Το εμπορικό πλήγμα που δέχθηκαν τα μικρά οικογενειακά από τα crossover και τα SUV δεν έχει αφήσει περιθώριο στους κατασκευαστές για παραλλαγές αμαξώματος στην ίδια κατηγορία. Το αποτέλεσμα ήταν οι περικοπές να ξεκινούν από τις λιγότερο δημοφιλείς εκδόσεις των 3θυρων μοντέλων. Έτσι, παραδοσιακά μοντέλα της κατηγορίας που διέθεταν μέχρι πριν από μία δεκαετία τρεις ή και τέσσερις παραλλαγές αμαξώματος, τώρα αρκούνται στα 5θυρα χάτσμπακ και τα στέισον.
Η νέα αυτή τάση ακούμπησε και την Kia Motors με τη νέα γενιά του Ceed να μην προσφέρεται πλέον σε 3θυρο pro_ceed. Το γεγονός αυτό δεν έκοψε την έμπνευση του σχεδιαστικού τμήματος της φίρμας, όπου με ένα 5θυρο shooting brake διατήρησαν την ονομασία της έκδοσης στην πιο απλή της μορφή. Σκέτο Proceed.
Ta shooting brake δεν αποτελούν δημοφιλή τύπο αμαξώματος, αλλά αναμφίβολα έναν από τους πιο ξεχωριστούς. Και αυτό διότι καταφέρνουν να συνδυάζουν την πρακτικότητα των στέισον με σχεδιαστικές γραμμές που παραπέμπουν σε κουπέ. Κάτι όπως τα 4θυρα «κουπέ» που βλέπουμε να αυξάνονται τα τελευταία χρόνια. Η παγκόσμια αγορά διαθέτει ελάχιστα shooting brake που ανήκουν σε premium κατασκευαστές και η προσθήκη του Kia Proceed, ενός μοντέλου της μικρομεσαίας κατηγορίας και τιμής, μπορούμε να πούμε ότι την εκδημοκρατίζει.
Η τρίτη έκδοση αμαξώματος της οικογένειας Ceed, ύστερα από το 5θυρο χάτσμπακ και το στέισον Sportswagon, είναι και η μεγαλύτερη σε διαστάσεις. Το μήκος της ξεπερνά ελαφρώς τα 4,6 m και ξεφεύγει από τη μικρομεσαία κατηγορία. Σχεδιαστικά, ακολουθεί πιστά τις επιταγές της κατηγορίας, με την εμπρός κολόνα να ενώνεται με την πίσω με ένα μεγάλο τόξο που σβήνει στον πίσω προφυλακτήρα. Αυτό το χαρακτηριστικό, σε συνδυασμό με το χαμηλότερο συνολικό ύψος και το αεροδυναμικό κιτ GT Line, δίνουν ένα ιδιαίτερα δυναμικό παρουσιαστικό. Επιπλέον σπορ χαρακτηριστικά αποτελούν ο ψευδοδιαχύτης που αγκαλιάζεται από διακοσμητικά που παραπέμπουν σε απολήξεις εξάτμισης, το τριγωνικό τρίτο φως στοπ και φυσικά οι ζάντες των 17”. Η εικόνα συμπληρώνεται από LED φώτα ημέρας εμπρός και Full LED πίσω, με το τελικό αισθητικό αποτέλεσμα να θυμίζει μικρή Porsche Panamera Sport Turismo.
Οι άνθρωποι της Kia Motors υποστήριξαν την πιο ξεχωριστή σιλουέτα και το χαρακτήρα του Proceed με σημαντικές αλλαγές και κάτω από το αμάξωμα, που το διαφοροποιούν από την υπόλοιπη γκάμα του Ceed. Όπως λοιπόν συμβαίνει με όλες τις εκδόσεις, έτσι και το Proceed φοράει γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Η ανάρτηση όμως του Proceed το φέρνει ένα πόντο πιο κοντά στο έδαφος, με τα πίσω ελατήρια και την αντιστρεπτική να είναι σκληρότερα κατά 22% και 3% αντίστοιχα, σε σχέση με τα υπόλοιπα Ceed.
Το εσωτερικό ακολουθεί το απλοϊκό σχεδιαστικό μοτίβο του μικρού οικογενειακού της Kia, με πολύ καλή εργονομία και εύκολη περιήγηση στο σύστημα πολυμέσων με την έγχρωμη οθόνη αφής των 7”. Τα υλικά της καμπίνας είναι πολύ καλής ποιότητας, ένα μίγμα μαλακών και σκληρών πλαστικών που, μαζί με τις ταπετσαρίες της έκδοσης GT Line με το μαύρο ύφασμα και το γκρι δέρμα, χαρίζουν φροντισμένη εικόνα. Η θέση οδήγησης είναι καλή, με το κάθισμα να στηρίζει σωστά το σώμα και το τιμόνι να έχει μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Στα «μείον» της, η ορατότητα προς τα πίσω που πλήττεται από τους στενούς πλευρικούς καθρέφτες και το μικρό παρμπρίζ.
Το μεταξόνιο της Proceed δεν έχει υποστεί αλλαγή και με 2,65 m, οι χώροι που προσφέρει το αυτοκίνητο είναι αρκετά καλοί. Τέσσερις ενήλικοι θα βολευτούν με άνεση, όπως και οι αποσκευές τους στο χώρο αποσκευών των 594 lt. Το πορτμπαγκάζ διαθέτει μεγάλο άνοιγμα και εταζέρα-ρολό που μπορεί να αποθηκευθεί στις θήκες του πατώματος. Οι τελευταίες όμως, παρότι ενισχύουν στην πρακτικότητα, μειώνουν το συνολικό ύψος του χώρου και κάνουν το πορτμπαγκάζ να δείχνει ρηχό. Για την πλήρη εκμετάλλευσή του μπορείς να τις αφαιρέσεις, αλλά θα πρέπει να τις αφήσεις σπίτι.
Το Proceed που δοκιμάζουμε διαθέτει τον ισχυρότερο κινητήρα που μπορεί να εφοδιάσει τις εκδόσεις GT Line και είναι ο 4κύλινδρος 1.4 T-GDi. Αποδίδει 140 ίππους στις 6.000 rpm και 242 Nm από τις 1.500 έως τις 3.200 rpm. Η λειτουργία του είναι ιδιαίτερα γραμμική και παρουσιάζει δύναμη από χαμηλά. Συνδυάζεται στάνταρ με 6άρι χειροκίνητο σασμάν με θετικό λεβιέ και, προαιρετικά, με αυτόματο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων DCT (+€2.000). Οι επιδόσεις που δίνει το μοτέρ στο μεγάλο Proceed είναι ικανοποιητικές για την κατηγορία μεγέθους και τιμής -ελαφρώς υποδεέστερες από στάση σε σχέση με το ελαφρύτερο κατά 30 kg χάτσμπακ Ceed 1.4 GT Line (1.320 kg). Στις ρεπρίζ δεν παρουσιάζονται ουσιαστικές διαφορές μεταξύ των δύο εκδόσεων. Για να πιάσει τα 100 km/h από στάση απαιτούνται 9,0” (8,6” το hatchback) και η τελική ταχύτητα ακουμπά τα 210 km/h. Τα φρένα με τη σειρά τους είναι ανθεκτικά και δυνατά, ακινητοποιώντας το Proceed με τα 17άρια Michelin Primacy 3 από τα 100 km/h σε μόλις 36 m έναντι 35,4 m του Ceed GT Line με τα Michelin Pilot Sport 4.
Στο δρόμο, το Proceed συμπεριφέρεται πολύ συγκροτημένα και οι αλλαγές που έκαναν οι μηχανικοί έχουν πιάσει. Ο έλεγχος του βάρους σε όλες τις συνθήκες είναι υποδειγματικός, το τιμόνι διαθέτει το σωστό βάρος και περνά κάμποση πληροφορία στα χέρια του οδηγού, ενώ το πίσω σύστημα δείχνει πιο συμμετοχικό σε μια απαιτητική διαδρομή της περιφέρειας. Η ελαφρώς πιο σφιχτή ρύθμιση της πίσω ανάρτησης δεν επιβαρύνει την άνεση σε καμία περίπτωση -ακόμα και σε δρόμο με πολλά σπασίματα δεν θα διαμαρτυρηθεί με θόρυβο. Το ESP δεν απενεργοποιείται πλήρως, αλλά αφήνει περιθώριο στον οδηγό να πιέσει αρκετά χωρίς να επέμβει.
Το Kia Proceed συνδυάζεται μόνο με τις πλούσιες εκδόσεις GT Line που περιλαμβάνουν πολλά χαρακτηριστικά άνεσης και ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένου και του πακέτου συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας DRIVE WiSE. Η τιμή ξεκινά από τις €22.190 για το 3κύλινδρο 1.0 T-GDi των 120 ίππων, με το δυνατότερο 1.4 που δοκιμάζουμε να κοστίζει €24.690 και να μοιάζει ως η ιδανική επιλογή στην γκάμα του μοντέλου, χωρίς να ανεβάζει σημαντικά τα πάγια έξοδα.
Τι λέει το DRIVE
Το Proceed προσφέρει κάτι το διαφορετικό στη μικρομεσαία κατηγορία και το υποστηρίζει με ουσιαστικές αλλαγές στη σχεδίαση και στα μηχανικά μέρη. Η έκδοση με τον 1.4 T-GDi αποδεικνύεται η πιο ολοκληρωμένη και ταιριαστή.
Τιμή Από €24.690
Τεχνολογία 1.353 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 140 PS/6.000 rpm, 242 Nm/1.500-3.200 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0”
0-160 km/h 22,6”
0-400 m 16,5” @ 140 km/h
0-1.000 m 29,9” @ 177,1 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 18,3”
50-80 km/h (3η) 3,5”
80-110 km/h (3η) 4,2”
80-110 km/h (4η) 5,0”
110-140 km/h (4η) 6,7”
110-140 km/h (5η) 7,5”
110-140 km/h (6η) 10,0”
Φρένα 100-0 km/h 36 m
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 8,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 135-146 g/km
Διαστάσεις 4.605 x 1.800 x 1.422 mm
Χώρος αποσκευών 594 lt
Βάρος 1.350 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα