Μέχρι τώρα, η F-Pace είχε ένα κενό στην πετρελαιοκίνητη γκάμα της. Από τη μια ήταν η οικονομικά προσιτή 20d με το δίλιτρο κινητήρα 180 ίππων, που υστερεί σχετικά σε δύναμη και επιδόσεις, κι από την άλλη η 30d με τον 3λιτρο V6 300 ίππων, που είναι πιο ακριβή, πιο πολυέξοδη και δίνει στόχο στην εφορία.
Τώρα το κενό καλύφθηκε με την έκδοση 25d. Έχει κι αυτή τον αλουμινένιο δίλιτρο 4κύλινδρο κινητήρα Ingenium, αλλά με δύο τούρμπο στη σειρά: 'Ενα μεταβλητής γεωμετρίας VGT για απόκριση χαμηλά κι ένα μεγαλύτερο χαμηλής πίεσης για δύναμη ψηλά. Η μηχανική αυτή διάταξη αποδίδει, αφού η ιπποδύναμη ανεβαίνει από τους 180 στους 240 PS και η ροπή από τα 43,8 στα 51,0 kgm. Εντυπωσιακές αυξήσεις.
Είναι εξίσου εντυπωσιακές και οι επιδόσεις; Εδώ κρατάμε μια επιφύλαξη, αφού μετρήσαμε την F-Pace 25d με πολύ λίγα χιλιόμετρα στο οδόμετρο. Πάντως, η 25d AWD αποδείχτηκε σημαντικά ταχύτερη από την 20d AWD των 180 PS. Έκανε το 0-100 km/h σε 9,0” αντί 10,5” και το χιλιόμετρο από στάση σε 29,9” αντί 32,1”. Διαφορές που είναι πολύ αισθητές στο δρόμο.
Βέβαια, η Jaguar ανακοινώνει 0-100 km/h σε 7,2”. Πώς εξηγείται; To γεγονός ότι η εταιρεία ανακοινώνει ένα βάρος 1.810 kg, ενώ η πλάστιγγά μας έδειξε 1.980 kg, σαφώς αποτελεί ένα μέρος της εξήγησης. Ίσως να έπαιξε ρόλο και η υψηλή θερμοκρασία (33 βαθμοί) στο πεδίο μετρήσεων.
Ρόλο θα πρέπει να έπαιξε και ο ακόμα σφιχτός κινητήρας του αυτοκινήτου της δοκιμής, άποψη την οποία ενισχύει το γεγονός ότι η 25d ήταν πιο αργή από την 20d στη ρεπρίζ 30-50 km/h με kickdown: 1,9” αντί 1,7”. Στις υψηλότερες ταχύτητες όμως ήταν σαφώς πιο γρήγορη, με 80-110 km/h σε 4,1” αντί 5,5” και 110-140 km/h σε 6,1” αντί 8,7”.
Πώς συγκρίνεται η F-Pace με τον ανταγωνισμό; Με δυο λόγια, δεν τα καταφέρνει τόσο καλά στις επιταχύνσεις από στάση, όσο στις ρεπρίζ και τα προσπεράσματα, έχοντας γενικά πιο κοντές σχέσεις μετάδοσης. Στις τιμές 9,0”/4,1” της 25d για το 0-100 και το 80-110 km/h, το Audi Q5 2.0 TDI 190 PS απαντά με 8,1”/4,4”, η Mercedes-Benz GLC 250 d με 7,7”/3,9”, ενώ η Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 210 PS είναι σε άλλη κλάση, με 6,1”/3,7”. Η Jaguar πάντως είναι ξεκάθαρα ταχύτερη από το υβριδικό Lexus NX 300h (9,1”/4,4”).
Πέρα από τα νούμερα όμως, σημασία έχει η αίσθηση στο δρόμο. Κι εδώ ο διτούρμπινος Ingenium δείχνει ζωηρός και δυνατός, με άμεση απόκριση στο γκάζι και άψογη συνεργασία με το αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων. Οι ταχύτητες αλλάζουν γρήγορα και ομαλά, και ποτέ δεν βρίσκεσαι χωρίς δύναμη στη διάθεσή σου. Από την άλλη, ο Ingenium δεν είναι ο πιο ραφιναρισμένος κι αθόρυβος ντίζελ της αγοράς, όμως είναι αποτελεσματικά ηχομονωμένος και στο ταξίδι δεν τον ακούς σχεδόν καθόλου.
Οι πολύ βελτιωμένες επιδόσεις βέβαια, σε σχέση με την F-Pace 20d, έχουν ένα αντίτιμο στην κατανάλωση, αφού η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 10,1 αντί 9,2 lt/100km. Μέρος της διαφοράς πάντως και πάλι θα πρέπει να οφείλεται στο ότι η 25d ήταν ολοκαίνουργια και άστρωτη.
Σπορ και πρακτική
Η 25d της δοκιμής μας είχε κι άλλη μια διαφορά σε σχέση με την 20d που είχαμε δοκιμάσει παλιότερα: φορούσε τροχούς των 19” αντί για τους υπερβολικούς των 22”. Κι αυτό ήταν πολύ αισθητό στην άνεση, καθώς η ανάρτηση απορροφούσε πιο αποτελεσματικά τις ανωμαλίες στις χαμηλές ταχύτητες. Αισθητή διαφορά δεν υπήρχε στο κράτημα ή στις αποστάσεις ακινητοποίησης και η F-Pace παρέμενε κορυφαία σε οδική συμπεριφορά και φρένα.
Εδώ μάλιστα, ο πιο δυνατός κινητήρας αναδεικνύει τις αρετές του πλαισίου. Όπως σε όλες τις F-pace, η «πισώβαρη» κατανομή ροπής σε συνδυασμό με το σύστημα torque vectoring δίνουν ουδέτερο ζύγισμα, η πρόσφυση είναι άφθονη, η κλίση του αμαξώματος περιορισμένη και το τιμόνι ακριβές, αν και όχι επικοινωνιακό όσο στη σεντάν Jaguar XF. Η F-Pace εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο «σπορ» crossover/SUV της αγοράς.
Είναι επίσης ευρύχωρη, με εργονομικά και ποιοτικά προσεγμένο εσωτερικό κι ένα μεγάλο και πρακτικό πορτμπαγκάζ. Η βασική έκδοση Pure έχει επαρκή αλλά όχι πολυτελή εξοπλισμό, με στάνταρ, μεταξύ άλλων, τα συστήματα αυτόνομου φρεναρίσματος ανάγκης (AEB) και ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας (Lane Departure Warning), το cruise control και το All Surface Progress Control για ελκτική πρόσφυση σε πολύ ολισθηρά εδάφη. Για την ψυχαγωγία φροντίζει το σύστημα πολυμέσων με τον 4πύρηνο επεξεργαστή και την κάρτα μνήμης SSD. Μέχρι 8 συσκευές μπορούν να συνδεθούν μαζί του μέσω του WiFi hotspot, ενώ η οθόνη αφής μπορεί να απεικονίσει τρισδιάστατα δεδομένα.
Η διαφορά τιμής της τετρακίνητης F-Pace 25d από την αντίστοιχη 20d των 180 PS είναι €6.900, και κρίνουμε ότι τα αξίζει. Από την άλλη, τα €71.900 είναι κατά €14.000-20.000 περισσότερα απ’ όσο κοστίζουν οι «αντίστοιχα» μοντέλα της Audi, της Mercedes-Benz, της Volvo και της Alfa Romeo (η νέα BMW X3 δεν έχει έρθει ακόμη). Όμως η αγορά έχει δείξει ότι οι πελάτες της Jaguar θεωρούν ανταγωνισμό μόνο την Porsche Macan.
Τι λέει το DRIVE
Ο κινητήρας με τα δύο τούρμπο δίνει στην ντίζελ F-Pace καλές επιδόσεις, αναδεικνύοντας τον σπορ χαρακτήρα της χωρίς μεγάλη επιβάρυνση σε τιμή και κατανάλωση.
Τιμή Aπό €71.900
Τεχνολογία 1.999 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, δύο τούρμπο σε σειρά, 240 PS @ 4.000 rpm, 51,0 kgm @ 1.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0”
0-400 m 16,3” @ 138,8 km/h
0-1.000 m 29,9” @ 176,3 km/h
50-110 km/h με αλλαγές 7,5”
50-80 km/h 3,4”
80-110 km/h 4,1”
110-140 km/h 6,1”
Φρένα 100-0 km/h 37,0 m
Τελική ταχύτητα 217 km/h
Μέση κατανάλωση 10,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 153 g/km
Διαστάσεις 4,746 x 2.070 x 1.667 mm
Μεταξόνιο 2.874 mm
Χώρος αποσκευών 650 lt
Βάρος 1.980 kg
Μετρήσεις DRIVE