ΠΟΛΥΣ ΘΟΡΥΒΟΣ γίνεται για την κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς από τα SUV/crossover. Και παραβλέπουμε το γεγονός ότι μοντέλα αυτής της κατηγορίας κατέχουν μόνο δύο θέσεις στην πρώτη δεκάδα των ευρωπαϊκών πωλήσεων: την 5η και την 7η. Σε όλες τις άλλες θέσεις βρίσκονται συμβατικά χάτσμπακ και στην πρώτη, μακράν, το αναπόφευκτο VW Golf.
Η κατηγορία, λοιπόν, των μικρομεσαίων οικογενειακών χάτσμπακ εξακολουθεί να είναι πολύ σημαντική για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Και κατ’ επέκταση για τη Ford. Όμως τo Focus της 3ης γενιάς είχε πλέον παλιώσει και είχε αρχίσει να υστερεί σε βασικούς τομείς όπως οι χώροι, η εργονομία και ποιότητα του εσωτερικού, και οι ηλεκτρονικές τεχνολογίες.
Ήταν ως εκ τούτου καιρός για ένα καινούργιο Focus. Και πράγματι, το μοντέλο της 4ης γενιάς είναι ολοκαίνουργιο, χτισμένο πάνω σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα και με ελάχιστα εξαρτήματα να έχουν μεταφερθεί από το προηγούμενο μοντέλο. Η δομή του είναι σημαντικά πιο άκαμπτη από πριν, αλλά και ελαφρύτερη – κατά 70 kg όπως έδειξε η πλάστιγγα στην περίπτωσή μας. Η εμπρός ανάρτηση είναι ξανασχεδιασμένη, το σύστημα διεύθυνσης βελτιωμένο, ενώ πίσω, οι εκδόσεις με ιπποδύναμη έως και 125 PS έχουν πλέον ημιάκαμπτο άξονα αντί για σύστημα 4 συνδέσμων.
Ο 1.0 EcoBoost των 125 ίππων ακούγεται γνωστός, όμως κι αυτός είναι εξελιγμένος, ίδιος με εκείνον στο νέο Fiesta. Βελτιωμένο είναι και το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων.
Επιτέλους ευρύχωρο
Εξωτερικά, το Focus της 4ης γενιάς δείχνει γνώριμο, με αποτέλεσμα ελάχιστοι περαστικοί να αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για το νέο μοντέλο. Αν το βάλεις όμως δίπλα στο παλιό φαίνεται διαφορετικό, μεγαλύτερο και καθισμένο πιο σταθερά στο δρόμο. Σχεδιαστικά, ακολουθεί τις κατευθύνσεις του νέου Fiesta, αλλά θυμίζει και λίγο Mazda. Το σημαντικό είναι όμως η αλλαγή στις αναλογίες του, με μακρύτερο καπό, μεγαλύτερο μεταξόνιο και κοντύτερους προβόλους. Η αεροδυναμική είναι προσεγμένη, με Cd=0,27, και οι αυξημένες διαστάσεις –κυρίως το κατά 53 mm μακρύτερο μεταξόνιο– έχουν δώσει ένα πολύ πιο ευρύχωρο εσωτερικό.
Ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών είναι τώρα από τους πιο άνετους της κατηγορίας, όπως κι αυτός για τα πέλματά τους, κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Καλός είναι και ο χώρος για τα κεφάλια τους, και η μεσαία θέση δεν είναι τόσο άβολη όσο σε άλλα μικρομεσαία μοντέλα. Μπροστά θα καθίσει άνετα ακόμη κι ένας πολύ ψηλός οδηγός.
Η θέση οδήγησης είναι πολυρυθμιζόμενη ώστε να τη φέρνεις στα μέτρα σου και το σπορ κάθισμα της έκδοσης ST-Line σε στηρίζει αρκετά καλά. Το ταμπλό είναι τοποθετημένο λίγο μακρύτερα, πιο σύγχρονο σχεδιαστικά και καλύτερο εργονομικά, με πολύ λιγότερα κουμπιά. Οι περισσότερες λειτουργίες ελέγχονται μέσω της οθόνης 8” του συστήματος πολυμέσων SYNC 3, αλλά η Ford έχει φροντίσει να υπάρχουν συμβατικά χειριστήρια για το ηχοσύστημα και τον κλιματισμό – μια πολύ σωστή κίνηση. Το SYNC 3 είναι εύχρηστο, με καλά γραφικά, Apple CarPlay και Android Auto για να κάνεις smartphone mirroring, αλλά και κάρτα SIM για σύνδεση, πλοήγηση και δημιουργία wi-fi hotspot.
Ποιοτικά, το εσωτερικό είναι σαφώς ανώτερο από πριν, χωρίς όμως να φτάνει τα κορυφαία του ανταγωνισμού. Υπάρχουν αρκετές θέσεις για μικροπράγματα και το πορτμπαγκάζ των 375 λίτρων είναι πλέον από τα μεγάλα της κατηγορίας. Αυτό όμως ισχύει μόνο αν υπάρχει κιτ επισκευής ελαστικού - με ρεζέρβα ανάγκης η χωρητικότητα μειώνεται στα 341 lt.
Πάει χωρίς να καίει
Το Focus της δοκιμής μας ζύγιζε 1.260 kg. Μια τιμή χαμηλή για την κατηγορία, αν εξαιρέσουμε τα SEAT Leon και VW Golf 1.0 TSI που είναι 80-100 kg ελαφρύτερα. Τα δυο αυτά μοντέλα, μαζί με το Renault Megane 1.2 TCe 120, είναι και τα μόνα που έχουν πιο γρήγορες ρεπρίζ εν κινήσει από το Focus. Όλα τα άλλα 1.0 και 1.2 τούρμπο βενζίνης είναι πιο αργά, με εξαίρεση το Honda Civic 1.0 VTEC Turbo, που χρειάζεται ακριβώς τον ίδιο χρόνο για το «προσπέρασμα» των 80-110 km/h με 3η και 4η: 5,1” και 6,3” αντίστοιχα.
Στις επιταχύνσεις από στάση, πάντως, το Focus, με 9,9” στο 0-100 km/h και 17,0” στο 400άρι, είναι πιο γρήγορο από το Civic και όλο τον ανταγωνισμό πλην των Megane, Leon και Golf, με τα οποία κάνει εδώ ακριβώς τους ίδιους χρόνους.
Πολύ καλά τα πάει το Ford και στην οικονομία βενζίνης. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 7,5 lt/100km, από τις χαμηλότερες της κατηγορίας. Σε αυτόν τον τομέα ο χιλιάρης EcoBoost έχει βελτιωθεί, ενώ παραμένει ελαστικός μέχρι τις 2.000 rpm, ψυχωμένος στις μεσαίες, σχετικά εύστροφος και αρκετά πολιτισμένος. Δουλεύει ομαλά, χωρίς ενοχλητικούς κραδασμούς, και μόνο όταν τον πιέζεις ακούς τον χαρακτηριστικό –και μάλλον ευχάριστο– 3κύλινδρο ήχο του. Ο λεβιές του κιβωτίου δεν έχει τις κοντές διαδρομές και την ακρίβεια ενός Civic, αλλά δεν παύει να είναι εύχρηστος και να συνοδεύεται από έναν προοδευτικό συμπλέκτη.
Οδηγοκεντρικό
Το δυνατό σημείο του Focus όμως ήταν πάντα η οδική του συμπεριφορά. Και παραμένει. Στη σπορ έκδοση ST-Line, με την κατά 10 mm χαμηλωμένη ανάρτηση, είναι το κορυφαίο οδηγικά μοντέλο της κατηγορίας. Ακόμα και με τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα.
Το τιμόνι είναι γρήγορο και δεν στερείται αίσθησης, το μπροστινό σύστημα (σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά) ανταποκρίνεται στις αλλαγές κατεύθυνσης με αμεσότητα, χωρίς αρχική υποστροφή, η κλίση του αμαξώματος είναι περιορισμένη κι έρχεται προοδευτικά, και το περιθώριο πρόσφυσης με τα λάστιχα 215/50-17 είναι μεγάλο. Μεγάλη είναι και η σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες. Το καλύτερο όμως είναι ότι για όλα αυτά δεν πληρώνεις αντίτιμο στην άνεση. Η ανάρτηση δουλεύει σωστά, παρά τη σφιχτή απόσβεση στρογγυλεύει τις ανωμαλίες – όχι όπως εκείνη ενός Civic, Golf ή Peugeot 308, αλλά αποτελεσματικά ώστε να μην κουράζει. Στην άνεση συμβάλλει και ο χαμηλός θόρυβος από άνεμο και λάστιχα. Τέλος, τα φρένα έχουν γραμμική απόκριση, δύναμη, αντοχή στην εντατική χρήση κι έδωσαν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης.
Βάλτε το στη λίστα
Το Focus 1.0 EcoBoost 125 ξεκινά από τα €17.894. Τιμή συμφέρουσα καθώς μόνο τα Hyundai i30 και SEAT Leon είναι φθηνότερα. Η έκδοση ST-Line κοστίζει €19.832 και μπορεί να είναι ακριβότερη από τις πλούσιες εκδόσεις των i30, Leon και Toyota Auris 1.2T, όμως είναι πάνω από €1.100 φθηνότερη από τις αντίστοιχες σπορ εκδόσεις του Megane (GT-Line: €20.990) και του Golf (R-Line: €20.950).
O εξοπλισμός είναι πλήρης από τη βασική έκδοση Trend, περιλαμβάνοντας Προειδοποίηση εκτροπής από τη λωρίδα (LDW), Υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας (LKA), Υποβοήθηση αποφυγής σύγκρουσης (Pre-Collision Assist) με ανίχνευση πεζών και αυτόματο φρενάρισμα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους καθρέφτες, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός-πίσω, φώτα ημέρας LED και αυτόματους προβολείς, ζάντες αλουμινίου 16", επιλογή προγραμμάτων οδήγησης, air condition, και το infotainment SYNC 3 με οθονη 6,5”, Bluetooth με φωνητικό έλεγχο και Κλήση Έκτακτης Ανάγκης, AppLink, θύρες USB και 6 ηχεία.
Το ST-Line είναι φυσικά ακόμη πιο πλούσιο, έχοντας στάνταρ, μεταξύ άλλων, τη σπορ ανάρτηση, τον σπορ διάκοσμο, το παρκοραντάρ, το σύστημα εκκίνησης με κουμπί, το ενεργό cruise control και το αναβαθμισμένο infotaiment 8” με πλοηγό.
Τι λέει το DRIVE
Παραμένει κορυφαίο σε οδική συμπεριφορά, πολύ ανταγωνιστικό σε επιδόσεις και οικονομία, ενώ έχει πλέον πλησιάσει την κορυφή σε χώρους επιβατών, σχεδίαση/ποιότητα εσωτερικού και τεχνολογία άνεσης, συνδεσιμότητας και ασφάλειας.
Τιμή €19.832 (€17.894 το βασικό Trend)
Τεχνολογία 998 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 125 PS/6.000 rpm, 17,3 kgm/1.400-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
0-160 km/h 27,2”
0-400 m 17,0” @ 133,0 km/h
0-1.000 m 31,2” @ 167,8 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,6”
50-80 km/h (3η) 4,2”
80-110 km/h (3η) 5,1”
80-110 km/h (4η) 6,3”
110-140 km/h (4η) 8,3”
110-140 km/h (5η) 11,8”
110-140 km/h (6η) 16,5”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 111 g/km
Διαστάσεις 4.378 x 1.825 x 1.452 mm
Χώρος αποσκευών 375 lt (341 με ρεζέρβα)
Βάρος 1.260 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα