Test drive: Jaguar E-Pace D180 AWD

Test drive: Jaguar E-Pace D180 AWD

Δοκιμάζουμε τo νέο, μικρό SUV της Jaguar, στην τετρακίνητη έκδοση με τον μεσαίο σε ισχύ ντίζελ κινητήρα.

ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ερωτευμένη με τα crossover/SUV, η Jaguar είχε διαστάσει αρχικά να κάνει το μεγάλο βήμα. Όταν όμως αποφάσισε και το έκανε, η F-Pace αποδείχτηκε μεγάλη επιτυχία, υπερδιπλασιάζοντας τις συνολικές πωλήσεις της.

Επόμενο ήταν, η βρετανική φίρμα να επαναλάβει το εγχείρημα, παρουσιάζοντας κι ένα μικρότερο crossover/SUV.

Aυτό το νέο μοντέλο, η E-Pace, έρχεται να προστεθεί στην premium compact κατηγορία που περιλαμβάνει το Audi Q3, την BMW X1/X2 και τώρα το Volvo XC40. Αποτελεί τη SUV εκδοχή της ΧΕ και είναι βασισμένη στην πλατφόρμα του Range Rover Evoque με το οποίο μοιράζεται και τα περισσότερα μηχανικά της μέρη.
    
Μικρή F-Pace μόνο στο μάτι
Το όνομα Jaguar είναι συνδεδεμένο με κομψά και ξεχωριστά αυτοκίνητα. Η παράδοση δεν ήταν εύκολο να διατηρηθεί, λόγω του μικρού μήκους και του μεγάλου ύψους της E-Pace, όμως τελικά κατάφεραν να την κάνουν να μη δείχνει σαν καρικατούρα της F-Pace παρότι δανείζεται κάποια βασικά σχεδιαστικά της χαρακτηριστικά. Ειδικά με τους τροχούς 20 ιντσών, η E-Pace μοιάζει με εκθεσιακό concept car. 

Jaguar E-Pace_side

Παρότι η E-Pace είναι η μικρή αδελφή της F-Pace, η δομή και η αρχιτεκτονική της είναι εντελώς διαφορετικές. Ένα αλουμινένιο πλαίσιο, όπως αυτό των άλλων Jaguar, θα ήταν πολύ ακριβό για ένα μοντέλο της κατηγορίας, οπότε η δομή έπρεπε να είναι ατσάλινη. Επιπλέον, ο διαμήκης κινητήρας και η πίσω (βασική) κίνηση της F-Pace θα σπαταλόυσαν πολύ χώρο, οπότε η Jaguar χρησιμοποίησε την πλατφόρμα του Range Rover Evoque, με τον εγκάρσιο κινητήρα και την μπροστινή κίνηση - κάνοντας βέβαια τις δικές της τροποποιήσεις.

Όλοι οι κινητήρες είναι δίλιτροι Ingenium – στην περίπτωσή μας, ο μεσαίος ντίζελ των 180 PS. To κιβώτιο είναι το αυτόματο 9 σχέσεων, ενώ το σύστημα τετρακίνησης με τον κεντρικό συμπλέκτη στέλνει όλη τη ροπή στον εμπρός άξονα υπό κανονικές συνθήκες, για λόγους οικονομίας καυσίμου.   

Premium εσωτερικό
Το εσωτερικό της E-Pace είναι αναμφισβήτητα Jaguar, με το σχεδιαστικό μοτίβο των δύο ξεχωριστών κόκπιτ για οδηγό και συνοδηγό. Στην έκδοση First Edition της δοκιμής αναδίδεται ένας έντονος αέρας πολυτέλειας, με τα δερμάτινα καθίσματα και την επένδυση στο επάνω μέρος του ταμπλό, που δείχνει σαν ακριβό δέρμα χωρίς να είναι. Υπάρχουν και κάποια λιγότερο ποιοτικά πλαστικά και οι πολυδιακόπτες δεν έχουν premium όψη και αίσθηση, όμως η γενική εντύπωση είναι πολύ καλή. Το αυτοκίνητο δείχνει πιο ποιοτικό από τη σεντάν Jaguar XE.

Jaguar E-Pace_facia

Το κάθισμα της κορυφαίας έκδοσης HSE δέχεται 18 ηλεκτρικές ρυθμίσεις και είναι σχετικά σκληρό αλλά στηρίζει σωστά το σώμα. Το τιμόνι έρχεται αρκετά έξω και ο καθένας μπορεί να βρει τη θέση οδήγησης που του ταιριάζει. Κάθεσαι αρκετά ψηλά ώστε να βλέπεις καλά το δρόμο μπροστά σου, αλλά οι φαρδιές κολόνες της σκεπής περιορίζουν την ορατότητα λοξά αριστερά, ενώ πίσω σε εμποδίζουν τα μικρά παράθυρα. Η εργονομία των διακοπτών είναι σωστή και υπάρχει και μια χειρολαβή συγκράτησης για τον συνοδηγό στην κεντρική κονσόλα.

Θέσεις για μικροπράγματα υπάρχουν αρκετές και, παρά τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις, οι χώροι στην καμπίνα κρίνονται αποδεκτοί. Μπροστά δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ούτε ένας ψηλός οδηγός, ακόμη κι αν υπάρχει η συρόμενη ηλιοροφή. Πίσω από έναν τέτοιο οδηγό ο χώρος για τα γόνατα είναι μεν περιορισμένος, όμως σε όλες τις άλλες περιπτώσεις δύο ενήλικοι κανονικού αναστήματος θα καθίσουν άνετα, παρά τη χαμηλή οροφή τύπου κουπέ.

Ο χώρος αποσκευών έχει κανονικό σχήμα και οι συρόμενοι κρίκοι πρόσδεσης τον κάνουν ακόμη πιο πρακτικό. Οπτικά δεν δείχνει μεγάλος, όμως μαζί με το χώρο κάτω από το δάπεδο φτάνει τα 577 λίτρα –τιμή κορυφαία για την κατηγορία. Είναι επίσης εύκολος στη φόρτωση, ειδικά αν υπάρχει και η ηλεκτρική πίσω πόρτα που ανοίγει αυτόματα περνώντας το πόδι κάτω από το αυτοκίνητο.  

Οι συνέπειες του βάρους
Η ατσάλινη δομή της E-Pace έχει ένα σημαντικό μειονέκτημα: το βάρος. Παρά τη χρήση αλουμινίου για το καπό, τα εμπρός φτερά, τη σκεπή και την πίσω πόρτα, η D180 AWD της δοκιμής μας ζύγιζε 1.880 kg – μόλις 70 kg λιγότερο από την αντίστοιχη F-Pace. Σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, είναι 80 kg βαρύτερη από το Volvo XC40 D4 AWD, 250 kg βαρύτερη από την BMW X1 xDrive20d και τη Mercedes-Benz GLA 220 d, και 280 kg βαρύτερη από το Audi Q3 2.0 TDI quattro!

Jaguar E-Pace_engine

O κινητήρας Ingenium και το 9άρι κιβώτιο κάνουν ό,τι μπορούν για να αντισταθμίσουν αυτό το μειονέκτημα, όμως δεν μπορούν να κάνουν θαύματα. Η Ε-Pace D180 AWD έχει μεν αξιοπρεπείς επιδόσεις, όμως είναι ξεκάθαρα πιο αργή από τον άμεσο ανταγωνισμό της, τόσο στις επιταχύνσεις από στάση όσο και στις ρεπρίζ εν κινήσει.

Οδηγώντας την πάντως δεν νιώθεις να σου λείπει δύναμη. Η απόκριση του κινητήρα στο γκάζι είναι καλή από οποιεσδήποτε στροφές και το αυτόματο κιβώτιο λειτουργεί σωστά – αν και δεν έχει την ομαλότητα και την αμεσότητα απόκρισης του 8αριού της F-Pace.

Το επιπλέον βάρος της E-Pace, πέρα από τις επιδόσεις, επηρεάζει αρνητικά και την οικονομία καυσίμου. Η μέση κατανάλωση των 9,3 lt/100km που μετρήσαμε δεν είναι μεγάλη και συγκρίνεται με αυτήν του Volvo XC40 (9,0 lt/100km), όμως είναι υψηλότερη από εκείνη των αντίστοιχων Αudi Q3, Mercedes GLA και BMW X1. 

Σπορ χαρακτήρας
H E-Pace δείχνει μεγαλύτερη απ’ ό,τι είναι, όχι μόνο στο μάτι, αλλά και στην οδήγηση μέσα στην πόλη. Αυτό οφείλεται στο πλάτος, αλλά και στο μάλλον βαρύ τιμόνι της.

Έξω από την πόλη όμως το αυτοκίνητο «μικραίνει» και το βάρος του τιμονιού δίνει στον οδηγό αίσθηση του τι κάνουν οι εμπρός τροχοί. Το σύστημα διεύθυνσης δεν είναι τόσο γρήγορο όπως εκείνο της Alfa Romeo Stelvio, αλλά είναι ακριβές και συνδυάζει ιδανικά τη ζωντάνια με τη σταθερότητα.

Jaguar E-Pace_handling

Στον αυτοκινητόδρομο η E-Pace είναι αναμενόμενα σταθερή και σε δρόμους με στροφές είναι ένα από τα καλύτερα SUV της κατηγορίας της. Πολλές φορές ξεχνάς ότι πρόκειται για αυτοκίνητο δύο τόνων με ψηλό κέντρο βάρους. Το μπροστινό της σύστημα αλλάζει πρόθυμα κατεύθυνση και αντιστέκεται σθεναρά στην υποστροφή, το περιθώριο πρόσφυσης που δίνουν τα φαρδιά λάστιχα είναι μεγάλο και η κλίση του αμαξώματος πολύ περιορισμένη για αυτοκίνητο του είδους.

Όμως, για να πετύχουν οι μηχανικοί αυτόν τον αποτελεσματικό έλεγχο των κινήσεων και κλίσεων του αμαξώματος, αναπόφευκτα έχουν σκληρύνει πολύ τα ελατήρια και τις αντιστρεπτικές. Το αποτέλεσμα είναι να αντιδρά η ανάρτηση απότομα και ξερά στις ανωμαλίες του δρόμου. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, τα λάστιχα 20 ιντσών με το 45άρι προφίλ επιδείνωναν ακόμη περισσότερο τα πράγματα.

Η άνεση βελτιώνεται σε μεγαλύτερες ταχύτητες και η E-Pace ταξιδεύει ξεκούραστα, καθώς ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι χαμηλός και ο θόρυβος κύλισης μένει πίσω. Χάρη στην πολύ μακριά 9η ταχύτητα δεν ενοχλεί ούτε ο κινητήρας, που το μουγκρητό του γίνεται αισθητό –μαζί με κάποιους κραδασμούς– κατά την επιτάχυνση σε αστικούς και ορεινούς δρόμους.
 
Τα φρένα είναι δυνατά και λειτουργούν προοδευτικά, δίνοντας πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης σε καθημερινές συνθήκες. Σε εντατική χρήση όμως έχουν την τάση να κουράζονται.

Τέλος, κανείς δεν θα βγάλει εκτός δρόμου ένα ακριβό αυτοκίνητο με χαμηλοπρόφιλα λάστιχα, όμως αν υπάρξει ανάγκη, η E-Pace έχει την απόσταση από το έδαφος και τις γωνίες προσπέλασης για να ανταποκριθεί.

Ό,τι παίρνεις το πληρώνεις
O τιμοκατάλογος της Jaguar E-Pace ξεκινά από τα €40.900, αλλά η τιμή αυτή αντιστοιχεί στο βασικό προσθιοκίνητο μοντέλο των 150 ίππων. Η τετρακίνητη έκδοση των 180 ίππων ξεκινά από τα €47.000, μια τιμή πολύ ανταγωνιστική για την κατηγορία αφού μόνο η BMW X1 xDrive20d είναι φθηνότερη (€46.000).

Όμως, παρότι η βασική έκδοση της E-Pace είναι καλά εξοπλισμένη, με το πλήρες πακέτο ασφάλειας και οδηγικών βοηθημάτων και όλα τα βασικά στοιχεία άνεσης, εντούτοις λίγοι θα την επιλέξουν, για λόγους ίματζ. Οι πιο πλούσιες εκδόσεις είναι σαφώς πιο «μπάνικες», πιο ταιριαστές με την εικόνα της μάρκας, αλλά και πολύ ακριβότερες. Η κορυφαία έκδοση First Edition της δοκιμής μας, για παράδειγμα, είναι άλλο αυτοκίνητο από πλευράς έμφάνισης και πολυτέλειας, όμως φτάνει τα €78.900, ενώ το ακριβότερο μοντέλο κανονικής παραγωγής, η R-Design HSE, κοστίζει €72.600.

Jaguar E-Pace_rear

Τι λέει το DRIVE
Το βάρος της επηρεάζει τις επιδόσεις, την κατανάλωση, αλλά και την άνεση, όμως η σπορ συμπεριφορά στο δρόμο, μαζί με την κομψότητα και την premium αίσθηση, την κάνουν μια πραγματική Jaguar.
Τιμή από €47.000
Τεχνολογία 1.999 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, 180 PS/4.000 rpm, 43,8 kgm/1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, κίνηση και στους 4 τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,4”
0-160 km/h 27,7”
0-400 m 16,7” @ 131,7 km/h
0-1.000 m 31,0” @ 166,2 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 23,7”
50-80 km/h 3,6”
80-110 km/h 5,3”
110-140 km/h 7,6”
Φρένα 100-0 km/h 37,9 m
Τελική ταχύτητα 205 km/h
Μέση κατανάλωση 9,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 147 g/km
Διαστάσεις 4.395 x 1.984 x 1.649 mm
Χώρος αποσκευών 577 lt
Βάρος 1.880 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube