Όταν το 2014 η γερµανική εταιρεία παρουσίασε την πρώτη γενιά της Mercedes-Benz GLA, δεν διαγνώσαµε ιδιαίτερη τόλµη στο κατά πόσο οι σχεδιαστές της εταιρείας ήθελαν το µοντέλο να θυµίζει καθαρόαιµο SUV.
Η σηµερινή Mercedes-Benz GLA όµως είναι ένα SUV και δεν το κρύβει. Όχι µόνον δεν… ντρέπεται γι’ αυτό, αλλά το φωνάζει κιόλας µε ένα σαφώς υπερυψωµένο αμάξωμα, αλλά και µε πολλές σχεδιαστικές επιλογές που τονίζουν τον δυναµικό και περιπετειώδη χαρακτήρα.
Το νέο στη Mercedes-Benz GLA της δοκιµής µας έχει να κάνει µε τον συνδυασµό του διακριτικού 4MATIC µε τον αριθµό «200».
Ο αριθμός «200» που συνοδεύει το «GLA» σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε µε τον 1.300άρη κινητήρα των 163 PS. Για την περίπτωση δε, συµπληρώνεται από το πακέτο Off-Road, µια επιβλητική µάσκα, τα µαύρα προστατευτικά στους θόλους των τροχών και δύο οβάλ απολήξεις εξάτµισης.
Σαφώς λοιπόν πρόκειται πλέον για ένα αληθινό SUV µε ξεκάθαρη στόχευση σε µια πολύ µεγάλη γκάµα εκδόσεων. Αν και δεν φαίνεται ιδιαίτερα χαµηλή µε το µάτι, η απόσταση από το έδαφος ανακοινώνεται στα 14,3 cm από την εταιρεία, ενώ η γωνία προσέγγισης στις 18,3ο, η γωνία ράµπας στις 14,4ο και η γωνία αναχώρησης στις 22,1ο.
Απρόσκοπτη σε όλα της
Όλα τα παραπάνω δεν στοιχειοθετούν βέβαια ένα καθαρόαιµο 4x4. Ωστόσο εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη κίνηση σε βατές εκτός ασφάλτου διαδροµές, ενώ προσφέρουν υψηλή πρόσφυση, άρα ασφάλεια, σε επιφάνειες µε χαµηλό συντελεστή πρόσφυσης όπως η βροχή, το χιόνι, κ.τ.λ.
Στο εσωτερικό, οι χώροι για τέσσερις ενηλίκους είναι υπέρ-επαρκείς και, παρά την ελαφρά κεκλιµένη οροφή, ο αέρας πάνω από το κεφάλι των πίσω επιβατών είναι µπόλικος. Το ίδιο και ο χώρος αποσκευών που φτάνει τα 435 lt και δεν ανακοινώνεται διαφορετικός από τις εκδόσεις µε κίνηση µόνο εµπρός.
Φινίρισµα και υλικά προσδίδουν τον απαραίτητο αέρα πολυτέλειας που πρέπει να συνοδεύει κάθε µοντέλο της µάρκας, την ώρα που η πρακτικότητα υπηρετείται από πολλές θήκες για µικροαντικείµενα σε πόρτες, κονσόλα, κ.τ.λ.
Υπακούοντας ή µάλλον οδηγώντας τις επιταγές των καιρών, η Mercedes-Benz GLA προσφέρει ένα high-tech περιβάλλον µέσω του κορυφαίου συστήµατος infotainment MBUX. Όπως και σε όλα τα µοντέλα της οικογένειας «Α», στο ταµπλό υπάρχουν δύο οθόνες. Μία που επέχει θέση πίνακα οργάνων και µία για το σύστηµα πολυµέσων.
Η βασική διαγώνιός τους είναι 7,0”, ενώ η προαιρετική 10,25”. Το µενού περιλαµβάνει και φωνητικές εντολές και τεχνητή νοηµοσύνη, ενώ οι λειτουργίες µπορούν να γίνουν µέσω των διαισθητικών πλήκτρων στο τιµόνι, είτε µε την αφή είτε µέσω του touchpad. Βέβαια χρειάζεται ένας εύλογος χρόνος προσαρµογής µέχρι ο χρήστης να µάθει τις θεωρητικά απεριόριστες λειτουργίες του συστήµατος.
Την εικόνα συµπληρώνει µια υπέρ-πλήρης σουίτα συστηµάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, µε τον τελευταίο να έχει στη διάθεσή του και το σύστηµα Dynamic Select. Έτσι µπορεί να επέµβει sτην απόκριση του κινητήρα, στου κιβωτίου, στης ανάρτησης -όταν υπάρχουν ηλεκτρονικά ελεγχόµενα αµορτισέρ- και στης υποβοήθησης του συστήµατος διεύθυνσης µέσω των προγραµµάτων ECO, Comfort, Sport και Individual.
Στην έκδοση της δοκιµής υπάρχει επιπλέον και το πρόγραµµα «off-road», το οποίο προσαρµόζει το ABS, το σύστηµα Downhill Speed Regulation για ασφαλή κατάβαση σε έδαφος µε έντονη κλίση, καθώς και τη δέσµη του φωτισµού για καλύτερη ορατότητα τη νύχτα στις εκτός ασφάλτου περιπλανήσεις. Με την ενεργοποίηση του συγκεκριµένου προγράµµατος εµφανίζονται στο ταµπλό πρόσθετες πληροφορίες, όπως η γωνία στροφής των εµπρός τροφών ή η κλίση του δρόµου.
Και 200 και 4MATIC
Ο κινητήρας βενζίνης µε χωρητικότητα 1.332 cc που αποδίδει 163 ίππους στις 5.500 rpm και 250 Nm από τις 1.620 rpm, αποδεικνύεται αρκούντως ζωηρός. Το 8άρι αυτόµατο κιβώτιο είναι µε τη σειρά του σβέλτο, χωρίς πάντως η γρήγορη οδήγηση να είναι το φόρτε του. Τις αλλαγές ωστόσο µπορείς να τις κάνεις και από τα paddles στο τιµόνι.
Γενικά η Mercedes-Benz GLA 200 4MATIC αισθάνεται άνετα στον αυτοκινητόδροµο, όπου καταπίνει απρόσκοπτα τα χιλιόµετρα και εξασφαλίζει άνετο ταξίδι στους επιβάτες. Σε περίπτωση που έχουν επιλεγεί µεγάλοι τροχοί όπως οι 19άρηδες του αυτοκινήτου της δοκιµής µε τα φουλ ασφάλτινα λάστιχα, σε δύσκολες εκτός ασφάλτου διαδροµές θα χρειαστεί προσοχή.
Αλλά θα τα καταφέρεις περίφηµα στην αναζήτηση µιας ανοργάνωτης παραλίας το καλοκαίρι που δεν φτάνεις µε ασφαλτόδροµο. Επιπλέον, η τετρακίνηση 4MATIC θα σου προσφέρει καλή πρόσφυση και ευστάθεια σε στροφές που γλιστράνε και, ειδικά µε µια τετράδα χειµερινά λάστιχα, θα την έβγαζες καθαρή ακόµα και με καλή χιονόστρωση.
Σε γενικές γραµµές έχουµε ένα αυτοκίνητο που µπορεί να καλύψει πλήρως τις απαιτήσεις µετακίνησης ενός µέσου οδηγού. Δεν είναι σπορ, αλλά είναι σβέλτο. Δεν είναι καθαρόαιµο 4x4, αλλά πάει σχεδόν παντού. Είναι ευέλικτο στην πόλη, ταξιδεύει άνετα και κινείται αξιοπρεπέστατα σε όλες τις υπόλοιπες διαδροµές. Έχει χώρους για µια οικογένεια ή µια 4µελή παρέα και όλα εκείνα που απαιτούνται από ένα σύγχρονο αυτοκίνητο από πλευράς τεχνολογίας.
Ακόµα και η µέση κατανάλωση που µετρήσαµε στα 8,4 lt/100 km δεν είναι πολύ υψηλή για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Μόνο εάν το πιέσεις θα ξεπεράσει τα 9,3 lt/100 km, όµως πρακτικά δεν υπάρχει λόγος να το κάνεις συχνά. Τέλος θα λέγαµε πως η τιµή των €40.140 είναι λογική αν συνυπολογίζεις όλα αυτά που προσφέρει συν την προστιθέµενη αξία του ονόµατος του κατασκευαστή.
Τι λέει το DRIVE
Ευρύχωρη, πρακτική, γρήγορη και προηγμένη τεχνολογικά σε κάθε επίπεδο, η τετρακίνητη GLA, ολοκληρώνει τη γκάμα του μοντέλου προσφέροντας εγγυήσεις για επιτυχημένη εμπορική πορεία.
Τιμή Από €40.140
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.332 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός, τούρμπο, απενεργοποίηση κυλίνδρων, τετρακίνηση 4Matic, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Απόδοση 163 PS/5.500 rpm, 250 Nm/1.620 – 4.000 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,3”
Τελική ταχύτητα 206 km/h
Μέση κατανάλωση 8,4 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 162 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.410 x 1.834 x 1.611 mm
Χώρος αποσκευών 435 lt
Βάρος 1.485 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Μέτρηση DRIVE.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης