Oταν το 2017 η Hyundai παρουσίασε το μικρό SUV Kona, έδωσε έμφαση στην εξής πληροφορία: Δε βασιζόταν σε μια μεγεθυμένη εκδοχή του i20, μα σε μια εντελώς νέα και αυθύπαρκτη πλατφόρμα, συμβατή όχι μόνο με τετρακίνηση αλλά τόσο με υβριδικό όσο και με πλήρως ηλεκτρικό σύστημα.
Το πιο εντυπωσιακό από όλα ήταν πως η έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία των 64 kWh και τον κινητήρα των 204 PS δήλωνε αυτονομία 449 km και μάλιστα μετρημένη με το πρότυπο WLTP. Για την έκδοση με τη μικρή μπαταρία, των 39 kWh και με κινητήρα 136 PS, η θεωρία έλεγε έως 345 km από φόρτιση σε φόρτιση. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε την μεγαλύτερη από τις δύο επιλογές, οπότε αισθανθήκαμε σχεδόν «αναγκασμένοι» να επαληθεύσουμε τα λεγόμενα της Hyundai.
Συμφωνήσαμε με τον Θανάση να θέσουμε ως προορισμό το Ναύπλιο, φτάνοντας εκεί από Επίδαυρο για να αυξήσουμε κι άλλο το βαθμό δυσκολίας. Υποσχεθήκαμε στους εαυτούς μας να επιστρέψουμε χωρίς παράκαμψη πάντως, με την ελπίδα πως δε θα ψάχναμε φορτιστή απόγευμα Παρασκευής…
Μεγάλη αυτονομία, μικρό άγχος
Σε σχέση με τα υπόλοιπα Kona, το Electric μοιάζει λιγότερο φορτωμένο σχεδιαστικά, με τα σχιστά εμπρός φώτα να δένουν καλύτερα με την απουσία γρίλιας στη μάσκα. Σε επίπεδο διαστάσεων η διαφορά από τις συμβατικές εκδόσεις μετριέται σε χιλιοστά, οπότε δεν έχει νόημα να αναφερθούμε.
Αυτό που αξίζει να αναφερθεί ωστόσο, είναι πως η μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται τοποθετημένη στο πάτωμα μειώνοντας την απόσταση από το έδαφος. Δεν αναφέρεται πόσο ακριβώς όπως δεν αναφέρεται κι εάν οι 64 kWh της μπαταρίας είναι η μικτή ή η καθαρή χωρητικότητα. Αυτό που έχει σίγουρα περισσότερη σημασία είναι η δυνατότητά της να φορτίζει μέχρι και με 100 kW σε ταχυφορτιστή DC (συνεχούς ρεύματος), κάτι που σημαίνει 80% της φόρτισης σε 54’.
Στο εναλλασσόμενο ρεύμα το όριο μπαίνει στα 7,2 kW από τον ενσωματωμένο φορτιστή, οπότε η πλήρης φόρτιση διαρκεί 9 ώρες και 35 λεπτά σύμφωνα με την εταιρεία. Για την περίπτωση που θα πρέπει να βασιστείτε σε μια απλή οικιακή πρίζα, υπολογίστε σχεδόν 31 ώρες αν και αυτή η πληροφορία θα πρέπει να έχει εγκυκλοπαιδική αξία και μόνο.
Στην καμπίνα, οι διαφορές από τα συμβατικά Kona κυρίως έχουν να κάνουν με τη σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας που πλέον αποτελείται από δύο τμήματα. Είναι τοποθετημένα σε διαφορετικό επίπεδο και το ένα «αιωρείται», αφού η by-wire λειτουργία του λεβιέ ταχυτήτων επιτρέπει κάτι τέτοιο και από κάτω δημιουργεί έναν μεγάλο αποθηκευτικό χώρο.
Η οθόνη στο ταμπλό δίνει πλούσια πληροφορία για το ηλεκτρικό σύστημα και ό,τι έχει να κάνει με την ενέργεια, ενώ ο χώρος επιβατών παραμένει κορυφαίος για τα B-SUV δεδομένα. Ωστόσο η μπαταρία έχει ανυψώσει το πάτωμα του χώρου αποσκευών, περιορίζοντας τη χωρητικότητα στα 332 lt σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία αντί για 361 των υπόλοιπων εκδόσεων.
Ιδανικό ξεκίνημα
Με την μπαταρία φορτισμένη στο 100% και τον υπολογιστή ταξιδιού να δείχνει αυτονομία 479 km, ξεκινήσαμε έχοντας σαφώς τις πιθανότητες με το μέρος μας. Πιάσαμε ρυθμό στα 110-120 km/h με το προφίλ οδήγησης Comfort και φορτώσαμε ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας στα σχεδόν αμέτρητα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού του πακέτου SmartSense: Αυτόματο φρενάρισμα και ενεργό cruise control, διατήρηση στη λωρίδα, έλεγχος τυφλού σημείου και προσοχής του οδηγού κ.α., όλα τους έκαναν τη ζωή μας πιο εύκολη και ασφαλή.
Με την κατανάλωση να σταθεροποιείται προοδευτικά στις 15 kWh/100 km, το σύστημα δείχνει να διαχειρίζεται άψογα την ενέργεια και να υπολογίζει με ακρίβεια και σιγουριά την εναπομείνασα αυτονομία. Η ανάκτηση της ενέργειας όταν αφήνεις το γκάζι άρα και η επιβράδυνση ρυθμίζεται από τα paddles το τιμόνι σε τρία επίπεδα: χαμηλό, μεσαίο και υψηλό. Σε κανένα από τα τρία το αυτοκίνητο δεν ακινητοποιείται τελείως στο φανάρι, ωστόσο οι λάτρεις της οδήγησης με «ένα πετάλι» θα βρουν αυτό που ψάχνουν. Είναι επίσης βέβαιο πως όλοι θα απολαύσουν το ρολάρισμα του Kona Electric με την ανάκτηση στο μηδέν, που είναι λες και δεν υπάρχουν καθόλου τριβές.
Με την ηχομόνωση να δείχνει προσεγμένη στην λεπτομέρεια, το Kona έχει εκπληκτική ποιότητα κύλισης και πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου. Ούτε η κύλιση ούτε και ο αέρας ακούγονται, ενώ η ευθυβολία στον αυτοκινητόδρομο είναι καλύτερη από των συμβατικών Kona και η σταθερότητα εξίσου υψηλή.
Σε αυτό το περιβάλλον, ακόμα και ο Θανάσης που δε φημίζεται για την υπομονή του στο ταξίδι, δεν ενοχλήθηκε καθόλου από τον ομολογουμένως όχι σβέλτο ρυθμό. Ίσως επειδή εκτίμησε πολύ την απόδοση του ηχοσυστήματος της Krell που έχει οκτώ ηχεία και οχτακάναλο ενισχυτή. Ίσως πάλι απλά να θεώρησε πως το ηλεκτρικό Kona δεν είναι καθόλου γρήγορο.
Ωστόσο η αλήθεια είναι τελείως διαφορετική, αφού ο σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη αποδίδει 204 PS και 395 Nm που σε κολλάνε στο κάθισμα εάν το πρόγραμμα λειτουργίας είναι το Comfort ή το Sport. Μετά την έξοδο προς Επίδαυρο κάναμε έξυπνη εκμετάλλευση της φόρας μας στις στροφές, οπότε χωρίς να καθυστερούμε η κατανάλωση παρέμενε κολλημένη στα 15 kWh/100 km. Αν και το βάρος των 1.700 kg είναι σημαντικά υψηλότερο από των υπόλοιπων Kona, δύσκολα θα το καταλάβεις ενώ στρίβεις.
Δεν το αισθάνεσαι βαρύ ή αδρανές στις αλλαγές πορείας και η ρύθμιση της ανάρτησης είναι αρκετά πετυχημένη ώστε ο έλεγχος του αμαξώματος να είναι σωστός και η κλίση στις στροφές λογική. Η άνεση από την πλευρά της είναι κορυφαία και οι περισσότερες από τις λακκούβες του δρόμου περνάνε σχεδόν απαρατήρητες.
Τα εμπρός MacPherson και οι πίσω πολλαπλοί σύνδεσμοι λειτουργούν χωρίς θορύβους και με εντυπωσιακή στιβαρότητα, ενώ το εμπρός σύστημα είναι πιο ακριβές από των απλών Kona και το τιμόνι έχει ευχάριστα δυνατή επαναφορά στην ευθεία. Για να μην μακρηγορούμε, αυτό το Kona σίγουρα κρατάει καλύτερα και είναι πιο ευχάριστο από όσο περίμενες.
Αγγίζοντας το όνειρο
Φτάσαμε στο Ναύπλιο χωρίς να έχουμε ανησυχήσει ιδιαίτερα για το εάν το εγχείρημά μας θα έχει αίσιο τέλος. Αφού ευχαριστηθήκαμε στα στενά της παλιάς πόλης τη χορταστική ευκολία οδήγησης, η μπαταρία ήταν στο 50% ακριβώς και η αυτονομία έλεγε ακόμα 230 km. Με δεδομένο πως μέχρι εκείνη τη στιγμή είχαμε κάνει ήδη 228,3 km, οι πιθανότητες παρέμεναν με το μέρος μας αφού ο γυρισμός θα ήταν πιο σύντομος.
Ωστόσο επειδή άνθρωποι είμαστε, ενεργοποίησα το Eco προφίλ που περιορίζει λίγο την απόκριση στο γκάζι και τη συνολική σπιρτάδα, ελπίζοντας πως δε θα χρειαστούν τα μεγάλα μέσα. Δηλαδή η απενεργοποίηση του κλιματισμού που δίνει άλλα 10 km ή έστω η λειτουργία μόνο για τον οδηγό που προσθέτει… 2 km.
Παρότι η ψυχρή λογική προέβλεπε άφιξη χωρίς κανένα πρόβλημα, οι 40 kWh/100 km της στιγμιαίας κατανάλωσης στις ανηφόρες του Σπαθοβουνίου δεν κρύβω από κανέναν πως ανέβασε λίγο τους παλμούς. Ο υπολογιστής ταξιδίου πάντως παρέμεινε πολύ ψύχραιμος, υποστηρίζοντας ακλόνητα πως το απόθεμα ενέργειας ήταν αρκετό. Καλού κακού πάντως, το σύστημα πλοήγησης πρόβαλε και το κοντινότερο σημείο φόρτισης...
Οι παλμοί άρχισαν να πέφτουν ξανά φτάνοντας στην Ελευσίνα, όπου το τοπίο ξεκαθάρισε και ανέδειξε ένα αίσιο τέλος. Τελικά φτάσαμε έχοντας κάνει συνολικά 420,8 km με περιθώριο για άλλα 24, και αυτό είναι η καλύτερη τιμή που έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα με οποιοδήποτε ηλεκτρικό. Μάλιστα το κατόρθωμα του Kona γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακό εάν αναλογιστεί κανείς πως κινήθηκε στο πλέον άβολο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πεδίο, δηλαδή επί το πλείστο σε αυτοκινητόδρομο χωρίς πολλή ανάκτηση ενέργειας. Με δεδομένο πως στην πόλη άνετα βλέπεις κοντά στις 13 kWh/100 km, μπορείς να υπολογίζεις με ασφάλεια πάνω από 450 km από φόρτιση σε φόρτιση.
Δείτε όλες τις εκδόσεις του Hyundai Kona εδώ
Τι λέει το DRIVE
Tο Kona Electric έχει πρακτικά σβήσει το άγχος της αυτονομίας κι αυτό είναι μεγάλο επίτευγμα για ένα ηλεκτρικό «ευρείας κατανάλωσης». Oπότε το μόνο που μένει να διευθετήσει όποιος ενδιαφέρεται είναι το ζήτημα της φόρτισης. Εάν μπορεί να το κάνει, τότε με την ευχή μας.
Τιμή* Από €36.965 (€30.192 η έκδοση 39 kWh)
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 64 kWh, κίνηση εμπρός, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 204 PS, 395 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
Τελική ταχύτητα 167 km/h
Αυτονομία* 400 km
Εκπομπές CO20 g/km
Διαστάσεις 4.180 x 1.800 x 1.570 mm
Χώρος αποσκευών 322 lt
Βάρος 1.700 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *με κρατική επιδότηση και πριν απόσυρσης, ** μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης