Συμβιώνοντας για ένα εύλογο χρονικό διάστημα με το νέο Honda Civic e:HEV, δε γίνεται να μην αναρωτηθείς «γιατί όλη αυτή η πρεμούρα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα». Σύμφωνοι, το μέλλον είναι στην πρίζα. Είναι πλέον κατανοητό απ’ όλους αυτό.
Το πράγμα όμως φαίνεται πως πήγε κάπως ανάποδα. Και εξηγώ ευθύς αμέσως τι εννοώ: Θα έπρεπε πρωτίστως να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες-υποδομές (δίκτυο φόρτισης, ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, μπαταρίες στέρεας κατάστασης κτλ.) και ύστερα να περάσουμε στην «απόλυτη» ηλεκτροκίνηση.
Έως τότε, θα μπορούσαμε με τη βοήθεια της υψηλής τεχνολογίας να καταναλώνουμε με μέτρο τα ορυκτά καύσιμα αυτού του πλανήτη και να ρυπαίνουμε όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον, χρησιμοποιώντας μοντέλα όπως το ολοκαίνουργιο υβριδικό Civic. Που παρότι δεν μπαίνει στην πρίζα καίει ελάχιστα, κινείται συχνά ηλεκτρικά, ρυπαίνει λίγο και -για κάποιους- το κυριότερο, στέκεται δίπλα στον οδηγό σε επίπεδο αίσθησης και συμμετοχής στην όλη εμπειρία της οδήγησης.
H Honda προφανώς και προχωρά το πρόγραμμα εξηλεκτρισμού της με βήμα ταχύ. Μάλιστα από την επόμενη χρονιά θα ξεκινήσουν και οι επίσημες παρουσιάσεις ορισμένων πολύ ενδιαφέροντων μοντέλων. Όπως αποδεικνύεται όμως, οι Ιάπωνες έχουν το την τεχνογνωσία αλλά ό,τι άλλο χρειάζεται για να παίξουν σε διπλό ταμπλό.
Τελειοποιούν την υβριδική τους τεχνολογία στα CR-V, HR-V, Jazz και Civic, εξελίσσουν νέα ηλεκτρικά που σύντομα θα πλαισιώσουν το Honda e, ενώ παραμένουν ταυτόχρονα πιστοί και στο σκληροπυρηνικό κοινό τους, προσφέροντάς του το απόλυτο Civic Type R.
Το οποίο θα έρθει το 2023 και θα κρύβει κάτω από το «μπρουτάλ» περιτύλιγμα έναν 4κύλινδρο 2,0 lt τούρμπο κινητήρα (με 320+ PS), 6άρι χειροκίνητο σασμάν και τεχνολογία που θα φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή της Honda, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη συνείδηση του καθενός. Έως τότε όμως, το Civic e:HEV είναι αυτό που καλείται να καλύψει όλες τις σύγχρονες απαιτήσεις και ανάγκες.
Το Honda Civic e:HEV δεν ανήκει στην κλάση των μικρομεσαίων αλλά τοποθετείται ένα σκαλί ψηλότερα, στα μεσαία μοντέλα. Kαι μάλιστα στα ακριβά...
Η 11η γενιά του μοντέλου υιοθετεί μια νέα προσέγγιση στο σχεδιασμό, με τους ανθρώπους της Honda να έχουν ως μότο τους το «Man-Maximum, Machine-Minimum». Αναφορικά λοιπόν με τις διαστάσεις, το μήκος φθάνει πλέον τα 4.551 mm (+31 από το απερχόμενο), το πλάτος τα 1.802 mm (+20) και το ύψος τα 1.408 mm (-27). Αυξημένο είναι το μεταξόνιο στα 2.734 mm (+35), ενώ μεγαλύτερο είναι και το πίσω μετατρόχιο κατά 18 mm.
Επίσης, η βάση της κολόνας Α έχει τοποθετηθεί πιο πίσω για να ευθυγραμμιστεί τροπό τινά με το κέντρο των εμπρός τροχών, ενώ οι καθρέφτες στηρίζονται πλέον στις πόρτες. Επιπλέον, οι αεραγωγοί δεν είναι τόσο μεγάλοι όσο ήταν στην προηγούμενη γενιά, με το βλέμμα του νέου Civic να δείχνει πιο αγριεμένο και να ακολουθεί σε τέλεια αισθητική ισορροπία τους μακρόστενους προβολείς τεχνολογίας LED.
Το δε φαρδύτερο πίσω μετατρόχιο, το γλυκό σβήσιμο αλά κουπέ της οροφής και η καλλίγραμμη ουρά ολοκληρώνουν μια εικόνα που αδικείται από το φωτογραφικό φακό. Το σχεδιαστικό team της Honda δημιούργησε μια εντυπωσιακή σιλουέτα που μπορεί εύκολα να κερδίσει πολλούς χαρακτηρισμούς.
Είτε πείτε πως το νέο Civic είναι 5θυρο κουπέ, είτε χάτσμπακ, είτε λίφτμπαγκ, θα έχετε πέσει μέσα. Η εξωστρεφής και για πολλούς «παρεξηγήσιμη» εικόνα της προηγούμενης γενιάς, έδωσε τη θέση της σε ένα πιο ήπιο αλλά περισσότερο αποδεκτό ύφος που μπορεί να προσεγγίσει ευρύτερο φάσμα πελατών.
Αυτό που ενδεχομένως να μη γνωρίζετε αλλά μάλλον έχετε αντιληφθεί βάσει διαστάσεων, είναι ότι πλέον το Civic δεν ανήκει στην κλάση των μικρομεσαίων αλλά τοποθετείται ένα σκαλί ψηλότερα, στα μεσαία μοντέλα. Και μάλιστα στα ακριβά, αφού η τιμή που ξεκινάει από τις €41.500 είναι αντικειμενικά τσουχτερή ως απόλυτο νούμερο.
Aνασχεδιασμένη πλήρως όμως είναι και η καμπίνα του ιαπωνικού μοντέλου. Κάθεσαι χαμηλά, στηρίζεις το κορμί σου σωστά, απολαμβάνεις μια σπορ αύρα που πλέον σε λίγα μοντέλα συναντάς και αντικρίζεις το ταμπλό με την κεντρική λωρίδα σε μοτίβο πλέγματος, που κρύβει τους νέους αεραγωγούς.
Τα υλικά είναι κι αυτά νέα, με αφρώδη υφή, εξαιρετική συναρμογή και κορυφαία ποιότητα. Οι πλούσιες εκδόσεις –όπως της δοκιμής μας- φιλοξενούν μια ψηφιακή οθόνη 10,2’’ μπροστά ακριβώς από το οπτικό πεδίο του οδηγού, η οποία θα θέλαμε –όπως συνηθίζεται πλέον- να αλλάζει προφίλ, διάταξη οργάνων και κατ’ επέκταση γραφικά, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης. Δίνει βέβαια όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες.
Το infotainment στεγάζεται στο κέντρο του ταμπλό και υποστηρίζεται από μια οθόνη αφής 9’’ η οποία είναι εύκολη στο χειρισμό της, όχι όμως τόσο ευκρινής όσο θα θέλαμε για να συνάδει απόλυτα με το επίπεδο τιμής.
Τα εξαρτήματα του πολύπλοκου υβριδικού συστήματος δεν έχουν επηρεάσει την ευρυχωρία της καμπίνας. Στο πίσω κάθισμα ακόμα και υψηλόσωμα άτομα θα βολευτούν με χαρακτηριστική άνεση και μόνο τα 410 lt του χώρου αποσκευών δεν είναι αυτά που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο με μήκος 4,55 m.
Ένα ακόμη στοιχείο που δεν είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού αλλά έχει βελτιωθεί σημαντικά, είναι η στρεπτική ακαμψία του αμαξώματος. Αυξήθηκε κατά 22% χάρη στις νέες τεχνικές συγκόλλησης και στο ενισχυμένο πλέγμα που έχει ενσωματωθεί στο δάπεδο. Επιπλέον, για να συγκρατηθεί το βάρος σε λογικό επίπεδο (γιατί το υβριδικό σύστημα πρόσθεσε κάμποσα κιλά), η πίσω πόρτα είναι συνθετική (κατασκευασμένη από ρητίνη) και το καπό από αλουμίνιο, μειώνοντας κατά 20 και 43% αντίστοιχα το βάρος σε σχέση με τα αντίστοιχα τμήματα του προηγούμενου μοντέλου.
Το Honda Civic e:HEV έχει «τσαγανό» και έντονο οδηγικό μπρίο. Η σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση και η «μάχιμη» υβριδική μονάδα, δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οδηγός να απολαύσει τη διαδρομή.
Η μονάδα κίνησης του Civic 11ης γενιάς συνδυάζει μια μπαταρία ιόντων λιθίου (με 72 κελιά), ενεργειακής χωρητικότητας 1,05 kWh και βάρους 36,4 kg, δύο κόμπακτ ηλεκτρικούς κινητήρες κι έναν 2λιτρο βενζινοκινητήρα φυσικής αναπνοής που λειτουργεί στον κύκλο Atkinson. Ο τελευταίος επιτυγχάνει 41% θερμοδυναμική απόδοση και διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού βελτιστοποιημένο για ταχύτερη και πιο αποτελεσματική καύση και υψηλή ροπή. Επιπλέον, μια σειρά από τεχνολογίες όπως ο καταλύτης, ο οποίος ενεργοποιείται σε χαμηλή θερμοκρασία και ο τροποποιημένος σχεδιασμός των αυλών εισαγωγής, συμβάλλουν στην ακόμα καλύτερη οικονομία.
Κατά κανόνα ο κινητήρας αυτός παίζει το ρόλο γεννήτριας και την κίνηση δίνει ο ισχυρότερος ηλεκτρικός που αποδίδει 184 PS και 315 Nm. Αυτή είναι και η μέγιστη απόδοση του συστήματος, η οποία καταλήγει στους εμπρός τροχούς με ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενo κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης που ονομάζεται eCVT (Constant Velocity Transmission). Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση που το αυτοκίνητο κινείται με σταθερή και σχετικά υψηλή ταχύτητα (έως 130 km/h) όπου ένας συμπλέκτης εμπλέκει απευθείας τον βενζινοκινητήρα στους τροχούς, πάλι με σταθερή σχέση.
Στα χαρτιά, το αποτέλεσμα αυτών των τεχνολογικών εφαρμογών είναι μια συνδυασμένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα που σύμφωνα με τη Honda δεν ξεπερνά τα 108 gr/km, τη στιγμή που η μέση κατανάλωση κατά WLTP ορίζεται στα 4,7 lt/100 km.
Την εν λόγω τιμή στην κατανάλωση μπορεί να μην την πετύχαμε, ωστόσο καταφέραμε να κινηθούμε χωρίς να σκεφτούμε επ’ ουδενί πόσο βαθιά θα πιέσουμε το πεντάλ του γκαζιού και για πόση ώρα, με μόλις 5,9 lt/100 km! Μέση τιμή πάντα, γιατί σε αστικό περιβάλλον που το Civic «δουλεύει» αθόρυβα και ηλεκτρικά, «βλέπεις» καταναλώσεις της τάξεως των 4,0-4,4 lt/100 km και αν μη τι άλλο... αισθάνεσαι ευτυχής.
Η νέα Μονάδα Ελέγχου Ισχύος (PCU) τώρα που βρίσκεται κάτω από το καπό, επιτρέπει ταχύτερη φόρτιση και εκφόρτιση της μπαταρίας, συμβάλλοντας σε αύξηση κατά 12%, στην απόδοση ισχύος σε σχέση με προηγούμενες εφαρμογές της τεχνολογίας e:HEV. Η αύξηση της πυκνότητας ισχύος και της απόδοσης της PCU επιτρέπει στη μονάδα EV να αναλάβει περισσότερο φορτίο και σε περισσότερες περιπτώσεις, κάτι που τελικά σημαίνει ότι ο κινητήρας βενζίνης λειτουργεί σε χαμηλότερες στροφές και καταναλώνει λιγότερο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι έχει χρησιμοποιηθεί καλωδίωση αλουμινίου, ελαφρύτερη κατά 40% από μια συμβατική καλωδίωση χαλκού.
Το σύστημα μετάδοσης κίνησης του νέου Honda Civic e:HEV εναλλάσσεται αυτόματα μεταξύ ηλεκτρικής, υβριδικής (που ο θερμικός κινητήρας είναι γεννήτρια για τον ηλεκτρικό δηλαδή) και «θερμικής» λειτουργίας, χωρίς παρέμβαση από τον οδηγό. Υπάρχουν βέβαια τέσσερα προφίλ οδήγησης, τα Eco, Normal, Sport καθώς και ένα νέο Individual, που μπορούν να επιλεγούν από τον οδηγό για να προσαρμόσουν την απόκριση της μονάδας και την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης κατά το δοκούν.
Ο 2λιτρος κινητήρας διαθέτει δευτερεύοντα άξονα εξισορρόπησης κραδασμών καθώς και στροφαλοφόρο υψηλής ακαμψίας που σε συνδυασμό με την έξτρα μόνωση στην πολλαπλή εισαγωγής και το κάλυμμα του κινητήρα, ελαχιστοποιούν τον θόρυβο που φτάνει στα αυτιά των επιβατών. Πέραν τούτων, το σύστημα Active Noise Control (ANC) περιορίζει περαιτέρω τυχόν θορύβους που θα μπορούσαν να αντηχούν στην καμπίνα, ενώ το Active Sound Control (ASC) ενισχύει την σπορτίφ χροιά της μονάδας εσωτερικής καύσης. Ακούγεται υπέροχα είναι η αλήθεια, σε βαθμό που κάνεις τα στραβά μάτια για το τεχνητό του ύφος...
Στην πράξη το υβριδικό Civic εκκινεί αθόρυβα μόνο με το ηλεκτρικό μοτέρ. Η ποιότητα κύλισής του είναι εξαιρετική, η άνεση υψηλού επιπέδου και η ηχομόνωση περιορίζει σημαντικά την «βραχνάδα» του θερμικού κινητήρα (όταν αυτός λειτουργεί) αλλά και κάθε εξωτερικό ήχο που προσπαθεί να διαταράξει την ηρεμία των επιβατών.
Το Civic έχει «τσαγανό» και έντονο οδηγικό μπρίο. Το στιβαρό πλαίσιο, η σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση, το αναβαθμισμένο σε αίσθηση και πληροφόρηση τιμόνι και η «μάχιμη» υβριδική μονάδα, δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οδηγός να απολαύσει τη διαδρομή.
Η πρόσφυση είναι εξαιρετική, με τα Michelin Pilot Sport 4 να βάζουν το χεράκι τους σε αυτό χωρίς όμως να κουράζουν ή να ακούγονται στην καμπίνα ακόμη κι αν στο διάβα τους συναντήσουν απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες. Κι όλα αυτά, με 40άρι προφίλ σε 18άρηδες τροχούς (έκδοση Sport).
Το Civic επιταχύνει σβέλτα και θα μαζέψει εύκολα και γρήγορα μπόλικα χιλιόμετρα, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι με αυτά τα χιλιόμετρα θα στρίψει με ασφάλεια χωρίς να χρειαστεί να σηκώσεις το πόδι από το γκάζι! Δεν υπάρχουν νευρικές αντιδράσεις, το τιμόνι ακολουθεί κατά γράμμα τις εντολές σου και η ανάρτηση με την εξαιρετική ρύθμιση και επαναφορά, είναι άξιος συμπαραστάτης σου.
Ρυθμίζοντας δε και το βαθμό ανάκτησης της ενέργειας (τεσσάρων σταδίων) μέσω των paddles που υπάρχουν πίσω από το τιμόνι στο μάξιμουμ, μπορείς να ασχολείσαι λιγότερο με το μεσαίο πεντάλ, ακόμα και σε γρήγορο τέμπο. Κάποιες φορές μάλιστα μοιάζει να βολεύει περισσότερο, καθώς το πεντάλ του φρένου έχει αποστειρωμένη αίσθηση που απαιτεί εξοικείωση.
Εν κατακλείδι, το νέο υβριδικό Civic είναι ένα εξαιρετικό οικογενειακό. Έχει κορυφαία ποιότητα σε όλα τα πεδία και πολύ καλή συμπεριφορά στο δρόμο που σε κάνει να απολαμβάνεις την οδήγησή του. Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι η κορυφαία τεχνολογία του συστήματος κίνησης έχει ως αποτέλεσμα λιγότερα από 6,0 lt/100 km, τότε -αφήνοντας απ’ έξω την πολύ υψηλή τιμή- οφείλεις να βγάλεις το καπέλο στους Ιάπωνες για το δημιούργημά τους.
Το Honda Civic e:HEV, διατίθεται στη χώρα μας σε τρία εξοπλιστικά πακέτα (Elegance, Sport, Advanced) και όπως προαναφέραμε, η τιμή εκκίνησης είναι τα €41.500. Από τη «βάση», το ιαπωνικό «χατς» έχει όλα τα συστήματα ασφαλείας που οφείλει να έχει ένα αυτοκίνητο αυτής της κλάσης και τιμής, ενώ σε πολύ καλό εξοπλιστικό επίπεδο κυμαίνονται τόσο τα στοιχεία άνεσης, συνδεσιμότητας αλλά και ψυχαγωγίας.
Τι λέει το DRIVE
Το νέο Honda Civic e:HEV είναι ένα εξαιρετικό όσο και ακριβό οικογενειακό, που αποδεικνύει ότι η κορυφαία υβριδική τεχνολογία δεν περιορίζεται μονάχα στο να ελαχιστοποιεί την κατανάλωση καυσίμου και τους ρύπους. Παράλληλα μπορεί και να βάλει στο επίκεντρό της και την ευχαρίστηση που λαμβάνει ο οδηγός από το αυτοκίνητό του.
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.993 cc, i4, 16V, άμεσος ψεκασμός, 143 PS/6.000 rpm, 186 Nm/ 4.500 rpm, Ηλεκτρικό μοτέρ 184 PS, 315 Nm, μπαταρία 1,05 kWh, κίνηση στους εμπρός τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Συνδυαστική απόδοση 184 PS/ 315 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση* 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 108 g/km
Διαστάσεις 4.551 x 1.802 x 1.408 mm
Χώρος αποσκευών 410 lt
Βάρος 1.517 kg
Τιμή Από €41.500
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Μέτρηση DRIVE.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης