Παρά την επικράτηση των SUV, οι Καταλανοί συνεχίζουν να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στο CUPRA Leon που μαζί με το Formentor, τoυς βοήθησε να εδραιωθούν στην αγορά. Έτσι κλείνει το μάτι στο κοινό που αναζητά υψηλές επιδόσεις και οδηγική απόλαυση σε προσιτή τιμή. Κι όλα αυτά σε ένα παραδοσιακό χάτσμπακ.
Το Leon, το οποίο ανανεώθηκε αισθητικά και τεχνολογικά, παραμένει στην αιχμή αυτής της φιλοσοφίας, συνδυάζοντας το επιθετικό στιλ και την προηγμένη τεχνολογία για μια οδηγοκεντρική εμπειρία.
Παρατηρώντας τη σιλουέτα του αμέσως καταλαβαίνεις πως πρόκειται για το νέο Leon. Εμφανής είναι παράλληλα η προσπάθεια της ισπανικής φίρμας να αποκόψει σταδιακά όλο και περισσότερο το μοντέλο από το παρελθόν του και τα σήματα της SEAT. Κάτι που καθίσταται σαφές καθώς ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της CUPRA. Που είναι σαφώς πιο επιθετική και αιχμηρή.
Όσο υπάρχουν μοντέλα όπως το CUPRA Leon, τα χάτσμπακ θα συνεχίζουν να ανθίστανται στα SUV, προ(σ)καλώντας σε αυτή τον old school οδηγό
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: VW Golf 1.5 eTSI 150 PS DSG, σαν το παλιό καλό κρασί
H μάσκα ακολουθεί το μοτίβο «shark nose», πλαισιωμένη από τα νέα, τριγωνικής σχεδίασης φώτα LED, αναθεωρημένο προφυλακτήρα, αλλά και ακόμα μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα να προσθέτουν έξτρα πόντους… δυναμισμού. Οι πιο παρατηρητικοί θα προσέξουν επίσης πως ο λογότυπος «CUPRA» άλλαξε θέση και βρίσκεται πλέον στο καπό.
Πηγαίνοντας προς τα πίσω, σχεδιαστικό highlight αποτελεί η ενιαία, φωτιζόμενη μπάρα LED που εκτείνεται σε όλο το πλάτος της πέμπτης πόρτας και συναντά τις νέες τρισδιάστατες πίσω φωτιστικές μονάδες. Που σε συνδυασμό με τον επίσης νέο φωτιζόμενο λογότυπο της μάρκας, χαρίζει μια ξεχωριστή φωτεινή υπογραφή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Hyundai i30 1.5T 48V, καθιέρωση
Πιο κάτω, ο αναθεωρημένος διαχύτης και οι «ψεύτικες» μπούκες της εξάτμισης υπερθεματίζουν την έτσι κι αλλιώς ενισχυμένα σπορτίβ εικόνα του αυτοκινήτου. Τέλος, νέας σχεδίασης είναι και οι ζάντες αλουμινίου 18” και 19”, την ώρα που η χρωματική παλέτα περιλαμβάνει συνολικά εννέα χρώματα, διευρύνοντας το περιθώριο εξατομίκευσης.
Μεγάλες είναι οι αλλαγές και στο εσωτερικό του ανανεωμένου Leon, με το τεχνολογικό upgrade να είναι ευδιάκριτο και διά «γυμνού οφθαλμού». Σε περίοπτη θέση βρίσκεται η νέα οθόνη αφής (γνωστή και από τα άλλα μοντέλα του VW Group), στις 12,9”. H οποία είναι ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ford Focus vs Peugeot 308: Μάχη οπισθοφυλακών για κόμπακτ χάτσμπακ
Πρόκειται το δίχως άλλο για μια σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με το προ facelift μοντέλο. Οι δυνατότητες του infotainmnet είναι ενισχυμένες, η απόκριση και τα γραφικά ένα επίπεδο πάνω και η εν γένει πρόσβαση στα μενού και υπό-μενού ευκολότερη και ταχύτερη. Όχι και τόσο μικρή υπόθεση αν αναλογιστούμε πως σχεδόν όλες οι λειτουργίες (περιλαμβανομένου και του κλιματισμού) πραγματοποιούνται διά μέσου της οθόνης.
Πλήρως ψηφιακός είναι και πίνακας οργάνων με όμορφα γραφικά και κάμποσες δυνατότητες παραμετροποίησης. Οι περισσότερες εκ των οποίων τονίζουν τον σπορ προσανατολισμό του αυτοκινήτου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Audi A1 Allstreet 30 TFSI S tronic, πασπαρτού
Υψηλού επιπέδου είναι και αίσθηση ποιότητας, με το πάνω μέρος του ταμπλό να στολίζεται πολύ καλά από αφρώδη υλικά. Στα χαμηλότερα σημεία, η ποιότητα των υλικών υποβαθμίζεται, η συναρμογή όμως παραμένει άριστη.
Ξέχωρα όμως από αυτά, αν έπρεπε να επιλέξουμε τι μας άρεσε περισσότερο από την καμπίνα αυτό θα ήταν το τιμόνι! Flat bottomed, με σωστή διάμετρο, ωραία αίσθηση στην αφή και δύο μεγάλα μπουτόν («Start» δεξιά και «CUPRA» αριστερά) που παραπέμπουν σε… σούπερκαρ. Με το πρώτο θέτεις σε λειτουργία τον κινητήρα, με το δεύτερο περνάς άμεσα στο πιο σπορ πρόγραμμα οδήγησης, μεταβάλλοντας το βάρος του τιμονιού, τη λειτουργία του κιβωτίου και την απόκριση του μοτέρ/γκαζιού.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BYD Seal U DM-i Design, από τη δίπλα πόρτα
Όσον αφορά τους χώρους, τέσσερις ενήλικοι επιβάτες θα κάνουν απροβλημάτιστα και χωρίς παραχωρήσεις ακόμα και μεγάλα ταξίδια. Έχοντας ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια και το κεφάλι και μπόλικες θήκες για να βολέψουν τα μικροπράγματά τους. Το πορτμπαγκάζ από την πλευρά του κυμαίνεται στον μέσον όρο της κατηγορίας με 380 lt. Στα θετικά το πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα που διευκολύνει τη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων.
Για να αξιοποιήσεις όμως το χώρο αποσκευών θα πρέπει να βρεις από πού ανοίγει! Με τους σχεδιαστές της CUPRA να έχουν μεταφέρει ή μάλλον κρύψει τον διακόπτη κάτω από το πίσω δεξί φως. Σε μια κίνηση που εξηγείται λόγω της ενιαίας μπάρας LED που φιλοξενεί τον ανάγλυφο λογότυπο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Leapmotor T03, το μεγάλο άλμα προς τα εμπρός... του Stellantis
Κάτω από το καπό του Leon της δοκιμής παίρνει θέση ο 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας τούρμπο 1.5 TSI που επικουρείται από ένα ήπιο υβριδικό σύστημα 48V. To τελευταίο αποτελείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου και μια μίζα/εναλλάκτη (μίζα μόνο για το stop/start, καθώς υπάρχει συμβατική μίζα για να βάζεις εμπρός το μοτέρ) και ιμάντα που συνδέει το ηλεκτρομοτέρ με τον στροφαλοφόρο άξονα.
Στην ουσία, η μπαταρία υποστηρίζει τον θερμικό κινητήρα, ενώ το σύστημα αξιοποιεί την ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια που παράγεται κατά την επιβράδυνση σε ηλεκτρική και αποθηκεύοντάς τη στην μπαταρία.
Το μοτέρ εξακολουθεί να αποδίδει 150 PS από 5.000-6.000 rpm και 250 Nm από τις 1.500 έως και τις 3.000 rpm. To 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 8,7” και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 215 km/h. Την κίνηση περνά στους εμπρός τροχούς ένα 7τάχυτο αυτόματο κιβωτίου διπλού συμπλέκτη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: DS 3 Hybrid 136 e-DCS6, αναζωογόνηση
Η ηλεκτρική υποβοήθηση δίνει το παρών στην εκκίνηση του αυτοκινήτου αλλά και στις επιταχύνσεις, δίνοντας ένα επιπλέον boost στο κατά τα λοιπά αποδεδειγμένα δυνατό μοτέρ του Leon. Επιπροσθέτως, όταν δεν απαιτείς υψηλό φορτίο από το μοτέρ, μπορείς να ρολάρεις με τον κινητήρα σβηστό ή με… δύο κυλίνδρους, όπως στο αδελφό Golf που δοκιμάσαμε πρόσφατα. Βοηθώντας έτσι στη μείωση της κατανάλωσης.
Αφήνοντας στην άκρη τους αριθμούς και το μηχανοστάσιο του Leon, αυτό που θα σε κερδίσει εξαρχής είναι η θέση οδήγησης. Κάθεσαι χαμηλά, μέσα στο αυτοκίνητο, σε καθίσματα που στηρίζουν καλά το σώμα. Μαζί λοιπόν με το Mazda 3 φρονούμε πως έχουν την καλύτερη θέση οδήγησης στην κατηγορία. Συνθήκη που έρχεται σε πλήρη συμφωνία με το σπορτίφ DNA της φίρμας.
Από τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι θα αντιληφθείς πως το ανανεωμένο CUPRA Leon είναι ένα σφιχτό αυτοκίνητο. Αυτό όμως δεν συνεπάγεται πως είναι ενοχλητικό ή κουραστικό στην καθημερινή συμβίωση. Παρά τα χαμηλοπρόφιλα λάστιχα με διάσταση 225/40 R18.
Η ανάρτηση με μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω απορροφά ικανοποιητικά τις περισσότερες κακοτεχνίες. Αλλά συγκριτικά με τα περισσότερα μοντέλα του ανταγωνισμού είναι εμφανές ότι το Leon δίνει μεγαλύτερο βάρος στην αίσθηση και στην οδική συμπεριφορά, ον πιο σφιχτό. Στις χαμηλότερες ταχύτητες θα περάσει κι ένας μικρός θόρυβος στην καμπίνα, με την κατάσταση να βελτιώνεται σημαντικά στις ψηλότερες στροφές με την ενδοτικότητα της ανάρτησης να βελτιώνεται.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν κι αν αναλογιστείς τα δυναμικά χαρακτηριστικά με τα οποία η CUPRA προικίζει το Leon, η ποιότητα κύλισης είναι καλή. Με την ηχομόνωση να κρατά μακριά από την καμπίνα τον θόρυβο του μοτέρ. Εκτός κι αν αποφασίσεις να βυθίσεις το πόδι στο γκάζι.
H απόκριση που εισπράττεις από το δεξί πεντάλ είναι άμεση, με το μοτέρ να παραμένει ζωηρό σε όλο το φάσμα των στροφών. Συγκριτικά με το Golf που φορά το ίδιο ακριβώς μοτέρ νιώσαμε αυτή τη σπιρτάδα που μας έλλειψε. Παρότι το Leon είναι ελαφρώς πιο βαρύ (1.401 kg έναντι 1.373 kg). Στην πράξη όμως καμουφλάρει με μαεστρία το βάρος του, ακόμη κι αν είναι φορτωμένο με επιβάτες και αποσκευές.
Η πραγματική ουσία του CUPRA Leon έρχεται όταν βρεθείς μακριά από την πόλη, σε δρόμο με στροφές. Εκεί, θα αντιληφθείς στο έπακρο τις αρετές του αυτοκινήτου. Κι εδώ που τα λέμε, θα ξεχάσεις τη συμπεριφορά της ανάρτησης στην πόλη! Το πλαίσιο είναι στιβαρό, το τιμόνι κοφτερό με γρήγορες αντιδράσεις και πολύ καλή πληροφόρηση.
Επιτρέποντας στον οδηγό να έχει ανά πάσα στιγμή πλήρη εικόνα για το πού βρίσκονται οι εμπρός τροχοί και τι κάνουν. Το μπροστινό είναι εξόχως άμεσο και μόνο αν υπερβάλλεις θα το δεις να υποστρέφει ελάχιστα, χωρίς όμως να γίνεται απρόβλεπτο. Με πιο αισιόδοξο «έμπα» και απότομο «άσε», με δεδομένη την υψηλή πρόσφυση του μπροστινού, στο παιχνίδι θα μπει και η ελαφρωμένη ουρά, γλιστρώντας προοδευτικά -μέχρι να επέμβει το ESP. Μια συμμετοχή που πλέον σπανίζει στα μοντέλα της κατηγορίας.
Σημαντικό ρόλο στην οδηγική απόλαυση διαδραματίζει και η λειτουργία του αυτόματου σασμάν, με τις αλλαγές να είναι ταχύτατες (υπάρχουν και paddles). Βέβαια, δεν λείπει η τυπική διστακτικότητα του DSG, ρολάροντας με χαμηλή ταχύτητα. Στον αυτοκινητόδρομο, καταπίνει απροβλημάτιστα τα χιλιόμετρα, με ευθυβολία και χωρίς να χρειάζεται να κάνεις μικροδιορθώσεις.
Δεν θα μπορούσαμε επίσης να μην σταθούμε και στην άρτια λειτουργία του συστήματος πέδησης με το πεντάλ να έχει γραμμική αίσθηση και τα φρένα να είναι πραγματικά ακούραστα.
Η κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής έμεινε οριακά κάτω από τα 7 lt/100 km. Οφείλουμε όμως να αναγνωρίσουμε πως τις περισσότερες διαδρομές τις κάναμε από την πόλη, σε ορεινές και όχι μόνο περιοχές. Στην εθνική να περιμένεις νούμερα γύρω στα 5,3 lt/100 km (αν δεν θες να σημειωθείς στο ραντάρ της Τροχαίας), ενώ στην πόλη θα φτάσεις και τα 7,5 lt/100 km.
Οι υποψήφιοι αγοραστές του mild hybrid CUPRA Leon έχουν στη διάθεσή τους μια και μοναδική έκδοση εξοπλισμού. Που όμως έχει τα πάντα: Full LED φανάρια εμπρός και πίσω, τριζωνικός κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου 18”, ψηφιακός πίνακας οργάνων, οθόνη infotainment 10”, φουλ σετ αερόσακους με πλευρικές κουρτίνες και ανάμεσα στον οδηγό και στον συνοδηγό, καθώς επίσης και μια πλούσια ομπρέλα ADAS. Με το κόστος, μαζί με το κιβώτιο DSG, να διαμορφώνεται στις €33.490.
Δεν χωρά αμφιβολία πως το CUPRA Leon παραμένει και ύστερα από την ανανέωσή του το πιο οδηγοκεντρικό κόμπακτ χάτσμπακ της ελληνικής αγοράς. Έχει δύναμη, στρίβει και χαρίζει στον οδηγό μια πολύ ωραία, ανεπιτήδευτη σπορτίβ αίσθηση που σπανίζει στις μέρες μας. Προσθέτοντας στα υπόλοιπα ολοκληρωμένα χαρακτηριστικά του το απαραίτητο αλατοπίπερο.
CUPRA Leon eTSI 150hp Leon DSG MHEV | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Νέτα σκέτα, το CUPRA Leon είναι το πιο fun-to-drive μικρομεσαίο χάτσμπακ της ελληνικής αγοράς. Όλα πάνω του, από τη δυναμική εξωτερική σχεδίαση μέχρι τη θέση οδήγησης σε προδιαθέτουν γι' αυτό που θα ακολουθήσει. Ναι, η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σφιχτή. Αλλά στην τελική, who cares... | ||
Τιμή | Από €33.490 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ACT, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ιντερκούλερ, ηλεκτρικό σύστημα 48V, μίζα-εναλλάκτης, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων με ενσωματωμένο ηλεκτρικό μοτέρ 18 PS/25 Nm, κίνηση εμπρός | ||
Απόδοση | 150 PS @ 5.000-6.000 rpm, 250 Nm @ 1.500-3.000 rpm | ||
Διαστάσεις | 4.388 x 1.799 x 1.444 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 380-1.301 lt | ||
Βάρος | 1.401 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 8,7" | ||
Τελική ταχύτητα | 215 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 6,9 lt/100 km | ||
Εκπομπές CO2 | 135 g/km | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |