Η Mercedes-Benz EQB είναι το τελευταίο κομμάτι που ολοκληρώνει όχι ένα αλλά δυο παζλ στην γκάμα της Στουτγάρδης. Αφενός προσθέτει στις επιλογές της GLB -του SUV με τις πολυμορφικές ιδιότητες- την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση αφετέρου εμπλουτίζει την οικογένεια των ηλεκτροκίνητων EQ με ένα μοντέλο που έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει δύο ακόμα επιβάτες σε τρίτη σειρά καθισμάτων.
Η νέα προσθήκη στα SUV του Γερμανού κατασκευαστή αποτελεί ουσιαστικά το ηλεκτρικό αδελφάκι της GLB. Πέρα δε από την «τετραγωνισμένα» καλαίσθητη εξωτερική εμφάνιση που παραμένει σχεδόν αναλλοίωτη, με εξαίρεση την εμπρός κλειστή μάσκα για ακόμα καλύτερη αεροδυναμική απόδοση, αυτό που τη διακρίνει είναι ότι διατίθεται όχι μόνο με 5θέσια διάταξη στην καμπίνα της, αλλά και με 7θέσια. Χαρακτηριστικό που την κάνει το πρώτο -και μοναδικό προς το παρόν- αμιγώς ηλεκτρικό 7θέσιο που διατίθεται στην ελληνική αγορά.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε το ατού των δυο επιπλέον θέσεων, τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να αναζητήσουν στον προαιρετικό εξοπλισμό, καταβάλλοντας επιπλέον €1.080. Το συγκεκριμένο στοιχείο εξοπλισμού σαφώς και δεν επηρεάζει τις εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου. Ανεξαρτήτως αριθμού καθισμάτων, αυτές παραμένουν στα 4.684 mm σε μήκος, 1.834 σε πλάτος και 1.667 mm σε ύψος. Αυτό που μεταβάλλεται είναι ο χώρος αποσκευών. Με τις δύο επιπλέον θέσεις μειώνεται από τα 495 lt της 5θέσιας, στα 465 lt ή στα 110 lt όταν βρίσκεται σε χρήση και η τρίτη σειρά καθισμάτων.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε ότι λόγω των μπαταριών, ο χώρος έχει έτσι κι αλλιώς υποστεί μια αρχική μείωση συγκριτικά με τη συμβατική GLB. Ωστόσο, ακόμα και στην εκδοχή των 465 lt, εξυπηρετεί και με το παραπάνω αυτό για το οποίο σχεδιάστηκε να προσφέρει πρωτίστως το κόμπακτ ηλεκτρικό SUV της Mercedes-Benz: Χώρους και πρακτικότητα για όλη την οικογένεια. Και η πρακτικότητα εδώ δεν υποστηρίζεται μόνο από την πληθώρα των θηκών που έχουν στη διάθεσή τους οι εμπρός επιβάτες. Ενσωματώνονται και διάφορες «πολυμορφικές» λειτουργίες, όπως η ρυθμιζόμενη πλάτη των πίσω καθισμάτων σε διάφορες γωνίες. Τα οποία καθίσματα προαιρετικά μπορούν να είναι συρόμενα κατά 14 πόντους.
Όσον αφορά τους χώρους, αυτοί είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί στις δύο πρώτες σειρές. Η ψηλή γραμμή της οροφής δε, συμβάλλει σε μια από τις πιο ευάερες καμπίνες της κατηγορίας. Δεδομένου του μεγέθους της Mercedes-Benz EQB, ικανοποιητικός είναι και ο χώρος στην τρίτη σειρά. Παιδιά ή ενήλικοι μέχρι 1,60 m μπορούν να καθίσουν άνετα χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις όσον αφορά τον χώρο για τα πόδια τους. Παράλληλα είναι εφοδιασμένα με υποδοχές στήριξης Isofix για να φιλοξενήσουν παιδικά καθίσματα.
Ηigh-tech σε όλα της
Σε επίπεδο σχεδίασης και υλικών το υπόλοιπο εσωτερικό δεν διαφέρει σημαντικά απ’ αυτό που γνωρίσαμε στην Mercedes-Benz GLB, υιοθετώντας απόλυτα την καλαίσθητη, πολυτελή και high-tech εικόνα της. Η ποιότητα των υλικών είναι υψηλή και η συναρμογή τους στιβαρή και προσεγμένη.
Για να αποκτήσεις όμως όλα τα εντυπωσιακά στοιχεία που σου τραβούν το βλέμμα στην μπροσούρα και στις φωτογραφίες, όπως για παράδειγμα τις μεγάλες οθόνες του infotainment ΜΒUX, θα χρειαστεί μια βόλτα από τα πακέτα του προαιρετικού εξοπλισμού, ώστε από τις 7” που προβλέπει ο βασικός εξοπλισμός να αναβαθμιστείς στις 10,25”.
Αυτό που αξίζει να σταθούμε είναι το πόσο άμεσα και γραμμικά επιταχύνει εν κινήσει η Mercedes-Benz EQB 300, με την τετρακίνηση να εξασφαλίζει πληθωρική ελκτική πρόσφυση.
Ανεξάρτητα από το μέγεθος της οθόνης πάντως, το ΜΒUX είναι ένα από τα κορυφαία infotainment της αγοράς, με πλήθος λειτουργιών και τεχνητή νοημοσύνη που αφομοιώνει τις συνήθειες του οδηγού. Παρέχει πλήθος πληροφοριών για τη λειτουργία ή τον προγραμματισμό φόρτισης του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Ο χειρισμός του γίνεται μέσω αφής, φωνητικών εντολών, χειρονομιών, των κουμπιών αφής στο τιμόνι ή του touchpad στην κονσόλα δαπέδου.
Η λευκή Mercedes-Benz EQB που είχαμε στην διάθεσή μας ήταν η μεσαία έκδοση από τις τρεις που είναι διαθέσιμες αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά: Η 300 4MATIC ή αν προτιμάτε, αυτή με ένα ηλεκτρομοτέρ σε κάθε άξονα και τετρακίνηση κατά πώς λέει το όνομά της. Πρόκειται για το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που γνωρίσαμε και στην αντίστοιχη έκδοση της EQA, με την Mercedes-Benz να μην ανακοινώνει την απόδοση του κάθε κινητήρα. Ανακοινώνει μόνο ότι η συνδυαστική απόδοσή τους, που είναι τελικά και αυτό που ενδιαφέρει τον οδηγό, ανέρχεται σε 228 PS και 390 Νm.
Στην πράξη και παρόλο το βάρος των 2.175 kg, οι επιδόσεις της Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC είναι παραπάνω από ικανοποιητικές, δεδομένου του οικογενειακού προσανατολισμού της. Τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε 8,0” και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h –κάτι που δεν θα πρέπει να αποτελέσει πρόβλημα για έναν χρήστη EV. Αυτό που αξίζει να σταθούμε είναι το πόσο άμεσα και γραμμικά επιταχύνει εν κινήσει, με την τετρακίνηση να εξασφαλίζει πληθωρική ελκτική πρόσφυση. Αποτρέπει έτσι τα ηλεκτρονικά να «χτυπούν» υπερωρίες κάθε φορά που ο οδηγός της αποφασίσει να εξαντλήσει απότομα την διαδρομή του δεξιού πεντάλ. Στο ύψος των περιστάσεων στέκεται και το σύστημα πέδησης, με τη δύναμή του να πετυχαίνει μικρές αποστάσεις επιβράδυνσης. Τα όποια παράπονα προκύπτουν αφορούν την αίσθηση του πεντάλ. Κι εδώ, όπως σε πολλά ηλεκτρικά, είναι αρκετά τεχνητή και όχι όσο γραμμική έχουμε συνηθίσει οι περισσότεροι στα συμβατικά αυτοκίνητα.
Στις αστικές μετακινήσεις πάντως, η χρήση τους μπορεί να περιοριστεί αρκετά χάρη στο σύστημα ανάκτησης της ενέργειας. Ο βαθμός επέμβασης του συστήματος ρυθμίζεται από τα paddles πίσω από τιμόνι και στον υψηλότερο βαθμό του προσομοιώνει τη λειτουργία «one pedal», χωρίς όμως να αναλαμβάνει την πλήρη ακινητοποίηση της Mercedes-Benz EQB.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα οδικά χαρακτηριστικά, η EQB 300 4MATIC ανταποκρίνεται πλήρως σε όσα περιμένεις από ένα οικογενειακό αυτοκίνητο με premium καταγωγή. Η ρύθμιση της ανάρτησης (με γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω) διαχειρίζεται άψογα τον όγκο και το μεγάλο βάρος, δίνοντας μεν προτεραιότητα στην άνεση, αλλά υποστηρίζοντας και τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Η κλίση στις στροφές είναι σε λογικό επίπεδο για το ύψος και τα 15,4 cm απόστασης της Mercedes-Benz EQB από το έδαφος και η πρόσφυση άφθονη. Παράλληλα, είτε σε αστικές είτε σε περιαστικές μετακινήσεις, η ποιότητα κύλισης επικουρούμενη από την απουσία θερμικού μοτέρ είναι πολύ υψηλού επιπέδου και οι περισσότερες ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων φιλτράρονται χωρίς να γίνονται αντιληπτές από τους επιβάτες.
Family EV
Επιδόσεις, άνεση, χώρους και πολυτέλεια. Λίγο πολύ όλα αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να τα βρει κάποιος και σε μια βενζινοκίνητη GLB. Η ιδιαιτερότητα της EQB είναι ότι αντί για ρεζερβουάρ έχει έναν συσσωρευτή ιόντων λιθίου ωφέλιμης χωρητικότητας 66,5 kWh που με μια πλήρη φόρτιση παρέχει θεωρητική αυτονομία 420 km.
Στην πραγματική ζωή και σε αστικό περιβάλλον η Mercedes-Benz EQB μπορεί να φθάσει αρκετά κοντά σε αυτό νούμερο. Η πολύ καλή διαχείριση της ενέργειας σου επιτρέπει να κινείσαι δίχως κόπο με λιγότερες από 18,4 kWh/100 km που δίνει η Mercedes-Benz ως μέση κατανάλωση. Στον ανοικτό δρόμο από την άλλη, το πόσο θα ανέβει το νούμερο εξαρτάται από τη μέση ταχύτητα που θα επιλέξεις να ταξιδέψεις. Ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες πάντως, μπορεί εύκολα να διατηρηθεί κοντά στις 20,0 kWh/100 km, δίνοντας της μια ικανοποιητική για τα δεδομένα της εποχής εμβέλεια.
Για όποιον σκοπεύει να γράφει χιλιόμετρα εκτός πόλης, η βασική πληροφορία είναι πως η φόρτιση σε συνεχές ρεύμα μπορεί να γίνει με ισχύ μέχρι και 100 kW. Δυνατότητα που σημαίνει ότι ένας ταχυφορτιστής αυτής της ισχύος θα γεμίσει την μπαταρία από το 10% στο 80% σε περίπου 32 λεπτά. Από την άλλη, σε ένα οικιακό wallbox ισχύος 11 kW για μια πλήρη φόρτιση χρειάζεται να παραμείνει συνδεδεμένη για περίπου 7 ώρες και 15 λεπτά (6 ώρες και 15 λεπτά ανακοινώνει η εταιρεία για το 10-100% της μπαταρία).
Σε μια πιο ιδανικά πλασμένη οικονομικά εποχή, η Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC θα έμπαινε δίχως δεύτερη σκέψη στο Top 3 κάθε πολυμελούς οικογένειας για τον ρόλο του καθημερινού αυτοκινήτου. Δύσκολα βρίσκει αντίπαλο όταν η καθημερινότητα ορίζεται από το τρίπτυχο δουλειά - δραστηριότητες παιδιών -ψώνια. Κι ακόμα περισσότερο όταν τα παραπάνω γίνονται σε ένα πολυτελές περιβάλλον συνοδευόμενο από μια σουίτα συστημάτων ασφαλείας κι υποβοήθησης που κάνουν τη ζωή πιο εύκολη και ασφαλή.
Στην εποχή μας ωστόσο, η αρχική τιμή των €61.850 (χωρίς την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ») είναι πολλά λεφτά. Και λίγοι μπορούν να τα εκταμιεύσουν για δεύτερο αυτοκίνητο ή και πρώτο, αν δεν ταξιδεύεις συχνά ή έχεις εξοχικό που βρίσκεται σε ακτίνα που δεν θα απαιτεί παραπάνω από μία στάση για φόρτιση. Οπότε το ερώτημα που προκύπτει στην περίπτωση της Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC δεν είναι το αν είναι ακριβή, αλλά αν δικαιολογεί τα χρήματα που απαιτούνται. Και η απάντηση δεν μπορεί πάρα να είναι καταφατική, ακόμα και αν δεν χρειάζεστε τις δυο επιπλέον θέσεις που μπορεί να παρέχει.
Τι λέει το DRIVE
Σε περίπτωση που αναζητάτε ένα ηλεκτρικό SUV με καλή αυτονομία, χώρους και θέσεις για επτά, η Mercedes-Benz EQB αποτελεί μονόδρομο αλλά σε καμία περίπτωση συμβιβαστική λύση.
Τιμή Από €61.850
Τεχνολογία BEV, εμπρός ασύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ, πίσω σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 66,6 kWh (ωφέλιμη), ηλεκτρική τετρακίνηση, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 228 PS, 390 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,0”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση* 19,1 lt/100 km
Αυτονομία* 350-380 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.684 x 1.834 x 1.673 mm
Χώρος αποσκευών 495 lt
Βάρος 2.175 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης