Το Honda Jazz κλείνει φέτος 20 χρόνια και στην τέταρτη γενιά του μπορεί να νοιώθει πιο ολοκληρωμένο από ποτέ. Και αυτό γιατί εξακολουθεί να κινείται στον δρόμο που έχει χαράξει από την αρχή, αλλά πλέον το κάνει με ακόμα μεγαλύτερη σιγουριά και περισσότερη διαφορετικότητα από τον ανταγωνισμό.
Η νέα γενιά του ιαπωνικού σουπερμίνι με τα γονίδια πολυμορφικού διατίθεται στην αγορά της Ευρώπης αποκλειστικά με ένα περίπλοκο υβριδικό σύστημα κίνησης, και μάλιστα σε δύο εκδόσεις αμαξώματος. Η μία είναι η συμβατική και η άλλη η Crosstar της δοκιμής που έχει crossover χαρακτήρα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Honda βάζει «στολή εκστρατείας» στο Jazz, αφού υπήρχε και η έκδοση X-Road της προηγούμενης γενιάς με αισθητικές διαφορές που αφορούσαν ορισμένα πλαστικά προστατευτικά. Τώρα όμως η ιαπωνική φίρμα πήρε πιο ζεστά το θέμα «εναλλακτικό» crossover και ακολουθώντας τις τάσεις παρουσίασε ταυτόχρονα με την απλή έκδοση την Crosstar.
Εναλλακτικό
Έτσι λοιπόν, πέρα από πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος και τις ράγες οροφής, το Jazz Crosstar έχει διαφορετική μάσκα με κλασικό άνοιγμα για τον αέρα η οποία το διαφοροποιεί σημαντικά από του συμβατικού που είναι κλειστή και θυμίζει ηλεκτρικό μοντέλο. Επιπλέον, οι μηχανικοί της Honda ανύψωσαν το Jazz κατά 1,6 cm έτσι ώστε να φτάσει τα 152 mm απόστασης από το έδαφος. Η αύξηση του ύψους προκύπτει αφενός από τα ελατήρια της ανάρτησης και αφετέρου από τη μεγαλύτερη συνολική διάμετρο των τροχών. Το συμβατικό Jazz στην έκδοση Executive πατάει σε τροχούς 185/55 R16, ενώ το αντίστοιχο Crosstar σε 185/60 R16. Η συγκεκριμένη διαφορά αφορά μέτρηση χωρίς το αυτοκίνητο να είναι φορτωμένο, αφού με πλήρες φορτίο η διαφορά μεγαλώνει υπέρ του Crosstar με 144,2 mm αντί για 107 mm που έχει το συμβατικό.
Αυτές οι αλλαγές έφεραν και διαφοροποιήσεις στις διαστάσεις, με το μήκος να είναι 4.090 mm αντί για 4.044 mm, το πλάτος 1.725 mm από 1.694 mm και το ύψος 1.556 mm από 1.526 mm. Ακόμα, η διαφορετική γεωμετρία της ανάρτησης έχει αλλάξει ελάχιστα και το μεταξόνιο σε σχέση με τη συμβατική έκδοση (2.520 mm αντί για 2.517 mm), ενώ διαφορετικά είναι και τα μετατρόχια (εμπρός: 1.498 mm αντί για 1.487, πίσω: 1.485 mm αντί για 1.474 mm). Κατά 25 kg έχει αυξηθεί και το βάρος, , φτάνοντας τα 1.253 kg.
Στο εσωτερικού του Honda Jazz Crosstar ξεχωρίζουν οι νέες ανοιχτόχρωμες ταπετσαρίες με το υδροαπωθητικό ύφασμα. Το συγκεκριμένο υλικό υπάρχει σε πολλά σημεία της καμπίνας, όπως στα πάνελ των εμπρός θυρών και το ταμπλό, και χαρίζει αίσθηση λιτής πολυτέλειας. Σε συνδυασμό μάλιστα με τις απλές γραμμές του ταμπλό, θυμίζει σκανδιναβικής έμπνευσης καμπίνα. Τα πλαστικά που την αποτελούν είναι σκληρά καλής ποιότητας, αλλά ακόμα καλύτερο είναι το μεταξύ τους μοντάρισμα που χαρίζει στιβαρότητα. Ο οδηγός κάθεται σε ένα από τα καλύτερα καθίσματα της κατηγορίας, με μπόλικη γέμιση και ανατομική σχεδίαση που στηρίζει σωστά και χωρίς να κουράζει το σώμα. Μπροστά του έχει ένα τιμόνι με δύο ακτίνες και πιο χοντρή στεφάνη στο κάτω σημείο, και ακριβώς από πίσω βρίσκεται ο έγχρωμος πίνακας οργάνων των 7” με την πλούσια πληροφορία και τα όμορφα γραφικά. Η περιμετρική ορατότητα είναι υψηλή, ειδικά διαγώνια εμπρός χάρη και στις πολύ λεπτές κολόνες, ενώ σε παρόμοιο επίπεδο βρίσκεται και η εργονομία. Το νέο σύστημα πολυμέσων με την έγχρωμη οθόνη αφής των 9” είναι γρήγορο στην εκτέλεση εντολών, διαθέτει κατανοητό μενού και φυσικά πλήκτρα για τα βασικά. Φυσικά πλήκτρα υπάρχουν και για τον κλιματισμό, με πολύ ποιοτική αίσθηση λειτουργίας όπως ακριβώς και όλοι οι υπόλοιποι διακόπτες.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Honda Jazz e:HEV
Οι διαθέσιμοι χώροι είναι κορυφαίοι για το μέγεθος του αυτοκινήτου, με το πίσω κάθισμα να έχει δεχθεί αντίστοιχες βελτιώσεις με τα εμπρός, με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα άνετο. Δύο ψηλοί θα βολευτούν με μεγάλη άνεση, ενώ χάρη στον πανέξυπνο μηχανισμό αναδίπλωσης, τα πίσω Magic Seats μπορούν να ανασηκώσουν πλήρως το έδρανο για να τοποθετήσετε ψηλά αντικείμενα ή και να αναδιπλωθούν πλήρως για να δημιουργήσουν έναν σχεδόν επίπεδο χώρο φόρτωσης. Ο χώρος αποσκευών είναι 298 lt αντί για 304 lt που έχουν οι συμβατικές εκδόσεις, αλλά δεν έχει χάσει το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης και το πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα.
Ψαγμένο και αποδοτικό
Το σύστημα κίνησης του Jazz Crosstar δεν έχει διαφορές από αυτό της απλής έκδοσης. Πρόκειται για ένα περίπλοκο σύστημα με έναν βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων, δύο ηλεκτρομοτέρ και κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης, και είναι ουσιαστικά μια μικρογραφία αυτού που γνωρίζουμε από το CR-V. Πρωταγωνιστής είναι ο ηλεκτροκινητήρας των 109 PS και 253 Nm, με τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια να διαχειρίζεται την ενέργεια που παράγει ο 1.5 i-VTEC, τροφοδοτώντας είτε τον βασικό ηλεκτροκινητήρα είτε την μπαταρία.
Στην πράξη, το Jazz Crosstar ξεκινάει ηλεκτρικά και μόνο εάν το επιβάλει χαμηλή θερμοκρασία ή χαμηλή στάθμη της μπαταρίας θα τεθεί σε λειτουργία και ο θερμικός κινητήρας για τη φόρτιση του συστήματος. Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης: EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive. Σε αστικές συνθήκες, η κίνηση γίνεται ουσιαστικά καταναλώνοντας μόνο ρεύμα, και μόνο εάν μετά τα 80 km/h και στον αυτοκινητόδρομο θα περάσει στο προσκήνιο ο 1.500άρης i-VTEC των 98 PS και 131 Nm. Για αυτό και μέχρι εκεί το Crosstar επιταχύνει σβέλτα με την μέτρηση να απαιτεί σύμφωνα με την Honda 9,9” (9,4” το συμβατικό). Από εκεί και πάνω όμως ο ρυθμός πέφτει λίγο ενώ αυξάνεται και ο θόρυβος. Η κατανάλωση καυσίμου είναι πολύ χαμηλή για τα δεδομένα της κατηγορίας, με τα 4,6 lt/100 km να αποτελούν έναν εύκολο στόχο για το υβριδικό σύστημα του Jazz Crosstar. Εάν το προσπαθήσεις, θα δεις και χαμηλά 4άρια χωρίς δυσκολία.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Honda e Advance
Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι καλός και η κύλιση ποιοτική και άνετη ακόμα και σε πατημένο χώμα. Όταν το πιέσεις, η κλίση του Jazz Crosstar είναι ελεγχόμενη και δεν επιφέρει αλλαγή στην πορεία που έχεις χαράξει. Το τιμόνι διαθέτει σωστό βάρος και προσφέρει κάμποση πληροφορία, θα το θέλαμε όμως πιο γρήγορο. Τα φρένα με την σειρά τους έχουν προοδευτικότητα στο πεντάλ και δείχνουν δυνατά, με την αίσθηση του πεντάλ να είναι μέτρια.
Το Jazz δεν ήταν ποτέ από τις προσιτές προτάσεις της κατηγορίας και δεν είναι ούτε τώρα. Με αυτή τη λογική, η διαφορά τιμής των €2.400 από την αντίστοιχη έκδοση Executive του απλού Jazz που έχει πλήρη εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας (σουίτα συστημάτων υποβοήθησης Honda Sensing και δέκα αερόσακοι) δεν είναι μεγάλη. Και πάλι όμως, η τιμή των €28.650 είναι αντικειμενικά πολύ υψηλή και το φέρνει αντιμέτωπο με πολλά crossover μεγαλύτερης κατηγορίας. Θα πρέπει οι κόμπακτ διαστάσεις να είναι απόλυτη προτεραιότητα για να βρεις στο νέο Jazz Crosstar το απόλυτο μέσω μετακίνησης με δραστήρια περιβολή για την σύγχρονη αστική ζούγκλα.
Τι λέει το DRIVE
Το Honda Jazz Crosstar αποτελεί ένα επίκαιρο σχεδιαστικά και αποτελεσματικό στη χρήση αυτοκίνητο πόλης, με εντυπωσιακά χαρακτηριστικά αλλά και πολύ υψηλή τιμή.
Τιμή Από €28.650
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων, 98 PS/5.500 – 6.400 rpm, 131 Nm/4.500-5.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 109 PS, 253 Nm, κίνηση εμπρός, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 109 PS, 253 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
Τελική ταχύτητα 173 km/h
Μέση κατανάλωση* 4,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 110 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.090 x 1.725 x 1.556 mm
Χώρος αποσκευών 298 lt
Βάρος 1.253 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση Drive
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης