H Ford το είπε και το τόλμησε τον Νοέμβριο του ’19. Τι; Αυτό που σε κάποιους, κατασκευαστές και καταναλωτές, θα προκαλούσε εγκεφαλικό και για τους πορωμένους με την ουσία και το όνομα του πρώτου Pony Car θα εκλαμβανόταν ως «ιεροσυλία»: To Μπλε Οβάλ θα λανσάριζε ένα μοντέλο ελεύθερου χρόνου και -τηρουμένων των αναλογιών- για δραστηριότητες outdoor που θα το βάφτιζε με το μυθικό όνομα «Mustang».
Και σαν να μην έφτανε αυτό, η ανατροπή θα πήγαινε ακόμα παραπέρα. Κάτω από το καπό δεν θα αργογουργούριζε μπάσα στα χαμηλά ούτε θα ούρλιαζε τετανικά στα ψηλά κάποιος μπόλικος αμερικανικός V8. Τα κάστανα από τη φωτιά θα αναλάμβανε να βγάλει ένα (ή και δύο) ηλεκτρομοτέρ. Με αυτά και με αυτά λοιπόν, πέρυσι γεννήθηκε η Mach-E.
Τον περασμένο Ιούλιο ήρθε στα χέρια μας το τετρακίνητο αυτοκίνητο, η Mustang Mach-E 4Χ, για την οποία μπορείτε να διαβάσετε τη δοκιμή και για όποιον επιθυμεί να δει τη video-δοκιμή. Σε τούτο εδώ το τεστ, θα ασχοληθούμε με το δικίνητο (πισωκίνητο) μοντέλο. Και κυρίως με το τι αντιπροσωπεύει στον δρόμο, στις επιδόσεις και στη χρήση. Ό,τι θα θέλατε να μάθετε αναλυτικότερα για τη συνδεσιμότητα και το ψηφιακό σύμπαν της Mach-E, μπορείτε να τα διαβάστε και να τα δείτε αναλυτικά στη σελίδας μας στο web.
Μπαίνοντας κατ’ ευθείαν στο ψητό, η πισωκίνητη Mustang Mach-E, παρά την εντυπωσιακή επιτάχυνσή της είναι «Mustang» μόνο στο όνομα. Προφανώς και δεν έχουμε στα χέρια μας ένα Pony Car, αλλά ένα ηλεκτρικό SUV. Και όχι μόνο βλέποντας το αυτοκίνητο απ’ έξω. Ακόμα και όταν βρίσκεσαι στο κάθισμα του οδηγού, πίσω από το τιμόνι, τίποτα δεν σε κάνει να νιώθεις… Mustang. Μάλιστα, αν του έβγαζες τα διάσπαρτα εδώ και εκεί μικρά διακριτικά, και τα φώτα του, κανείς δεν θα φανταζόταν ότι έχει να κάνει με Mustang.
Σε πείσμα των παραπάνω όμως, αυτή είναι η ιδέα που προσπαθεί να μας πουλήσει η Ford. Και εξ όσων δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς, φαίνεται ότι αυτή η επιλογή λειτουργεί. Πέρα όμως από τους αριθμούς και χωρίς να μπορεί να αποτελέσει στατιστικό δείγμα, όσοι έβλεπαν το αυτοκίνητο όσο τα είχαμε στα χέρια μας, το αξιολογούσαν σαφώς θετικά, ερμηνεύοντας τη στάση του σώματος και τις γκριμάτσες τους. Αυτή η Mustang γυρίζει κεφάλια.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η έκδοση Mach-E 4Χ πρεσβεύει μια ενισχυμένη πρακτικότητα, ούσα τετρακίνητη, καλύτερα ζυγισμένη και περισσότερο άφοβη σε χειμερινές συνθήκες. Αυτή εδώ θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η μεσαία έκδοση της Mustang Mach-Ε, ούσα δικίνητη (πισωκίνητη) αλλά με τη μεγάλη μπαταρία.
Η συστοιχία διαθέτει ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 98,7 kWh, από τις οποίες οι 88 είναι προς χρήση. Όσο για τη κίνηση, το μοναδικό ηλεκτρομοτέρ μεταφέρει 430 Nm και 294 άλογα στους πίσω τροχούς. Νούμερα που στο εργοστασιακό χρονόμετρο μεταφράζονται σε 6,2” για το σπριντ των 0-100 km/h και τελική ταχύτητα περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 180 km/h.
Φυσικά, το πιο σημαντικό είναι ότι η Ford ανακοινώνει αυτονομία κατά WLTP, 610 km. Νούμερο που φαινόταν μέχρι σήμερα να έχει αποδέκτη αποκλειστικά τον συνήθη Αμερικανό ύποπτο: Την Tesla. Βέβαια, θέτοντας τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων, η αυτονομία αυτή πάει περίπατο. Ωστόσο και χωρίς να είμαστε αιθεροβάμονες, με φειδώ στο γκάζι και ήρεμη οδήγηση τα 500 km είναι εφικτά. Μπορεί όχι τον χειμώνα, αλλά σε κάθε περίπτωση πάνω από μια 400άρα την έχεις στο τσεπάκι με την ανάκτηση να προσθέτει ακόμα 10%.
Τα παραπάνω νούμερα είναι αναντίλεκτα αξιομνημόνευτα, ιδίως αν συνυπολογίσουμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ξεπερνά για τα καλά τους δύο τόνους. Βεβαίως, ακόμη κι αν είσαι το Μπλε Οβάλ, για κάτι τέτοιο χρειάζεσαι μια κολοσσιαία μπαταρία -και τα κιλά που τη συνοδεύουν. Ωστόσο πρέπει να εξάρουμε το γεγονός ότι η Mustang Mach-E συμπεριφέρεται εκπληκτικά οικονομικά στην πράξη. Διαθέτοντας το πιο σοφό software ενεργειακής διαχείρισης -μαζί με την Tesla- απ’ ό,τι BEV έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής λοιπόν, δεν είδαμε μέση κατανάλωση ποτέ περισσότερες από 20 kWh/100 km σε ανοιχτό δρόμο. Και για μικτή κίνηση, έπεφτε στις 17 κιλοβατώρες… Για να φτάσει στο αποκορύφωμά της στη διαδρομή Βριλήσσια - Πεντέλη – λιμάνι Αγ. Μαρίνας (Ραμνούντα) όπου στοργικά και οικολογικά έπεσε κάτω από τις 11! Ως εκ τούτου, πρόκειται για ένα εκπληκτικά οικονομικό ηλεκτρικό SUV με δεδομένο το βάρος του.
Όσον αφορά τη φόρτιση, με εσωτερικό φορτιστή AC ισχύος 11 kW, o χρόνος για να γεμίσεις μια τελείως άδεια μπαταρία είναι 9,5 ώρες. Υπολογίστε λοιπόν ότι σε κάθε ώρα φόρτισης σε ταχυφορτιστή, αντιστοιχούν 42-45 km αυτονομίας.
Στον πραγματικό κόσμο, η Mach-E κάνει ό, τι μπορεί για να είναι ένα ευχάριστο, καθημερινό οικογενειακό αυτοκίνητο. Η πίσω κίνηση της δίνει στοιχειώδη δυναμισμό, χωρίς να μιλάμε για «σπόρτσκαρ». Η ανάρτηση δείχνει πιο αβέβαιη ως προς την κατεύθυνση που θέλει να πάει, με τα συμβατικά, παθητικά αμορτισέρ της να έχουν ρυθμιστεί αρκετά σκληρά. Set-up που κάνει τα κιλά της να φαίνονται.
Η Ford προσπάθησε να το αντισταθμίσει επιλέγοντας λάστιχα με μπόλικο μάγουλο. Παρόλα αυτά, η κύλιση αποδεικνύεται κάπως ξερή παρά τις μικρές ζάντες (18άρες) για τον όγκο, το βάρος και τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Το τιμόνι από την άλλη είναι όσο ακριβές και κοφτερό θα ήθελες, ενώ ο αεροδυναμικός θόρυβος γίνεται αισθητός πάνω από τα 100.
Πριν καλά καλά μπεις στην καμπίνα, κάνεις την πρώτη γνωριμία σου με τις «χειρολαβές». Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται για κάποιο περίεργο μάνταλο, αλλά για ένα κουμπί που σπρώχνει την πόρτα προς τα έξω και για ένα μικροσκοπικό αυτάκι για να την τραβήξεις. Εντυπωσιακό το δίχως άλλο, αλλά όχι και πρακτικό όταν είσαι φορτωμένος.
Με το που κάθεσαι στο κάθισμα, η προσοχή του επικεντρώνεται στην τεράστια, φωτεινή και ευκρινή οθόνη αφής με διαγώνιο 15,5”. Πρόκειται για ένα καλά σχεδιασμένο σύστημα, ωστόσο όπως όλες οι αντίστοιχες οθόνες, αντιπροσωπεύει σημαντική απόσπαση της προσοχής και αντικείμενο περισπασμού για τον οδηγό.
Εάν δεν χρησιμοποιήσεις τις φωνητικές εντολές, ορισμένοι χειρισμοί απαιτούν να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο για μπόλικα δευτερόλεπτα. Ωστόσο το εύρος των συγκεκριμένων εντολών δεν είναι άπειρο και συχνά μπαίνεις στο στερεότυπο μενού συμβουλών για να… συνετιστείς.
Εκτιμούμε ότι τουλάχιστον σε επίπεδο φωνητικών εντολών το SYNC 4 βρίσκεται πίσω από το κορυφαίο αντίστοιχο του είδους MBUX της Mercedes-Benz, αλλά και ότι έχει λίγο πιο εύχρηστο interface από της Tesla.
Κατά τα λοιπά στην καμπίνα, να σημειώσουμε ότι το ξεκαθάρισμα που έχει γίνει στην κονσόλα είναι καλά μελετημένο, όπως και η επιλογή του υφάσματος που καλύπτει με γούστο ένα μέρος του ταμπλό.
Ενώ η αυθεντική Mustang είναι αυτό που λέμε ένα σπόρτσκαρ 2+2, δεδομένου ότι το πίσω κάθισμα είναι στριμόκωλο, η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική στην ηλεκτρική Mach-E: Υπάρχει μπόλικος ζωτικός αέρας για τους εμπρός και από αποδεκτός έως καλός για τους πίσω. Οι τελευταίοι όμως θα αντιμετωπίσουν ένα θεματάκι στο «έμπα», λόγω της έντονα οπισθοκλινούς οροφής.
Το πορτμπαγκάζ με 402 lt δεν θα μπορούσε να καυχηθεί για τη χωρητικότητά του, ωστόσο συμπληρώνεται με τον εμπρός αποθηκευτικό χώρο, αλά Tesla, που με 81-100 lt είναι μεν μικρός αλλά αρκετός για να τοποθετήσεις ένα μικρό σακβουαγιάζ.
Η Ford ξεκινά το κατάλογό της με τη Mustang Mach-E στις 57.587 ευρώ, αλλά πρόκειται για το μοντέλο RWD με τη μικρή μπαταρία (SR): Ονομαστική χωρητικότητα 75,7 kWh, 68 kWh ωφέλιμες και 440 ονομαστική αυτονομία κατά WLTP.
Για το μοντέλο με τη μεγάλη μπαταρία, ER, η τιμή εκκίνησης ανεβαίνει στις €62.959 (χωρίς επιδότηση) και περιλαμβάνει στάνταρ πλήθος οδηγικών βοηθημάτων και τα έξτρα της SR: Κατευθυντικοί προβολείς LED, ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι εξωτερικοί καθρέφτες, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα εμπρός καθίσματα με οκτώ ρυθμίσεις, ηχοσύστημα της Bang & Olufsen με δέκα ηχεία, κάμερα 360ο, αυτόματη πόρτα χώρου αποσκευών, σύστημα αυτόματης στάθμευσης και το IACC, το αυτορρυθμιζόμενο σύστημα σταθερής ταχύτητας.
Στο διά ταύτα και γενικότερα, το ερώτημα που τίθεται είναι αν η Mustang Mach-E αξίζει να αποκαλείται «Mustang»; Η απάντηση είναι περισσότερο, «όχι!». Εκτός από τον λογότυπο και κάποια αισθητικά στοιχεία, αυτό το SUV δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το θρυλικό Pony Car. Κάτι που όμως δεν αναιρεί ότι έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικό ηλεκτρικό SUV.
Τι λέει το DRIVE
H Mustang Mach-E περνά εύκολα το στάδιο προεπιλογής στην αναζήτηση ενός νέου BEV, με την έκδοση RWD ER (για το Extended Range) να φιγουράρει ως η ιδανική επιλογή. Ομολογουμένως, δεν προσφέρει την εκθαμβωτική επιτάχυνση την οποία έχουμε συνηθίσει από ανταγωνιστές της, αλλά το υποκαθιστά με την πολύ καλή κατανάλωση και τη μεγάλη αυτονομία. Τούτου δοθέντος, αποστολή εξετελέσθη.
Τιμή Από €62.959
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 98,7 kWh με 88 kWh ωφέλιμες, κίνηση πίσω, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 294 PS, 430 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,2”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 15,5-17,0 kWh/100 km*
Αυτονομία 400-440 km*
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.712 x 1.881 x 1.597 mm
Χώρος αποσκευών 402 lt +~100 lt εμπρός
Βάρος 2.085 kg
Μετρήσεις και τιμές κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης