Το Kia Soul είναι ένα μοντέλο που μπορεί να κάνει όποιον λέει πως «σήμερα όλα τα αυτοκίνητα είναι ίδια», να καταπιεί τη γλώσσα του. Και το κάνει αυτό ανελλιπώς από το 2008, από την πρώτη γενιά του. Σήμερα, στην τρίτη εκδοχή του, αφενός δείχνει πιο ξεχωριστό από ποτέ, αφετέρου έχει μια πολύ σημαντική διαφορά: Είναι ένα από τα αυτοκίνητα που απαρνούνται το θερμικό παρελθόν τους και ακολουθούν το μονοπάτι της ηλεκτροκίνησης. Σε άλλες αγορές το νέο Soul διατίθεται και με κινητήρες βενζίνης, όμως στην Ευρώπη το βλέπουμε αποκλειστικά ως ηλεκτρικό e-Soul.
Το νέο Kia Soul διατηρεί τις βασικές αναλογίες και το τετραγωνισμένο σχήμα του προκατόχου του, με στοιχεία που το κάνουν πιο μοντέρνο και πιο ξεχωριστό. Στο εμπρός μέρος, τα μεγάλα φανάρια έχουν δώσει τη θέση τους σε πιο λεπτά, τεχνολογίας LED, τα οποία σε συνδυασμό με το φρυδάκι που διατρέχει όλο το πλάτος δημιουργούν ένα πιο σοφιστικέ ύφος. Ξεχωριστή θέση έχει η τάπα φόρτισης, τοποθετημένη έκκεντρα, κοντά στο αριστερό φανάρι. Στο προφίλ, τη διαφορά κάνει η πιο έντονη κλίση της πίσω κολόνας και η ύπαρξη ενός μαύρου πλαστικού πάνελ πάνω της που διακόπτει την οπτική ένωση με την οροφή, αφήνοντάς τη να «αιωρείται». Το πίσω παρμπρίζ περικλείεται από τα φώτα και τη λωρίδα που τα συνδέει, ενώ διατηρείται η κεντρική «νησίδα» στο χρώμα του αμαξώματος.
Σε μήκος, το νέο Soul έχει κερδίσει 5,5 πόντους, αγγίζοντας τα 4,2 m, ενώ λίγο πάνω από τον μέσο όρο για την κατηγορία των B-SUV είναι το μεταξόνιο των 2,6 m. Αυτό που σαφώς σπανίζει σε αυτή την κατηγορία είναι η πίσω ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους, αντί για ημιάκαμπτο άξονα, ενώ εμπρός υπάρχουν γόνατα MacPherson. Το ύψος από το έδαφος φτάνει τα 153 mm.
Ευρυχωρία και πρακτικότητα
Σε αντίθεση με το τετραγωνισμένο αμάξωμα, το ταμπλό προτιμά τις καμπύλες. Τα υλικά του είναι ποιοτικά και με καλή συναρμογή, και μόνο τα πλαστικά στις πόρτες δεν είναι όσο προσεγμένα θα περίμενες σε αυτό το επίπεδο τιμής. Οι ανάγλυφες γκρι επιφάνειες που αποτελούν οπτική συνέχεια του ταμπλό στις πόρτες, τη νύχτα αναδεικνύονται με το Sound Mood Lighting: Αποκτούν φωτισμό που χορεύει στο ρυθμό της μουσικής, μαζί με το επίσης φωτιζόμενο περίγραμμα των ηχείων.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη 10,25" του νέου infotainment UVO Connect. Υπάρχουν αρκετά φυσικά πλήκτρα για διάφορες λειτουργίες, όλα εύχρηστα και με ποιοτική λειτουργία. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλιματισμός χρησιμοποιεί τη ζέστη του μοτέρ και της μπαταρίας για να ζεσταίνει την καμπίνα, και αν δεν υπάρχουν επιβάτες μπορεί να λειτουργεί μόνο για τον χώρο του οδηγού. Καλό βαθμό παίρνει η πρακτικότητα, με αρκετό χώρο στην κονσόλα δαπέδου και δύο μεγάλες και εύχρηστες θήκες στο πλάι της.
Ο περιστροφικός επιλογέας του κιβωτίου σταθερής σχέσης δίνει μια νότα διαφορετικότητας και γρήγορα συνηθίζεται. Υπάρχουν και paddles πίσω από το τιμόνι, τα οποία βέβαια δεν σχετίζονται με αυτόν, αλλά με την ανάκτηση ενέργειας. Την επιλεγμένη ρύθμιση τη βλέπεις στο λιτό, ευανάγνωστο αλλά καθόλου διαμορφώσιμο ψηφιακό καντράν 7", με τις μεγάλες ενδείξεις για ταχύτητα και αυτονομία και το γνώριμο υπολογιστή ταξιδιού της Kia στο κέντρο του.
Στην όρθια θέση οδήγησης βολεύεται κάθε σωματότυπος και απολαμβάνει εξαιρετική ορατότητα εμπρός και στο πλάι, ενώ πίσω περιορίζεται από τις φαρδιές κολόνες. Κανένας περιορισμός δεν υπάρχει σε επίπεδο χώρων για οδηγό-συνοδηγό, με το πλάτος ειδικά να παραπέμπει σε μεγαλύτερης κατηγορίας μοντέλο. Το ίδιο ισχύει και πίσω, όπου δύο ενήλικοι επιβάτες μεταφέρονται με όλες τις ανέσεις, και μόνο αν προκύψει τρίτος θα προκύψει γκρίνια. Είναι κρίμα που το πίσω κάθισμα δεν είναι συρόμενο, έτσι ώστε να αφήνει παραπάνω χώρο για τις αποσκευές. Με 315 lt, το πορτμπαγκάζ είναι μικρό. Έχει όμως κανονικό σχήμα, διπλό πάτωμα, τέσσερις γάντζους στήριξης και πρίζα φόρτισης 12V.
Ισχυρά ρεύματα
Το σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη του e-Soul αποδίδει 100 kW (136 PS) στη βασική έκδοση Mid Range, ενώ στη δυνατότερη Long Range που έχουμε εδώ, 150 kW (204 PS). Η μέγιστη ροπή είναι ακριβώς ίδια, 395 Nm, όμως στην πρώτη περίπτωση διατηρείται ως τις 2.400 rpm, ενώ στη δεύτερη ως τις 3.600 rpm. Πρόκειται για το μοτέρ που έχουμε ήδη γνωρίσει στο Hyundai Kona Electric.
Σημαντικά διαφέρουν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου πολυμερούς (LiPo) που εφοδιάζουν τις δύο εκδόσεις. Η διαφορετική χωρητικότητα (120 και 170 Ah), συνδυάζεται με άλλη τάση (327 και 356 V), οπότε προκύπτουν 39,2 και 64 kWh, αντίστοιχα. Στο Long Range η μπαταρία έχει μεγαλύτερη ισχύ, 170 έναντι 104 kW, κατάλληλη για τις απαιτήσεις του δυνατότερου μοτέρ. Σε κάθε περίπτωση η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς.
Όπως σε κάθε ηλεκτρικό μοντέλο, έτσι και εδώ, η δύναμη είναι διαθέσιμη από το «μηδέν». Και είναι πολλή. Σε χαμηλή ταχύτητα, αν είσαι άτσαλος με το γκάζι νιώθεις το traction control να επεμβαίνει σε οτιδήποτε λιγότερο από τέλεια άσφαλτο. Αλλά το κάνει πολύ αποτελεσματικά: Περιορίζει τη ροπή ακριβώς στην οριακή ποσότητα που μπορεί να περάσει στον δρόμο. Οπότε επιταχύνεις με την απόκοσμη ομαλότητα ενός ηλεκτρικού, αλλά με ρυθμό που παραπέμπει σε μικρό GTi –παρότι το βάρος του e-Soul πλησιάζει τα 1.700 kg.
Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 7,6" και τα 400 m έρχονται σε 15,6". Πιο εντυπωσιακές, αλλά και πιο χρήσιμες στην πράξη, είναι οι ρεπρίζ: Για τα 50-80, 80-110 και 110-140 km/h το e-Soul χρειάζεται 2,3", 3,2" και 4,8". Ιδανικό μέτρο σύγκρισης είναι το ηλεκτρικό Volkswagen ID.3, το οποίο έχει ακριβώς ίδια ισχύ 204 PS: Με αντίστοιχους χρόνους 2,2", 3,5" και 5,5", σταδιακά μένει πίσω από το e-Soul. Και στις μετρήσεις από στάση, παρότι φτάνει τα 100 km/h σε 7,2", χάρη στην καλύτερη εκκίνηση, δεν είναι γρηγορότερο στη συνέχεια.
Αφ’ υψηλού
Το Soul, όπως πάντα, βγάζει από την πρώτη στιγμή μια οδηγική ζωηράδα. Το τιμόνι είναι γρήγορο και η ανάρτηση σφιχτή. Στρογγυλεύει τις λακκούβες, δεν κοπανάει, αλλά σε δρόμους με ανωμαλίες σε ταρακουνά περισσότερο από ένα παραδοσιακό οικογενειακό. Σε χαμηλή ταχύτητα, η κύλιση είναι όσο ήσυχη χρειάζεται σε ένα EV, και πρέπει να περάσεις τα 100 km/h για να εντοπίσεις το επίπεδο θορύβου που χαρακτηρίζει και τα συμβατικά B-SUV.
Παρότι κάθεσαι ψηλά ακόμα και για τα δεδομένα των crossover, δεν νιώθεις έντονη κλίση, ούτε και κάποια δυσφορία στις απότομες αλλαγές πορείας. Άλλωστε οι μπαταρίες βρίσκονται στο πάτωμα, φέρνοντας το κέντρο βάρους στο ύψος εκείνου ενός συμβατικού χάτσμπακ, σύμφωνα με την Kia. Το e-Soul κινείται ευχάριστα σε ένα δρόμο με στροφές, χωρίς να δυσανασχετεί όταν πιέζεται. Αρκεί μόνο να μη βιάζεσαι να περάσεις στο γκάζι, αφού η δύναμη προκαλεί εύκολα σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού.
Η ανάκτηση καθορίζεται από τα paddles σε τέσσερα στάδια. Στο πιο έντονο μπορείς να οδηγείς με «ένα πεντάλ», όμως για να ακινητοποιηθείς πλήρως πρέπει να κρατήσεις τραβηγμένο το αριστερό paddle –δηλαδή να εμπλέξεις στη διαδικασία ένα ακόμη μέλος του σώματος, εκτός από το δεξί πόδι. Πολύ καλά λειτουργεί το έξυπνο πρόγραμμα Auto που αποφασίζει αν θα ρολάρει ή αν θα φρενάρει, ανάλογα με το αν πλησιάζεις προπορευόμενο αυτοκίνητο –λειτουργεί με βάση την κάμερα των βοηθημάτων ενεργητικής ασφαλείας. Εξαιρετικά δουλεύει και η ημιαυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 που διατηρεί το e-Soul στο κέντρο της λωρίδας και ακολουθεί το μποτιλιάρισμα χωρίς καμία δική σου επέμβαση.
Η απόκριση του γκαζιού μπορεί να είναι από ήπια στο Eco έως εξαιρετικά άμεση στο Sport, ενώ υπάρχει και το ενδιάμεσο Normal. Σε κάθε περίπτωση, αλλάζει αντίστοιχα η εκτιμώμενη αυτονομία στο καντράν. Αν δεις τα σκούρα μπορείς να καταφύγεις στην έσχατη λύση του Eco+ που μειώνει κι άλλο την απόδοση και περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα στα 90 km/h. Ειδική μνεία αξίζει να γίνει για το πεντάλ του φρένου, το οποίο είναι πολύ γραμμικό, σε εντυπωσιακό βαθμό για EV, ανεξάρτητα από το επιλεγμένο επίπεδο ανάκτησης. Αποδεικνύεται επίσης αποτελεσματικό, αφού τα 38,1 m για τα 100-0 km/h είναι μια πολύ καλή τιμή.
Στο ταμείο
Αναμενόμενα, η ταχύτητα κίνησης επηρεάζει το πόσο γρήγορα θα αδειάσει η μπαταρία. Στο ταξίδι είναι καλύτερα να βάλεις το cruise control τα 120 km/h, κρατώντας την κατανάλωση κάτω από τις 16 kWh/100 km. Στην πόλη τα πράγματα είναι αρκετά καλύτερα, αφού συχνά βλέπεις κάτω από 13 kWh/100 km κι ακόμα χαμηλότερα με λίγη αυτοσυγκράτηση. Οπότε ίσως δεν είναι αδύνατο να πλησιάσεις τα 615 km που ανακοινώνει η Kia (αυτονομία WLTP City).
Στη δική μας περίπτωση, με κανονική έως σβέλτη χρήση και τον κλιματισμό μόνιμα ενεργοποιημένο, η μέση κατανάλωση έφτασε τις 16,5 kWh/100km, κάτι που μεταφράζεται σε αυτονομία 400 km. Με ένα Wallbox, μπορείς να φορτίζεις το e-Soul με ισχύ έως 7,2 kW, κάτι που σημαίνει ότι η μπαταρία γεμίζει πλήρως σε λιγότερες από 10 ώρες. Και με τόση αυτονομία, το πιθανότερο είναι ότι θα χρειάζεται φόρτιση το πολύ δύο φορές την εβδομάδα.
Σε απλή οικιακή πρίζα, το e-Soul φορτίζει με ρυθμό περίπου 10 km/h –έξτρα αυτονομία 10 km ανά ώρα φόρτισης. Οπότε, αν δεν έχει φορτιστή, μπορείς να γεμίσεις μια φορά τη μπαταρία σε κάποιο δημόσιο φορτιστή και μετά να κάνεις συντήρηση, ανακτώντας περισσότερα από 100 km με κάθε ολονύχτια φόρτιση. Από την άλλη, σε ταξίδι, ένας ταχυφορτιστής συνεχούς ρεύματος (DC) μπορεί να φορτίσει το e-Soul μέχρι και με 80 kW, φτάνοντας τη μπαταρία στο 80% σε λιγότερο από μία ώρα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Volkswagen ID.3 58 kWh
Η τιμή του e-Soul των 204 PS είναι €43.990, ενώ πέφτει στις €37.638 με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και με το όφελος απόσυρσης (€1.000). Διατίθεται αποκλειστικά στην πλούσια έκδοση εξοπλισμού Platinum που διαθέτει όλα τα στοιχεία άνεσης, ασφάλειας, συνδεσιμότητας του αυτοκινήτου της δοκιμής. Η πιο προσιτή έκδοση Mid Range των 136 PS ξεκινά από €29.942 (με επιδότηση και απόσυρση), με το χαμηλότερο επίπεδο εξοπλισμού Premium. Σε κάθε περίπτωση, η εγγύηση επτά ετών ή 150.000 km της Kia ισχύει και για την μπαταρία (για το 65% της αρχικής χωρητικότητας).
Τελικά, φαίνεται ότι ο εξηλεκτρισμός ταίριαξε μια χαρά στο Kia Soul. Αν δεν σε κερδίσει με την ξεχωριστή του εμφάνιση, σίγουρα μπορεί να το κάνει με τις επιδόσεις που δεν αφήνουν κανέναν παραπονεμένο, την αυτονομία που εξαφανίζει το άγχος φόρτισης και την πολύ πρακτική καμπίνα του.
Αναλύψτε εδώ όλες τις εκδόσεις του Kia e-Soul
Τι λέει το DRIVE
Καλοεξοπλισμένο, με μαζεμένες διαστάσεις, αρκετό χώρο για επιβάτες, κορυφαίες επιδόσεις και τεράστια αυτονομία. Είναι απολαυστικό και εύκολο στη συμβίωση, και μια πολύ ανταγωνιστική πρόταση στα EV.
Τιμή €43.990 (€37.638 με επιδότηση και απόσυρση)
Τεχνολογία EV, σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία Li-Ion 64 kWh (180 Αh), κίνηση εμπρός, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 204 PS/3.800-8.000 rpm, 395 Nm/0-3.600 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
0-160 km/h 18,4”
0-400 m 15,6” @ 150,0 km/h
0-1.000 m 28,6” @ 172,2 km/h
50-110 km/h 5,5”
50-80 km/h 2,3”
80-110 km/h 3,2”
110-140 km/h 4,8”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 167 km/h
Μέση κατανάλωση 16,5 kWh/100 km
Αυτονομία 400 km (320-580)
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.195 x 1.800 x 1.605 mm
Χώρος αποσκευών 315 lt
Βάρος 1.682 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης