Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από την επιτυχία. Σε εκδικείται σε κάθε βήμα και η Jeep παραλίγο να πάθει ακριβώς αυτό: Να νικηθεί από την ίδια της την επιτυχία. Διότι δεν είναι και ό,τι καλύτερο να ξυπνήσεις ένα ωραίο πρωινό και να ανακαλύψεις πως, παρότι ήσουν από τους πρώτους σκληροπυρηνικούς κατασκευαστές στον τομέα των εκτός δρόμου οχημάτων, έχεις μείνει πίσω τεχνολογικά από ανταγωνιστές που μέχρι πρότινος κοιτούσες αφ’ υψηλού.
Είναι σκληρό να μπαίνεις στη διαδικασία αναμέτρησης και σύγκρισης με ντεμέκ τετρακίνητους αντιπάλους, ειδικά σε χωράφια που μέχρι πρότινος θεωρούσες την αυλή σου. Σκεφτείτε το κι αλλιώς: Να είσαι η Jeep και τολμούν να σε αμφισβητούν λογής λογής SUV. «Εσένα» που κατασκεύαζες το 1987 το πρώτο Wrangler ως αντικαταστάτη του CJ της AMC, εγγονού του θρυλικού Willys ΜΒ του ’42. Βαρύ κι ασήκωτο...
Η Jeep βέβαια αντιλήφθηκε εγκαίρως ότι οι εξελίξεις τείνουν να την προσπεράσουν και βάδισε και αυτή με τη σειρά της σε νέα μονοπάτια. Ποια είναι αυτά; Όλα όσα εμπεριέχουν στο τοπίο τους τα εξής χαρακτηριστικά: Ηλεκτρομοτέρ, μπαταρίες, καλώδια φόρτισης… Μάλιστα, η αμερικανική φίρμα υπό τη σκέπη πλέον του Ομίλου Stellantis, έχει θέσει στόχο έως το 2022 όλα της τα μοντέλα να διαθέτουν τουλάχιστον μία υβριδική ή ηλεκτρική έκδοση. Η αρχή έγινε με το ανανεωμένο plug-in hybrid Renegade, για να φθάσουμε σήμερα να έχουμε στα χέρια μας τον βασιλιά της γκάμας ή της ζούγκλας, αν προτιμάτε καλύτερα, το Wrangler 4xe.
Από τα «Jeep» που μπαίνουν στην πρίζα…
Το Wrangler της νέας εποχής θα σε ξεγελάσει. Στέκεσαι απέναντι του, κοιτάς το επιβλητικό -σχεδόν 5μετρο- αμάξωμα με τις τέσσερις πόρτες και αδυνατείς να πιστέψεις ότι κάτι έχει αλλάξει σε αυτό. Στην περίπτωση δε που απουσίαζαν και τα διακριτικά «4xe» όπως επίσης και οι δύο τάπες, η μία για το παραδοσιακό καύσιμο και η άλλη για το ρεύμα, τότε θα νόμιζες ότι κάποιος σου κάνει πλάκα.
Διότι και το plug-in hybrid Wrangler διατηρεί την ίδια πρωτόγονη εικόνα που το καθιέρωσε ως status symbol στον χώρο των καθαρόαιμων off-roaders. H χαρακτηριστική μάσκα της Jeep παραμένει κι εδώ. Οι μεγάλες ευθείες επιφάνειες δίνουν για πολλοστή φορά βροντερό «παρών», γράφοντας στα παλαιότερα των υποδημάτων τους τις όποιες αεροδυναμικές μελέτες. Και οι εξωτερικοί μεντεσέδες σε πόρτες, καπό, πορτμπαγκάζ κ.λπ. αποδεικνύουν στην πράξη ότι οι δεσμοί με το παρελθόν δύσκολα μπορούν να αποκοπούν.
Είναι λοιπόν ένα Wrangler σε εμφάνιση, «πολεμικό» και έτοιμο να πάρει τα όρη και τα άγρια βουνά. Αυτό όμως που σου προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση είναι όταν αποφασίσεις να περάσεις στα ενδότερα. Αναρωτιέσαι χαμηλόφωνα, «πώς είναι δυνατόν;». Πώς είναι δυνατόν στο πίσω κάθισμα ενός τόσο μεγάλου αυτοκινήτου δύο ενήλικοι να χωρούν μεν άνετα, αλλά μεταξύ μας, λιγότερο από όσο σε ένα μικρομεσαίο SUV.
Παίζει ρόλο βέβαια ότι κάτω από το πίσω κάθισμα έχουν τοποθετηθεί οι μπαταρίες που έκλεψαν μπόλικο χώρο από την καμπίνα προκειμένου να μη διαταράξουν το χώρο φόρτωσης. Πορτμπαγκάζ που υπό κανονικές συνθήκες προσφέρει 533 lt, ενώ αν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα εκτοξεύεται στα 1.910 lt.
Εργονομικά επίσης, τα πάντα όλα μοιάζουν ατάκτως ερριμμένα. Υπάρχουν αρκετοί διακόπτες, πολλά κουμπιά και ελάχιστοι χώροι για την τοποθέτηση μικροπραγμάτων. Ψάχνεις να αφήσεις κάπου τα τσιγάρα ή το κινητό σου και δεν βρίσκεις χώρο. «Να τα βάλω στο ντουλαπάκι του συνοδηγού;», σκέφτεσαι. Το ανοίγεις και διαπιστώνεις ότι μετά βίας χωράνε...
Και πάλι όμως αυτή η αύρα που διαπερνάει την ατμόσφαιρα δεν σε αφήνει να ξενερώσεις. Αρχίζεις να το βλέπεις διαφορετικά ή να μη σε νοιάζει και τόσο, όταν αντιλαμβάνεσαι για παράδειγμα πόσο γεροδεμένη είναι η αίσθηση που παίρνεις. Τα υλικά που ντύνουν το ταμπλό είναι αφρώδη και η συναρμογή τους δείχνει ικανή ν’ αντέξει τη σκληρή χρήση.
Το ψηφιακό μπουκέτο είναι σύγχρονο και αντίστοιχου επιπέδου με την πλειονότητα των κυριλέ SUV της αγοράς. Υπάρχει μια οθόνη 8,4” στο κέντρο του ταμπλό με όλα τα συστήματα ενημέρωσης, ψυχαγωγίας, πλοήγησης και συνδεσιμότητας συν το έξτρα μενού για τις off road πληροφορίες. Και στον πίνακα οργάνων βρίσκεται μια ακόμα οθόνη 7” -ανάμεσα στα αναλογικά όργανα- που σε ενημερώνει για την κατανάλωση καυσίμου, ρεύματος, την αυτονομία, την ταχύτητα κίνησης κ.ά.
Εξαιρετικό είναι επίσης και το ηχοσύστημα της Alpine με τα οκτώ ηχεία και το subwoofer των 552W. Που χρειαζόταν! Όχι μόνο διότι το αυτοκίνητο μπορεί να ανοίξει πετώντας τα πάνελ της οροφής -που δεν έχει καμία επένδυση- και «ρίχνοντας» το παρμπρίζ, αλλά κυρίως διότι ο θόρυβος στην καμπίνα είναι έντονος.
380 PS…
Καρδιά του υβριδικού συστήματος του Wrangler 4xe είναι οι δύο ηλεκτροκινητήρες που τροφοδοτούνται από μια μπαταρία 400 Volt. Και οι οποίοι συνεργάζονται με έναν 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα τούρμπο των 2,0 lt από την οικογένεια Global Medium Engine του Ομίλου Stellantis. Ίδιον με αυτόν της Alfa Romeo Giulia στην ουσία. Το μοτέρ διαθέτει άμεσο ψεκασμό, στροβιλοσυμπιεστή χαμηλής αδράνειας Twin Scroll, ο οποίος είναι απ’ ευθείας τοποθετημένος στην κυλινδοκεφαλή, ενώ το σύνολο διαθέτει ξεχωριστό σύστημα ψύξης για το τούρμπο και την εισαγωγή αέρα.
Ο πρώτος εκ των δύο ηλεκτροκινητήρων υψηλής τάσης συνδέεται μέσω ιμάντα με τον στροφαλοφόρο άξονα του βενζινοκινητήρα, αντικαθιστώντας και το συμβατικό δυναμό. Εκτός από τη συμπληρωματική παροχή ροπής στον θερμικό κινητήρα, αναλαμβάνει τη λειτουργία του συστήματος stop/start και τροφοδοτεί με ηλεκτρική ενέργεια τηn μπαταρία του υβριδικού συστήματος.
Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται εμπρός από το αυτόματο 8άρι κιβώτιο TorqueFlite της ZF και αντικαθιστά τον κλασικό μετατροπέα ροπής. Ανάλογα με τις ανάγκες του οδηγού και τις οδηγικές συνθήκες, το σύστημα επιτρέπει τη μεταφορά ροπής στο κιβώτιο αποκλειστικά από το δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, καθιστώντας έτσι το Wrangler 4xe αμιγώς ηλεκτρικό. Ή τον συνδυασμό μεταφοράς ροπής από τον βενζινοκινητήρα και τον ηλεκτροκινητήρα.
Την τροφοδοσία του δεύτερου ηλεκτροκινητήρα αναλαμβάνει μια μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 17,3 kWh. Που είναι τοποθετημένη όπως προαναφέραμε κάτω από την πίσω σειρά καθισμάτων, απόλυτα προστατευμένη από το περιβάλλον. Διαθέτει ξεχωριστό κύκλωμα ψύξης έτσι ώστε να λειτουργεί πάντα στη βέλτιστη θερμοκρασία, ενώ χάρη στο ειδικό «περιτύλιγμα» της προστατεύεται από νερά και υγρασία. Έτσι διασφαλίζει την ικανότητα του Wrangler να διαβαίνει χωρίς φόβο ακόμα και μέσα από υδάτινο κώλυμα βάθους 76 cm.
O οδηγός έχει στη διάθεση του τρία προγράμματα για το υβριδικό σύστημα. Πιέζοντας το διακόπτη «Hybrid», συνδυάζει αυτόματα τη ροπή που αποδίδει ο βενζινοκινητήρας και οι δύο ηλεκτροκινητήρες, με στόχο τη μέγιστη απόδοση και οικονομία καυσίμου. Στο πρόγραμμα «Electric», το Wrangler 4xe κινείται αμιγώς ηλεκτρικά για έως 50 km. Στο τρίτο mode «eSave», το σύστημα διαχείρισης διατηρεί ή αυξάνει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας μέσω του θερμικού κινητήρα, έτσι ώστε η ηλεκτρική ενέργεια να είναι διαθέσιμη για τις αστικές μετακινήσεις ή για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση εκτός δρόμου.
Η φόρτιση της μπαταρίας ενισχύεται και από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά τη διαδικασία της επιβράδυνσης. Η μέγιστη επιβράδυνση που επιτυγχάνεται είναι 0,25 g, ενώ φτάνει τη βέλτιστη απόδοση του, όταν ο οδηγός επιλέξει την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Προφανώς το σύστημα φορτίζει κατά βάση στην πρίζα, με τη μπαταρία των 96 στοιχείων να απαιτεί σχεδόν 2,5 ώρες για την επαναφόρτισή της σε wallbox ισχύος 7,4 kW ή κάτι παραπάνω από έξι ώρες σε απλή οικιακή πρίζα.
Πιάσε με αν μπορείς!
Το Wrangler 4xe είναι εντυπωσιακά γρήγορο. Ειδικά εάν αναλογιστεί κάποιος τον χαρακτήρα αλλά και το βάρος που ξεπερνά τους 2,2 τόνους. Στη γλώσσα των αριθμών, το μοντέλο της Jeep απαιτεί για τα 0-100 km/h μόλις 6,4”, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 177 km/h για την έκδοση Sahara που δοκιμάζουμε -η Rubicon με τα διαφορετικά λάστιχα έχει κόφτη στα 156 km/h. Παράλληλα, υπάρχει μείωση στις εκπομπές ρύπων κατά 70% σε σχέση με τη συμβατική έκδοση, από την οποία η ισχύς είναι 40% περισσότερη και η ροπή κατά 60%!
Βέβαια όταν μιλά κάποιος για ένα Wrangler, μικρή σημασία έχουν τέτοιοι αριθμοί. Σημασία έχει (ή θα έπρεπε να έχει) το πώς κινείται το αυτοκίνητο πρωτίστως εκτός δρόμου και δευτερευόντως στην άσφαλτο. Η αρχιτεκτονική του συστήματος λοιπόν επιτρέπει μπόλικες επιλογές. Τόσο στην τετρακίνηση Selec-Trac των εκδόσεων Sahara 4xe και 80th Anniversary 4xe όσο και για την Rock-Trac της Rubicon 4xe. Οι οποίες είναι οι ίδιες που εφοδιάζουν και τα συμβατικά Wrangler. Τα δύο συστήματα προσφέρουν επιλογή κίνησης στους πίσω τροχούς, αυτόματη επιλογή 4x4, μόνιμη επιλογή 4x4 με κοντές σχέσεις, κλείδωμα του εμπρός και του πίσω διαφορικού, με το τελευταίο να είναι και περιορισμένης ολίσθησης.
Σε συνδυασμό με τη μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης, την απόσταση των 24,2 cm από το έδαφος και τις εξαιρετικές γωνίες (35,8, 30,8 και 20,2 μοίρες αντίστοιχα για προσέγγιση, ράμπα και διαφυγή), το Wrangler είναι στην πράξη ασταμάτητο σε κάθε χωμάτινη επιφάνεια.
Ισιώνει τα πάντα στο πέρασμα του, σκαρφαλώνει σε σημεία που άλλα τετρακίνητα θα έβαζαν όπισθεν και θα έφευγαν με βήμα ταχύ, ενώ οδηγεί το πλήρωμά του με ασφάλεια σε όποιο σημείο εκτός χάρτη κι εάν επιλέξει. Εάν δε, έχει απομείνει ενέργεια στην μπαταρία του υβριδικού συστήματος, νιώθεις το πρωτόγνωρο συναίσθημα του να κινείσαι αθόρυβα, μόνος σου σε ένα βουνό και να ακούς μονάχα τους ήχους της φύσης και τα πετραδάκια να τρίζουν κάτω από τα λάστιχα.
Αντικειμενικά, σε ένα αυτοκίνητο όπως αυτό δεν σε χαλάει η ύπαρξη του υβριδικού συστήματος. Διότι το έξτρα βάρος του Wrangler 4xe είναι αστείο για τους 380 ίππους και τα 637 Nm. Αντιθέτως, θα τολμούσα να υποστηρίξω, ότι το ευνοεί. Διότι του προσφέρει επιπλέον δύναμη εκεί που χρειάζεται. Επίσης σε ιντριγκάρει το γεγονός ότι μπορείς να κινηθείς ήσυχα και οικονομικά σε αστικό περιβάλλον με αυτό το θηρίο. Αναμφισβήτητα, οι μεγάλες διαστάσεις και το ασαφές τιμόνι σε δυσκολεύουν. Αλλά δεν παύει να είναι εντυπωσιακό. Αν είχε και μεγαλύτερη πραγματική ηλεκτρική αυτονομία από τα 35-40 km, θα ήταν ιδανικό.
Στον δρόμο, όποιος περίμενε ότι το Wrangler 4xe θα φλερτάρει σε προδιαγραφές τα αντίπαλα SUV, ζει στον δικό του κόσμο. Παρότι είναι αισθητά βελτιωμένο σε άνεση και κύλιση και το νιώθεις να πατάει με μεγαλύτερη σιγουριά, δεν είναι ασφάλτινο! Έχει έντονο αεροδυναμικό θόρυβο, τιμόνι ξεκάθαρα προσανατολισμένο για εκτός δρόμου οδήγηση και στήσιμο συνολικά χωμάτινο. Δεν είναι ένα ακόμα πολιτισμένο SUV αλλά ένα από τα λίγα εναπομείναντα 4x4. Ένα τζιπ! Kαι το ξεκαθαρίζει αυτό όσο πιο έντιμα μπορεί. Άλλωστε εάν ο ιδιοκτήτης του Wrangler 4xe επιλέξει το συγκεκριμένο μοντέλο με ασφάλτινες απαιτήσεις, το λάθος θα βαραίνει τον ίδιο και όχι το μοντέλο της Jeep…
Η αμερικανική φίρμα με το 4xe απέδειξε εμπράκτως ότι ο old school χαρακτήρας του Wrangler μπορεί να παραμένει το ίδιο σκληροπυρηνικός παρά τις υβριδικές προσθήκες στο DNA του. Για την ακρίβεια, ίσως και να βελτιώθηκε και λίγο. Τώρα εάν αυτό το DNA αλλοιωθεί τελικά στο μέλλον από μια αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή, αυτό είναι συζήτηση που δεν ανήκει στο σήμερα.
Τι λέει το DRIVE
Το Wrangler 4xe παραμένει το ίδιο σκληροπυρηνικό εκτός ασφάλτου όπως ήταν άλλωστε κάθε του γενιά από το 1987 μέχρι και σήμερα. Πλέον όμως, με την προσθήκη του υβριδικού συστήματος, δεν κέρδισε μόνο σε «δύναμη» αλλά και σε οικολογική ευαισθησία.
Τιμή Από €75.500
Τεχνολογία, PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.995 cc, i4, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, MultiAir3, twin scroll τούρμπο, 380 PS/5.250 rpm, 637 Nm/3.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ (1) 63 PS/53 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ (2) 146 PS/245 Nm, μπαταρία 17,3 kWh, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,4”
Τελική ταχύτητα 177 km/h
Μέση κατανάλωση* 10,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 79 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.882x1.894x1.838 mm
Χώρος αποσκευών 533 lt
Βάρος 2.276 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή*μέτρηση DRIVE για τα πρώτα 100 km ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης