Σε μια χρεοκοπημένη χώρα που επιπλέον έχει να αντιμετωπίσει την εξέλιξη και τις συνέπειες του Covid-19, το να μιλάς για ένα τεράστιο ηλεκτρικό SUV που κοστίζει πάνω από €80.000 αρχικά ακούγεται σαν χοντροκομμένο αστείο.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική, επειδή μοντέλα όπως η Mercedes-Benz EQC έχουν συγκεκριμένο ρόλο να φέρουν σε πέρας: Να κάνουν γνωστή στο ευρύ κοινό την κορυφαία ηλεκτρική τεχνολογία που υπάρχει διαθέσιμη σε αυτή την πλευρά του Ατλαντικού, η οποία σε λίγα χρόνια θα μεταλαμπαδευτεί στα καθημερινά αυτοκίνητα.
Ελίτ
Μπορεί η EQC να παρουσιάστηκε πριν από περίπου ένα χρόνο, όμως είναι η πρώτη φορά που τη δοκιμάζουμε στην Ελλάδα. Έχει ενδιαφέρον η λεπτομέρεια πως δεν πλασάρεται ως SUV αλλά ως η πρώτη ηλεκτρική Mercedes-Benz και το πρώτο μοντέλο της οικογένειας EQ. Χρησιμοποιεί ως βάση την πλατφόρμα της GLC, η οποία έχει τροποποιηθεί έτσι ώστε στο πάτωμα να χωρέσει η συστοιχία μπαταριών και οι δύο ηλεκτρικοί κινητήρες να κουμπώσουν σε σωληνωτά υποπλαίσια, ο ένας στο εμπρός και ο άλλος στο πίσω μέρος του πατώματος, για τους αντίστοιχους τροχούς.
Το κοινό μεταξόνιο των δύο μοντέλων είναι η απόδειξη γι’ αυτή τη συγγένεια, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως οι μπαταρίες έχουν κάνει το πάτωμα τόσο παχύ που η απόστασή του από τον δρόμο είναι αισθητά μικρότερη από της GLC.
Η μπαταρία είναι κατασκευασμένη in-house σύμφωνα με την Mercedes-Benz και αποτελείται από δύο modules με 48 κυψέλες και άλλα τέσσερα με 72 κυψέλες, το συνολικό βάρος των οποίων είναι 652 kg. Η μέγιστη τάση είναι 405 V και η μικτή ονομαστική χωρητικότητα 230 Ah ή 93,15 kWh κάτι που σημαίνει 143 Wh/kg . Ωστόσο μόνο οι 80 kWh είναι διαθέσιμες για την κίνηση του αυτοκινήτου οπότε καθορίζουν και την αυτονομία.
Ο στάνταρ υγρόψυκτος on-board φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος της EQC μπορεί να υποστηρίξει Wallbox μέχρι και 7,4 kW, κάτι που σημαίνει πλήρη φόρτιση σε σχεδόν 11 ώρες. Θεωρούμε δεδομένη τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα τέτοιο σύστημα για τον χρήστη κάθε τέτοιου αυτοκινήτου, αφού σε κλασική οικιακή πρίζα μια ολονύχτια φόρτιση δεν εξασφαλίζει πάνω από 90-100 km. Ωστόσο υπάρχει και συμβατότητα με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος έως 110 kW (που δεν υπάρχει στην Ελλάδα μέχρι σήμερα), κάτι που ισοδυναμεί με πλήρωση από το 10% στο 80% σε 40 λεπτά της ώρας.
Το συνολικό μήκος είναι 4,76 m, το πλάτος 1,88 και το ύψος 1,62 m, ενώ το μεταξόνιο φτάνει τα 2,87 m και τα μετατρόχια είναι 1,63 και 1,62 m εμπρός και πίσω αντίστοιχα. Η σχεδίαση της EQC είναι όσο φουτουριστική περιμένεις, γεμάτη καμπύλες, με μπόλικες γυαλιστερές επιφάνειες και ισχυρή διάθεση εντυπωσιασμού. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να σκεφτείς πως κάτω από αυτό το αμάξωμα θα μπορούσε να υπάρχει ένα συμβατικό σύστημα κίνησης.
Ρευματοειδής γκαζίτιδα
Οι δύο ηλεκτρικοί κινητήρες είναι ασύγχρονου τύπου. Αν δεν ξέρεις τι σημαίνει αυτό, όπως επίσης η χωρητικότητα της μπαταρίας, τα modules και οι κυψέλες, δεν πειράζει. Κράτα απλώς πως αποδίδουν από κοινού 408 PS καθώς και 765 Nm ώστε κάθε βαθύ πάτημα του γκαζιού να ισοδυναμεί με ένα δυνατό τίναγμα προς τα εμπρός. Τόσο δυνατό που η EQC των 2.500 kg πετυχαίνει 0-100 km/h σε 5,2” και 0-180 km/h σε 21,7”. Πετυχαίνει ακόμα 30-50 και 50-80 km/h σε 0,8” και 1,4” αντίστοιχα, ενώ τα 80-110 km/h και τα 110-140 km/h ολοκληρώνονται σε 2,3” και 3,6”. Όπως μπορεί να καταλάβει ο οποιοσδήποτε, το ρεζουμέ είναι πως ο αυχένας ταλαιπωρείται κάθε φορά που πατάς τέρμα το γκάζι, αφού η επιτάχυνση είναι απίστευτα δυνατή, γραμμική και άμεση.
Το τεράστιο βάρος φαίνεται μόνο όταν οδηγείς σβέλτα σε δρόμους με γλιστερή άσφαλτο και πάλι όμως λιγότερο από όσο θα περίμενες. Ειδικά με δεδομένο πως η EQC έχει συμβατικά αμορτισέρ και ελατήρια, χωρίς κάποιο σύστημα με αερόσουστες. Αρχικά εντυπωσιάζεσαι από το πόσο άνετη είναι στην πόλη παρά τους 19άρηδες τροχούς και περιμένεις να είναι πλαδαρή σε πιο ανοιχτό πεδίο. Όμως τελικά η κλίση δεν παίρνει διαστάσεις και ο έλεγχος του αμαξώματος αποδεικνύεται απροσδόκητα πετυχημένος, ενώ το κράτημα εντυπωσιάζει και η δυναμική ισορροπία αλλάζει μαζί με το προφίλ οδήγησης: Στη default επιλογή, η συμπεριφορά είναι ελαφρώς υποστροφική.
Στη Sport, ο πίσω κινητήρας γίνεται πιο δραστήριος και το πίσω σύστημα συμμετέχει ενεργά στο στρίψιμο, όπως αυτό ορίζεται από ένα άμεσο τιμόνι με μέτρια πληροφόρηση αλλά σωστό βάρος και μεταβλητό λόγο. Μόνο στο βίαιο φρενάρισμα θα ήθελες το εμπρός μέρος να βουτάει λιγότερο κι εκεί είναι που φαίνεται η έλλειψη ηλεκτρονικού ελέγχου στη σκληρότητα της ρύθμισης. Παρότι το πεντάλ είναι μαλακό η αίσθηση δεν ξενίζει ιδιαίτερα και δεν υπάρχει ούτε καν τάση για μπλοκάρισμα. Τα 39,4 m για τα 100-0 km/h δεν είναι μια κορυφαία επίδοση με απόλυτα κριτήρια, όμως δεν παύει να ικανοποιεί και να μη συνοδεύεται από κόπωση του συστήματος όταν το πιέζεις.
Παρότι οι δύο κινητήρες σημαίνουν ενεργή τετρακίνηση και το αμάξωμα έχει ρίζες SUV, η Mercedes-Benz δεν κάνει αναφορά για εκτός δρόμου ικανότητες στην EQC. Προτιμά να τη λογίζει κάποιος ως ένα οικογενειακό που αντεπεξέρχεται στον χιονισμένο δρόμο προς το σαλέ, φορτωμένο με τα σκι. Και ασφαλώς μέχρι εκεί να σε ταξιδεύει με πρωθυπουργικές ανέσεις και απόλυτη σταθερότητα, αφού εκτός των άλλων οι μπαταρίες δίνουν πολύ χαμηλό κέντρο βάρους.
Έχει ενδιαφέρον επίσης να αναφερθεί πως σε κανονικές συνθήκες και για λόγους αποδοτικότητας μόνο ο εμπρός κινητήρας είναι ενεργός, ενώ ο πίσω εμπλέκεται όταν ζητάς έντονη επιτάχυνση ή όταν πρέπει να αλλάξει τη δυναμική συμπεριφορά της EQC. Εμπλέκεται επίσης και για την μέγιστη ανάκτηση ενέργειας, μόνο που τότε και οι δύο κινητήρες λειτουργούν σα γεννήτριες.
Διαμορφώστε την Mercedes-Benz EQC εδώ
Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνιόμαστε: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν σχεδιάστηκαν για να οδηγούνται επιθετικά και οι φοβερές επιδόσεις τους υπάρχουν κυρίως για να… υπάρχουν. Τους ταιριάζει πολύ περισσότερο το ήρεμο στιλ και οι απαλές κινήσεις στο δεξί πεντάλ, το μοναδικό που χρειάζεσαι άνευ απροόπτου. Το φρενάρισμα που προκύπτει από τη ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας κάθε φορά που ελαττώνεις την πίεση στο γκάζι είναι συνήθως αρκετό για να σταματάς εκεί που θέλεις, απογειώνοντας την ευκολία οδήγησης. Είναι σχεδόν ασύλληπτο το πόσο ευκολοδήγητο μπορεί να είναι ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο, ενώ εάν θέλεις διαφορετική ανάκτηση υπάρχουν άλλες τέσσερις επιλογές: Μια με μηδενική ανάκτηση, μια με χαμηλή, μια με μέση και μια που λαμβάνοντας υπ’ όψη διάφορες παραμέτρους ρυθμίζει αυτόματα την επιβράδυνση.
Επιπλέον, η ήρεμη οδήγηση είναι και ο τρόπος να φέρεις στο φως τη μεγάλη αυτονομία που προκύπτει από την τεράστια μπαταρία. Η οποία αυτονομία κυμαίνεται από τα 330 έως τα 350 km με κανονική οδήγηση και χρήση του κλιματιστικού. Εάν το βάλεις στόχο, δεν βιάζεσαι καθόλου και δεν έχεις πρόβλημα να ιδρώσεις τη φανέλα, τότε μπορείς να προσεγγίσεις ακόμα και τα 400 km της θεωρίας κατά WLTP…
Αφρόκρεμα
Από μέσα, χάρη στα παχιά ηχομονωτικά τζάμια και την απουσία μηχανικών θορύβων, αισθάνεσαι την EQC σαν κάψουλα απομόνωσης από το περιβάλλον. Στην οποία μπορείς να μιλάς ψιθυριστά, απολαμβάνοντας κορυφαία ποιότητα, πολυτέλεια και υψηλή τεχνολογία σε κάθε τετραγωνικό χιλιοστό. Το συνολικό ραφινάρισμα είναι τέτοιο που χρειάζεται εξοικείωση προκειμένου να αντιλαμβάνεσαι την ταχύτητα χωρίς να κοιτάζεις συνεχώς το κοντέρ.
Σε επίπεδο εικόνας ακολουθείται αντίστοιχη λογική με την εξωτερική σχεδίαση. Μοντέρνα και τολμηρή, με καμπύλες επιφάνειες και επενδύσεις που έχουν ενδιαφέρουσα υφή για να σε πείθουν πως είναι ξεχωριστές. Παρότι στην κεντρική κονσόλα αναγνωρίζεις ξεκάθαρα την εικόνα της GLC, υπάρχουν εξελίξεις που κάνουν διαφορά. Όπως το σύστημα πολυμέσων και επικοινωνίας MBUX με τις δύο εντυπωσιακές οθόνες και την τεχνητή νοημοσύνη απέναντι στις φωνητικές εντολές, που αναλαμβάνει να δώσει high-tech αύρα και όλες τις πληροφορίες για το αυτοκίνητο και το ηλεκτρικό του σύστημα.
Υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που σε κάνουν να χαμογελάς, όπως το σύστημα πλοήγησης που λαμβάνει υπ’ όψη του δίκτυο φόρτισης και προγραμματίζει τις στάσεις ώστε να φτάνεις στον προορισμό σου όσο πιο σύντομα γίνεται. Από την άλλη, είναι σαφές πως λόγω της συμβατικής πλατφόρμας, τα οφέλη του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης δεν είναι εκμεταλλεύσιμα στο έπακρο. Για παράδειγμα, το τονισμένο τούνελ στο πάτωμα στριμώχνει τον μεσαίο πίσω επιβάτη και ο χώρος αποσκευών των 500 lt χωρίς να είναι μικρός δεν εντυπωσιάζει για ένα θηρίο 4,75 m. Από την άλλη, ο οδηγός κάθεται πολύ σωστά και έχει εποπτική ορατότητα, έχοντας μόνο τον αχρείαστα περίπλοκο χειρισμό μερικών συστημάτων, όπως το ηχοσύστημα που του βάζει δύσκολα.
Το διά ταύτα
Ανεξάρτητα από το εάν σου αρέσει ή όχι η ηλεκτροκίνηση ως ιδέα και στόχος, δεν μπορείς να μην αποδεχτείς την EQC ως ένα μοντέλο που αποδεικνύει πως το μέλλον των αυτοκινήτων δεν είναι καταδικασμένο. Είναι μια τεχνολογική βιτρίνα που ανοίγει τον δρόμο στα καθημερινά ηλεκτρικά αυτοκίνητα του αύριο, όντας όμως πάνω απ’ όλα και ένα εξαιρετικό οικογενειακό. Ειδικά εάν κάνεις μια προβολή της χρήσης του στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον όπου η φόρτιση θα είναι ευκολότερη και γρηγορότερη.
Τι λέει το DRIVE
Παρότι στην καμπίνα διαπιστώνεις τη συγγένεια με τη συμβατική GLC, η ηλεκτρική EQC δεν παύει να είναι ένα μοντέλο με εντυπωσιακή τεχνολογία και πραγματικά πολυδιάστατο προφίλ.
Τιμή Από €82.000
Τεχνολογία EV, δύο ασύγχρονοι ηλεκτρικοί κινητήρες, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, ένα κιβώτιο με σταθερή σχέση μετάδοσης για κάθε κινητήρα
Απόδοση 400 PS, 765 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,2”
0-160 km/h 14,5”
0-400 m 13,8” @ 157,5 km/h
0-1.000 m 26,2” @ 181,2 km/h
60-160 km/h 11,9”
50-80 km/h 1,4”
80-110 km/h 2,3”
110-140 km/h 3,6”
Φρένα 100-0 km/h 39,4 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Αυτονομία 350 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.761 x 1.884 x 1.623 mm
Χώρος αποσκευών 500 lt
Βάρος 2.500 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης