Από το πρώτο FIAT Νuova 500 του 1957, του οποίου οι πόρτες άνοιγαν με αντίθετη φορά, έως σήμερα και την έκδοση FIAT 500 BEV Icon 3+1, μεσολαβούν 65 ολόκληρα χρόνια. Δεν είναι λίγα, δεν είναι όμως και τόσα πολλά για να δικαιολογούν ότι τα δυο αυτά μοντέλα μοιάζουν σαν να τα χωρίζουν αιώνες! Και δεν αναφερόμαστε στην αισθητική, αλλά στην ουσία των πραγμάτων.
Η FIAT βέβαια έχει βρει τον τρόπο να συνδέει με μοναδική μαεστρία το ένδοξο παρελθόν της με τις επιταγές του σήμερα. Το έπραξε με τεράστια επιτυχία ήδη από το σύγχρονο FIAT 500 και πλέον, με την ηλεκτροκίνηση ως σύμμαχο, το πράττει ξανά. Εξελίσσοντας μάλιστα το είδος ίσως και πιο εύκολα απ’ όσο ενδεχομένως να περιμέναμε.
Στο FIAT 500 BEV Icon 3+1 μια μικρή δεύτερη πόρτα από την πλευρά του συνοδηγού ανοίγει με αντίθετη φορά από την εμπρός.
Ύστερα λοιπόν από τις κάμπριο και χάτσμπακ εκδόσεις του νέου, αποκλειστικά ηλεκτροκίνητου FIAT 500, η ιταλική φίρμα προχώρησε στη δημιουργία μιας τρίτης εκδοχής του μοντέλου που για προφανείς λόγους φέρει την ονομασία «3+1».
Οι σχεδιαστές του Centro Stile έψαχναν ουσιαστικά έναν τρόπο να προσθέσουν μία πόρτα στο μικρό αμάξωμα για να βελτιώσουν την πρακτικότητα, αλλά και παράλληλα να το συνδέσουν με τις ρίζες του. Όλα αυτά βέβαια δίχως να αλλοιωθούν οι διαστάσεις σε σχέση με τις άλλες δύο εκδόσεις. Η εξίσωση φάνταζε δύσκολη, η λύση ωστόσο βρέθηκε.
Αυτή επέβαλλε κατά κάποιο τρόπο την προσθήκη μιας μικρής δεύτερης πόρτας από την πλευρά του συνοδηγού, η οποία να ανοίγει με αντίθετη φορά από την εμπρός. Η επιπλέον αυτή πόρτα, ανοίγει σχεδόν κάθετα ως προς το αμάξωμα και έχοντας σύμμαχό της την απουσία μεσαίας κολόνας, διευκολύνει σημαντικά την πρόσβαση των επιβατών στο πίσω κάθισμα. Αλλά και τη γενικότερη πρακτικότητα που εκτιμάς πολύ, π.χ. για να τοποθετήσεις ένα παιδικό κάθισμα.
Άπαξ και κλείσει βέβαια (να σημειώσω πως για να ανοίξει θα πρέπει πρώτα να δώσει τη συγκατάθεση του ο συνοδηγός ανοίγοντας τη δική του πόρτα) δεν υπάρχει η παραμικρή αισθητική διαφορά σε σχέση με την υπόλοιπη οικογένεια 500. Το μόνο που αλλάζει αλλά δε φαίνεται διά γυμνού οφθαλμού είναι το βάρος του FIAT 500 το οποίο αυξάνεται κατά 30 kg. Και που σημαίνει ότι στην πράξη δεν επηρεάζει ούτε την οδική συμπεριφορά ούτε την κατανάλωση ενέργειας του αυτοκινήτου.
Στην καμπίνα είναι αδύνατο να μη σε κερδίσει ο απλός και συνάμα μοντέρνος σχεδιασμός. Παρόλο που τα πλαστικά τμήματα του ταμπλό είναι σκληρά, η αίσθηση που αποκομίζεις είναι μιας ποιοτικής κατασκευής προσεγμένης μέχρι τις λεπτομέρειες.
Επιπλέον, οι έξυπνες πινελιές εξατομίκευσης όπως το κεντρικό πάνελ που διατίθεται με διάφορες υφές και αποχρώσεις, αλλά και οι στιλάτες λεπτομέρειες όπως το κλειδί-βότσαλο που είναι κατασκευασμένο από οικολογικό υλικό και δεν έχει κουμπιά, μαρτυρούν γιατί οι Ιταλοί ήταν, είναι και θα παραμείνουν, μετρ του είδους. Εξίσου σημαντική λεπτομέρεια είναι το ύφασμα Seaquel στα καθίσματα το οποίο προέρχεται από ανακυκλωμένο πλαστικό που συλλέγεται από τη θάλασσα.
Ο σχεδόν οβάλ ψηφιακός πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι με τις δύο ακτίνες και τις πολλαπλές λειτουργίες, παρουσιάζει με απλό τρόπο όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός και στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη αφής των 10,25”. Ενσωματώνει δε, το εύχρηστο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect 5, το οποίο υποστηρίζει όλες τις επιλογές συνδεσιμότητας και ελέγχου (Bluetooth, WiFi, φωνητικές εντολές, Apple Carplay και Android Auto).
Dolce Vita
Ίσως η αυτοκινητοβιομηχανία να έπρεπε να συστήσει την ηλεκτροκίνηση στο ευρύ κοινό με μοντέλα όπως το FIAT 500 BEV. Αυτοκίνητα πόλης δηλαδή, που αρέσκονται να σουλατσάρουν στα στενά μπριόζικα, με στιλ, άνεση, ευελιξία, οικονομία. Είμαι βέβαιος πως σε μια τέτοια περίπτωση, ο κόσμος θα έβλεπε την ηλεκτροκίνηση με άλλο μάτι, συνειδητοποιώντας και εκτιμώντας τα οφέλη της σαφώς καλύτερα.
Το μικρό των Ιταλών είναι από τα ηλεκτρικά που σε κερδίζει όχι μόνο όταν το κοιτάζεις αλλά και όταν βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι του. Είναι ήσυχο, είναι άνετο, είναι ευέλικτο, έχει εξαιρετική ποιότητα κύλισης και δεν χωρά αμφιβολία πως το λέει η καρδιά του! Από την άποψη ότι δεν θα διστάσει να ανεβάσει τέμπο ακόμα και σε διαδρομές με σφιχτή χάραξη.
Το ηλεκτρικό σύστημα αποδίδει 118 PS με 220 Nm. Που σημαίνει ότι δύναμη υπάρχει και είναι αρκετή για να σε κάνει να χαμογελάσεις πονηρά. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις επιταχύνεις. Το πλαίσιο είναι στιβαρό, το τιμόνι παρότι ελαφρύ ακούει γρήγορα και μεταφέρει με ακρίβεια τις εντολές, και η ανάρτηση κοντρολάρει ιδανικά τις κινήσεις του FIAT 500. Αρκεί βέβαια να μην τη ζορίσεις παρατεταμένα... Διότι σε αυτήν την περίπτωση θα αισθανθείς την επαναφορά της πιο αδύναμη από όσο θα ήθελες.
Επιλέγοντας το πρόγραμμα Normal, το FIAT 500 οδηγείται όπως ένα συμβατικό σουπερμίνι. Στο πρόγραμμα Range, η λειτουργία one-pedal συμβάλλει στην επιβράδυνση χωρίς να χρειάζεται να πατάς φρένο (πραγματοποιώντας συγχρόνως και ανάκτηση ενέργειας), ενώ το πρόγραμμα Sherpa θα σε βοηθήσει να πετύχεις τη μέγιστη δυνατή αυτονομία του 500 BEV.
Αυτή σύμφωνα με τη FIAT ανέρχεται στα 320 km, ενώ μπορεί να φθάσει έως τα 460 km με καθαρά αστική χρήση. Εμείς πάντως κατά τη διάρκεια της δοκιμής, σε μικτή διαδρομή και χωρίς να κυνηγάμε κανένα ρεκόρ κατανάλωσης, γράψαμε συνολικά σχεδόν 290 km με ευκολία. Τιμή σίγουρα επαρκή για ένα καθαρόαιμο αστικό όχημα.
Για τη φόρτιση τώρα των ωφέλιμων 37,3 kWh της μπαταρίας, ένας φορτιστής DC ισχύος 85 kW θα σου δώσει το 80% της ενέργειας σε 35’, ενώ ένας πιο κοινός, «οικιακός» AC 11άρης απαιτεί για την πλήρη φόρτιση του FIAT 500 BEV κάτι περισσότερο από τέσσερις ώρες.
Με το ηλεκτρικό 500, η FIAT απέδειξε εμπράκτως πώς πρέπει να είναι τα αυτοκίνητα πόλης της νέας εποχής που οραματίζεται η αυτοκινητοβιομηχανία. Το επόμενο βήμα τόσο για τους Ιταλούς όσο και για το σύνολο των κατασκευαστών, είναι να προσφέρουν αυτού του είδους τα μοντέλα σε πιο προσιτή τιμή. Διότι οι €34.800 που τιμολογείται το FIAT 500 BEV Icon 3+1 είναι ποσό που σε αναγκάζει θέλοντας και μη να εξετάσεις κι άλλες επιλογές στη μικρή κλάση... Έστω κι αν αυτές είναι πιο συμβατικές ως προς την τεχνολογία που κουβαλούν στην πλάτη τους.
Τι λέει το DRIVE
Με το FIAT 500 η ηλεκτροκίνηση μπορεί να γίνει αρεστή στο ευρύ κοινό. Για να την αγκαλιάσει πραγματικά ο κόσμος ωστόσο, μένει να υποστηριχθεί εμπράκτως και από τους κατασκευαστές σε επίπεδο τιμών. Όσο για την έκδοση 3+1, προσθέτει αυτό που λείπει από τις υπόλοιπες σε επίπεδο πρακτικότητας.
Τιμή Από €34.800
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 37,3 kWh (ωφέλιμη), 118 PS, 220 Nm, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0”
Τελική ταχύτητα 150 km/h (ηλ. περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση* 14,5 kWh/100 km
Αυτονομία* 290 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 3.632 x 1.683 x 1.527 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Βάρος 1.470 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης