Το σκληροτράχηλο look τα σπάει τα τελευταία χρόνια στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού και το βλέπουµε καθηµερινά µε την πληθώρα crossover και SUV στους δρόµους.
Υπάρχουν όµως και εταιρείες που πέρα από αυτά, προσφέρουν εκδόσεις των στάνταρ µοντέλων τους µε τη δυνατότητα για κίνηση σε χώµα ή απλώς για πιο ανέµελη µετακίνηση στους κακοσυντηρηµένους δρόµους των πόλεων.
Μία από αυτές είναι και η Ford µε τις προσθιοκίνητες εκδόσεις Active που είναι ειδικά σχεδιασµένες για τέτοια χρήση. Η νεότερη έλευση στην οικογένεια Active ύστερα από τα Ka+ και Fiesta, είναι το αµέσως µεγαλύτερο µοντέλο, το Focus Active. Μάλιστα, το µικρό οικογενειακό της Ford διαθέτει τέτοια έκδοση και στην έκδοση Wagon, όπως αυτό που οδηγούµε.
Η τελευταία γενιά του Focus µεγάλωσε ελαφρώς σε σχέση µε την προηγούµενη, αλλά µε το Wagon η Ford ήταν γενναιόδωρη µε τη λαµαρίνα και του χάρισε 10+ πόντους σχέση µε τον προκάτοχό της. Με µήκος 4,69 m στην έκδοση Active, το νέο Focus Active Wagon ανεβαίνει µισή κατηγορία και ξεπερνά σε µήκος την τελευταία γενιά του Škoda Octavia Scout.
Σε συνδυασµό µάλιστα µε το σχεδόν επίπεδο πάτωµα, το µεταξόνιο των 2,7 m και την ειδικά σχεδιασµένη πίσω ανάρτηση, οι χώροι αποτελούν δυνατό σηµείο του µοντέλου. Αυτός για τους πίσω είναι ακόµα καλύτερος για το κεφάλι και ο τρίτος επιβάτης δεν θα δυσκολευτεί να βολέψει τα πέλµατά του.
Η χωρητικότητα του πορτµπαγκάζ φτάνει τα 575 lt µε ρεζέρβα ανάγκης (+234 lt από το 5θυρο), ενώ αναδιπλώνοντας τα δύο κοµµάτια της πλάτης του καθίσµατος µπορεί να φτάσει τα 1.620 lt (µέχρι την οροφή). Σε αυτή την περίπτωση, ο χώρος γίνεται εντελώς επίπεδος και το άνοιγµα µεταξύ των ιδιαίτερα λεπτών θόλων είναι 1,15 m.
Για την ανάρτηση θα πρέπει να κάνουµε ξεχωριστή µνεία. Σε σχέση µε το 5θυρο, το κάτω µέρος των πίσω αµορτισέρ στο Wagon έχει κλίση προς τα εµπρός και προς τα έξω προκειµένου να µην κλέβουν χώρο από το πορτµπαγκάζ. Χάρη δε στη διαφοροποιηµένη ρύθµισή τους καταφέρνουν να µην αλλοιώνουν σε µεγάλο βαθµό τα οδικά χαρακτηριστικά όταν είναι φορτωµένο. Επιπλέον, η διαφορετική γεωµετρία της ανάρτησης πολλαπλών συνδέσµων SLA, δεν επιτρέπει την έντονη συµπίεσή της.
Για παράδειγµα, η απόσταση από το έδαφος για τις εκδόσεις Active του Focus είναι 16,3 cm, αλλά µόλις φορτωθούν το 5θυρο θα «πέσει» στους 14,1 πόντους και το Wagon στους 14,9. Επιπλέον, το µετατρόχιο των εκδόσεων Active είναι ένα πόντο πιο φαρδύ εµπρός και 2,3 πίσω σε σχέση µε τα στάνταρ Focus, ενώ υπάρχουν και νέα σινεµπλόκ για µεγαλύτερη απορρόφηση κραδασµών.
Τον χαρακτήρα του Focus Active Wagon συµπληρώνουν η διαφοροποιηµένη µάσκα, τα πλαστικά προστατευτικά, οι ράγες οροφής και οι νέες ζάντες αλουµινίου που ντύνονται από λάστιχα µε λίγο ψηλότερο προφίλ σε σχέση µε το απλό -215/55 R17 στην περίπτωση µας.
Κάτω από το καπό βρίσκουµε τον καινούργιο 3κύλινδρο 1.5 EcoBoost µε απόδοση 150 ίππους και 240 Nm που αποτελεί τη βάση της βενζινοκίνητης γκάµας για τη συγκεκριµένη έκδοση αµαξώµατος στη χώρα µας -το 5θυρο ξεκινά µε τον 1.0 EcoBoost. Διαθέτει άµεσο ψεκασµό, µεταβλητό χρονισµό βαλβίδων Ti-CVT και τούρµπο, ενώ δεν λείπει και το σύστηµα απενεργοποίησης ενός κυλίνδρου σε χαµηλό φορτίο και το φίλτρο συγκράτησης µικροσωµατιδίων GPF.
Το µοτέρ συνδυάζεται µε 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο µε λογικές διαδροµές και θετικό κούµπωµα. Οι επιδόσεις που δίνει το παραπάνω σύνολο στο κατά 39 kg βαρύτερο αµάξωµα (σε σχέση µε το 5θυρο), είναι σύµφωνα µε τον κατασκευαστή ελαφρώς υποδεέστερες. Η τελική είναι 2 km/h µικρότερη (204 km/h), ενώ κάνει 0,2” πιο αργά για να πιάσει τα πρώτα 100 km/h από στάση (9,3”).
Βέβαια, η ιδιαίτερα γραµµική και γεµάτη λειτουργία του 1.500άρη EcoBoost σου δίνει την εντύπωση ότι είναι πιο δυνατός, κάτι που επιβεβαιώνουν και οι µετρήσεις µας στο 5θυρο: 8,5” αντί για 9,1” που αναφέρει το εργοστάσιο.
Οδηγώντας το Focus Active Wagon θα εξυµνήσεις για άλλη µια φορά τους µηχανικούς της Ford για το πόσο καλή δουλειά έχουν κάνει στην ανάρτηση και στο τιµόνι, προσφέροντας αίσθηση που δεν συναντάς εύκολα ακόµα και σε ακριβότερες κατηγορίες. Εάν εξαιρέσεις µια πολύ µικρή διαφορά στην κλίση που θα πάρει σε γρήγορο ρυθµό, η διαχείριση του βάρους στις στροφές δεν διαφέρει από ενός απλού Focus. Επιπλέον, χάρη στη «heavy duty» ανάρτηση και στα λίγο πιο ψηλά λάστιχα, αδιαφορείς για το ανάγλυφο της ασφάλτου και απολαµβάνεις άνεση υψηλού επιπέδου.
Σε συνδυασµό µάλιστα µε την προσεγµένη ηχοµόνωση και την κορυφαία ποιότητα κύλισης, το συγκεκριµένο Focus διψά για εκδροµή χωρίς εκπτώσεις στα µπαγκάζια. Στο χώµα, η ανάρτηση καταπίνει εύκολα τις ανωµαλίες και θέλει προσοχή για να µην παρασυρθείς και ανεβάσεις ρυθµό µε αποτέλεσµα να τη φέρεις σε δύσκολη θέση -crossover είναι, όχι σκληροτράχηλο 4x4.
Σε αυτές τις συνθήκες ή σε ένα ολισθηρό τερέν θα εκτιµήσεις τα δύο επιπλέον προγράµµατα Slippery και Trial του Drive Mode που επεµβαίνουν στο σύστηµα ελέγχου της ευστάθειας, στο γκάζι και στα φρένα. Τα άλλα τρία προγράµµατα Eco, Normal και Sport προορίζονται για την άσφαλτο.
Η καµπίνα ξεχωρίζει από τις διαφορετικές επενδύσεις, µε τη θέση οδήγησης να είναι λίγο πιο ψηλά τοποθετηµένη και το κάθισµα να στηρίζει σωστά το σώµα. Η εργονοµία δεν προβληµατίζει, όπως και η χωρητικότητα των θέσεων για τα µικροπράγµατα. Ο εξοπλισµός άνεσης και ασφάλειας είναι αρκετά καλός, µε µόνη παραφωνία την ύπαρξη απλού κλιµατισµού και όχι αυτόµατου.
Η τιµή της έκδοσης έχει καθοριστεί στις €25.056 και µπορεί να δικαιολογηθεί µόνο εάν κάποιος θέλει τις αρκετά µεγαλύτερες ικανότητες φόρτωσης (+4.000 από αντίστοιχο 5θυρο µε τον 1.0. Ο 1.5 µόνο µε Active X Vignale).
Τι λέει το DRIVE
Το Ford Focus Wagon Active 1.5 EcoBoost πρόκειται για ένα πολύ καλό και πολυδιάστατο αυτοκίνητο για µια δραστήρια οικογένεια, αρκεί να της αρέσουν τα στέισον.
Τιμή Από €25.056
Τεχνολογία 1.497 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, Ti-VCT, τούρμπο, 150 PS/6.000 rpm, 240 Nm/1.600 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,3”
Τελική ταχύτητα 204 km/h
Μέση κατανάλωση 8,5 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 125 g/km
Διαστάσεις 4.693 x 1.825 x 1.532 mm
Χώρος αποσκευών 575 lt
Βάρος 1.408 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE Φωτογραφίες Φωτεινή Πίμπα