Πώς αντικαθιστάς ένα ιδιαίτερα επιτυχημένο, έως και εμβληματικό, μοντέλο όπως το Duster, όταν έρθει η ώρα;
Δικαιολογημένα, η Renault δεν ήθελε να κάνει σαρωτικές αλλαγές, φοβούμενη μήπως αποξενώσει το πιστό αγοραστικό κοινό του αυτοκινήτου. Διατήρησε λοιπόν την «ομάδα που κερδίζει», δηλαδή όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του Duster, αλλά το εκσυγχρόνισε στην εμφάνιση, το εσωτερικό και τις τεχνολογίες του, φροντίζοντας παράλληλα να βελτιώσει όλα τα αδύνατα σημεία του.
Γνώριμο, αλλά ολοκαίνουργιο
Για οικονομικούς λόγους, η πλατφόρμα παρέμεινε η ίδια. Ίδια παραμένουν επίσης το μεταξόνιο, το πλάτος και το ύψος του αυτοκινήτου. Το συνολικό μήκος αυξήθηκε ελάχιστα, κατά 26 mm, λόγω των ενισχύσεων για να περάσει το αυτοκίνητο τα αυστηρότερα crash test.
Με μια πρώτη ματιά, το Duster δεν φαίνεται να έχει αλλάξει στην εμφάνιση. Και όμως, κανένα τμήμα του αμαξώματος δεν είναι ίδιο με του προηγούμενου μοντέλου. Το εμπρός μέρος είναι ψηλότερο, η μάσκα φαρδύτερη, με τους προβολείς πλέον στις άκρες του αμαξώματος, το καπό έχει πιο έντονες πτυχώσεις, η βασική γραμμή των πλευρικών παραθύρων είναι πιο ψηλή, οι «προστατευτικές ποδιές» εμπρός και πίσω μεγαλύτερες και τα πίσω φανάρια τετράγωνα, θυμίζοντας Jeep Renegade. Επιπλέον, η βάση του παρμπρίζ έχει μετατεθεί 100 mm πιο μπροστά, το παρμπρίζ είναι πιο κεκλιμένο και οι ράγες της οροφής έρχονται σαν συνέχειά του.
Οι κινητήρες είναι οι γνωστοί, όπως και τα συστήματα μετάδοσης. Στην περίπτωσή μας, ο 8βάλβιδος ντίζελ 1.5 dCi των 110 PSσυνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDC, 6 σχέσεων, και η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς.Το σύστημα διεύθυνσης είναι νέο, με ηλεκτρική αντί υδραυλική υποβοήθηση.
Για όσους είναι διατεθειμένοι να κινηθούν και εκτός ασφάλτου, η απόσταση από το έδαφος είναι 210 mm και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αποχώρησης 30, 21 και 34 μοίρες αντίστοιχα.
Πολλή δουλειά έχει γίνει στην ηχομόνωση, με αποτέλεσμα η Renault να λέει πως το επίπεδο του θορύβου έχει πέσει στο μισό. Τα έξτρα ηχομονωτικά όμως έχουν μειώσει οριακά το χώρο στην καμπίνα, αλλά κι αυτόν στο πορτμπαγκάζ από τα 478 στα 445 λίτρα.
Οι βελτιώσεις στην ασφάλεια είναι πολλές, από την πρόσθεση πλευρικών αερόσακων κεφαλιού τύπου κουρτίνας και την υπενθύμιση για τις ζώνες ασφαλείας, μέχρι τους μεγαλύτερους εξωτερικούς καθρέφτες, ενώ διαθέσιμο είναι πλέον το σύστημα ελέγχου τυφλής γωνίας, ο περιοριστής ταχύτητας και ο αισθητήρας φώτων – όχι όμως και το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒ).
Αναβαθμισμένο εσωτερικό
Εξωτερικά το νέο Duster μπορεί να δείχνει γνώριμο, όμως ανοίγοντας την πόρτα, οι αλλαγές είναι πολύ πιο εμφανείς. Το ταμπλό είναι ολοκαίνουργιο, με την οθόνη των πολυμέσων τοποθετημένη 74 mm ψηλότερα (αν και πάσχει ακόμα από αντανακλάσεις). Νέα είναι και τα καθίσματα, με μακρύτερο έδρανο, περισσότερο αφρώδες υλικό και καλύτερη στήριξη στο σώμα. Τα πλαστικά σε ταμπλό και πόρτες παραμένουν σκληρά, αλλά δεν δείχνουν πια φτηνιάρικα, ο διάκοσμος είναι πιο πολυτελής και η ποιότητα συναρμολόγησης πιο φροντισμένη.
Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και σαφώς πιο σωστή από πριν. Όμως το τιμόνι δεν έρχεται αρκετά έξω. Η ορατότητα προς τα εμπρός και προς τα πλάγια είναι καλή, λοξά μπροστά όμως ενοχλεί η φαρδιά και κεκλιμένη κολόνα της σκεπής, ενώ προς τα πίσω το οπτικό σου πεδίο περιορίζεται από τα μικρά παράθυρα. Ευτυχώς, το ηχητικό παρκοραντάρ είναι στάνταρ.
Προβλήματα χώρου μπροστά δεν θα αντιμετωπίσει κανείς. Πίσω, ο χώρος για το κεφάλι είναι επίσης άνετος, ενώ αυτός για τα γόνατα μπορεί να μην είναι άφθονος, αλλά κρίνεται γενικά επαρκής.Θέσεις για τα καθημερινά μικροπράγματα υπάρχουν αρκετές, μαζί και δύο ποτηροθήκες – αν και κάπως μικρές.
Το πορτμπαγκάζ μπορεί να έχει μικρύνει οριακά, όμως παραμένει μεγάλο και με πρακτικό σχήμα. Η διαιρούμενη (60/40) πλάτη του πίσω καθίσματος διπλώνει, αλλά σχηματίζει ένα ψηλό σκαλοπάτι με το δάπεδο του πορτμπαγκάζ. Αντίστοιχα υπάρχει κι ένα σχετικά ψηλό κατώφλι που δυσκολεύει την εκφόρτωση βαριών αντικειμένων.
Προ παντός οικονομικό
Στις επιταχύνσεις από στάση, δεν μπορείς να ανεβάσεις στροφές πριν την εκκίνηση, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να αργεί να ξεκολλήσει (0-40 km/hσε 3,2”). Από εκεί και πέρα επιταχύνει ικανοποιητικά, αλλά λόγω του χαμένου χρόνου τα 100 km/h έρχονται σε 12,4” και το πρώτο χιλιόμετρο σε 34,1”. Έτσι, το Duster δεν είναι από τα γρήγορα μοντέλα της κατηγορίας.Στις ρεπρίζ εν κινήσει όμως τα καταφέρνει καλύτερα, ολοκληρώνοντας το εικονικό προσπέρασμα των 80-110 km/h με kickdown σε 6,3”.
Στην οδήγηση, σπάνια νιώθεις να σου λείπει δύναμη, ενώ σου κάνει εντύπωση το πόσο κοντές είναι οι πρώτες 4 σχέσεις μετάδοσης – προφανώς για καλύτερη απόδοση εκτός δρόμου και στη ρυμούλκηση. Μέχρι να πιάσεις τα 100, το κιβώτιο έχει βάλει 4η! Το διπλοσύμπλεκτο EDC λειτουργεί καλά, αλλάζοντας ταχύτητες τη σωστή στιγμή, γρήγορα και ομαλά – αν και καμιά φορά γίνεται κάπως απότομο αν κινείσαι για πολύ χρόνο σε πυκνή κυκλοφορία.
Η 6η σχέση είναι αρκετά μακριά, ενώ υπάρχει και στάνταρ σύστημα stop/start που βοηθάει κι αυτό στην οικονομία καυσίμου. Έτσι, το αυτόματο Duster ντίζελ αποδεικνύεται πολύ οικονομικό. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε για ολόκληρη τη δοκιμή ήταν 6,7 lt/100km.
Άνετο, εντός κι εκτός
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση είναι το πόσο ελαφρύ είναι το σύστημα διεύθυνσης. Οι ελιγμοί στην πόλη είναι εύκολοι, ενώ όσο αυξάνεται ταχύτητα το τιμόνι βαραίνει για καλύτερη αίσθηση. Το δεύτερο πράγμα που προσέχεις είναι η ποιότητα κύλισης και η ησυχία. Καμία σχέση με το προηγούμενο Duster. Το νέο είναι ασύγκριτα πιο ραφιναρισμένο και πολιτισμένο. Μόνο που το EDC τείνει να ανεβάζει πολύ νωρίς σχέσεις, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να λειτουργεί σε πολύ χαμηλές στροφές και να νιώθεις βούισμα και κραδασμούς.
Στον αυτοκινητόδρομο, το νέο Duster ταξιδεύει σαφώς πιο ξεκούραστα, αν και μετά τα 130 km/h αυξάνεται αισθητά κι απότομα ο θόρυβος από τον άνεμο και τον κινητήρα. Μέσα στην πόλη και στους επαρχιακούς δρόμους, η ανάρτηση, σε συνδυασμό με το 65άρι προφίλ των ελαστικών, δίνει πολύ καλή άνεση. Γενικά, κινείσαι ανέμελα χωρίς να χρειάζεται να κοιτάς το δρόμο και να αποφεύγεις τις λακκούβες, όπως κάνεις με τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Από την άλλη, το Duster δεν έχει την αμεσότητα αντιδράσεων κάποιων άλλων crossover στις αλλαγές κατεύθυνσης. Στις στροφές έχει την τάση να γέρνει, προοδευτικά μεν αλλά αισθητά, ενώ και το τιμόνι του δεν είναι από τα πιο επικοινωνιακά. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι πρόκειται για ένα SUV. Σημασία έχει ότι μπορείς να το εμπιστευτείς και να κινηθείς σβέλτα με ασφάλεια.
Τα φρένα, με σχετικά μικρούς δίσκους μπροστά και ταμπούρα πίσω, ανταποκρίνονται άμεσα και προοδευτικά στο πεντάλ, δίνοντας ικανοποιητικές αποστάσεις ακινητοποίησης παρά τα λάστιχα «4 εποχών». Στο τεστ αντοχής όμως, με τα αλλεπάλληλα δυνατά φρεναρίσματα από τα 120 km/h, έδειξαν να επηρεάζονται αισθητά – αν και όχι ανησυχητικά.
Τέλος, ειδοποιό διαφορά του Duster από τα άλλα crossover αποτελούν οι δυνατότητες κίνησης εκτός ασφάλτου. Ακόμη και το προσθιοκίνητο μοντέλο θα σε πάει αρκετά μακριά. Σπάνια βρίσκει κάτω, οι κοντές σχέσεις του το βοηθούν στα δύσκολα και η ανάρτηση δεν τερματίζει, ενώ φροντίζει ώστε οι τροχοί να είναι τον περισσότερο καιρό σε επαφή με το έδαφος.
Ατού οι τιμές
Οι τιμές του Duster ξεκινούν από τα €13.670 για το βασικό προσθιοκίνητο μοντέλο με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης 1.6 SCe των 115 PS. Οι ντίζελ εκδόσεις ξεκινούν από τα €15.080. Οι τιμές αυτές είναι πολύ χαμηλότερες από του ανταγωνισμού.
Το αυτόματο ντίζελ της δοκιμής μας ξεκινά από τα €18.690 και αποτελεί μια ειδική περίπτωση. Υπάρχουν στην αγορά αυτόματα βενζινοκίνητα, υπάρχουν ντίζελ με χειροκίνητο κιβώτιο, αλλά το μόνο αντίστοιχο προσθιοκίνητο μοντέλο που βρήκαμε να συνδυάζει τον πετρελαιοκινητήρα με το αυτόματο κιβώτιο είναι το FIAT 500X 1.6 MTJ 120 DCT, που ξεκινά από τα €21.400.
Η χαμηλή τιμή του Duster δεν σημαίνει φτωχό εξοπλισμό. Αντίθετα, η βασική έκδοση του 1.5 dCi 110 EDC είναι στο επίπεδο Sportive, που έχει στάνταρ σύστημα πολυμέσων Media Nav Evo 7” με πλοηγό, Hill Start Assist για τις ανηφόρες, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, trip computer, αισθητήρα φώτων, παρκοραντάρ πίσω, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου 16” κι ένα πλήρες ηλεκτρικό πακέτο.
Τι λέει το DRIVE
Το Duster βελτιώθηκε σε όλα τα αδύνατα σημεία του, αλλά κράτησε αναλλοίωτο το χαρακτήρα του και κυρίως τις χαμηλές τιμές του. Στην αυτόματη ντίζελ έκδοση αποτελεί μια ειδική περίπτωση, αλλά είναι άνετο, εύκολο στην οδήγηση, οικονομικό και «πολύ αυτοκίνητο για τα λεφτά του».
Τιμή από €18.690
Τεχνολογία 1.461 cc, i4, 8v, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, 110 PS/4.000 rpm, 26,5 kgm/1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,4”
0-140 km/h 26,6”
0-1.000 m 34,1” @ 151,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,9”
50-80 km/h 3,9”
80-110 km/h 6,3”
110-140 km/h 11,5”
Φρένα 100-0 km/h 40,5 m
Τελική ταχύτητα 171 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 116 g/km
Διαστάσεις 4.341 x 1.804 x 1.693 mm
Χώρος αποσκευών 445 lt
Βάρος 1.340 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία.