Το Ford Ranger Raptor είναι από εκείνα τα αυτοκίνητα που σου μένουν στο μυαλό ως μοναδικά. Τουλάχιστον για την από εδώ πλευρά του ατλαντικού, δεν υπάρχει αντίστοιχη έκδοση κάποιου pick-up και σίγουρα καμία που να αποτελεί μια αυτόνομη σπορ έκδοση μέσα στην γκάμα του μοντέλου.
Γιατί μπορεί το Raptor να ανήκει στην οικογένεια του 4ης γενιάς Ford Ranger, όμως είναι ένα εντελώς διαφορετικό σε χαρακτήρα αυτοκίνητο που θα μπορούσε έως και να αυτονομηθεί μέσα στην γκάμα της εταιρείας.
Όπως και να έχει μιλάμε για τη δεύτερη γενιά του σκληροτράχηλου Raptor, το οποίο δέχθηκε πάλι την φροντίδα του τμήματος Ford Performance, για να γίνει ακόμα καλύτερο. Και έγινε; Προφανώς!
Η δεύτερη γενιά αποτελεί τη φυσική εξέλιξη της προηγούμενης, η οποία ξεπέρασε κάθε εμπορική προσδοκία τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα. Ετοιμάζεται δε να ξεκινήσει την καριέρα του και στην Αμερική, ως το μικρό αδελφάκι του F-150 Raptor.
Το Ford Ranger Raptor κατάφερε να θέσει τους δικούς του κανόνες και να δημιουργήσει μια αγορά που ξεφεύγει τελείως από αυτή του εργαλείου δουλειάς που ισχύει σχεδόν για κάθε pick-up.
Εάν έπρεπε να εντοπίσουμε κάποια αρνητικά στοιχεία, θα λέγαμε μόνο την τιμή και το ότι -λόγω μεγέθους- για τους περισσότερους- δεν είναι ένα εύχρηστο καθημερινό αυτοκίνητο. Για την τιμή συγκεκριμένα, να αναφέρουμε ότι ξεκινά από τις €68.970 στη δίλιτρη diesel έκδοση και από €72.336 στην 3λιτρη έκδοση βενζίνης που δοκιμάζουμε.
Η σχεδίαση παραμένει τολμηρή έως εκκεντρική, με το Raptor να παραπέμπει σε αυτοκίνητο βγαλμένο από τη σειρά των Transformers. Είναι έντονα μυώδες και επιβλητικό, ξεχωρίζοντας από οτιδήποτε άλλο κινείται δίπλα του με τα βασικά χαρακτηριστικά του.
Όπως η μοναδική εμπρός μάσκα με το λογότυπο της Ford και τα νέα LED φώτα που την αγκαλιάζουν, τα heavy duty ελαστικά, τα πλευρικά σκαλοπάτια και το εντελώς νέο πίσω μέρος με LED φώτα και δύο απολήξεις της εξάτμισης.
Κατά τα άλλα, το Ranger είναι 1,4 cm μικρότερο από το προηγούμενο σε μήκος, έχει όμως το ίδιο πλάτος (2,03 m) και είναι 6 cm ψηλότερο, αν και έχει μικρότερη απόσταση από το έδαφος στα 26,5 cm, έναντι των 28,3 cm του προηγούμενου. Δεν υπάρχει βέβαια καμία περίπτωση να αντιληφθείς αυτές τις διαφορές, ούτε στο μάτι ούτε και στις ικανότητές του, αφού ήταν και παραμένει θηρίο.
Αντίθετα πολύ εύκολα θα διαπιστώσεις τη συνολική αναβάθμιση που έχει γίνει στο εσωτερικό. Η Ford επέλεξε ένα πιο σύγχρονο και σύμφωνο με των επιβατικών της μοντέλων περιβάλλον, ξεφεύγοντας εντελώς από αυτό ενός σκληροτράχηλου pick-up. Και χωρίς το προηγούμενο να μπορεί να χαρακτηριστεί λιτό, το νέο Raptor διαθέτει ό,τι έχει ένα σύγχρονο συμβατικό-επιβατικό μοντέλο.
Υπάρχει και σχεδιαστική αναφορά προς την Mustang Mach-E, που δεν είναι άλλη από την κατακόρυφα τοποθετημένη οθόνη αφής των 12”. Η οποία εφοδιάζεται με την τελευταία έκδοση του SYNC 4Α λογισμικού και το κάνει πιο γρήγορο, σύγχρονο και πλήρες από άποψης συστημάτων και επιλογών.
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,4” προσφέρει ευανάγνωστα όποια πληροφορία ψάχνεις και ξεχωρίζει για τα κινούμενα γραφικά του επιλεγμένου προφίλ οδήγησης. Αναδεικνύει έτσι το σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον, μαζί βεβαίως και την πληθώρα συστημάτων για την υποβοήθηση και την ασφάλεια κατά την οδήγησή του.
Ποιοτικά ικανοποιεί και με το παραπάνω με τις επενδύσεις και την κατασκευή του, ενώ θα βρεις και σημεία που τονίζουν την αντοχή όπως τα πολύ γεροδεμένα σκληρά πλαστικά στη βάση της κονσόλας και στο κάτω μέρος των θυρών.
Άλλο ένα ιδιαίτερο στοιχείο του νέου Ford Ranger Raptor είναι η θέση οδήγησης. Όχι μόνο επειδή ικανοποιεί πλήρως ως προς την άνεση και τη στήριξή της, όσο για το ότι σε κάνει να νιώθεις πως όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα γύρω σου είναι μικρότερα από την πραγματικότητα.
Σε περίπτωση που χρειαστεί πάντως, οι κάμερες θα βοηθήσουν στις μανούβρες στο παρκάρισμα ή στην προσπέλαση ενός εμποδίου, αφού προφανώς η ορατότητα κοντά στο αυτοκίνητο δε συγκαταλέγεται στα δυνατά σημεία του Raptor.
Κανένα παράπονο από την άλλη δεν υπάρχει για αποθηκευτικούς χώρους αλλά και τη γενικότερη εργονομία. Υπάρχει δε κι ένα πάνελ έξι διακοπτών στην οροφή με προεγκατεστημένη καλωδίωση, έτοιμη για κάποιο από τα συστήματα του προαιρετικού εξοπλισμού. Από τα λίγα που δεν υπάρχουν στον στάνταρ εξοπλισμό δηλαδή, όπως για παράδειγμα ο εργάτης και οι προβολείς οροφής.
Οι χώροι είναι απόλυτα επαρκείς για τέσσερις επιβάτες όπως και στο προηγούμενο Raptor, όμως ο χώρος φόρτωσης έχει μεγαλύτερο πλάτος που έφτασε στα 1,22 m, με το μήκος του να παραμένει στα 1,56 m και το ύψος στα 52,9 cm.
Παρότι όλες αυτές οι αλλαγές είναι σίγουρα σημαντικές για το νέο Ford Ranger Raptor, η βασική βελτίωση του νέου μοντέλου οφείλεται σε μηχανολογικές διαφορές. Κάτω από το θηριώδες καπό υπάρχουν δύο επιλογές κινητήρα, με την έκδοση βενζίνης να έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω specs και τη ντίζελ περισσότερο αγοραστικό ενδιαφέρον λόγω της χαμηλότερης τιμής και κατανάλωσης. Ο 3λιτρος V6 EcoBoost του Raptor αποδίδει 292 ίππους και 491 Nm.
Ακούγεται υπέροχα ειδικά στην επιλογή «Baja» του συστήματος παραμετροποίησης, τραβάει πειστικά από χαμηλά και απλώνει ευχάριστα τη δύναμή του μέσω του 10τάχυτου αυτόματου κιβωτίου. Το οποίο ίσως είναι και το μόνο στοιχείο που αντιτίθεται στον γενικά μπρουτάλ χαρακτήρα του Raptor, έχοντας πιο εκλεπτυσμένα χαρακτηριστικά.
Θα το εκτιμήσεις λοιπόν περισσότερο στην καθημερινότητα και στο ταξίδι, εξασφαλίζοντας ευκολία αλλά και την μέγιστη οικονομία που μπορεί να κάνει ένα τέτοιο αυτοκίνητο (δηλαδή κάτω από 20 lt/100 km).
Οι επιδόσεις είναι πολύ καλές για τα δεδομένα των pick-up και των 2,5 τόνων του θηρίου, με ένα ενδεικτικό 7,9” για τα 0-100 km/h. Όμως στην περίπτωση που τις «κυνηγάς», προφανώς θα πρέπει να περιμένεις και την αναμενόμενη αύξηση στην κατανάλωση.
Εκτός δρόμου το νέο Ford Ranger Raptor είναι όσο σκληροτράχηλο δείχνει. Ωστόσο παραμένει σημείο αναφοράς και στην άσφαλτο για τα δεδομένα των pick-up. Εν πολλοίς, βασική υπεύθυνη για τη συμπεριφορά του σε όλα τα επίπεδα είναι και πάλι η ανάρτηση, η οποία έχει βελτιωθεί ουσιαστικά.
Το Raptor εξακολουθεί να διαθέτει ανισομεγέθη διπλά ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα πίσω με πέντε συνδέσμους στήριξης. Ωστόσο τα αμορτισέρ (και πάλι της Fox) είναι νέα στο βενζινοκίνητο, με τεχνολογία Live Valve Internal Bypass.
Είναι αφενός ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα, αφετέρου έχουν ειδικά χαρακτηριστικά όπως η δυνατότητα να μεγιστοποιήσουν την απόσβεση στο τελευταίο 25% της διαδρομής τους.
Καθώς και να αυξάνουν τη σκληρότητα των πίσω για να μην προκαλούνται ταλαντώσεις από την μεγάλη διαδρομή στην περίπτωση που υπάρχει βάρος στην καρότσα. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να ρυθμίσει και ο ίδιος την σκληρότητα είτε αυτόνομα από κουμπιά στο τιμόνι, είτε επιλέγοντας κάποιο από τα επτά διαθέσιμα προφίλ οδήγησης (Normal, Sport, Slippery, Rock Crawl, Mud & Ruts, Sand, Baja).
Ένα ακόμα πολύ σημαντικό νέο για το Ranger Raptor είναι το σύστημα μετάδοσης. Πλέον η τετρακίνηση είναι αυτόματη και χρησιμοποιεί transfer case με πολύδισκο συμπλέκτη, προσφέροντας επιλογές για κίνηση πίσω (2H) αλλά και τρεις επιλογές τετρακίνησης και υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων (4H, 4L και 4A). Με λίγα λόγια, μπορείς να το χρησιμοποιείς μόνιμα τετρακίνητο και στην άσφαλτο, χωρίς το σύστημα να «κουρδίζει».
Όλα αυτά φτάνουν και περισσεύουν για να σκιαγραφήσουν τον ισοπεδωτικό χαρακτήρα του Raptor, όμως υπάρχουν κι άλλα… Το νέο Ford Ranger Raptor διαθέτει επιπλέον δυνατότητα κλειδώματος τόσο του εμπρός (μόνο στο βενζινοκίνητο πάλι) όσο και του πίσω διαφορικού, το Trail Control που είναι ένα Cruise Control για το χώμα και έως τα 32 km/h και ατσάλινη ποδιά προστασίας.
Τα παραπάνω στοιχεία μαζί με την τεράστια απόσταση από το έδαφος (26,5 cm), τα all terrain ελαστικά, τις εντυπωσιακές γωνίες (31ο προσέγγισης, 24ο-27ο αναχώρησης και 24ο ράμπας) και τη δυνατότητα διάσχισης υδάτινου εμποδίου 850 mm, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης των ικανοτήτων του.
Στην πράξη, το Raptor δε ζορίζεται καθόλου σε δύσκολα εκτός δρόμου κομμάτια. Μόνο αν δεν μπορεί να προσεγγίσει ένα εμπόδιο δεν θα το ξεπεράσει, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις εσύ δεν αντιλαμβάνεσαι καν τον βαθμό δυσκολίας της κατάστασης, αφού κυριολεκτικά ισοπεδώνει τα πάντα.
Το εντυπωσιακό είναι πως το ίδιο αυτοκίνητο είναι ιδιαίτερα απολαυστικό και γρήγορο σε πατημένο χώμα ενώ το γλυκό δένει με την σταθερότητα και την άνεση που προσφέρει στην άσφαλτο.
Και παρότι το όριο ταχύτητάς του είναι το ίδιο που ισχύει για τα φορτηγά, το Raptor μπορεί να κινηθεί απροβλημάτιστα με πολλαπλάσια ταχύτητα χωρίς πάλι να προβληματίζει στο ελάχιστο με τη συμπεριφορά του, την άνεση ή τη σταθερότητά του που είναι εξωπραγματική.
Τα μόνα στοιχεία που μπορούν να σου υπενθυμίσουν πως βρίσκεσαι σε διπλοκάμπινο είναι το κάπως αργό τιμόνι και η αίσθηση στο φρενάρισμα με το εμπρός μέρος να βουτάει. Αυτό βέβαια ισχύουν με τα δεδομένα των συμβατικών επιβατικών μοντέλων, γιατί με μέτρα των pick-up, το επίπεδο είναι και πάλι κορυφαίο.
Συνολικά λοιπόν, το νέο Ford Ranger Raptor παραμένει το πιο απολαυστικό pick-up της αγοράς αλλά και ένα αυτοκίνητο με μοναδικά χαρακτηριστικά που όμοιό του δεν υπάρχει. Ακόμα κι αν δεν χρειάζεσαι όλα αυτά που μπορεί να προσφέρει, καπαρώνει σίγουρα θέση σε ένα dream garage.
Κι εάν ψάχνεις δικαιολογία για τον εαυτό σου επειδή είναι ακριβό για να το δεις ως παιχνίδι, μπορείς άνετα να το τοποθετήσεις στην πρώτη θέση της λίστας των επαγγελματικών pick-up της αγοράς.
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 292 PS | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Η Ford Performance κατάφερε να κάνει ακόμα πιο διακριτά τα δυναμικά χαρακτηριστικά του Raptor, ενισχύοντας παράλληλα και τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα του. |
Τιμή | Από €72.336 (από €68.970 το diesel) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | Kινητήρας βενζίνης 2.956 cc, V6,24v, 2x2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, δύο τούρμπο, κίνηση πίσω-κατ' επιλογή AWD με κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού και εμπρός/πίσω διαφορικά που κλειδώνουν, αυτόματο κιβώτιο δέκα σχέσεων |
Απόδοση | 292 PS/5.500 rpm, 491 Nm/2.300 rpm |
Διαστάσεις | 5.360 x 2.028 x 1.926 mm |
Χώρος φόρτωσης | 1.564 x 1.224 x 529 mm |
Βάρος | 2.454 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 7,9" |
Τελική ταχύτητα | 180 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 17,2 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 315 g/km |
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE. | |
Φωτογραφίες | Ford, Γιώργος Καραγιωργάκης |