Αυτό το αυτοκίνητο είναι αναγνωρίσιμο από την πρώτη στιγμή ως FIAT 500, όμως παράλληλα το 97% των εξαρτημάτων του είναι διαφορετικό από του 500 που γνωρίζουμε. Κι ενώ το υπάρχον συνεχίζει να διατίθεται ως 1.0 Hybrid, το νέο 500 είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό (BEV). Φαίνεται δηλαδή πώς πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που συνεχίζει την παράδοση, αλλά είναι και όσο διαφορετικό χρειάζεται για να οδηγήσει το δημοφιλές μοντέλο στο μέλλον.
Σε επίπεδο εμφάνισης, μπορεί στις φωτογραφίες να μοιάζει με facelift του υπάρχοντος 500, όμως στην πράξη οι καθαρές, ενιαίες επιφάνειες με τους μικρούς αρμούς και τα διακριτικά φουσκωμένα φτερά δημιουργούν μια αρκετά διαφορετική εικόνα. Πιο upmarket, με σοφιστικέ λεπτομέρειες όπως είναι τα φλας-πτερύγια που εξέχουν στο πλάι του καπό και οι χωνευτές χειρολαβές, με κρυφό πλήκτρο για το άνοιγμα της πόρτας. Το πολύ ιδιαίτερο χρώμα Rose Gold του αυτοκινήτου της δοκιμής, αλλά και όλα τα άλλα βαθιά και πολύ ξεχωριστά διαθέσιμα χρώματα, ενισχύουν αυτή την εντύπωση.
Το μήκος έχει αυξηθεί κατά έξι πόντους, φτάνοντας τα 3,63 m, ενώ πέντε έχει κερδίσει το πλάτος (1,68 m). Έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για περισσότερο χώρο στην καμπίνα, ενώ παραμένει ένα αυτοκίνητο πόλης (κατηγορία Α). Εκτός από χάτσμπακ, το νέο 500 διατίθεται και σε Cabrio, όπως αυτό που έχουμε εδώ, με ακριβώς ίδια σιλουέτα και μαλακή οροφή σε τρία διαθέσιμα χρώματα. Υπάρχει όμως και η έκδοση «3+1», με μία μικρή πόρτα στη δεξιά πλευρά που ανοίγει ανάποδα (suicide door) και διευκολύνει την πρόσβαση στο πίσω κάθισμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σήμα της φίρμας δεν υπάρχει πουθενά. Το όνομά της αναγράφεται στην τρίτη πόρτα, αλλά στη μάσκα υπάρχει μόνο ο νέος λογότυπος «500».
Χώρος να ζεις
Στο εσωτερικό, το λιτό ταμπλό ακολουθεί τη γνώριμη λογική του 500, με μια πλατιά, γυαλιστερή επιφάνεια στο χρώμα του αμαξώματος να διατρέχει το πλάτος του και ένα στρογγυλό άνοιγμα για το στάνταρ ψηφιακό καντράν 7". Όμως, οτιδήποτε άλλο επάνω του είναι διαφορετικό.
Οι οριζόντιοι αεραγωγοί, η οθόνη 10,25" με τα πολύ προσεγμένα γραφικά που εξέχει στο κέντρο του, η θήκη ασύρματης φόρτισης και το τιμόνι με τις δύο ακτίνες, είναι καινούργια στοιχεία. Το ίδιο και τα τέσσερα πλήκτρα για τον έλεγχο του κιβωτίου –μια λύση όχι εντελώς ξένη για το 500, αφού χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια στα αντίστοιχα Abarth. Με πλήκτρο γίνεται ακόμα και το άνοιγμα της πόρτας. Όλα τα παραπάνω συνθέτουν μια εικόνα που σου αφήνει την ίδια εντύπωση με το αμάξωμα: Upmarket. Τα υλικά του ταμπλό είναι προσεγμένα, παρότι σκληρά, με πολύ καλή συναρμογή.
Η αίσθηση ευρυχωρίας είναι εντυπωσιακή για αυτοκίνητο της κατηγορίας, χάρη στη χαμηλή κονσόλα δαπέδου και στο κενό που υπάρχει ανάμεσα σε αυτή και το ταμπλό. Ως οδηγός νιώθεις πιο άνετα από ποτέ, χάρη στο αυξημένο εσωτερικό πλάτος και στο τιμόνι που επιτέλους ρυθμίζεται και σε απόσταση, δημιουργώντας μια πολύ καλή θέση οδήγησης. Βέβαια, κάθεσαι ψηλά και το ύψος του καθίσματος δεν ρυθμίζεται, παρά μόνο στην πλουσιότερη έκδοση La Prima. Η ορατότητα είναι καλή, εκτός αν έχεις ανοίξει πλήρως την οροφή, οπότε από τον μεσαίο καθρέφτη δεν βλέπεις και πολλά πράγματα. Υπάρχει πάντως και ενδιάμεση θέση, με το πίσω παρμπρίζ να μένει στη θέση του.
Ανάμεσα στα καθίσματα υπάρχει ένας αρκετά μεγάλος αποθηκευτικός χώρος, με το συρόμενο κάλυμμα για αυτόν, όπως και το υποβραχιόνιο, να ανήκουν στον έξτρα εξοπλισμό. Η όλη κατασκευή πάντως δεν ακολουθεί τα ποιοτικά στάνταρ του ταμπλό, ενώ και οι δύο ποτηροθήκες βρίσκονται χαμηλά, οπότε δεν τις βρίσκεις εύκολα εν κινήσει.
Στο πίσω κάθισμα, παρά το κατά δύο πόντους μεγαλύτερο μεταξόνιο, ο χώρος για τα πόδια παραμένει λίγος, οπότε βολεύονται μόνο μικρόσωμοι επιβάτες. Είναι όμως εκείνοι που θα απολαύσουν την πλήρη αίσθηση ενός cabrio όταν ανοίξει η οροφή. Τέλος, το πορτμπαγκάζ του 500 Cabrio έχει το γνώριμο, μικρό άνοιγμα που δυσκολεύει τη φόρτωση και τον ίδιο περιορισμένο όγκο των 185 lt με κάθε άλλη έκδοση.
Κινείται με στιλ
Το πάτημα του μπουτόν εκκίνησης συνοδεύεται από την απόλυτη ησυχία που χαρακτηρίζει κάθε ηλεκτρικό. Ξεκινώντας όμως, στα αυτιά σου φτάνει μουσική. Πραγματική μουσική! Ως εκπεμπόμενο ήχο για να γίνεται αντιληπτό το αυτοκίνητο από τους πεζούς, οι Ιταλοί έχουν επιλέξει την πολύ γνώριμη μουσική του Nino Rota που είχε χρησιμοποιηθεί ως soundtrack στην ταινία Amarcord (ελληνικός τίτλος: «Θυμάμαι») του Fellini (ακούστε την εδώ). Λένε μάλιστα ότι σε λίγο καιρό ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να κατεβάσει και να ενεργοποιήσει κι άλλες μελωδίες.
Η δεύτερη έκπληξη έρχεται από την ποιότητα κύλισης. Η τραχύτητα του δρόμου μένει εκτός καμπίνας, παρά τις 17άρες και την απουσία κινητήρα που αφήνει «χώρο» για άλλους θορύβους. Για ό,τι θόρυβο περιβάλλοντος φτάνει στην καμπίνα ευθύνεται η μαλακή οροφή. Η ανάρτηση έχει μια ευχάριστα σφιχτή αίσθηση. Δεν είναι το μαγικό χαλί που ισιώνει τον δρόμο, αλλά περνά από κάθε ανωμαλία χωρίς θόρυβο ή κραδασμό, με αποτελεσματική απόσβεση και στιβαρότητα που δεν θυμίζει 500, αλλά μεγαλύτερο, premium μοντέλο. Το ότι οδηγείς κάτι αρκετά μικρό στο θυμίζει ο κύκλος στροφής των 9,7 m που, σε συνδυασμό με το πανάλαφρο τιμόνι και την καλή ορατότητα, κάνει την κίνηση στα στενά της πόλης παιχνιδάκι.
Κάτω από το καπό βρίσκεται ένα ηλεκτρικό μοτέρ που αποδίδει 118 PS και 220 Nm –νούμερα που θα ταίριαζαν και σε ένα GTi με τέτοιο μέγεθος. Η ώθηση στο πάτημα του γκαζιού είναι σε κάθε περίπτωση χορταστική, παρότι η συστοιχία ¬μπαταριών των 42 kWh (37,3 εκμεταλλεύσιμες) φτάνει το βάρος στα 1.405 kg στο Cabrio –40 παραπάνω από το χάτσμπακ. Η δύναμη είναι όση χρειάζεται για να μην ενεργοποιεί συνεχώς το αντισπίν σε χαμηλή ταχύτητα και παράλληλα να επαρκεί για 0-100 km/h σε 9".
Η FIAT δεν σε ταλαιπωρεί με πολλές επιλογές για τον τρόπο λειτουργίας του ηλεκτρικού 500. Διαλέγεις Normal αν θέλεις να ρολάρει ελεύθερα όταν αφήνεις το γκάζι ή Range για έντονη ανάκτηση ενέργειας. Η οδήγηση «με ένα πεντάλ» λειτουργεί ολοκληρωμένα, μέχρι ακινητοποίησης του αυτοκινήτου, και με ελάχιστη συνήθεια δεν χρησιμοποιείς καθόλου το φρένο. Το οποίο φρένο, έχει αισθητό σκαλοπάτι κατά τη μετάβαση από την ανάκτηση στο σύστημα πέδησης, όπως διαπιστώνεις στο Normal. Όταν η αυτονομία δεν φαίνεται να επαρκεί μέχρι το σημείο φόρτισης που υπολόγιζες, υπάρχει και το πρόγραμμα Sherpa: Μειώνει την απόδοση του μοτέρ και του κλιματισμού και περιορίζει την τελική στα 80 km/h, έτσι ώστε να φτάσεις σίγουρα.
Εκτός πόλης, το 500 αλλάζει πρόθυμα κατεύθυνση και το αυξημένο βάρος δεν γίνεται άμεσα αισθητό, αφού άλλωστε είναι συγκεντρωμένο πολύ χαμηλά, στο πάτωμα του αυτοκινήτου. Η ανάρτηση περιορίζει την κλίση και η συμπεριφορά είναι απόλυτα ισορροπημένη, με την υποστροφή να εμφανίζεται μόνο αν υπερβάλλεις στην ταχύτητα εισόδου. Στον αυτοκινητόδρομο, η σταθερότητα είναι δεδομένη ακόμα και κοντά στην τελική των 150 km/h. Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι λίγο αυξημένος σε σχέση με άλλα ηλεκτρικά, αλλά όχι υπερβολικός για μίνι με μαλακή οροφή. Σε αυτό το πεδίο δουλεύει εξαιρετικά και το FIAT Co-Driver, το πρώτο σύστημα αυτόνομης οδήγησης Επίπεδου 2 σε αυτοκίνητο της κατηγορίας Α, που κρατά το 500 στην πορεία του και ρυθμίζει την ταχύτητα χωρίς επέμβαση του οδηγού.
Στην πρίζα
Ο οδηγός είναι σαφώς εκείνος που θα πρέπει να ασχοληθεί με τη φόρτιση. Κάθε πότε χρειάζεται; Φυσικά, αυτό εξαρτάται από τη χρήση. Στην πόλη, εκεί όπου η μικρή ταχύτητα μεταφράζεται σε χαμηλή κατανάλωση και το συχνό φρενάρισμα σε ανάκτηση ενέργειας, η κατανάλωση μπορεί να μείνει με λίγη προσοχή κάτω από τις 13 kWh/100 km. Οπότε και η αυτονομία να ξεπεράσει τα 280 km. Μια πιο ρεαλιστική τιμή χωρίς αυτοσυγκράτηση είναι οι 15 kWh/100 km, που μεταφράζονται σε 250 km.
Σε ταξίδι με 120 km/h και κλιματισμό η κατανάλωση πλησιάζει το «20άρι», οπότε πρέπει ή να κινείσαι πιο αργά ή να υπολογίζεις λιγότερα από 180 km μεταξύ των στάσεων για φόρτιση. Το 500αράκι που έχουμε στα χέρια μας βέβαια είναι το βαρύτερο της γκάμας, ως Cabrio με πλούσιο εξοπλισμό. Τα παραπάνω νούμερα μπορεί να βελτιώνονται έως και 10% με ένα πιο προσιτό χάτσμπακ 500.
Πάντως, η αυτονομία που εμφανίζεται στο καντράν του ηλεκτρικού 500 είναι πιο αξιόπιστη ένδειξη από τη μέση κατανάλωση. Ο υπολογιστής ταξιδιού έχει ως ελάχιστη ένδειξη τις 2,0 kWh/100 km –κάτι αντίστοιχο με ό,τι συμβαίνει στα θερμικά μοντέλα της φίρμας. Αυτό έδειξε όταν κατεβήκαμε από την κορυφή του Υμηττού στην Αργυρούπολη, παρότι η μπαταρία φόρτισε από το 28% στο 33% και η αυτονομία κέρδισε 10 km, μετά από 11 km διαδρομής, δηλαδή στην πράξη είχαμε... αρνητική κατανάλωση.
Ο on-board φορτιστής του 500 επιτρέπει τη φόρτιση με τριφασικό ρεύμα 16Α, δηλαδή με 11 kW, σε wallbox ή δημόσιους σταθμούς, οπότε επαναφορτίζεται πλήρως σε περίπου τέσσερις ώρες. Παράλληλα υποστηρίζεται ταχεία φόρτιση DC με 85 kW που φτάνει το 80% της χωρητικότητας σε μισή ώρα. Σε απλή οικιακή πρίζα, όπου η ισχύς είναι 1,7-2,3 kW, για μια πλήρη φόρτιση χρειάζονται 15-20 ώρες. Ως μια εύκολη λύση που εγκαθίσταται σε λίγα λεπτά και φροντίζει να γίνεται με ασφάλεια το πρίζωμα του αυτοκινήτου και να μην υπερφορτώνεται το δίκτυο του σπιτιού, η FIAT προσφέρει το easyWallbox. Το οποίο σε μονοφασική εγκατάσταση 32Α μπορεί να φτάσει τα 7,4 kW.
Διαμόρφωσέ το
Η γκάμα του ηλεκτρικού 500 ξεκινάει με τη χάτσμπακ έκδοση Action (€24.290 ή €19.970 με επιδότηση) η οποία, για παράδειγμα, αντί για infotanment έχει απλώς μια βάση για το smartphone σου. Το σημαντικότερο μειονέκτημά της όμως είναι η μικρότερη μπαταρία των 24 kWh (21,3 εκμεταλλεύσιμες), που περιορίζει την αυτονομία σε όχι πολύ περισσότερα από 150 km, ρεαλιστικά. Ακόμη, στο Action το ηλεκτρικό μοτέρ αποδίδει 95 PS, όμως η ροπή είναι ίδια (220 Nm) και το βάρος 110 kg μικρότερο, οπότε δεν περιμένεις να είναι αισθητά αργότερο στην πράξη.
Αναμφισβήτητα, η μεγαλύτερη αυτονομία και ο πιο πλήρης εξοπλισμός των εκδόσεων Passion, Icon και La Prima ταιριάζουν πιο πολύ με τη φιλοσοφία του 500. Επιπλέον είναι αυτές που προσφέρονται και με τα τρία διαθέσιμα αμαξώματα –με το Cabrio να κοστίζει €3.000 επιπλέον. Το Icon των €29.990 (€25.163 με επιδότηση) διαθέτει infotainment με οθόνη 10,25" (αντί για 7" του Passion), σύστημα πλοήγησης, αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρα βροχής, αναγνώριση πινακίδων, επενδύσεις καθισμάτων από Seaqual (ανακυκλωμένο πλαστικό που συλλέγεται από τη θάλασσα), ζάντες 16" κ.ά. Όμως και αυτό θα χρειαστεί να το εμπλουτίσεις για να προκύψει ένα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, όπως π.χ. με ασύρματη φόρτιση (€150) και φώτα LED (€1.000, μαζί με αυτόματη μεγάλη σκάλα και ηλεκτροχρωματικό καθρέφτη). Εδώ μπορείτε να δείτε αναλυτικά όλα τα έξτρα, μαζί με το κόστος τους.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής έχει ακόμη ζάντες 17" (€600) και το πακέτο Αυτόνομης Οδήγησης (€1.500) που εκτός από το ίδιο το Co-Driver, διαθέτει ακόμα έχει έλεγχο τυφλού σημείου, κάμερα οπισθοπορείας με θέα 360ο, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός-πίσω κ.ά. Αλλά ακόμα και με όλα αυτά, το 500 χάτσμπακ κοστίζει αρκετά λιγότερο απ’ ό,τι τα αντίστοιχα εξοπλισμένα Honda e και ΜΙΝΙ Cooper SE, τα οποία έχουν και πιο περιορισμένη αυτονομία, ενώ βρίσκεται κοντά στο πιο πρακτικό Peugeot e-208.
Η FIAT προσφέρει ένα αυτοκίνητο πιο ελκυστικό από το συμβατικό 500 σε εμφάνιση, πιο προηγμένο σε κάθε τομέα και πιο ευχάριστο στην οδήγηση. Ένα ηλεκτρικό με μεγαλύτερη ακτίνα δράσης απ’ όση θα ζητήσει όποιος το χρησιμοποιεί ως καθημερινό όχημα και με γρήγορες λύσεις φόρτισης. Δεν είναι φτηνό, οπότε δεν απευθύνεται στον καθένα. Αλλά αν μπορείς, δύσκολα θα το μετανιώσεις.
Φτιάξτε το δικό σας ηλεκτρικό 500 όπως ακριβώς θέλετε, στον 3D διαμορφωτή της FIAT.
Βόλτα στο παρελθόν
Το FIAT 500L του 1969 που μας συνόδεψε στη φωτογράφιση ήταν ιδανική παρέα. Καταρχάς, μας επέτρεψε να παρατηρήσουμε προσεκτικά πόσο πιστή στην αρχική ιδέα έχει μείνει και αυτή η εκδοχή του 500. Οι διαστάσεις έχουν μεγαλώσει, το χρώμιο έχει αντικατασταθεί από πλαστικό, αλλά η σιλουέτα μοιάζει σχεδιασμένη από την ίδια πένα. Παντρεύει στοιχεία του τότε με τη σύγχρονη αισθητική, για να προκύψει ένα σύνολο που προκαλεί ενθουσιασμό στο πέρασμά του.
Έπειτα, μια επαφή με το παλιό 500 τονίζει τις αντιθέσεις με το σημερινό. Η διαδικασία εκκίνησης που απαιτεί τσοκ, μίζα και υπομονή, είναι πλέον ένα πάτημα πλήκτρου. Το ψηλό ραλαντί και η φασαρία που κάνει ο δικύλινδρος κινητήρας είναι πλέον απόλυτη ησυχία ή μουσική του Nino Rota (βλ. κείμενο). Οι αναιμικές επιδόσεις και η δύναμη που θέλει το φρένο, έχουν δώσει τη θέση τους σε χορταστικό γκάζι και σε άμεση επιβράδυνση με το που το αφήνεις. Τα δύο 500αράκια δεν θα μπορούσαν να διαφέρουν περισσότερο. Εκτός από τη συγγενική εμφάνιση το μόνο άλλο κοινό χαρακτηριστικό τους είναι ότι οδηγώντας τα εναλλάξ, βγαίνεις και από τα δύο με το ίδιο χαμόγελο.
Ευχαριστούμε τον Ανδρέα Στυλιανόπουλο και τον Μίλτο Πατρώνη για την παραχώρηση του όμορφου FIAT 500L του 1969. Μπορείτε να διαβάσετε πιο αναλυτικά πώς είναι η εμπειρία της οδήγησής του, εδώ.
Τι λέει το DRIVE
Παράλληλα με τον εξηλεκτρισμό του το 500 έγινε πιο ευρύχωρο, πιο πρακτικό και πιο ευχάριστο. Προέκυψε έτσι ένας άξιος αντίπαλος για κάθε EV που θέλει να λέει ότι ξεχωρίζει.
Τιμή Από €23.475/Cabrio από €25.992 (με επιδότηση)
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 42 kWh (net 37,3 kWh), κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης
Απόδοση 118 PS, 220 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0”
Τελική ταχύτητα 150 km/h
Μέση κατανάλωση 15,3 kWh/100 km
Αυτονομία 250 km
Εκπομπές CO2 -
Διαστάσεις 3.632 x 1.683 x 1.527 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Βάρος 1.405 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης