Καθισμένος στο αναπαυτικό δερµάτινο κάθισµα της Mercedes-Benz EQS, µε τα χέρια να χαϊδεύουν την παχιά στεφάνη του τιµονιού και το βλέµµα να περιπλανιέται στις εντυπωσιακές οθόνες που εκτείνονται εµπρός σου, δεν µπορείς παρά να αρχίσεις να σιγοτραγουδάς τους αρχικούς στίχους του «Bring on Tomorrow». Ένα από τα χαρακτηριστικότερα τραγούδια που ακούγονται στο βραβευµένο µιούζικαλ «Fame».
«We have arrived
At a moment in our lives
When the future
Passes into our hands».
Έχουµε λοιπόν το µέλλον στα χέρια µας, µε τους στίχους να µας καλούν στη συνέχεια να µάθουµε αν είµαστε αρκετά δυνατοί για να εκπληρώσουµε όσα απαιτεί! Δεν µπορώ να απαντήσω για τον καθένα από εµάς ξεχωριστά, είναι όµως σαφές ότι µε την ολοκαίνουργια και αµιγώς ηλεκτρική EQS η γερµανική εταιρεία δηλώνει πανέτοιµη για το αύριο της αυτοκίνησης και τις προκλήσεις που αυτό κρύβει.
Η πρώτη του είδους
H EQS δεν είναι το πρώτο αµιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της γερµανικής εταιρείας, είναι όµως το πρώτο της ηλεκτρικής οικογένειας Mercedes-EQ. Και το πρώτο που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε για να κυκλοφορήσει στην αγορά αποκλειστικά µε ηλεκτρικό σύστηµα κίνησης και όχι για να µοιραστεί την πλατφόρµα του µε εκδόσεις που χρησιµοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Δεδοµένου ότι η S-Class έχει αναλάβει τις τελευταίες πέντε δεκαετίες να συστήνει στο κοινό µε κάθε νέα γενιά της όλες τις τεχνολογικές καινοτοµίες της Στουτγάρδης πριν αυτές υιοθετηθούν στα µικρότερα µοντέλα της, δεν πρέπει να µας προκαλεί καµία εντύπωση ότι το νέο και τόσο σηµαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της Mercedes-Benz ξεκινά να γράφεται µε ένα ανάλογο σε εκτόπισµα µοντέλο.
Κι όµως, παρόλο που η EQS αποτελεί ουσιαστικά την ηλεκτρική εκδοχή της νέας S-Class που µας συστήθηκε πέρυσι, τα δύο µοντέλα δείχνουν σε πρώτη ανάγνωση εντελώς ξένα µεταξύ τους. Κι αυτό παρόλο που η EQS µε µήκος 5.216 mm, πλάτος 1.926, ύψος 1.512 και µεταξόνιο 3.210 mm, έχει παραπλήσιες εξωτερικές διαστάσεις µε την S-Class: 5.179 x 1.954 x 1.503 mm και µεταξόνιο 3.106 mm.
Αυτό δεν οφείλεται µόνο στο ότι η EQS βασίζεται σε µια εντελώς διαφορετική αρχιτεκτονική από την S-Class. Ο κυριότερος λόγος είναι ότι οι σχεδιαστές της Mercedes-Benz ακολούθησαν µια νέα σχεδιαστική προσέγγιση για την ηλεκτρική ναυαρχίδα τους, συγκριτικά µε το διαχρονικό σχήµα της µπερλίνας S-Class. Εδώ έχουµε να κάνουµε επί της ουσίας µε ένα αµάξωµα ενός όγκου, µε έντονα αεροδυναµική σιλουέτα, κοντό ρύγχος και καµπίνα µετατοπισµένη προς τα εµπρός. Επιλογή που δεν έγινε για λόγους εντυπωσιασµού, αλλά κρύβει µπόλικη ουσία και έχει αποτέλεσµα τον εντυπωσιακό συντελεστή οπισθέλκουσας 0,20 Cd. Νούµερο που καθιστά τη γερµανική λιµουζίνα το πιο αεροδυναµικό αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσµο.
Μια βόλτα γύρω από την EQS αρκεί για να αντιληφθείς πόσο επένδυσαν στην αεροδυναµική του αυτοκινήτου. Κάθε επιφάνειά του είναι πολύ προσεκτικά σµιλεµένη, µε απλές γραµµές και µε χαµηλή οροφή που φθάνει µέχρι την πόρτα του χώρου αποσκευών όπως στα κουπέ, τελειώνοντας µε µια διακριτική πτέρυγα. Εµφανής είναι και η προσπάθεια των σχεδιαστών να µειώσουν τα πάνελ του αυτοκινήτου, άρα και τους αρµούς, για να έχουν όσο το δυνατόν πιο πολλές λείες και ενιαίες επιφάνειες.
Προς όφελος της αεροδυναµικής απουσιάζει και η χαρακτηριστική µάσκα στην οποία µας έχει συνηθίσει η Mercedes-Benz σε όλα τα µεγάλα οικογενειακά της. Στη θέση της έχουµε ένα ενιαίο κλειστό πάνελ που πλαισιώνεται από φώτα LED που ενώνονται µε µια λεπτή λωρίδα. Το ίδιο πάνελ ενσωµατώνει και αρκετές κάµερες, ραντάρ και αισθητήρες λέιζερ για τη λειτουργία των συστηµάτων ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού. Αξίζει να σηµειώσουµε ότι συνολικά -και ανάλογα µε τα συστήµατα που έχει επιλέξει ο κάτοχός της- η EQS µπορεί να φέρει µέχρι και 350 αισθητήρες. Καθώς και ότι είναι το πιο προηγµένο µοντέλο της γερµανικής φίρµας σε επίπεδο αυτόνοµης οδήγησης: Προσώρας στη Γερµανία, µπορεί να κινείται νοµίµως αυτόνοµα στον αυτοκινητόδροµο ή µέχρι τα 60 km/h σε συνθήκες κυκλοφοριακής συµφόρησης.
Διαστηµική πολυτέλεια
Πλησιάζοντας την EQS, οι χωνευτές χειρολαβές της ξεπροβάλλουν από τις πόρτες για να σε καλωσορίσουν σε ένα εσωτερικό που δίχως καµία διάθεση υπερβολής, είναι βγαλµένο από ταινία επιστηµονικής φαντασίας. Σε επίπεδο σχεδίασης η καµπίνα είναι αρκετά διαφορετική απ’ αυτά που µας έχει συνηθίσει η γερµανική φίρµα. Το βλέµµα πάει κατευθείαν στο ταµπλό Hyperscreen. Την καµπυλωτή γυάλινη επιφάνεια που καλύπτει όλο το εµπρός µέρος του ταµπλό και ενσωµατώνει τρεις οθόνες τεχνολογίας OLED µε συνολική διαγώνιο που ξεπερνάει τις 57”! Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι 12,3”, ενώ αντίστοιχου µεγέθους είναι και η οθόνης αφής εµπρός από τον συνοδηγό. Στο κέντρο δεσπόζει η οθόνη αφής του infotainment µε διαγώνιο 17,7”, από όπου και ρυθµίζονται οι περισσότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου αλλά και οι ανέσεις που προσφέρει στους επιβάτες του. Καρδιά του συστήµατος είναι η τελευταία έκδοση του infotainment MBUX της Mercedes-Benz για την ταχύτατη λειτουργία του οποίου φροντίζει ένας 8πύρηνος επεξεργαστής και 24 GB µνήµης RAM. Είναι περιττό να αναφέρουµε ότι υπάρχουν όλες οι σύγχρονες επιλογές συνδεσιµότητας και δυνατότητα ελέγχου µε φωνητικές εντολές, µε το σύστηµα να προσαρµόζεται στο προφίλ που έχει δηµιουργήσει κάθε οδηγός αφοµοιώνοντας τις προτιµήσεις του.
Το ψηφιακό περιβάλλον δένει πολύ όµορφα µε τον ambient φωτισµό που έχει ανεξάντλητες χρωµατικές επιλογές, δηµιουργώντας ένα περιβάλλον που ξεχειλίζει από πολυτέλεια. Οι φυσικοί διακόπτες είναι ελάχιστοι και µε λειτουργία αφής. Τους συναντάς στο τιµόνι και στην κονσόλα δαπέδου, όπου το touchpad που χρησιµοποιεί η Mercedes-Benz στα τελευταία µοντέλα της έχει αντικατασταθεί από ένα µικρότερο πάνελ µε το start button, την επιλογή του προγράµµατος οδήγησης (Eco, Comfort και Sport), το «home button» του infotainment και την αυξοµείωση του ήχου. Σχεδόν όλες οι ρυθµίσεις γίνονται από την κεντρική οθόνη του infotainment.
Η ποιότητα των υλικών και της όλης κατασκευής είναι υπεράνω κριτικής. Αν και σε κάποια επιµέρους σηµεία τα υλικά της καµπίνας είναι ένα «κλικ» κάτω από τα αντίστοιχα της τελευταίας S-Class που είχαµε γνωρίσει πριν από περίπου έναν χρόνο. Χωρίς ωστόσο να επηρεάζουν τη συνολική εικόνα της καµπίνας που ανταποκρίνεται πλήρως στην απαιτητική κατηγορία και στην τιµή της EQS.
Οι χώροι από την άλλη είναι µεγαλύτεροι από αυτούς της S-Class -ακόµα και της έκδοσης Long που είχαµε δοκιµάσει. Το πορτµπαγκάζ δε, έχει χωρητικότητα 610 lt, απόλυτα εκµεταλλεύσιµό σχήµα και µεγάλη ευκολία φόρτωσης, χάρη στην πέµπτη πόρτα τύπου «liftback» που ανασηκώνεται ψηλά. Αυτό που σε ξενίζει αρχικά είναι η λίγο ψηλότερη θέση οδήγησης. Ιδίως αν είσαι ψηλού αναστήµατος και έχεις συνηθίσει να κάθεσαι πιο χαµηλά και χωνευτά στις µεγάλες µπερλίνες της Mercedes-Benz. Οµοίως και στις πίσω θέσεις, όπου το έδρανο σχηµατίζει µικρότερη γωνία µε την πλάτη, µε αποτέλεσµα να κάθεσαι µε τα πόδια λίγο πιο ανασηκωµένα απ’ όσο θα ήθελες.
Η θηριώδης ροπή της Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC εξασφαλίζει άµεση και εντυπωσιακή επιτάχυνση είτε πιέζεις το δεξί πεντάλ µε διψήφιο αριθµό στο κοντέρ είτε µε τριψήφιο.
Αφήνοντας στην άκρη αυτές τις δύο λεπτοµέρειες, δεν προκύπτει κανένα παράπονο από την άνεση που προσφέρουν στους επιβάτες. Πόσω µάλλον αν πριν από την αγορά έχεις φροντίσει να κλικάρεις στα πακέτα του προαιρετικού εξοπλισµού τα εµπρός καθίσµατα πολλαπλών λειτουργιών, µε θέρµανση, ψύξη και λειτουργίες µασάζ αλλά και το πακέτο «Executive» για τις πίσω θέσεις που προσφέρει ξεχωριστή ρύθµιση του κλιµατισµού για τους επιβάτες και ηλεκτρικά ρυθµιζόµενα καθίσµατα επίσης µε δυνατότητα µασάζ.
Οι υπηρεσίες… 5άστερου ξενοδοχείου, συνεχίζονται µε τα προγράµµατα «Energizing Comfort» για αναζωογόνηση των επιβατών µε ήχους από δάση, θάλασσα και βροχή που συνδυάζονται µε αντίστοιχες εικόνες στις οθόνες. Υπάρχει επίσης και η επιλογή ενός power nap για τον οδηγό ώστε να ανακτήσει δυνάµεις µετά από πολύωρη οδήγηση, ενώ για τους λάτρεις της µουσικής υπάρχει το προαιρετικό ηχοσύστηµα της Burmester µε 15 ηχεία και ισχύ 710W.
Beam me up, Scotty!
Στα χέρια µας βρέθηκε η κορυφαία έκδοση της ηλεκτρικής «λίµο» πριν περάσεις στον κατάλογο της AMG, η EQS 580 4MATIC. Την κίνησή της αναλαµβάνουν δύο σύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες µόνιµου µαγνήτη που η φίρµα ονοµάζει eATS. Ένας σε κάθε άξονα για να δίνει στην EQS και χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Με το πίσω ηλεκτρικό µοτέρ να αποδίδει 333 PS και 568 Nm και το εµπρός άλλα 190 PS και 287 Nm, η συνδυαστική απόδοση ανέρχεται στους 523 PS και στα 855 Nm. Νούµερα εντυπωσιακά που, παρά την ένδειξη στη ζυγαριά που σταµατά στα 2.585 kg, επιτρέπουν στην EQS να επιταχύνει µε ρυθµό που δεν συνηθίζεται στα περισσότερα συµβατικά αυτοκίνητα της πολυτελούς κατηγορίας.
Τα 4,3” που ανακοινώνει η Mercedes-Benz για το 0-100 km/h µαρτυρούν ένα µικρό µέρος της εµπειρίας. Η πλάτη παραµένει κολληµένη στο κάθισµα και ύστερα την αρχική «κλωτσιά», µε την EQS να επιταχύνει αδιάκοπα µέχρι το ψηφιακό ταχύµετρο να δείξει 215 km/h. Η θηριώδης ροπή εξασφαλίζει άµεση και εντυπωσιακή επιτάχυνση είτε πιέζεις το δεξί πεντάλ µε διψήφιο αριθµό στο κοντέρ είτε µε τριψήφιο. Κι όλα αυτά σε ένα περιβάλλον µοναστηριακής ησυχίας, καθώς ο θόρυβός κύλισης που περνά στην καµπίνα είναι πραγµατικά ελάχιστος, όπως ακριβώς αρµόζει σε µια λιµουζίνα. Στο προφίλ Sport βέβαια, δίνεται η επιλογή ψηφιακής προσοµοίωσης ήχων θερµικού κινητήρα. Αλλά ακόµα και αυτός είναι διακριτικός, ενισχύοντας περισσότερο την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε… διαστηµόπλοιο παρά το ότι δουλεύει εµπρός σου ένας βενζινοκινητήρας.
Ο συνδυασµός των χαµηλοπρόφιλων ελαστικών µε τους µεγάλους τροχούς των 21” δεν βοηθά τη στάνταρ ενεργή αερανάρτηση Airmatic ADS+ να αποσβέσει πλήρως όλες τις ανωµαλίες των ελληνικών δρόµων όσο κινείσαι µε χαµηλή ταχύτητα. Όσο τα χιλιόµετρα ανεβαίνουν όµως, η λειτουργία της γίνεται υποδειγµατική. Και το µόνο ψεγάδι που της προσάψει ο οδηγός είναι κάποιες ταλαντώσεις του εµπρός µέρους σε συνεχόµενες ανωµαλίες του οδοστρώµατος. Η ανάρτηση αποτελείται από τετραπλούς συνδέσµους εµπρός και πολλαπλούς συνδέσµους πίσω. Έχει τη δυνατότητα δε, να χαµηλώσει αυτόµατα το αυτοκίνητο κατά έναν πόντο στα 120 km/h και κατά ακόµα έναν στα 160 km/h, ενώ κάτω από τα 40 km/h µπορεί να ψηλώσει κατά 2,5 cm.
Στις πιο σφιχτές διαδροµές, η Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC εντυπωσιάζει µε το υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και το καλοζυγισµένο πλαίσιο -βοηθά σε αυτό και ότι οι µπαταρίες είναι τοποθετηµένες στο δάπεδο χαµηλώνοντας το κέντρο βάρους. Η στάνταρ τετραδιεύθυνση τη βοηθά να κρύβει τον όγκο της και να ελίσσεται στις στροφές ως µικροµεσαίο. Το αυτοκίνητο της δοκιµής µας µάλιστα ήταν εφοδιασµένο µε το έξτρα πακέτο της τετραδιεύθυνσης που επιτρέπει στους πίσω τροχούς να στρίβουν περισσότερο, έως 10ο, µειώνοντας τον κύκλο στροφής στα µόλις 10,9 m! Ωστόσο και συγκριτικά µε την εξαιρετική στον δρόµο τελευταία S-Class, θα λέγαµε ότι ο οδηγός νιώθει αποκοµµένος από την δράση. Το τιµόνι και τα λοιπά χειριστήρια -κυρίως το πεντάλ του φρένου- δεν παρέχουν τη «µηχανική» αίσθηση και απόκριση που έχουµε συνηθίσει στα συµβατικά µοντέλα της γερµανικής φίρµας. Αυτό όµως είναι κάτι που πιθανότητα δεν θα ενοχλήσει τον υποψήφιο αγοραστή της EQS, ο οποίος ορθώς θα εστιάσει στην άνεση, στη µοναδική πολυτέλεια και στην αυτονοµία που παρέχει.
Παρόλο το µέγεθος, τα κιλά και τα υψηλής τεχνολογίας συστήµατα, η αυτονοµία της EQS 580 4MATIC αγγίζει µε µεγάλη ευκολία τα 500 km στην πραγµατική ζωή. Κάτι που οφείλεται τόσο στην πολύ καλή διαχείριση της ενέργειας όσο και στην τεράστια µπαταρία µε τις 107,8 ωφέλιµες κιλοβατώρες: Στις αστικές µετακινήσεις η κατανάλωση κρατιέται κοντά στις 20 kWh και κάτω από τις 30 kW σε ταχύτητες αυτοκινητόδροµου. Όσον αφορά τη φόρτιση της µπαταρίας, µε τον 22άρη on board φορτιστή για AC, µια πλήρης φόρτιση σε εναλλασσόµενο ρεύµα µπορεί να πέσει ακόµα και λίγο κάτω από τις έξι ώρες. Ενώ σε έναν DC υποστηρίζεται ισχύς µέχρι 200 kW και η EQS θα αποκτήσει περίπου 300 km αυτονοµίας σε µόλις 15’.
Και από τιµή;
Εδώ ισχύει το ρητό «αν ρωτάς, δεν είναι για σένα!». Με τιµή εκκίνησης τις €170.400, είναι κατανοητό ότι η EQS 580 4MATIC είναι ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται σε ένα πολύ κλειστό κλαµπ ανθρώπων. Και πως οι περισσότεροι θα τη δούµε να κάνει πασαρέλα στις επόµενες διεθνείς διασκέψεις για το κλίµα ή το οικονοµικό µέλλον του πλανήτη. Όπως πολύ σωστά φαντάζεστε, η τιµή αυτή µπορεί να αυξηθεί αρκετά όσο κλικάρεις στον κατάλογο του προαιρετικού εξοπλισµού.
Αφήνοντας στην άκρη τα οικονοµικά µεγέθη, δεν µπορείς παρά να αναγνωρίσεις στην Mercedes-Benz EQS ότι µε το ηλεκτρικό προφίλ και την υψηλή τεχνολογία της ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στα πολυτελή αυτοκίνητα. Δείχνοντας µας σε πρώτη φάση ότι η ηλεκτροκίνηση τους ταιριάζει απόλυτα.
Τι λέει το DRIVE
Με την EQS η Mercedes-Benz μας ανοίγει το παράθυρο στο μέλλον της αυτοκίνησης, όπου η ηλεκτροκίνηση θα κυριαρχεί και τα αυτοκίνητα θα επανεξετάσουν το σχήμα τους για λόγους αεροδυναμικής. Υψηλή άνεση, διαστημικές επιδόσεις και πολυτέλεια από άλλο πλανήτη, με το ανάλογο -βεβαίως, βεβαίως- υψηλό κόστος.
Τιμή Από €170.400
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 333 PS, 568 Nm (εμπρός), σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 190 PS, 287 Nm (πίσω), μπαταρία 107,8 kWh, τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 523 PS, 855 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,3”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 25,3 kWh/100 km*
Αυτονομία 490-540 km*
Εκπομπές CO2 -
Διαστάσεις 5.216 x 1.926 x 1.512 mm
Χώρος αποσκευών 610 lt
Βάρος 2.585 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης