Το 1989, η Toyota πήρε µια στρατηγικής σηµασίας απόφαση. Να λανσάρει µια νέα φίρµα στην αγορά που στόχευε απευθείας στον premium ανταγωνισµό. To πεδίο δράσης για τη νεοσύστατη τότε Lexus ήταν κυρίως η αµερικανική αγορά που διψούσε για τέτοιου είδους προτάσεις.
Τριάντα δύο χρόνια αργότερα, το πολυτελές παρακλάδι της Τoyota έχει καταφέρει να πουλήσει περισσότερα από δέκα εκατoµµύρια οχήµατα παγκοσµίως, ενώ έχει σπάσει εδώ και καιρό το φράγµα των δύο εκατοµµύριων εξηλεκτρισµένων εκδόσεων. Η αρχή για τα υβρδικά µοντέλα της Lexus θυµίζουµε πως είχε γίνει το 2005 µε το πρωτοποριακό RX400h. Σηµειώστε δε, πως από το 2009 και στη χώρα µας δεν υπάρχει µοντέλο της ιαπωνικής φίρµας που να κινείται αποκλειστικά µε κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Έτσι, έπειτα από 24 χρόνια εµπειρίας στη full hybrid τεχνολογία (βρισκόµαστε αισίως στην τέταρτη γενιά υβριδικών συστηµάτων του οµίλου Toyota) και µε ένα όφελος για το περιβάλλον που ξεπερνά τους 120 εκατ. τόνους CO2, η µαµά Toyota και κατ’ επέκτασιν η Lexus, αποφάσισαν να κάνουν το επόµενο µεγάλο βήµα. Να εισέλθουν στον κόσµο της ηλεκτροκίνησης.
Το πρώτο σε ολόκληρο τον όµιλο
Το UX300e είναι το πρώτο αµιγώς ηλεκτρικό µοντέλο στην γκάµα της Lexus όπως και το πρώτο σε ολόκληρο τον όµιλο Toyota! Ως εκ τούτου δεν µπορεί παρά να συγκεντρώνει επάνω του όλα τα βλέµµατα των φίλων αλλά κυρίως... των αντιπάλων.
Κοιτάζοντας τα δύο µοντέλα, βάζουµε στοίχηµα ότι κανείς δεν µπορεί να καταλάβει ποιο είναι το υβριδικό και ποιο είναι το ηλεκτρικό, καθώς µοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό. Έχουν ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις και µαρτυρούν την ξεχωριστή τους ταυτότητα µονάχα από τους λογότυπους «Hybrid» και «Electric» που εντοπίζονται κάτω από τις πίσω πόρτες καθώς και σε αυτήν του χώρου αποσκευών.
Ωστόσο µια διαφορά που δεν µπορεί να γίνει αντιληπτή διά γυµνού οφθαλµού υπάρχει και αφορά στον αεροδυναµικό συντελεστή των δύο µοντέλων. Το µεν υβριδικό πετυχαίνει 0,33 συντελεστή οπισθέλκουσας, το δε ηλεκτρικό 0,31. Οι οµοιότητες συνεχίζονται µεταξύ του UX300e και του UX250h και σε ό,τι αφορά την αρχιτεκτονική του πλαισίου. Πατούν πάνω στην ίδια πλατφόρµα GA-C του οµίλου, µε την ηλεκτρική ωστόσο έκδοση να έχει έξτρα δοµικές ενισχύσεις προκειµένου να υποδεχθεί το ηλεκτροµοτέρ και την µπαταρία.
Το UX300e κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 204 PS (150 kW) ο οποίος µεταφέρει την πλούσια δύναµή του στους εµπρός τροχούς µέσω ενός κιβωτίου σταθερής σχέσης µετάδοσης. Το εντυπωσιακό φυσικά στην περίπτωση της ηλεκτρικής έκδοσης είναι ροπή των 300 Nm η οποία είναι συνεχής και πανταχού παρούσα.
Συνεργάτης του ηλεκτροµοτέρ και υπεύθυνος για την άντληση ηλεκτρικής ενέργειας είναι οι µπαταρίες ιόντων λιθίου µε τις 288 κυψέλες που εκτείνονται σε όλο το πάτωµα του οχήµατος (έως τα πίσω καθίσµατα) και είναι ενεργειακού περιεχοµένου 54,3 kWh. Η Toyota-Lexus, επέλεξε οι συστοιχίες των µπαταριών αυτών να είναι αερόψυκτες. Οι Ιάπωνες έκριναν ότι µια τέτοια λύση είναι πιο ασφαλής, πιο ελαφριά συγκριτικά µε τα υγρόψυκτα συστήµατα που χρησιµοποιούν άλλοι κατασκευαστές και, κυρίως, µε µεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Για να δείξει δε πόσο το πιστεύει, η εταιρεία προσφέρει εργοστασιακή εγγύηση που φθάνει τα 11 έτη ή τα 1.000.000 km για πτώση της ενεργειακής απόδοσης της µπαταρίας κάτω από 70%!
Το UX300e θα κινηθεί για έως 315 km µε µία µόνο φόρτιση (κύκλος µέτρησης WLTP), τιµή που σύµφωνα µε έρευνες που διεξήγαγε η Lexus είναι αρκετή για τον σύγχρονο οδηγό των πόλεων. Ο τελευταίος διανύει κατά βάση 25 έως 45 km την ηµέρα, κάτι που σηµαίνει ότι θα χρειαστεί να επαναφορτίσει το αυτοκίνητο του µια φορά την εβδοµάδα.
Από τις έρευνες στην πράξη πάντως υπάρχει µια διαφορά στην οποία θα αναφερθούµε παρακάτω. Μιας ωστόσο και το έφερε η κουβέντα στα της φόρτισης, το UX300e, θα ανακτήσει πλήρως την ενέργεια του σε φορτιστή ΑC 10Α σε 14 ώρες και 30 λεπτά, σε ΑC 32Α, σε οκτώ ώρες και 15 λεπτά, ενώ σε DC 50 kW σε µία ώρα και 20 λεπτά.
Με κοινό παρονοµαστή
Το UX250h χρησιµοποιεί και αυτό ρεύµα, αλλά µε πολύ διαφορετική προσέγγιση και λειτουργία. Το αυτοφορτιζόµενο υβριδικό µοντέλο της Lexus κρύβει κάτω από το καπό το γνωστό από τη θητεία του στα C-HR και Corolla µικτό σύστηµα κίνησης Hybrid. Συνδυάζει θερµικό 4κύλινδρο κινητήρα 2,0 lt, -φυσικής αναπνοής- που λειτουργεί στον κύκλο Άτκινσον, µια µικρή µπαταρία νικελίου µετάλλου υδριδίου, δύο ηλεκτρικά µοτέρ και ένα ηλεκτρονικά ελεγχόµενο κιβώτιο µε πλανητικά γρανάζια.
Στις τετρακίνητες εκδόσεις του UX250h όπως αυτή της δοκιµής µας, υπάρχει και ένα τρίτο ηλεκτρικό µοτέρ/γεννήτρια που έχει ενσωµατωµένο το πίσω διαφορικό. Ανάλογα µε τις συνθήκες, η ροπή κατανέµεται µεταξύ των εµπρός και των πίσω τροχών αυτόµατα (από 100:0 έως 20:80) µέσω του συστήµατος Vehicle Stability Control (VSC) κατά την επιτάχυνση, στις στροφές ή κατά την οδήγηση σε ολισθηρές επιφάνειες. Όλα αυτά µέχρι τα 80 km/h, καθώς από εκεί και πάνω το UX250h γυρίζει στην default προσθιοκίνητη ρύθµισή του.
Η συνδυαστική ισχύς του υβριδικού συστήµατος ανέρχεται στους 184 ίππους. Σε βαριά αστική χρήση και εφόσον δεν είσαι άτσαλος µε το πεντάλ του γκαζιού, θα κινηθείς για αρκετά χιλιόµετρα αποκλειστικά µε ηλεκτρική ενέργεια, ακόµα κι εάν δεν έχεις ενεργοποιήσει τη σχετική λειτουργία on-demand µέσω του σχετικού διακόπτη EV ο οποίος προφανώς λειτουργεί εφόσον η µπαταρία είναι φορτισµένη. Με ησυχία, αλλά και µε την οµαλότητα που συνεπάγεται η απουσία αλλαγών ταχυτήτων. Η µπαταρία ανακτά την ενέργειά της είτε µέσω του κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε από την ανάκτηση ενέργειας κατά το ρολάρισµα ή του φρενάρισµα.
Όταν ζητήσεις βέβαια το κάτι παραπάνω, προφανώς ο θερµικός κινητήρας θα εµπλακεί στο παιχνίδι. Ο ήχος του θα γίνει αισθητός αλλά ισορροπεί χάρη στην ηχοµόνωση πριν γίνει ενοχλητικός. Η γνώριµη αίσθηση πατιναρίσµατος του κιβωτίου e-CVT δίνει και εδώ το «παρών», ωστόσο το σύστηµα αντιδρά πιο άµεσα στα προγράµµατα οδήγησης Sport/Sport+. Η χειροκίνητη λειτουργία πάντως χρησιµεύει µόνο για να καθορίσεις το επίπεδο της ανάκτησης ενέργειας.
Αντίθετα, το UX300e είναι εντελώς αθόρυβο. Δεν υπάρχει θερµικός κινητήρας µε κινούµενα µέρη που να ανεβάζει τα ντεσιµπέλ. Η κύλιση είναι αέρινη και η ανάρτηση (γόνατα MacPherson εµπρός και πολλαπλοί σύνδεσµοι πίσω και στα δύο) παρά το πιο σφιχτό set-up συγκριτικά µε της υβριδικής έκδοσης, αποσβένει όποια ανωµαλία του οδοστρώµατος συναντήσει στο διάβα της χωρίς δισταγµό. Σαφώς και κανένα από τα δύο UX δεν είναι σπορ σε φιλοσοφία, αλλά άπαξ και εξοικειωθείς µε τον χαρακτήρα τους, θα ανεβάσεις τέµπο και θα εκπλαγείς ευχάριστα από τις δυνατότητες τους.
Στην πράξη...
Σύµφωνα µε τη Lexus, το UX300e απαιτεί 17 kWh για κάθε 100 km που διανύει. Αυτά σε θεωρητικό επίπεδο, διότι στην πράξη τα δεδοµένα αποδείχθηκαν λίγο διαφορετικά. Με στρωτή οδήγηση και κατά βάση εστιασµένη στην οικονοµία ενέργειας θα καταφέρεις σε αστικό περιβάλλον να επιτύχεις τη µέση κατανάλωση που δίνει η Lexus. Αλλά σε ένα µικτό περιβάλλον και οδηγώντας ξέγνοιαστος το ηλεκτρικό UX, οι ενεργειακές απαιτήσεις είναι διαφορετικές. Ανεβασµένες για την ακρίβεια στις 20 µε 21 kWh/100 km που σηµαίνει στην πράξη ότι η εµβέλεια του αυτοκινήτου θα µειωθεί στα 250+ km.
Το άγχος της αυτονοµίας ή της επαναφόρτισης εάν προτιµάτε δεν απασχολεί επ’ ουδενί του υβριδικό UX. Με µέση κατανάλωση (κανονική, χωρίς περιορισµούς) που δεν ξεπερνά 6,5 lt/100 km, θα σας ταξιδέψει χωρίς άγχος για περισσότερα από 600 km µέχρι να στραγγίξετε το 43άρι ρεζερβουάρ βενζίνης.
Το χρώµα του χρήµατος
Το UX300e διατίθεται σε τέσσερα επίπεδα εξοπλισµού. Η βασική έκδοση Business τιµάται στις €48.700 και πέφτει στις €42.800 µε την επιδότηση του προγράµµατος «Κινούµαι Ηλεκτρικά». Η Dynamic κοστίζει €52.100 (µε επιδότηση €46.100), η Luxury S/R διατίθεται στις €60.900 (µε επιδότηση €54.900) και η κορυφαία Luxury+ S/R τιµάται στις €66.200.
Στον αντίποδα, το υβριδικό Lexus UX250h στην προσθιοκίνητη έκδοση Business ξεκινά από τις 32.900 ευρώ, ενώ οι τετρακίνητες εκδόσεις UX250h AWD, ξεκινούν από τις 39.500 ευρώ (έκδοση Dynamic) και φθάνουν στην πλουσιότερη εξοπλιστική version, F-Sport+ S/R, τις 58.900 ευρώ.
Τι λέει το DRIVE
Η πρώτη απόπειρα της Lexus στην κλάση των αµιγώς ηλεκτρικών οχηµάτων δεν µπορεί παρά να θεωρηθεί επιτυχηµένη. Το σύνολο είναι σίγουρα άρτιο και έχει την υπογραφή ποιότητας της Lexus. Η σχετικά µικρή αυτονοµία περιµένει την επέκταση του δικτύου φόρτισης, το οποίο αυτήν τη στιγµή αποτελεί τροχοπέδη για κάποιον που ζει στη χώρα µας και επιθυµεί να χρησιµοποιεί το αυτοκίνητο του σε µικτές διαδροµές και όχι αποκλειστικά για αστικές µετακινήσεις. Όµως εκεί ακριβώς µπαίνει στο παιχνίδι το UX250h. Μοντέλο σχεδιασµένο για να καλύπτει αυτές ακριβώς τις ανάγκες µεγαλύτερης µετακίνησης. Και µάλιστα µε ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωµα, αίσθηση οδήγησης που εξακολουθεί να έχει για πυρήνα την απόλυτη ποιότητα κύλισης και άνεση, καθώς και χαµηλότερη τιµή αγοράς.
LEXUS UX300e
Τιμή Από €48.700 (€42.800 με επιδότηση)
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 54,3 kWh, μετάδοση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης
Απόδοση 204 PS, 300 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,5”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση 20,0 kWh/100 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.495 x 1.840 x 1.540 mm
Χώρος αποσκευών 367 lt
Βάρος 1.840 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
LEXUS UX250h e-Four
Τιμή Από €39.500
Τεχνολογία Υβριδικό, κινητήρας βενζίνης 1.967 cc, i4, 16v, 2ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, διπλός μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων, αυτόματη τετρακίνηση, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο e-CVT, 152 PS/6.000 rpm, 190 Nm/4.400-5.200, ηλεκτρικό μοτέρ 109 PS, μπαταρία νικελίου υβριδίου μετάλλου
Συνδυαστική απόδοση 184 PS, 202 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,7”
Τελική ταχύτητα 177 km/h
Μέση κατανάλωση* 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 131 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.495 x 1.840 x 1.540 mm
Χώρος αποσκευών 283 lt
Βάρος 1.620 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης