Η σχετικά αδιάφορη περί τα αυτοκινητικά σύζυγός μου παρατήρησε ωστόσο, ότι τον τελευταίο καιρό βλέπει πολλά από αυτά «τα τετραγωνισμένα τζιπάκια, πώς τα λένε, μωρέ; Α! Μπράβο, Renegade!».
Δεν έχει άδικο. Όντως έχουν αυξηθεί οι εμφανίσεις τους, πράγμα που αντανακλά στην καλή εμπορική πορεία του μικρού SUV της Jeep. Αυτό το μομέντουμ θέλει να εκμεταλλευτεί η ιστορική φίρμα, μέλος της FCA. Συν φυσικά το γεγονός ότι η κατηγορία των μικρομεσαίων SUV παρουσιάζει την μεγαλύτερη αύξηση από οποιαδήποτε άλλη. Το νέο Compass αυτή ακριβώς τη στόχευση έχει. Και σημαδεύει πρέπει να πω με πολλή προσοχή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Jeep Renegade Longitude 2.0 Mjtd 6MT 4WD
Θα μου πείτε είναι θέμα γούστου, αλλά το νέο Compass εμπρός στο Renegade είναι η ωραία αδερφή της Μαρίας της Άσχημης. Οι αναλογίες είναι πιο ισορροπημένες, η εμφάνιση σαφώς πιο κλασάτη, ο σχεδιασμός -ειδικά του εμπρός μέρους- μακράν πιο εντυπωσιακός. Τραβά το βλέμμα με την πρώτη χωρίς -αυτό μου αρέσει προσωπικά- να προσπαθεί να εντυπωσιάσει με το μέγεθος, αλλά με τη συμπαγή και καθαρή σχεδίασή του.
Προφανώς το νέο Compass είναι πιο μεγάλο από το Renegade. Πιο συγκεκριμένα είναι περίπου 14,5 πόντους μακρύτερο, φτάνοντας τα 4,394 m. Το μεταξόνιο είναι με τη σειρά του οκτώ πόντους μεγαλύτερο, στα 2.636 mm. Όλο το έξτρα μήκος έχει προστεθεί από τη μεσαία κολόνα και πίσω, έτσι ώστε να αποκτήσει πιο άνετους χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους. Το πορτμπαγκάζ κέρδισε 88 λίτρα συγκριτικά με το Renegade και η συνολική χωρητικότητα φθάνει τα 438 λίτρα.
Εμφανισιακά θυμίζει πολύ το Grand Cherokee: Πιο φουσκωμένα φτερά, επικλινές παρμπρίζ, εντυπωσιακό σχήμα των εμπρός και πίσω φαναριών και πιο επιβλητική μάσκα (πάντα με την παραδοσιακές επτά κάθετες γρίλιες), με χρώμιο και ενθέσεις μαύρου γυαλιστερού χρώματος. Οι εμπρός επιβάτες αισθάνονται εξαιρετικά άνετα, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι εξίσου άνετα διαβιώνουν και οι πίσω, έχοντας άφθονο χώρο τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι τους, ανεξαρτήτως σωματότυπου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Τιμοκατάλογος νέου Jeep Compass
Η σχεδίαση της καμπίνας είναι μέσα στο πνεύμα του ντιζάιν της Jeep. Θυμίζει αρκετά το Renegade, αλλά δείχνει σαφώς πιο premium. Το ταμπλό είναι επενδυμένο με μαλακό υλικό στα περισσότερα μέρη του, η συναρμογή των οποίων είναι στιβαρή, ενώ ο πίνακας οργάνων ενσωματώνει μία έγχρωμη οθόνη 3,5” στις βασικές εκδόσεις εξοπλισμού και μια 7άρα στην πλούσια Limited, την έκδοση δηλαδή που δοκιμάζουμε.
Ακόμα, το Compass εξοπλίζεται με την τελευταία γενιά του συστήματος πολυμέσων UConnect, το οποίο ελέγχεται από μια οθόνη αφής 8,4”. Ένα σύστημα με ισχυρότερους επεξεργαστές, φιλικότερο UI για το χρήστη και καλύτερη ευκρίνεια, ενώ είναι και πλήρως συμβατό με τα Apple CarPlay και Android Auto. Μπορεί στην πρώτη επαφή να φαίνεται ιδιαίτερα φορτωμένο και πολύπλοκο αλλά δεν ισχύει. Στην πράξη είναι χρηστικό, γρήγορο και εύκολο στην εκμάθησή του.
Στον αντίποδα, η συνολική εργονομία του Compass θα μπορούσε να είναι απλούστερη. Τη «ζημιά» την κάνει η υπερβολική συγκέντρωση σε μικρή σχετικά επιφάνεια ακριβώς κάτω από την οθόνη κουμπιών, τα οποία ελέγχουν το ηχοσύστημα αλλά και το σύστημα κλιματισμού και απαιτούν αρκετό χρόνο μέχρι να μάθεις στα τυφλά ποιος διακόπτης αντιστοιχεί σε ποια λειτουργία. Θα διατυπώσουμε επίσης παράπονα για τη συνολική πρακτικότητα του νέου Compass. Οι θέσεις για μικροπράγματα είναι λίγες με αποτέλεσμα να δυσκολεύεσαι να βολέψεις ακόμα και το κινητό σου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: VW Tiguan 1.4 TSI 150 PS ACT DSG6
Το πρώτο Compass που μας δόθηκε για δοκιμή από την ελληνική αντιπροσωπεία είναι και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, παρά την αρκετά τσιμπημένη τιμή. Πρόκειται για την έκδοση Limited με τον 1.400άρη MultiAir, γνωστού και μη εξαιρετέου από τη θητεία του στην Alfa Romeo και στη FIAT.
Στην προκειμένη περίπτωση αποδίδει 170 PS/5.500 rpm και 25,5 kgm/2.500 rpm. Η ροπή δεν εντυπωσιάζει με το νούμερο, αλλά τη διαχειρίζεται ένα αυτόματο κιβώτιο με εννέα σχέσεις που θεωρητικά δεν αφήνει καθόλου κενά στην απόδοση. Το ίδιο κιβώτιο κατευθύνει τη δύναμη και στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου πολύδισκου συμπλέκτη, όπως και στο Renegade.
Ο βενζινοκινητήρας έχει κάπως τραχιά λειτουργία, αλλά η εξαιρετική ηχομόνωση του αυτοκινήτου την κρύβει επιμελώς. Το 9άρι αυτόματο κιβώτιο φροντίζει, όπως είπαμε, να κρύβει και την παραμικρή εμφάνιση υστέρησης στις χαμηλές στροφές. Ωστόσο, καθαυτό το κιβώτιο, παρότι εμφανώς βελτιωμένο, ενίοτε δείχνει να μπερδεύεται. Κάποιες φορές κρατά τη σχέση παραπάνω απ’ όσο θα ήθελες, ενώ στα kickdown διστάζει για το ποια σχέση ακριβώς θα επιλέξει, με αποτέλεσμα να καθυστερεί.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Fiat 500X 1.4T MultiAir II DCT
Συνολικά πάντως οι μετρήσεις δεν «έδειξαν» ότι όντως υπάρχουν 170 ίπποι. Στην εκκίνηση υπάρχει μια χαρακτηριστική απροθυμία στην αρχή και μόνο ύστερα από τις 2.500 rpm ο κινητήρας όντως αρπάζει. Αποτέλεσμα ήταν να γράψει για 0-100 km/h 10,6”. Στο χιλιόμετρο βγαίνει με 32,3” ενώ στην ενδιάμεση επιτάχυνση με αλλαγές από τα 60-160 km/h, ο χρόνος είναι 26,7”.
Ανατρέχοντας στα αρχεία μας είδαμε ότι το Ford Kuga 1.5T AWD με αυτόματο 6άρι και 182 PS χρειάζεται 10,1” για το 0-100 km/h, ενώ στις αντίστοιχες επιταχύνσεις οι χρόνοι του είναι 31,8” και 27,9”. Μόνο στην ενδιάμεση επιτάχυνση δηλαδή μένει πίσω από το Compass. Ακόμα πιο μπροστά βρίσκεται το Kia Sportage 1.6 T-GDI με τους 177 ίππους, τετρακίνητο και αυτό, με 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Οι αντίστοιχοι χρόνοι του είναι 8,6”, 29,7” και 18,4”. Πολύ πιο μπροστά βρίσκεται (το Sportage) και στις ρεπρίζ, με το Kuga να ακολουθεί και το Compass να μένει τρίτο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοκιμάζουμε το νέο Nissan Qashqai
Στην πραγματική ζωή πάντως το Compass δεν δείχνει ράθυμο. Ίσα ίσα που αισθάνεσαι αρκετή σιγουριά να κάνεις προσπέραση στην περιφέρεια και διατηρεί με ευκολία επιχειρησιακή ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Απλώς δεν έχεις αυτό το νεύρο που θα περίμενες από την ιπποδύναμη που ανακοινώνεται.
Αλλού όμως βρίσκονται τα δυνατά σημεία του. Και πρώτα πρώτα στην ανάρτηση. Η οποία είναι ισοπεδωτική σχεδόν. Παρόλο που στην αρχή την βρίσκεις ανησυχητικά σκληρή, στην πορεία διαπιστώνεις ότι καταπίνει κάθε είδους ανωμαλία με χαρακτηριστική άνεση, την ίδια ώρα που ελέγχει πολύ σωστά τις κινήσεις του αμαξώματος. Η διαδρομή των τροχών είναι τόση που οι αναταράξεις που περνούν στην καμπίνα είναι ελάχιστες και χωρίς θόρυβο. Το τιμόνι, παρότι υπολείπεται σε πληροφόρηση, έχει σωστό βάρος και τελικά μπορείς να βασιστείς πάνω του.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νεό Jeep Cherokee
Η μόνη παραφωνία έγκειται στο ότι αρκετοί κραδασμοί που δεν διατρέχουν την καμπίνα περνούν, μέσα από το σύστημα διεύθυνσης, στα χέρια σου. Παρά τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος που φτάνει τα 21,5 cm στα τετρακίνητα Compass όπως αυτό, η κλίση που παίρνει είναι λογική και η πρόσφυση σε εξαιρετικό επίπεδο. Με λίγα λόγια το Compass έχει πάτημα που εμπνέει εμπιστοσύνη και, παρόλο που το ίδιο θα σου υποβάλλει το τέμπο, ο ρυθμός του δεν είναι καθόλου αργός. Σε αυτό επικουρεί και η πολύ καλή τετρακίνηση που επεμβαίνει γρήγορα και διακριτικά, όπως ακριβώς και το ESP.
Η ηλεκτρονική διαχείριση του συστήματος τετρακίνησης μπορεί να στείλει ανά πάσα στιγμή το 100% της διαθέσιμης ροπής στον τροχό που χρειάζεται. Διαθέτει ακόμα ένα σύστημα απεμπλοκής του πίσω άξονα για να προσφέρει μέγιστη οικονομία καυσίμου σε νορμάλ συνθήκες κίνησης. Επιπλέον διαθέτει το σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Jeep Selec-Terrain που προσφέρει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα: Auto, Snow, Sand και Mud.
Εκεί λοιπόν είναι που το τετρακίνητο Compass κάνει τη διαφορά σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο SUV της κατηγορίας του. Εκτός δρόμου. Όπου πραγματικά είναι απολαυστικό. Η ανάρτηση δείχνει να δουλεύει ακόμα πιο στρωτά, δίχως ίχνος καταπόνησης και χωρίς κοπανήματα, οι γωνίες προσέγγισης και φυγής (16,8 και 31,7 μοίρες) είναι πολύ καλές και ο τρόπος με τον οποίο περνά από δύσκολα εμπόδια, χωρίς να χάνει την πρόσφυσή του, σου δίνει την αυτοπεποίθηση να πιέσεις ακόμα περισσότερο. Με λίγα λόγια, μπορείς εκτός ασφάλτου να πας αρκετά μακρύτερα από όσο θα τολμούσες με τα περισσότερα SUV κι αυτό είναι ένα από τα usp του τετρακίνητου Compass. Τι Jeep θα ήταν αλλιώς;
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Jeep Renegade 1.6 Mjtd 120 PS DDCT
Το τελικό συμπέρασμα γέρνει ξεκάθαρα την πλάστιγγα προς τη θετική αποτίμηση. To νέο Compass είναι εντυπωσιακό στην όψη, αρκετά ποιοτικό, πλούσια εξοπλισμένο, με καλούς χώρους και πολύ καλό πάτημα, τόσο εντός δρόμου όσο και εκτός. Είναι ακριβό, ειδικά στην έκδοση Limited, κάτι που ωστόσο δικαιολογείται εν μέρει από τον πλούσιο εξοπλισμό και την τετρακίνηση. Δεν δικαιολογούνται εύκολα όμως οι μέτριες επιδόσεις και η υψηλή μέση κατανάλωση, που με δυσκολία σταθεροποιήθηκε στα 9,5 lt/100 km και με ευκολία μπορεί να ξεπεράσει κατά πολύ τα 10 lt. Από την άλλη, όλα αυτά μπορούν να κρυφτούν πίσω από το όνομα. Το κύρος, βλέπετε, και η προστιθέμενη αξία που το όνομα προσδίδει κοστίζουν σε αυτή τη ζωή...
Τι λέει το DRIVE
Εντυπωσιακό σε σχεδίαση, με επαρκέστατους χώρους, ποιοτικό και με εξαιρετική ανάρτηση, το νέο Compass θα δελεάσει πολλούς και εξαιτίας του ονόματος που φέρει. Αρκετά ώστε να παραβλέψουν ότι είναι αντικειμενικά ακριβό και -στη συγκεκριμένη έκδοση με το βενζινοκινητήρα- αρκετά ενεργοβόρο.
Τιμή Από €36.900 (Limited)|
Τεχνολογία 1.368cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός, υδραυλικά ελεγχόμενα ωστήρια εισαγωγής και τούρμπο, 170 PS/5.500 rpm, 25,5 kgm/2.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 10,6”
0-160 km/h 31,3”
0-400 m 17,6” @ 128,3 km/h
0-1.000 m 32,3” @ 161,8 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,9”
50-80 km/h 3,6”
80-110 km/h 5,7”
110-140 km/h 10,1”
Φρένα 100-0 km/h 39,8 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 9,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 160 g/km
Διαστάσεις 4.394 x 1.819 x 1.647 mm
Χώρος αποσκευών 438 lt
Βάρος 1.550 kg
Μετρήσεις DRIVE *Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία