Θυμόμουν ότι η τελευταία Jaguar που είχα για αρκετές µέρες στην κατοχή µου ήταν µια µαύρη XK. Αλλά δεν είχα συνειδητοποιήσει πόσος καιρός πέρασε από τότε, µέχρι που ανέτρεξα στο προσωπικό µου αρχείο και είδα «2008». Δέκα γεµάτα χρόνια είναι πολύ καιρός. Η αυτοκινητοβιοµηχανία έκανε άλµατα προς τα εµπρός, µα πρώτα απ’ όλα σε αυτό το χρονικό διάστηµα άλλαξε η µοίρα της βρετανικής φίρµας.
Η XK ήταν όµορφη και αρχοντική µε τα µπεζ δερµάτινα καθίσµατα και τις ξύλινες επενδύσεις, δεν µπορούσε όµως να κρύψει το γεγονός ότι είχε εξελιχθεί σε δύσκολες οικονοµικά εποχές για την εταιρεία. Αυτά όµως αποτελούν παρελθόν. Στα χέρια των Ινδών ιδιοκτητών, η Jaguar αναγεννήθηκε και διανύει την καλύτερη περίοδο των τελευταίων δεκαετιών, όπως πιστοποιούν και τα τελευταία µοντέλα της.
Βέβαια, παρελθόν αποτελούν και οι ελευθερίες που απολάµβαναν εκείνοι την εποχή οι µικρές και µεγάλες αυτοκινητοβιοµηχανίες, αναφορικά µε τις προδιαγραφές ρύπων. Οι καιροί άλλαξαν και πλέον ακόµα και οι κατασκευαστές µεγάλων ή σπορ αυτοκινήτων πρέπει να επιδεικνύουν ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ µε τα προϊόντα τους. Ακόµα και όσοι συνέδεσαν την εικόνα τους µε µεγάλου κυβισµού πολυκύλινδρους κινητήρες είναι αναγκασµένοι να ακολουθήσουν το δρόµο του downsizing σε ένα µέρος της γκάµας τους, για να µειώσουν το µέσο όρο ρύπων που εκπέµπουν τα αυτοκίνητά τους.
Σε αυτές τις περιπτώσεις ο πιο γρήγορος δρόµος είναι η µείωση του κυβισµού και των κυλίνδρων. Την αρχή έκανε η Porsche µε τις δίλιτρες 718 Boxster και Cayman. Το παράδειγµα των Γερµανών ακολούθησε και η Jaguar, εµπλουτίζοντας την γκάµα των κινητήρων V6 και V8 της F-type µε έναν 4κύλινδρο κινητήρα 2,0 lt.
O κινητήρας ανήκει στη νέα σειρά Ingenium του οµίλου Jaguar Land Rover και έχει χωρητικότητα 1.997 cc. Είναι φυσικά υπερτροφοδοτούµενος, µε µεταβλητό χρονισµό, άµεσο ψεκασµό και twin scroll τουρµπίνα µε κεραµικά ρουλµάν. Στην F-type δεν θα µπορούσε παρά να τοποθετηθεί στην ισχυρότερη µορφή του, µε την απόδοσή του να φθάνει τους 300 PS στις 5.500 rpm και τα 40,7 kg ροπή στις 1.500-4.500 rpm. Συνδυάζεται δε αποκλειστικά µε αυτόµατο κιβώτιο οκτώ σχέσεων της ZF.
Χωρίς εκπτώσεις
Οι µυηµένοι στη νέα ονοµατολογία που χρησιµοποιεί η Jaguar για να προσδιορίσει την έκδοση κάθε µοντέλου της θα αντιληφθούν ότι πρόκειται για τη βασική F-type από το λογότυπο P300. Οι πιο διαβασµένοι θα προσέξουν και τη µονή απόληξη της εξάτµισης, έναντι της διπλής και τετραπλής των V6 και V8, αντίστοιχα. Αυτές είναι και οι µόνες διαφορές στην εµφάνιση της βασικής F-type, σε σχέση µε τις ισχυρότερες εκδόσεις της που γνωρίζαµε µέχρι σήµερα. Και φυσικά παραµένει και σε αυτή την έκδοσή της ένα από τα οµορφότερα κουπέ που µπορεί να αποκτήσει κάποιος σήµερα. Ειδικά στην έκδοση R-Dynamic του αυτοκινήτου της δοκιµής, στο οποίο περιλαµβάνονται οι προβολείς LED, τα σπόιλερ σε γυαλιστερό µαύρο χρώµα περιµετρικά του αµαξώµατος και οι µεγαλύτεροι τροχοί µε τις 20άρες ζάντες αλουµινίου.
Η θετική εντύπωση που γεννά το µυώδες αµάξωµα µε τις καλοσχηµατισµένες καµπύλες ενισχύεται ακόµα περισσότερο µόλις ανοίξεις την πόρτα για να περάσεις στα ενδότερα. Δεν υπάρχει χώρος για τρίτο ή τέταρτο επιβάτη, µόνο δυο άνετα και όµορφα στην εµφάνιση µπάκετ. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και θα βολευτείς όποιο και αν είναι το ανάστηµα σου, ενώ παρόλο τις µικρές γυάλινες επιφάνειες και τις φαρδιές κολόνες η περιφερειακή ορατότητα είναι αρκετά καλή.
Το µεγαλύτερο µέρος της καµπίνας είναι ντυµένο µε δέρµα, ενώ πλαστικό υπάρχει µόνο χαµηλά στην κονσόλα και στις πόρτες. Η εργονοµία είναι πολύ καλή και όλα τα χειριστήρια έχουν την ποιοτική λειτουργία που περιµένεις από ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας τιµής. Δεν λείπουν και έξυπνα τρικ που δίνουν την αίσθηση του µοναδικού, όπως π.χ. οι αεραγωγοί στο κέντρο του ταµπλό που αποκαλύπτονται µόλις ενεργοποιήσεις τον κλιµατισµό και καταδύονται πάλι µόλις τον θέσεις εκτός λειτουργίας. Κάτω ακριβώς από τους αεραγωγούς φιλοξενείται και το σύστηµα πολυµέσων Touch Pro που διαθέτει navigation και πολλές επιλογές συνδεσιµότητας. Το interface του είναι εύκολο στο χειρισµό, µε την οθόνη αφής να έχει πολύ καλή απόκριση και όµορφα γραφικά. Οι χώροι για αντικείµενα επαρκούν για να αποθηκεύσεις το κινητό και δυο καφέδες για τη διαδροµή, ενώ τα 310 λίτρα του χώρου αποσκευών το κάνουν ιδανικό για λιγοήµερες αποδράσεις µε καλή συντροφιά.
GT µε τα όλα του
Πέρα από την εµφάνιση και την πολυτέλεια ένα κουπέ όπως η F-type χρειάζεται και τις ανάλογες επιδόσεις για να χαρακτηριστεί ολοκληρωµένο. Οι όποιοι φόβοι γεννούν τα δύο λίτρα και οι µόλις τέσσερις κύλινδροι του κινητήρα εξανεµίζονται µόλις πατήσεις το µπουτόν εκκίνησης. Ο ξερός ήχος φανερώνει ότι κάτι καλό κρύβεται κάτω από το εµπρός καπό και η επιβεβαίωση έρχεται από την πρώτη κιόλας βόλτα. Το µοτέρ έχει αρκετή ροπή από τις χαµηλές στροφές και είναι ψυχωµένο, διατηρώντας τη δύναµή του µέχρι ψηλά. Επιπλέον, δένει αρµονικά µε το 8άρι αυτόµατο κιβώτιο που αλλάζει τις σχέσεις γρήγορα, είτε το αφήνεις στην αυτόµατη λειτουργία του είτε δίνεις τις εντολές µέσω των paddles στο τιµόνι.
Ο ήχος που βγαίνει από την εξάτµιση δεν έχει το µπάσο των V, αλλά είναι αυτός που περιµένεις από ένα σπόρτσκαρ και αγριεύει ακόµα περισσότερο στο Dynamic Mode, όπου απελευθερώνεται η εξάτµιση και πολλαπλασιάζονται τα σκασίµατα σε κάθε «άσε». Με την τελευταία ρύθµιση, το γκάζι γίνεται πιο άµεσο, το τιµόνι αποκτά περισσότερο βάρος και το µόνο που θέλεις είναι να ανεβάσεις ρυθµό. Και η F-type δεν σε απογοητεύει.
Οι 300 ίπποι δηλώνουν «παρών» και είναι ικανοί να την εκτοξεύσουν από στάση στα πρώτα 100 km/h σε 6,0”. Για µέτρο σύγκρισης, η καινούργια Mustang µε τον EcoBoost των 2,3 λίτρων, το 10άρι αυτόµατο κιβώτιο και τα 290 PS χρειάζεται 6,3” για την ίδια µέτρηση, ενώ η έκδοση S της F-type µε τον V6 των 380 PS, 5,0”. Για το 0-400m η P300 χρειάζεται 14,3”, 1,2” περισσότερα από την S, ενώ βγαίνει από το χιλιόµετρο σε 25,9”, έχοντας πιάσει ήδη περισσότερα από 200 km/h. Τα νούµερα για το βρετανικό κουπέ των 1.620 kg είναι καλά και στις ρεπρίζ, µε τα 80-110 και 110-140 km/h να έρχονται σε 2,7” και 3,7” αντίστοιχα. Ενδεικτικά αναφέρουµε πως για τις ίδιες επιταχύνσεις η Mustang χρειάζεται 3,2” και 4,8” αντίστοιχα. Πολύ καλά είναι και τα φρένα που αντέχουν στην σκληρή χρήση και την ακινητοποιούν από τα 100 km/h σε 37,4 m.
Αφήνοντας στην άκρη τις επιδόσεις, στο δρόµο η µικρή F-type έχει έναν ευχάριστα διττό χαρακτήρα. Σε καθηµερινή χρήση σε εκπλήσσει µε την άνεση της. Ο τρόπος που η ανάρτηση µε τα διπλά ψαλίδια και στους δυο άξονες απορροφά τις περισσότερες κακουχίες των ελληνικών δρόµων είναι εντυπωσιακός για σπορ αυτοκίνητο µε 20άρηδες τροχούς. Η άνεση παραµένει σε υψηλό επίπεδο και στον αυτοκινητόδροµο, είτε ταξιδεύεις χαλαρά εντός ορίων είτε καταπίνεις τα χιλιόµετρα µε ταχύ ρυθµό. Στις απαγορευτικές για δηµόσιους δρόµους ταχύτητες είναι ευθύβολη και το µόνο ίσως που θα σε ενοχλήσει είναι ο θόρυβος που φτάνει στην καµπίνα από την κύλιση των ελαστικών και τον αέρα.
Στις βουνίσιες διαδροµές από την άλλη, η P300 είναι φιλική και όπου ο δρόµος το επιτρέπει µπορεί να γίνει διασκεδαστική. Λόγω του ελαφρύτερου κινητήρα, οι µηχανικοί της εταιρείας µαλάκωσαν τις ρυθµίσεις στην εµπρός ανάρτηση και προγραµµάτισαν εκ νέου την ηλεκτρική υποβοήθηση του τιµονιού. Κατάφεραν έτσι να την κάνουν πιο επικοινωνιακή και σε προδιαθέτει να την πιέσεις στις στροφές περισσότερο απ’ ό,τι την V6. Σε άσφαλτο µε καλό συντελεστή τριβής, το εµπρός µέρος δύσκολα θα χάσει την πρόσφυσή του. Η κλίση είναι ελάχιστη και τα θηριώδη πίσω λάστιχα (295/30 R20) κρατούν την ουρά στην τροχιά που έχεις προδιαγράψει. Το όριο πρόσφυσης είναι ψηλό και χωρίς να το καταλάβεις µπορείς να βρεθείς να κινείσαι σε απαγορευτικές ταχύτητες. Το σύστηµα ευστάθειας επεµβαίνει οµαλά όπου χρειάζεται χωρίς να σου κόβει τη φόρα και µπορείς να στηριχθείς πάνω του για να βγαίνεις από τις στροφές µε λιγότερο τιµόνι.
Από την άλλη βέβαια, υπάρχει και η επιλογή της πλήρους απενεργοποίησής του. Τότε, αν ο συντελεστής πρόσφυσης του δρόµου είναι χαµηλός, αρκεί ένα δυνατό πάτηµα του γκαζιού για να αρχίσουν τα πίσω λάστιχα της F-type να γράφουν περισσότερα χιλιόµετρα από τα εµπρός. Σε πιο καλό δρόµο ίσως χρειαστεί και µια τιµονιά, αλλά το αποτέλεσµα θα είναι ίδιο. Ασφαλές περιβάλλον να υπάρχει και η P300 µπορεί να γίνει αρκετά διασκεδαστική. Βοηθά σε αυτό και το κιβώτιο που στη χειροκίνητη λειτουργία του κρατάει τη σχέση µέχρι τον κόφτη.
Ταµείο
Εν κατακλείδι, ο νέος δίλιτρος και 4κύλινδρος κινητήρας µπορεί να θεωρηθεί και δώρο για εµάς. Χωρίς να αλλοιώνει το σπορ και ταξιδιάρικο χαρακτήρα της F-type, την κάνει πιο προσιτή στα ελληνικά φορολογικά δεδοµένα, αλλά και πιο οικονοµική στη χρήση. Στη δοκιµή, η µέση τιµή της κατανάλωσης κυµάνθηκε στα 13,5 lt/100 km. Νούµερο που πέφτει ακόµα χαµηλότερα αν ο οδηγός της καταφέρει να αντισταθεί στο δεξί πεντάλ. Αν όχι µπορεί να εκτοξευθεί. Το ίδιο θα ισχύσει και στο ταξίδι. Πάντως, µε cruise control στα 130 km/h, η κατανάλωση θα πέσει εύκολα κάτω από τα 9,0 lt/100 km και το ρεζερβουάρ των 63 lt θα εξασφαλίσει ικανοποιητική αυτονοµία.
Με την τιµή να ξεκινά από τις €86.400 για τη βασική έκδοση και τις €93.100 για την R-Dynamic, υπάρχουν σαφώς πιο ικανά και γρήγορα αυτοκίνητα από την δίλιτρη F-type στην αγορά. Αλλά πιθανότατα κανένα που να µπορεί να προσφέρει ένα τόσο ολοκληρωµένο πακέτο σε εµφάνιση, επιδόσεις, σπορ χαρακτήρα και µοναδικότητα.
Τι λέει το DRIVE
H F-Type είναι από τα πιο όμορφα sportscar των τελευταίων ετών. O δίλιτρος κινητήρας όχι μόνο δεν αλλοίωσε τον χαρακτήρα της, αλλά την έκανε και πιο προσιτή για εμάς που σε επίπεδο φορολογίας, ζούμε σε λάθος χώρα!
Τιμή από €86.400 (από €93.100 με το πακέτο R-Dynamic)
Τεχνολογία 1.997 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, twin scroll τούρμπο με κεραμικά ρουλεμάν, 300 PS/5.500 rpm, 40,7 kgm/1.750-4.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,0”
0-160 km/h 14,0”
0-400 m 14,3” @ 161,7 km/h
0-1.000 m 25,9” @ 205,1 km/h
60-160 (με αλλαγές) 11,0”
50-80 km/h 2,1”
80-110 km/h 2,7”
110-140 km/h 3,7”
Φρένα 100-0 km/h 37,4 m
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 13,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 179 g/km
Διαστάσεις 4.482 x 1.923 x 1.310 mm
Χώρος αποσκευών 310 lt
Βάρος 1.620 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία