Test drive: Ford Mustang Mach-E 4Χ

Test drive: Ford Mustang Mach-E 4Χ

Είναι η πρώτη από ένα νέο είδος. Ηλεκτρική σε σώμα SUV. Με τον μαύρο λογότυπο της Mustang στη μάσκα αλλά χωρίς τον ήχο του V8 να βγαίνει από εξατμίσεις. Και ίσως με μόνο κοινό ότι και αυτή δικαιούται και καταλαμβάνει τον χώρο της επάνω στην καυτή άσφαλτο…

Οι άνθρωποι της Ford δηλώνουν υπερήφανοι γι’ αυτό το μοντέλο. Και όχι άδικα, αφού τους έχει πάρει πολύ χρόνο να το εξελίξουν. Βλέπετε, ακούει σε ένα πολύ βαρύ όνομα για να αφεθεί οτιδήποτε στην τύχη. Είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό του Μπλε Οβάλ και, σαν να μην έφτανε αυτό, υιοθετεί και μία τελείως διαφορετική προσέγγιση στην αλληλεπίδραση μεταξύ οδηγού και μηχανής. Οι ίδιοι το αντιλαμβάνονται ως μετάβαση από μία εποχή σε μία άλλη. Και στην πραγματικότητα είναι ακριβώς αυτό. Μία επόμενη ημέρα τόσο ως προς την εξέλιξη της αυτοκίνησης όσο και για το ανάγλυφο αλογάκι εκεί εμπρός που για πρώτη φορά από το ’64 σταματά να κοσμεί τα pony car του Μπλε Οβάλ και κουμπώνει σε ένα SUV με βάρος δύο τόνων.

Το να κάνουμε συγκρίσεις μεταξύ του χθες και του σήμερα, προφανώς δεν έχει νόημα. Δεν γνωρίζουμε αν οι μαρκετινίστες της εταιρίας έκαναν καλά να μετασχηματίσουν τη φιλοσοφία του ονόματος «Mustang». Αυτό μόνο ο χρόνος -και οι πωλήσεις- θα το κρίνουν. Αντιθέτως, αυτό που περνά από το χέρι μας, είναι να εξετάσουμε το τελικό αποτέλεσμα της Ford Team Edison, της ομάδας που είναι υπεύθυνη για τα ηλεκτρικά Ford. Ένα μυώδες, δυναμικό SUV που φιλοδοξεί να θέσει τη δική του σφραγίδα στο θαυμαστό, καινούργιο κόσμο που ανοίγεται εμπρός μας.

Ο πόλεμος των ρευμάτων
Για τους λάτρεις των επιστημών, το «War of the currents» αποτελεί ένα κεφάλαιο με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Αναφερόμαστε προφανώς στη μάχη της επικράτησης του συνεχούς ρεύματος που υποστήριζε ο Thomas Edison, έναντι του εναλλασσόμενου που προωθούσε ο Nicola Tesla. Τότε, 130 χρόνια πριν, η πλάστιγγα έγειρε υπέρ του δεύτερου, να ηλεκτροδοτήσει τον κόσμο. Σήμερα πάλι, το στοίχημα έχει τεθεί επί των μετακινήσεων. Και για κάποιον αδιόρατο λόγο νιώθουμε πως αυτά τα δύο ονόματα θα διασταυρώσουν εκ νέου τα ξίφη τους… 

mustang

Το παρόν κείμενο, φυσικά αποτελεί τη δοκιμή ενός μόνο μοντέλου και όχι κάποιο συγκριτικό. Δεν μπορεί όμως να μην καταλήξουμε συνειρμικά σε ορισμένα κοινά στοιχεία. Και εδώ αυτό που εισπράττουμε δεν είναι απλώς ένα ακόμα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά μία ολοκληρωμένη λύση ηλεκτροκίνησης. 

Η Mustang Mach-E (σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρίας προφέρεται μακ-ι) έχει εξελιχθεί πάνω σε ένα νέο πάτωμα, ειδικά σχεδιασμένο για ηλεκτρικά οχήματα. Μέσα του φιλοξενεί έναν συσσωρευτή 288 ή 376 κυψελών ιόντων λιθίου, με ωφέλιμη χωρητικότητα 68 ή 88 kWh αντίστοιχα. Αναφορικά με την κίνηση, στις στάνταρ εκδόσεις φορά έναν ηλεκτροκινητήρα 269 PS στους πίσω τροχούς ενώ στις τετρακίνητες δύο ηλεκτρομοτέρ, συνδυαστικής ισχύος 351 PS. Στην περίπτωση μας μιλάμε για την 4Χ που σημαίνει πως είναι η τετρακίνητη εκδοχή με τη μεγάλη μπαταρία, eXtended range.

Οπτικά δεν θα καταλάβει κανείς διαφορές μεταξύ των εκδόσεων, αν δεν προσέξει τους σχετικούς λογότυπους. Και με το χέρι στην καρδιά, στην όψη ενός τέτοιου αυτοκινήτου δεν είναι οι λογότυποι το πρώτο πράγμα που τραβάει το βλέμμα. Εδώ μιλάμε για ένα χορταστικό σε διαστάσεις SUV, ντυμένο με ένα δυναμικό και μυώδες αμάξωμα. Τα adaptive LED φώτα, όπως και οι καμπύλες των φτερών, μεταφέρουν εμφατικά το DNA της Mustang. Αυτό όμως που πραγματικά μας κερδίζει, σε δεύτερη ανάγνωση, είναι η οφθαλμαπάτη της οροφής. Το μάτι ακολουθεί αρχικά το χρωματισμένο πίσω τόξο που δίνει μία έντονα κουπέ ψευδαίσθηση, ενώ στην πράξη η διχρωμία κρύβει την πραγματική, υπερυψωμένη οροφή. Ένα τρικ που εξασφαλίζει τον απαιτούμενο αέρα για το κεφάλι των πίσω επιβατών, χωρίς να στερεί από το σύνολο τον θηριώδη χαρακτήρα.

mustang

Συμβατικές λαβές δεν υπάρχουν στις πόρτες παρά μόνο ένα μικρό πιάσιμο στις εμπρός. Για να ανοίξουν, αρκεί να πατήσεις το σχετικό μπουτόν και ένα μικρό έμβολο θα τις ωθήσει προς τα έξω. Για να ξεκλειδώσει τώρα το αυτοκίνητο, υπάρχουν τρεις τρόποι. Ο πασέ, με το συμβατικό κλειδί… Ο προχωρημένος, μέσω κινητού τηλεφώνου… Κι ένας ακόμα για περιπτώσεις ανάγκης: Αποκαλύπτει από το πουθενά ένα αριθμητικό πληκτρολόγιο αφής στην κεντρική κολόνα, στο οποίο εισάγεις έναν κωδικό για το ξεκλείδωμα!

Νέα εμπειρία χρήσης
Προτού περάσουμε στο εσωτερικό, ανοίγουμε μία μικρή παρένθεση για να μιλήσουμε για το FordPass, την εφαρμογή της εταιρίας για smartphone. Μέσω αυτής μπορείς να ελέγχεις το αυτοκίνητό σου από απόσταση, να ρυθμίζει παραμέτρους όπως τη φόρτιση, να το εντοπίζεις στο χάρτη, να χρησιμοποιείς το κινητό αντί κλειδιού και άλλα ωραία. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες (αν όχι την καλύτερη) εφαρμογή που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά, ανεξαρτήτως κατασκευαστή και μοντέλου.

mustang

Κλείνει η παρένθεση και περνάμε στο εσωτερικό. Σε ένα ευρύχωρο, φωτεινό σαλόνι, κατασκευασμένο στο σύνολό του από προσεγμένα και ποιοτικά υλικά. Στην προ-ηλεκτρικής εποχής Mustang θα δίναμε πιθανά μεγάλη έμφαση στη θέση οδήγησης. Για τη Mach-E πάλι, λέμε να ξεκινήσουμε από την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη των 15,5” που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα και πιο εξελιγμένα infotainment της αγοράς, με πολύ καλό user interface και με έναν περιστροφικό διακόπτη για τη ρύθμιση του ήχου να ξεπροβάλλει στο κάτω μέρος της οθόνης σαν κόσμημα. 

Οι οπαδοί των gadget σαφώς θα τη λατρέψουν. Και οι πιο μετριοπαθείς όμως γρήγορα θα προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και θα εκτιμήσουν τις δυνατότητες που προσφέρει. Από άποψης χειρισμού, διαθέτει ουσιαστικά δύο βασικά μενού. Πατώντας στο αυτοκινητάκι, επάνω αριστερά, αποκτάς πρόσβαση στα συστήματα ελέγχου του αυτοκινήτου. Αντί για προγράμματα οδήγησης τύπου eco, normal, sport κ.λπ., η εταιρία φρόντισε να θεσπίσει τα δικά της. Έτσι ξεκινάμε από το Whisper, για οικονομική, χαλαρή οδήγηση, περνάμε στο Active και καταλήγουμε στο Untamed που είναι και το πιο σπορ.

Κάτω από αυτά τα τρία προγράμματα, μπορεί κάποιος να επιλέξει τη λειτουργία 1-Pedal Drive. Πρόκειται για μια από τις πιο ομαλές και σωστά σχεδιασμένες που έχουμε συναντήσει σε ηλεκτρικό όχημα, ενώ επιβραδύνει μέχρι να σταματήσει τελείως το αυτοκίνητο. Έχουμε επίσης την εναλλαγή του παραγόμενου ήχου, τις περιμετρικές κάμερες, το εξελιγμένο σύστημα πλήρως αυτόνομης στάθμευσης, καθώς και μία ατελείωτη λίστα από συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του έργου του οδηγού.

mustang

Στο δεύτερο κεντρικό μενού που εμφανίζεται πατώντας το κεντρικό μπουτόν στο πάνω μέρος της οθόνης, περνάμε πια στα συστήματα ψυχαγωγίας και πληροφοριών. Από εκεί ρυθμίζουμε το εξαιρετικό ηχοσύστημα της B&O (με ενσωματωμένη ηχομπάρα στο ταμπλό, subwoofer, κρυστάλλινο ήχο και πολύ καλό μπάσο), αντλούμε πληροφορίες για τη φόρτιση και την κατανάλωση, συνδέουμε smartphone μέσω Android Auto/ Apple CarPlay και πολλά άλλα. Ειδικά για το σύστημα πλοήγησης, χάρη στην eSIM που διαθέτει, εμφανίζει δεδομένα κίνησης πραγματικού χρόνου. Και μιας που όλο το σύστημα συνδέεται με το ίντερνετ, κατεβάζει over-the-air αναβαθμίσεις και προσφέρει και hot spot για να μην βαριούνται οι επιβάτες στο ταξίδι.

Κατά τα άλλα, μιας που η Ford «είναι εταιρία που κατασκευάζει αυτοκίνητα» φρόντισε να προσθέσει μία ακόμα ψηφιακή οθόνη 10” για τον πίνακα οργάνων, περνώντας εκεί όλες τις σχετικές πληροφορίες. Καθισμένος σε ένα χορταστικό σε διαστάσεις, αναπαυτικό κάθισμα, ο οδηγός πραγματικά δεν μπορεί να παραπονεθεί για τίποτα. Ίσως για την πλευρική στήριξη, αν θελήσει να κινηθεί σβέλτα σε στροφές. Αυτό όμως είναι κάτι που εύκολα θα το ξεπεράσει. Αντίστοιχα και οι επιβάτες θα μετακινηθούν με μεγάλη άνεση, χάρη στην ευρυχωρία και στην ηχομόνωση της καμπίνας.

Περνώντας στο επόμενο κεφάλαιο, σοβαρή δουλειά δείχνει να έχει γίνει και στο κομμάτι της ηλεκτρικής διαχείρισης. Ο μεγάλος συσσωρευτής των 98,7 ονομαστικών κιλοβατωρών (88 kWh ωφέλιμες) ψύχεται μέσω ενός εξελιγμένου, υγρόψυκτου κυκλώματος, έτσι ώστε να διαχειρίζεται καλύτερα τη θερμοκρασία και το ρυθμό μεταφοράς ενέργειας. Οι κινητήρες AC πάλι που φοράει -τοποθετημένοι στους δύο άξονες- είναι ελαιόψυκτοι και ικανοί να προσφέρουν το μέγιστο της ροπής των 580 Nm μέσα σε 0,5” από τη στιγμή που ο οδηγός θα πατήσει το βαθιά το γκάζι.

Αναφορικά με τη φόρτιση, σε έναν οικιακό ταχυφορτιστή AC των 11 kW αρκούν επτά ώρες για το 80%. Σε έναν ισχυρότερο φορτιστή DC των 150 kW πάλι, η Mach-E θα κερδίσει αυτονομία 107 km σε μόλις δέκα λεπτά, ενώ θα αγγίξει το 80% σε 45 λεπτά. Για ένα αυτοκίνητο 2.182 kg (που σημειωτέον είναι το ελαφρύτερο της κατηγορίας του) αποτελεί ευχάριστη έκπληξη το ποσό της ενέργειας που καταναλώνει. Έχοντας τη δυνατότητα να παρακολουθούμε την ακριβή κατανάλωση σε κάθε διαδρομή, μετρήσαμε από 13,7 έως 23,4 kWh/100 km, με μία μέση τιμή στις 16,9 kWh/100 km. Στην πράξη, η αυτονομία των 540 km που δίνει ο κατασκευαστής είναι απόλυτα ρεαλιστική. Και όσο για τα μακρινά ταξίδια -όπως συμβαίνει και με τα Tesla- το σύστημα προτείνει αυτόματα τόπους και χρόνους ενδιάμεσης φόρτισης. 

mustang

Η χρυσή τομή ενός ελαστικού
Φυσιολογικά, ύστερα από τόση ώρα διάβασμα, ένας μέσος αναγνώστης θα πρέπει να έχει πλέον πεισθεί για το ποιόν αυτού του αυτοκινήτου. Για τον γράφοντα πάλι, χρειάστηκαν μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι της Mustang Mach-E για να αποκωδικοποιήσει μία και μόνη λεπτομέρεια. Την επιλογή των ελαστικών. 

Ένα σετ Continental PremiumContact 6, διαστάσεων 225/55 R19 είναι αυτό που φροντίζει για την επαφή με το δρόμο. Και όταν είσαι συνηθισμένος σε πλάτη πέλματος άνω του 245 για μοντέλα υποδιπλάσιας ισχύος, αυτό δημιουργεί ένα ερωτηματικό. Υπενθυμίζουμε πως μιλάμε για ένα SUV με βάρος 2,2 τόνους και με 580 Nm, το οποίο κάνει 0-100 km/h σε 5,7”! Πρακτικά, δεν θέλει πολύ κόπο να τα φέρεις στο όριό τους. Ωστόσο η απάντηση δεν είναι τόσο απλή.

Το περιορισμένο πλάτος βοηθά αναμφίβολα στη μείωση της κατανάλωσης, πράγμα καλό. Λόγω τετρακίνησης, πάλι, η ελκτική πρόσφυση είναι τόση όση χρειάζεται για να περάσει την ισχύ στον δρόμο χωρίς περιττά σπιναρίσματα. Όσο για την πλευρική πρόσφυση, όταν αρχίσει να χάνεται -με μπόλικα χιλιόμετρα- το κάνει με απόλυτα ελεγχόμενο τρόπο.

Παρότι αμιγώς ηλεκτρική και σε ένα νέο σώμα, η Mach-E διατηρεί σε μεγάλο βαθμό το DNA της Mustang. Πληθωρική επάνω στην άσφαλτο, σε κολλάει για πλάκα στο κάθισμα με την επιτάχυνσή της. Με χαμηλή ταχύτητα, σε σφιχτές στροφές δεν δείχνει να βολεύεται. Ανάλογα με τον συντελεστή πρόσφυσης και τις κινήσεις του οδηγού, άλλοτε υποστρέφει και άλλοτε γυρνάει γλυκά την ουρά, θυμίζοντας κάτι από το drift mode του Focus RS αλλά στο πιο εύκολο. Και σαφώς θέλει χώρο επάνω στο οδόστρωμα. 

mustang

Όποιος νομίζει ότι μπορεί να κινηθεί με απόλυτα χειρουργική ακρίβεια, όπως στο προαναφερθέν Focus για παράδειγμα, θα πρέπει να κάνει ένα βήμα πίσω. Μαζεύει όμως χιλιόμετρα για πλάκα και καλό είναι να έχει το νου σου στο ψηφιακό ταχύμετρο. Ειδικά με το δεδομένο ότι το καλύτερο πεδίο γι’ αυτό το αυτοκίνητο είναι οι μεσαίες και πιο ανοικτές καμπές. Σε τέτοιου είδους διαδρομές το σύστημα διεύθυνσης σου εμπνέει μεγάλη εμπιστοσύνη. Το μοίρασμα της ροπής που βάζει σε προτεραιότητα την ουρά, ανοίγει την τροχιά του πίσω μέρους τόσο όμορφα και ελεγχόμενα που δεν απαιτούνται τρομερές οδηγικές ικανότητες για να απολαμβάνεις μία διακριτική υπερστροφή ισχύος. Έστω και περιορισμένης διάρκειας.

Η κλίση στις στροφές γίνεται αισθητή, δεν φτάνει όμως στο σημείο να αγχώσει τον οδηγό. Η ποιότητα κύλισης από την πλευρά της είναι σε κορυφαίο επίπεδο. Παρότι τα αμορτισέρ δεν είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, ο συνδυασμός μεταξύ άνεσης και ελέγχου του αυτοκινήτου είναι αυτός ακριβώς που πρέπει και δεν αφήνει το δυναμικό χαρακτήρα εκτός παιχνιδιού. Το σύστημα πέδησης από την πλευρά του χρησιμοποιεί δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς και είναι καλό σε αίσθηση, επιβραδύνοντας αποτελεσματικά το αυτοκίνητο. 

Ως επίγευση, αυτό που αφήνει η νέα Mustang Mach-E είναι η εικόνα ενός state-of-the-art ηλεκτρικού μοντέλου που κάνει τα πάντα. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρώτο αυτοκίνητο, εξασφαλίζει άνεση, έχει πολύ καλές επιδόσεις, διατηρεί σε μεγάλο βαθμό την οδηγική φιλοσοφία των παλαιότερων Mustang και κοστίζει λίγα για τα όσα προσφέρει. Με κερασάκι τη φροντίδα της ίδιας της Ford να πουλήσει την ηλεκτροκίνηση με έναν ολοκληρωμένο τρόπο. 

Στη χώρα μας, η εταιρία έχει ήδη έρθει σε επαφή με όλους τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι, σύντομα ο κάθε κάτοχος Mustang Mach-E θα μπορεί να φορτίζει σε όλους τους ταχυφορτιστές της ελληνικής επικράτειας, μέσω της εφαρμογής στο κινητό του, χωρίς να χρειάζεται να ανοίγει λογαριασμούς από εδώ και από εκεί. Αναφορικά με εκείνο τον πόλεμο των ρευμάτων που λέγαμε, η μία πλευρά μόλις κέρδισε μία σημαντική μάχη.

Δείτε τη video δοκιμή


Τι λέει το DRIVE
Η Mustang Mach-E είναι ένα εντυπωσιακά καλοδουλεμένο μοντέλο, αν αναλογιστεί κάποιος πως αποτελεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Ford. Διατηρεί αρκετά στοιχεία από το DNA του ονόματος Mustang και ταυτόχρονα εισάγει τον οδηγό στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και των υπηρεσιών της. Αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα EV εκεί έξω, με εξαιρετική τιμή για τα όσα προσφέρει.
Τιμή Από €68.712 
Τεχνολογία BEV, δύο ηλεκτρικά μοτέρ, μπαταρία 88 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο μίας σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 351 PS, 580 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,7”
0-180 km/h 16,5”
0-400 m 14,2” @ 162,7 km/h
0-1.000 m 26,4” @ 182,5 km/h
60-160 km/h 10,4”
50-80 km/h 1,7”
80-110 km/h 2,3”
110-140 km/h 3,3”
Φρένα 100-0 km/h 36,9 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 16,9 kWh/100 km
Αυτονομία 523 km 
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.713 x 1.881 x 1.624 mm
Χώρος αποσκευών 402-1.420 + 100 lt
Βάρος 2.182 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube