στη συνέχεια παρουσίασε μια μελέτη σχεδιασμού το 2016 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Ακολούθησε μια εξαιρετικά θετική ανταπόκριση και η εταιρεία άρχισε να δουλεύει πάνω σε ένα μοντέλο παραγωγής.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως το Microlino είναι μία μοντέρνα και σύγχρονη εκδοχή της BMW Isetta. H συνολική του σχεδίαση έκανε πολλά βλέμματα να γυρίσουν. Συνήθως με χαμόγελο. Δεν είναι δα ό,τι πιο σύνηθες να βλέπεις γύρω σου ένα όχημα σε σχήμα κάψουλας με μήκος 2.519 mm, πλάτος 1.473 mm και ύψος 1.501 mm.
Το μέγεθός του δεν θα πρέπει να μας ξεγελάει. Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό microcar κατηγορίας L7e με μέγιστη ταχύτητα 90 km/h και για την οδήγησή του απαιτείται δίπλωμα κατηγορίας Β. Δεν θα πρέπει λοιπόν να το συγχέουμε με το Citroën Ami.
Στην ουσία, έχουμε να κάνουμε με ένα ελαφρύ αμάξωμα αλουμινίου με πόρτα ενισχυμένη με χάλυβα και ανεξάρτητη ανάρτηση και στους τέσσερις τροχούς, με σκοπό να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή, για τα δεδομένα της κατηγορίας άνεση. Σε αυτά, προσθέστε και το αυτοφερόμενο αμάξωμα με ό,τι αυτό συνεπάγεται στον τομέα της ασφάλειας.
Σχεδιαστικά, τις εντυπώσεις αν μη τι άλλο κερδίζουν οι πλαϊνές προεξοχές, οι οποίες φιλοξενούν εμπρός τα φώτα ημέρας LED και από την πίσω πλευρά τους τους καθρέφτες. Οι οποίοι είναι εξόχως σημαντικοί, αν αναλογιστούμε πως δεν υπάρχει κεντρικός καθρέφτης στο εσωτερικό του. Κατά δημοσιογραφική υπερβολή θα μπορούσαμε να πούμε πως θυμίζoυν εκτοξευτές ρουκετών.
Μία άλλη, όμορφη σχεδιαστική λεπτομέρεια αφορά τους τροχούς. Οι εμπρός τροχοί μοιάζουν πιο μεγάλοι από τους πίσω. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, μιας και αποτελεί οπτικό εφέ. Οι πίσω τροχοί έχουν σημαντικά μικρότερο μετατρόχιο και είναι τοποθετημένοι πιο μέσα, αλλά έχουν την ίδια διάσταση (145/70/13).
Αξιοσημείωτη σε κάθε περίπτωση είναι η ύπαρξη δισκόφρενων. Αν και για να είμαστε ειλικρινείς, το πεντάλ του φρένου θέλει χρόνο μέχρι να συνηθίσεις την ξύλινη αίσθησή του. Ασφαλώς και δεν τίθεται θέμα ασφαλείας, αλλά θες κάμποσα φρεναρίσματα για να εξοικειωθείς μαζί του.
Συνεχίζοντας όμως τις αναφορές μας στον εξωτερικό σχεδιασμό, μία ακόμα λεπτομέρεια που προσθέτει στην εμφάνιση είναι η ύπαρξη της φωτεινής μπάρας Infinity LED, τόσο εμπρός όσο και πίσω. Ως μέρος του στάνταρ εξοπλισμού έρχεται και η ηλιοροφή, η οποία είναι κάτι παραπάνω από χρήσιμη, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει κλιματισμός ή A/C σε καμία έκδοση. Γενικότερα πάντως, αυτό που δεν θα λείψει από την καμπίνα είναι το φως εξαιτίας των μεγάλων γυάλινων επιφανειών.
Το χαρακτηριστικό που αναμφίβολα θα κλέψει τις εντυπώσεις είναι το άνοιγμα της πόρτας. Μην περιμένετε πόρτες στα πλάγια, Η είσοδος γίνεται από τη μία και μοναδική πόρτα στο εμπρός τμήμα, η οποία ανοίγει προς τα έξω. Μπορεί αυτή η λεπτομέρεια να είναι ξεχωριστή, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις, ίσως αποτελέσει πρόβλημα, μίας και θα πρέπει να αφήσεις μία σχετική απόσταση από το από το αμάξι που θα βρίσκεται μπροστά σου, όταν παρκάρεις.
Αν μάλιστα κάποιος κολλήσει το αυτοκίνητό του, όπως συμβαίνει πολλές φορές στα αστικά κέντρα, είναι πολύ πιθανό να μην μπορείς να μπεις στο Microlino. Με δεδομένο όμως ότι μπορείς να παρκάρεις και κάθετα (χρειάζεται μόλις το 1/3 του χώρου ενός συμβατικού αυτοκινήτου), τότε σαφώς αποκτάς ένα μεγάλο πλεονέκτημα.
Η είσοδος στο εσωτερικό του Microlino πραγματοποιείται με το πάτημα ενός κουμπιού που βρίσκεται κάτω από τον καθρέφτη του συνοδηγού. Μπαίνοντας στην αυστηρά διθέσια καμπίνα του, δεν θα συναντήσεις δύο καθίσματα, αλλά ένα ενιαίο με ένα μικρό χώρισμα στη μέση που σύρεται όλο μαζί για να ρυθμίσεις τη θέση οδήγησης. Δύο ενήλικοι επιβάτες κανονικού αναστήματος θα χωρέσουν, αλλά θα έρθουν πολύ κοντά. Αυτό που δεν θα σας απασχολήσει είναι το κλείσιμο της πόρτας. Αρκεί ένα μικρό τράβηγμα και στη συνέχεια, μέσω του μηχανισμού soft close, το microcar «ρουφάει» και σφραγίζει την πόρτα.
Η ψηφιακή εποχή και τα κατάλοιπά της εντοπίζονται και στο εσωτερικό του ελβετικού οχήματος μικροκινητικότητας. Πίσω από το τριάκτινο και ομολογουμένως λίγο βαρύ, ελλείψει υποβοήθησης τιμόνι, είναι τοποθετημένη μία μικρή οθόνη, δίκην πίνακα οργάνων. Παρέχει χρήσιμες πληροφορίες, αναφορικά με την ταχύτητα αλλά και το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.
Στο κέντρο, υπάρχει επίσης μία μικρή οθόνη αφής, από την οποία μπορείς να χειριστείς τον ανεμιστήρα αλλά και τις αντιστάσεις για το ξεθάμπωμα των τζαμιών. Ακριβώς από πίσω της είναι το κουμπί με το οποίο μπορείς να ανοίξεις την πόρτα. Όπως είναι αναμενόμενο, στην καμπίνα έχουν χρησιμοποιηθεί μόνο σκληρά πλαστικά, τα οποία όμως έχουν καλή συναρμογή, με αποτέλεσμα να μην παρατηρούνται τριγμοί κατά την κύλιση.
Ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες είναι οι θήκες για μικροαντικείμενα, όπως επίσης και οι τέσσερις θύρες USB. Σε αυτό το σημείο να θυμίσουμε πως δεν υπάρχει ραδιόφωνο, επομένως όποιος θέλει να οδηγήσει μετά μουσικής θα πρέπει να συνδέσει σε μία από τις θύρες το smartphone και κάποιο φορητό ηχείο.
Η πιο ευχάριστη έκπληξη όμως βρίσκεται στον χώρο αποσκευών. Τα 230 lt είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά για τις καθημερινές ανάγκες δύο ατόμων. Μάλιστα, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως ξεπερνούν το χώρο αποσκευών ακόμα και αυτοκινήτων της κατηγορίας σουπερμίνι.
Το βάρος του Microlino της δοκιμής μας ξεπερνούσε κατά 13 kg τα 500 kg, με την μπαταρία χωρητικότητας 10,5 kWh να υπόσχεται αυτονομία της τάξης των 175 km. Νούμερο αρκετά ρεαλιστικό με δεδομένο ότι το Microlino θα κινηθεί στην πόλη, όπου και θα μπορεί να ανακτά ενέργεια με το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα.
Αναφορικά με τον χρόνο φόρτισης, η έκδοση της δοκιμής μας χρειάστηκε περίπου τρεις ώρες για να φορτίσει πλήρως σε μία οικιακή πρίζα.
Στον δρόμο, το Microlino μπορεί να κινηθεί σβέλτα τηρουμένων των αναλογιών και μόνο στις μεγάλες λεωφόρους θα δυσκολευτεί να ακολουθήσει τη ροή των αυτοκινήτων. Το ηλεκτρομοτέρ του αποδίδει 17 PS (12,5 kW) και 89 Nm. Tα πρώτα 50 km/από στάση έρχονται γρήγορα σε 5”, με την τελική του ταχύτητα να αγγίζει τα 90 km/h. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, κινηθήκαμε με ταχύτητες 80 km/h με ασφάλεια και σταθερότητα. Παρά ταύτα όμως, το Microlino σε καμία περίπτωση δεν είναι όχημα που θα νιώσει άνετα στον αυτοκινητόδρομο, πλάι σε κανονικά αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία. Για αυτό και η κίνησή του προτείνεται μόνο σε μετακινήσεις στην πόλη.
Όπως είπαμε και πριν, θα πρέπει να πατήσεις δυνατά το πεντάλ του φρένου για να επιβραδύνεις. ABS δεν υπάρχει (όπως συνήθως στα microcar που διέπονται από διαφορετικούς κανόνες από τα αυτοκίνητα), αλλά και κανένα σύστημα υποβοήθησης της οδήγησης ή παθητικής ασφάλειας πέραν των ζωνών ασφαλείας.
Και κάπου εδώ θα πρέπει να ξεχάσουμε τα αθόρυβα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το Microlino, λόγω της σχεδόν ανύπαρκτης ηχομόνωσής του είναι λιγάκι θορυβώδες. Σε καμία περίπτωση όμως δεν είναι ενοχλητικό. Ενδεχομένως κάποιοι να προτιμήσουν το σφύριγμα του ηλεκτρομοτέρ από την πλήρη σιγή των EV.
Έχοντας στην κατοχή σου το Microlino θα λατρέψεις σίγουρα την ευελιξία του. Μόλις συνηθίσεις το λίγο βαρύ και καρτίστικο σε διάμετρο τιμόνι του (όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα τόσο περισσότερο ελαφρώνει) θα αντιληφθείς ότι μπορείς να παρκάρεις παντού.
Η ανάρτηση του είναι σφιχτή με αποτέλεσμα να περνούν κραδασμοί στην καμπίνα. Δεν βοηθούν εδώ τόσο οι μικροί τροχοί όσο και η περιορισμένη διαδρομή της ανάρτησης. Αξίζει να σημειώσουμε πάντως ότι οι περισσότερες ανωμαλίες του οδοστρώματος φιλτράρονται ικανοποιητικά και ότι σε κάθε περίπτωση είναι πιο άνετο από το Ami.
Το ερώτημα που ανακύπτει είναι το εξής; Αξίζει να αποκτήσω το Microlino; Αν είσαι συνειδητοποιημένος ότι θα αγοράσεις ένα microcar (όχι κανονικό αυτοκίνητο) για αστικές μετακινήσεις, με άνεση, ασφάλεια (εντός αστικού ιστού) και στιλ τότε η πλάστιγγα γέρνει υπέρ του. Μοναδικό αγκάθι αποτελεί η υψηλή τιμή του, η οποία στην έκδοση Competizione ανέρχεται στις 19.400 ευρώ. Χρήματα με τα οποία μπορείς να αποκτήσεις ένα κανονικό αυτοκίνητο.
Microlino Competizione | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Με εξωτερική σχεδίαση που θα κάνει κεφάλια να γυρίσουν, καλή αυτονομία και μεγάλο χώρο αποσκευών, το Microlino φιλοδοξεί να ανεβάσει επίπεδο τη μικροκινητικότητα. Όλα αυτά όμως με μία ολίγον αλμυρή τιμή. |
Τιμή | Από €15.900 ευρώ (έκδοση Urban 6 kWh). έκδοση δοκιμής €19.400 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | BEV, μπαταρία ιόντων λιθίου (NMC/NCA) 10,5 kWh, κίνηση πίσω, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης. |
Απόδοση | 17 PS (12,5 kW), 89 Nm |
Διαστάσεις | 2.519 x 1.473 x 1.501 mm |
Πορτμπαγκάζ | 230 lt |
Βάρος | 513 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-50 km/h | 5,0" |
Τελική | 90 km/h |
Kατανάλωση* | 7 kWh/100 km |
Εκπομπές CO2 | 0 g/km |
Aυτονομία* | 175 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
AC 16A, 0-100% | 3 ώρες |
* Μετρήσεις DRIVE | |
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης
|