Δεν είναι εύκολο να ανταγωνιστείς τις καθιερωμένες premium μάρκες. Πολλοί το έχουν επιχειρήσει στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά χωρίς επιτυχία. Ο γαλλικός όμιλος PSA είναι όμως αποφασισμένος να το πετύχει με τη φίρμα πολυτελείας του, την DS Automobiles.
H DS χωρίστηκε από τη Citroen το 2014, αλλά μόλις πρόσφατα παρουσίασε το πρώτο καθαρά δικό της μοντέλο, το DS 7 Crossback. Αναμενόμενα πρόκειται για ένα crossover, αφού αυτού του είδους τα αυτοκίνητα ζητάει σήμερα η παγκόσμια αγορά. Είναι βασισμένο στην πλατφόρμα EMP2 του ομίλου, όπως τα Peugeot 3008, 5008 και το Opel Grandland Χ, αλλά η DS το έχει τοποθετήσει έξυπνα, ανάμεσα σε δύο κατηγορίες. Είναι μεγαλύτερο από compact C-SUV, αλλά μικρότερο από μεσαίο D-SUV. Ή, αν θέλετε, βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα Audi Q3 και Q5.
Χρησιμοποιούμε ως παράδειγμα τα Audi διότι το DS 7 Crossback τα θυμίζει έντονα στην εμφάνιση. Ίσως θα περίμενε κανείς κάτι πιο καινοτόμο από τη φίρμα που έχει ως σλόγκαν το “avantgarde”, κάτι πιο κοντά στο πρωτότυπο DS Divine, όμως οι αγοραστές premium αυτοκινήτων είναι παραδοσιακά συντηρητικοί. Οπότε η διαφορά του DS 7 –και η φινέτσα του– βρίσκεται στις λεπτομέρειες. Στις εξωτερικές, όπως η καλόγουστη χρήση του χρωμίου σε διάφορα σημεία και τα τριγωνικά μοτίβα στα φώτα, αλλά κυρίως στο εσωτερικό όπου τα μοτίβα αυτά κυριαρχούν σε συνδυασμό με τις μεγάλες ψηφιακές οθόνες και τα μοντέρνα, ποιοτικά υλικά.
Αυτά όμως λίγο-πολύ τα έχουμε πει στη δοκιμή του πετρελαιοκίνητου DS 7 Crossback 1.5 BlueHDi 130. Εδώ το κεντρικό θέμα μας θα πρέπει να είναι το σύστημα κίνησης της συγκεκριμένης έκδοσης, με τον 1.6 τούρμπο βενζίνης των 180 PS και το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής.
La force tranquille
Όπως όλοι οι βενζινοκινητήρες αυτής της οικογένειας, έτσι κι ο 1.6 PureTech 180 έχει ραφιναρισμένη λειτουργία και αρχίζει να ακούγεται μόνο όταν πλησιάζει το όριο των 6.000 rpm. Όμως δεν χρειάζεται να ανεβάζεις τόσο ψηλά τις στροφές αφού η απόδοση πέφτει μετά τις 5.000 rpm. Μέχρι εκεί ο κινητήρας είναι δυνατός, με ροπή από χαμηλά και συνεργάζεται άψογα με το 8άρι κιβώτιο ώστε να είσαι ανά πάσα στιγμή με τη σχέση που πρέπει. Η απόκριση στο γκάζι είναι απόλυτα ομαλή και γίνεται αισθητά πιο ζωηρή αν επιλέξεις το οδηγικό πρόγραμμα «Άθληση» (sic), δηλαδή αυτό που ξέρουμε ως Sport.
Για το μέγεθός του, το DS 7 δεν είναι βαρύ (1.510 kg, ακριβώς όσο και το αντίστοιχο ντίζελ), οπότε οι 180 ίπποι δίνουν καλές επιδόσεις: 0-100 km/h σε 8,9” και 0-1.000 m σε 29,8”. Οι τιμές αυτές είναι κάπου ανάμεσα σε εκείνες μιας BMW X1 sDrive18i των 1,5 λίτρων και μιας 2λιτρης X1 sDrive20i, και ελαφρώς καλύτερες εκείνων του νέου Honda CR-V 1.5 Turbo CVT των 193 PS (9,0”, 30,3”). Γρήγορο είναι το DS 7 και στις ρεπρίζ εν κινήσει, με τα εικονικά προσπεράσματα των 50-80 και 80-110 km/h να απαιτούν αντίστοιχα 3,0” και 4,0” με kick-down. To Honda χρειάζεται 2,8” και 4,2”.
Σημαντικό είναι το ότι, για τις καλές επιδόσεις του DS 7, δεν πληρώνεις αντίτιμο στο βενζινάδικο, αφού η μέση κατανάλωση στη δοκιμή μας ήταν μόνο 9,6 lt/100km – τιμή χαμηλή για crossover αυτών των διαστάσεων.
Στην καθημερινή οδήγηση, το DS είναι ένα εύκολο και ξεκούραστο αυτοκίνητο. Το τιμόνι είναι ελαφρύ, το αυτόματο κιβώτιο αλλάζει ταχύτητες εξαιρετικά ομαλά και η ανάρτηση απορροφά πολύ αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του δρόμου στο οδηγικό πρόγραμμα «Άνεση». Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, στην κορυφαία έκδοση εξοπλισμού “So Chic”, ήταν εφοδιασμένο και με το ηλεκτρονικό σύστημα DS Active Scan Suspension, που διαβάζει με κάμερα το δρόμο μπροστά από το αυτοκίνητο και ρυθμίζει προκαταβολικά την απόσβεση των αμορτισέρ.
Καθώς ο κύριος στόχος είναι η άνεση, νιώθεις σε αυτό το πρόγραμμα κάποιες τάσεις πλεύσης στις κυματοειδείς ανωμαλίες και βύθισης στο φρενάρισμα. Αν θέλεις να οδηγήσεις γρήγορα, πρέπει να επιλέξεις το πρόγραμμα «Άθληση», όπου τα αμορτισέρ σφίγγουν με συγκεκριμένο πλέον αλγόριθμο, το τιμόνι βαραίνει και η απόκριση του κινητήρα και του κιβωτίου γίνεται σαφώς πιο ζωηρή. Το DS 7 στρίβει καλά, με υψηλό περιθώριο πρόσφυσης, μεγάλη σταθερότητα, ασφαλείς αντιδράσεις, και φρενάρει δυνατά. Καταλαβαίνεις όμως ότι δεν είναι φτιαγμένο για σπορ χρήση, καθώς αισθάνεσαι ότι κάθεσαι ψηλά, το τιμόνι φαίνεται ελαφρώς πολύστροφο και το ESC επεμβαίνει αρκετά δραστικά. Καλύτερα να κόψεις λίγο ρυθμό, να επιλέξεις το ενδιάμεσο πρόγραμμα «κανονική απόσταση» (λέγε με Normal) και να απολαύσεις τον παραδοσιακά γαλλικό συνδυασμό κρατήματος και άνεσης.
Έτσι θα χαρείς τη γαλλική φινέτσα στη λειτουργία, όπως την απολαμβάνεις και στο εσωτερικό, με τους άφθονους χώρους, τις πολλές θέσεις για μικροπράγματα και τις «ντιζαϊνάτες» λεπτομέρειες. Οι τελευταίες έχουν κάποιες επιπτώσεις στην εργονομία (τοποθέτηση και σήμανση διακοπτών, αναγνωσιμότητα οργάνων), όμως μπρος στα κάλλη…
Vive la différence!
Η βασική επιδίωξη της DS ήταν το αυτοκίνητο να δείχνει μοντέρνο και premium, τόσο στο μάτι όσο και σε οδηγική αίσθηση. Κρίνουμε ότι το πέτυχε – κι αυτό είναι πολύ σημαντικό διότι η τιμή του DS 7 Crossback απλά δεν άφηνε περιθώριο αποτυχίας σε αυτόν τον τομέα.
Με τον κινητήρα των 180 PS και το (στάνταρ) αυτόματο κιβώτιο ΕΑΤ8, το μοντέλο ξεκινά από τα €36.865 στην έκδοση Be Chic, που είναι καλά εξοπλισμένη αλλά δεν έχει στοιχεία όπως η κάμερα οπισθοπορείας, το σύστημα πλοήγησης, τα συστήματα επόπτευσης τυφλής γωνίας, προσοχής οδηγού και αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, καθώς και την ανάρτηση Active Scan με την κάμερα. Αν θέλεις να τα έχεις και αυτά, πρέπει να πληρώσεις €43.650 για την έκδοση So Chic.
Εκ πρώτης όψεως, αυτά είναι πολλά χρήματα δεδομένου ότι ένα Audi Q3 1.5 TFSI S tronic κοστίζει €36.900 στην πλούσια εξοπλισμένη έκδοση Advanced και μια 2λιτρη BMW X1 sDrive20i ξεκινά από τα €40.940. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το DS 7 Crossback είναι ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο – και, κυρίως, κάτι το διαφορετικό…
Τι λέει το DRIVE
Η τιμή του βάζει ψηλά τον πήχη των προσδοκιών, αλλά το DS 7 τη δικαιολογεί στους περισσότερους τομείς απέναντι στον καθιερωμένο premium ανταγωνισμό, έχοντας και το πλεονέκτημα της διαφορετικότητας.
Τιμή από €36.865
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 180 PS/5.500 rpm, 25,5 kgm/1.650 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
0-160 km/h 22,3”
0-400 m 16,5” @ 140,1 km/h
0-1.000 m 29,8” @ 177,8 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 18,1”
50-80 km/h 3,0”
80-110 km/h 4,0”
110-140 km/h 6,0”
Φρένα 100-0 km/h 40,2 m
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση 9,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 134* g/km
Διαστάσεις 4.573 x 1.906 x 1.625 mm
Χώρος αποσκευών 555 lt
Βάρος 1.510 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία. *Με τους τροχούς 18”.
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα