Το νέο Honda e αποτελεί σαφώς μια από τις πιο ευχάριστες αυτοκινητικές εκπλήξεις της χρονιάς. Μα και μια από τις πιο ιδιαίτερες, όπως μαρτυρά και η εμφάνισή του. H αυτονομία δεν του επιτρέπει να πάει πιο μακριά από τους περισσότερους ανταγωνιστές του, προσφέρει πλήθος χαρακτηριστικών και εφαρμογών που πιθανότατα δεν χρειάζεσαι και κοστίζει ακριβότερα σχεδόν από κάθε άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο αντίστοιχου μεγέθους. Κι όμως, όσο περισσότερο το χαζεύεις και το χρησιμοποιείς τόσο πιο πολύ θες να ζήσεις μαζί του.
H ιαπωνική φίρμα κατάφερε με το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε εύλογα να χαρακτηριστεί, γκάτζετ. Και όπως συμβαίνει με κάθε προϊόν που αποκτά αυτή την ταμπέλα, ακόμα και εάν δεν το χρειάζεσαι πραγματικά, θα ήθελες διακαώς να το αποκτήσεις. Πού οφείλεται όμως αυτή η έλξη που σου ασκεί; Αφενός στην ρετρό-φουτουριστική εξωτερική εμφάνιση, αφετέρου στην καμπίνα επιβατών που σε ταξιδεύει στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον των αυτοκινήτων συνολικά.
Μεταμοντερνισμός
Όσον αφορά την εξωτερική εμφάνιση, θαρρώ πως σε επίπεδο σχεδίασης τουλάχιστον, άπαντες το θεωρούμε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αυτοκίνητα των τελευταίων ετών. Είναι εμφανές ότι οι σχεδιαστές της Honda προσπάθησαν να παντρέψουν το παλιό με το νέο και να συνδέσουν το παρελθόν της φίρμας στα μικρά αυτοκίνητα, με το μέλλον. Το σουλούπι του σε ταξιδεύει στο πρώτης γενιάς Civic του ’70 γι’ αυτό ακριβώς και αναδύεται από την οντότητά του μια νοσταλγική, ρετρό αύρα.
Ο συνδυασμός της τεχνολογίας, όπως οι καθρέφτες-κάμερες, με τις απλές και λιτές σχεδιαστικές γραμμές δημιουργούν μια μεταμοντέρνα αισθητική που -προσωπικά- δίνει την αίσθηση ότι χαζεύεις ένα ακόμα restomod που έχει ξεπηδήσει από κάποιο γκαράζ της αντίπερα όχθης του ατλαντικού. Το μήκους 3,9 m Honda e ξεχωρίζει και αρέσει πολύ, κρίνοντας από τα σχόλια που ακούσαμε όσο το βολτάραμε στην πόλη. Δικαίως όμως, τα περισσότερα επιφωνήματα θαυμασμού τα συγκεντρώνει η καμπίνα.
Τα καθίσματα με τις καλαίσθητες επενδύσεις και το φινίρισμα ξύλου στο ταμπλό και την κονσόλα δαπέδου, παραπέμπουν αισθητικά σε σκανδιναβικό σαλόνι περασμένων δεκαετιών. Επικρατεί μια καλαίσθητη λιτότητα που σπάει μόλις αντικρίσεις το πάνω μέρος του ταμπλό και δεις τις πέντε ψηφιακές οθόνες να απλώνονται απ’ άκρου εις άκρον. Οι δύο ακριανές είναι για τους καθρέφτες, μια για τον πίνακα οργάνων, ενώ η κεντρική και αυτή στην πλευρά του συνοδηγού για τη λειτουργία του infotainment.
Ξεκινώντας με τους καθρέφτες, οι κάμερες και οι οθόνες έχουν υψηλή ευκρίνεια και συνηθίζονται γρήγορα. Έχουν όμως συγκεκριμένο «κάδρο» και όσο και αν κουνάς ή σκύβεις το κεφάλι η γωνία λήψης παραμένει ίδια. Οπότε σε αρκετές περιπτώσεις, στο ξεπαρκάρισμα, κυρίως, αναγκάζεσαι να γυρίσεις το κεφάλι για να σιγουρευτείς. Θα ήταν καλό η πιο ευρυγώνια σκάλα του φακού της κάμερας που ενεργοποιείται μόλις κουμπώσεις όπισθεν, να λειτουργούσε και στο ξεκίνημα. Έτσι ο οδηγός θα είχε και σε αυτή την περίπτωση μεγαλύτερη «εικόνα» του δρόμου πίσω του.
To infotainment με τη σειρά είναι το αναβαθμισμένο Honda Connect που γνωρίσαμε πρόσφατα και στο Jazz, με ακόμα περισσότερες δυνατότητες. Στο e οι λειτουργίες του απεικονίζονται σε δύο οθόνες 12” που έχουν υψηλή ευκρίνεια και άριστα γραφικά. Οδηγός και συνοδηγός έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τι θα εμφανίζεται στην οθόνη που τους αναλογεί και τι θα χειριστούν. Το σύστημα είναι πολύ εύχρηστο, με απλοϊκό μενού και πολλές δυνατότητες συνδεσιμότητας. Υπάρχουν δύο θύρες USB για τη σύνδεση smartphone ή άλλων συσκευών, ενώ τα Apple CarPlay και Android Auto είναι στάνταρ. Όπως επίσης η δορυφορική πλοήγηση, το σερφάρισμα στο ίντερνετ ή η αναπαραγωγή video όταν βέβαια το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο.
Αφήνοντας στην άκρη τα hi-tech στοιχεία της καμπίνας, η συναρμογή είναι πολύ προσεγμένη και οι θήκες για τα καθημερινά μικροπράγματα επαρκής. Σε αυτή την κατηγορία τιμής πάντως, θα θέλαμε τα πλαστικά της καμπίνας να είναι λίγο ποιοτικότερα στο φαίνεσθαι. Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή και τα φαρδιά εμπρός καθίσματα άνετα. Πίσω, δυο ενήλικοι θα βολευτούν χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις, ενώ το πορτμπαγκάζ ακολουθεί την γενικότερη αστική φιλοσοφία του αυτοκινήτου. Με 171 lt δε, επαρκεί για να εξυπηρετήσει τα καθημερινά ψώνια.
Παιδί της πόλης
Για την ισχυρή έκδοση με τον ηλεκτροκινητήρα των 154 PS και 315 Nm ροπής (η βασική έκδοση αποδίδει 136 PS) που είχαμε στη διάθεσή μας, η Honda ανακοινώνει αυτονομία λίγο πάνω από τα 200 km. Τόσο για την έκδοση με τους 16άρηδες όσο και με τους 17άρηδες τροχούς. Σε κάθε περίπτωση η μπαταρία είναι χωρητικότητας 35,5 kWh. Στην πραγματική ζωή και ανάλογα το πόσα από τα χιλιόμετρα θα είναι σε χαμηλή ταχύτητα στην πόλη, μια πλήρης φόρτιση δύσκολα θα σου εξασφαλίσει περισσότερα από 170 με 180 km. Η ιαπωνική φίρμα τονίζει ότι το e απευθύνεται για αστική χρήση και πως τα χιλιόμετρα αυτά υπερκαλύπτουν τις καθημερινές ανάγκες του μέσου ευρωπαίου οδηγού.
Η προσέγγισή τους είναι θεμιτή. Και για χρήση δεύτερου αυτοκινήτου με ένα wallbox στο γκαράζ, είναι σχεδόν βέβαιο πως δεν θα αντιμετωπίσεις πρόβλημα αν το φορτίζεις επιμελώς. Η τελευταία είναι μια διαδικασία που δύσκολα μπορεί να υποστηριχθεί από μια απλή οικιακή πρίζα, καθώς ο χρόνος για μια πλήρη φόρτιση ξεπερνάει το 18ώρο. Σε παροχή AC 7,4 kW, ο χρόνος πέφτει στις 4,1 ώρες, ενώ αξίζει να σημειώσουμε πως υπάρχει η δυνατότητα για ταχυφόρτιση σε μόλις μισή ώρα, σε παροχή DC 100 kW, η οποία όμως δεν διατίθεται πουθενά στη χώρα μας προς το παρόν.
Εκτός από την μικρή μπαταρία, η σχετικά περιορισμένη αυτονομία του e προκύπτει επίσης από τη δίψα του για ενέργεια. Ιδίως μόλις μπεις σε ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Η κατανάλωση θέλει αυτοσυγκράτηση για να κυμανθεί κοντά στις 15 kWh/100 km, ενώ με τριψήφιο νούμερο στο κοντέρ σε ανοιχτό δρόμο, δύσκολα πέφτει κάτω από τις 20 kWh/100 km. Νούμερο που είναι εφάμιλλο με αυτά που βλέπουμε σε βαρύτερα ηλεκτρικά SUV όταν κινούνται με 110-130 km/h.
Ανεξάρτητα από την ακτίνα δράσης του πάντως, το e είναι αυτή τη στιγμή οδηγικά ένα από τα πιο ευχάριστα αυτοκίνητα για να περιπλανιέσαι στους δρόμους της πόλης. Παρότι σφιχτή σε ρύθμιση, η ανάρτηση δυσανασχετεί μόνο στις έντονες κακουχίες των δρόμων του λεκανοπεδίου. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις εξασφαλίζει πολύ καλή άνεση, υψηλού επιπέδου ποιότητα κύλισης και άμεσες αντιδράσεις στις εντολές του οδηγού για αλλαγή κατεύθυνσης.
Κρύβει με μαεστρία τα 1.527 kg, κρατάει καλά όσο και αν το ζορίσεις και είναι απίστευτα εύχρηστο. Είτε το οδηγείς συμβατικά είτε με τα προγράμματα ανάκτησης ενέργειας που σου επιτρέπουν μέχρι και την οδήγηση μόνο με το δεξί πεντάλ: Μπορεί να φρενάρει μέχρι να σταματήσει τελείως όταν αφήνεις το γκάζι. Ο βαθμός της ανάκτησης ενέργειας δε, ρυθμίζεται από τα paddles στο τιμόνι.
Η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα είναι υπεραρκετή για όταν αποφασίσεις να κινηθείς πιο σβέλτα. Το τιμόνι έχει καλή αίσθηση και κόβει πραγματικά πολύ, χαρίζοντας στο e εξαιρετική ευελιξία όπως μαρτυρά και ο κύκλος στροφής των μόλις 9,2 m.
Για λίγους και εκλεκτούς
Η τιμή τιμοκαταλόγου για το Honda e Advance ξεκινά από τις €38.990, χωρίς να υπολογίζεται η κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που μειώνει την τιμή του στα €34.274. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και την βασική έκδοση των 136 PS που με την επιδότηση κοστίζει €30.186. Όση υψηλή τεχνολογία και αν προσφέρει σε αυτή την τιμή όμως, όσο πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ένα πραγματικά υπέρ-πλήρες πακέτο συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, δεν μπορείς να παραβλέψεις ότι ο ανταγωνισμός, όπως το Peugeot e-208 ή η ηλεκτρική έκδοση του MINI Cooper, κοστίζουν σημαντικά λιγότερα χρήματα.
Είναι προφανές ότι απευθύνεται σε ανθρώπους που αναζητούν ένα αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων και θα αποφασίσουν με γνώμονα όχι μόνο τη λογική, αλλά και το συναίσθημα. Είναι χαρισματικό, μοναδικής αισθητικής και είναι βέβαιο πως όσοι μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος και να ζήσουν με την περιορισμένη αυτονομία, θα το λατρέψουν.
Τι λέει το DRIVE
Τιμή και αυτονομία που περιορίζει τη δράση του στον αστικό ιστό, το κάνουν ένα ακριβό μέσο για τις μετακινήσεις στην πόλη. Αφαιρώντας από την εξίσωση το κόστος αγοράς και την περιορισμένη ακτίνα δράσης, έχεις το πιο ευχάριστο και καλύτερο -ίσως- αυτοκίνητο για τις καθημερινές σου μετακινήσεις, ανεξαρτήτως συστήματος κίνησης.
Τιμή Από €38.990 (€34.274 με κρατική επιδότηση)
Τεχνολογία ΒEV, ηλεκτρικό μοτέρ 154 PS, 315 Nm, μπαταρία 35,5 kWh, κίνηση πίσω, αυτόματο μιας σχέσεως
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,3”
Τελική ταχύτητα 145 km/h
Μέση κατανάλωση* 18,3 kWh/100 km
Αυτονομία 222 km
Εκπομπές CO2 -
Διαστάσεις 3.895 x 1.750 x 1.512 mm
Χώρος αποσκευών 171 lt
Βάρος 1.527 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης