Πιστή στη φιλοσοφία του «σεμνά και ταπεινά», η Dacia δεν κάνει κινήσεις εντυπωσιασμού. Με αυτό το μότο και με τη χρήση δοκιμασμένων λύσεων από τη Συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi, κατάφερε να γίνει μια υπολογίσιμη δύναμη τα τελευταία δέκα χρόνια και να αποτελεί σύγχρονο success story στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Το Duster είναι το σήμα κατατεθέν της σύγχρονης ιστορίας της Dacia, κάτι που επιβεβαιώνει και η εμπορική πορεία του σε παγκόσμιο επίπεδο. Από το 2010 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά, οι πωλήσεις του έχουν ξεπεράσει τα 2.000.000 αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι της εταιρείας να δώσουν μεγάλη προσοχή στον αντικαταστάτη του.
Για να διατηρηθεί επίκαιρη η «συνταγή», η Dacia φρόντισε να ενδυναμώσει το μοντέλο σε όλους τομείς, τονώνοντάς το εκεί που πραγματικά υστερούσε. Η σχεδίαση της δεύτερης γενιάς του SUV της Dacia αποτελεί φυσική εξέλιξη αυτής του προηγούμενου μοντέλου, με πιο έντονες καμπύλες και μεγαλύτερες προστατευτικές ποδιές. Επιπλέον, τα ανασχεδιασμένα φώτα διαθέτουν LED στοιχεία και, σε συνδυασμό με την νέα πιο χαμηλή και πλατιά μάσκα, χαρίζουν ένα πιο επιβλητικό και macho παρουσιαστικό.
Από το πλάι, το νέο Duster δείχνει πιο αεροδυναμικό χάρη στο παρμπρίζ με τη μεγαλύτερη κλίση. Οι σχεδιαστές τοποθέτησαν 10 cm πιο εμπρός το παρμπρίζ με στόχο την καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και την αύξηση της αίσθησης ευρυχωρίας στην καμπίνα. Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η μεγάλη προστατευτική ποδιά και τα νέα φώτα με τα τέσσερα χαρακτηριστικά τετράγωνα. Επιπλέον, η πίσω πόρτα έχει σχεδιαστεί με γνώμονα το μεγαλύτερο δυνατό άνοιγμα, ενώ ο ογκώδης προφυλακτήρας φιλοξενεί τα φώτα ομίχλης και όπισθεν.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Dacia Duster 1.5 dCi 110 EDC
Μεγάλες αλλαγές βρίσκουμε και στο εσωτερικό του νέου Duster. Το ταμπλό είναι εντελώς καινούργιο και ξεχωρίζει από τη σχεδίαση δύο επιπέδων. Τα πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι σκληρά μέτριας ποιότητας και θα θέλαμε ειδικά αυτά του ταμπλό να μην είναι τόσο εύκαμπτα. Το αρκετά πιο «καθαρό» και σύγχρονο παρουσιαστικό δίνει βελτιωμένη εργονομία, χάρη στην τοποθέτηση του συστήματος πλοήγησης και πολυμέσων αρκετά πιο ψηλά και με μικρή κλίση προς τον οδηγό. Κάτω από το MediaNav υπάρχει μια σειρά από πλήκτρα για τις υπόλοιπες λειτουργίες του αυτοκινήτου και ακριβώς από κάτω βρίσκονται τα χειριστήρια του κλιματισμού που πλέον μπορεί να είναι και αυτόματος.
Εμπρός από το συνοδηγό υπάρχει ένα ράφι που «χωρίζει» στη μέση το ταμπλό, ενώ ψηλά στην κεντρική κονσόλα βρίσκονται οι τρεις αεραγωγοί του κλιματισμού. Στη βάση της κεντρικής κονσόλας βρίσκουμε νέο λεβιέ ταχυτήτων, έναν αποθηκευτικό χώρο και δύο ποτηροθήκες. Αυτό που βελτιώθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι η θέση οδήγησης. Όχι μόνο διαθέτει καλύτερο κάθισμα με αυξημένη πλευρική στήριξη, αλλά είναι τοποθετημένο καλύτερα, με σωστότερη κλίση και πλέον συνοδεύεται από τηλεσκοπικά ρυθμιζόμενο τιμόνι που ενσωματώνει και την κόρνα. Αυτά τα στοιχεία αρκούν για να βελτιώσουν δραστικά ένα από τα μελανά σημεία της προηγούμενης γενιάς. Αυτό όμως που δεν άλλαξε είναι η θέση του περιστροφικού χειριστηρίου για τη ρύθμιση της δέσμης των φώτων που ακόμα βρίσκεται χαμηλά, στο αριστερό γόνατο του οδηγού.
Η χρήση της ίδιας πλατφόρμας μεταφράζεται σε μηδαμινές αλλαγές στις εξωτερικές διαστάσεις και φυσικά στους χώρους. Αυτό σημαίνει ότι η καμπίνα θα βολέψει με άνεση τέσσερις ενηλίκους επιβάτες και ο χώρος αποσκευών 376 lt (στην έκδοση 4x4).
Ο κινητήρας που εφοδιάζει το αυτοκίνητο δοκιμής είναι ο γνωστός 1.5 dCi των 110 ίππων και των 26,5 kgm. Συνδυάζεται με ένα πολύ κοντό σε κλιμάκωση χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων και οι επιδόσεις που δίνει στο Duster των 1.400 kg βρίσκονται ελαφρώς κάτω του μέσου όρου. Για να πιάσει τα 100 km/h από στάση απαιτούνται 12,5” και η τελική του ταχύτητα ακουμπά τα 169 km/h. Παρά το γεγονός ότι το αυτοκίνητο φορά λάστιχα τεσσάρων εποχών M+S, η απόδοση των φρένων βρίσκεται στο μέσο όρο, καθώς χρειάζεται 40,4 m για να ακινητοποιηθεί από τα 100 km/h. Η αίσθηση του μεσαίου πεντάλ πάντως δεν είναι ιδιαίτερα ακριβής.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi
Στο δρόμο, το νέο Duster 4x4 με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων δείχνει πιο ώριμο πρόσωπο, προσφέροντας υψηλή άνεση και λογική κλίση στις στροφές. Το τιμόνι είναι πλέον ηλεκτρικό και ξεχωρίζει για την έντονη υποβοήθηση στις χαμηλές ταχύτητες και το σεβαστό βάρος στις υψηλότερες. Βελτιωμένη είναι η ηχομόνωση της καμπίνας, με τον αεροδυναμικό θόρυβο ακόμα και στα 140 km/h να είναι υποφερτός. Αυτό που δεν είναι και τόσο υποφερτό είναι η κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου, που αναγκάζει τον οδηγό σε συνεχή χρήση του λεβιέ για να μην ανεβάζει ψηλά τον 1.5 dCi, αυξάνοντας παράλληλα και την κατανάλωση σε συνθήκες ταξιδιού. Η μέση κατανάλωση κατά την διάρκεια δοκιμής περιορίστηκε στα 7,5 lt/100 km και υποβοηθήθηκε αρκετά από τη λειτουργία ECO. Με το πλήκτρο «ECO», ο οδηγός μπορεί να μεταβάλλει την απόδοση του κινητήρα, μειώνοντας κατά 10% την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2. Στην ουσία πρόκειται για έναν έμμεσο περιορισμό της ισχύος του κινητήρα και του συστήματος κλιματισμού.
Για τους λάτρεις των εκτός ασφάλτου περιηγήσεων, αξίζει να αναφέρουμε ότι η απόσταση από το έδαφος είναι 21 πόντοι και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αποχώρησης 30, 21 και 33 μοίρες αντίστοιχα. Την τετρακίνηση τη χειρίζεσαι από έναν περιστροφικό διακόπτη στην κονσόλα δαπέδου και διαθέτει λειτουργία 2WD, Auto και Lock. Φυσικά η επιλογή 2WD προορίζεται για κίνηση στην πόλη και οικονομία καυσίμου. Σε σβέλτο ρυθμό, σε χωμάτινη διαδρομή με φυτευτή πέτρα (50 km/h), η ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά και δύσκολα θα δείξει σημάδια διαμαρτυρίας.
Η τιμή της βασικής τετρακίνητης πετρελαιοκίνητης έκδοσης Sportive είναι €17.350 και κρίνεται άκρως ανταγωνιστική ένα αναλογιστούμε τον εξοπλισμό, την 5ετή εργοστασιακή εγγύηση και το χαρακτήρα του μοντέλου.
Τελικά, η Dacia κατάφερε με τη νέα γενιά του Duster να κατασκευάσει το καλύτερο μοντέλο στην ιστορία της, κάνοντάς το να απευθύνεται σε ακόμα μεγαλύτερο κοινό.
Τι λέει το DRIVE
Το Duster εκπολιτίστηκε χωρίς να χάσεις τον καθαρόαιμο χαρακτήρα του, δείχνοντας ότι οι αλλαγές που πραγματοποίησε η Dacia χτύπησαν διάνα.
Τιμή από €17.350
Τεχνολογία 1.461 cc, i4, 8v, ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 110 PS/4.000 rpm, 26,5 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,5”
0-140 km/h 29,1”
0-400 m 18,6” @ 117,7 km/h
0-1.000 m 34,6” @ 147,5 km/h
50-110 (με αλλαγές) 12,0”
30-50 km/h (3η) 2,2”
50-80 km/h (4η) 4,6”
80-100 km/h (4η) 7,8”
110-140 km/h (5η) 15,0”
110-140 km/h (6η) 14,8”
Φρένα 100-0 km/h 40,4 m
Τελική ταχύτητα 169 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 123 g/km
Διαστάσεις 4.341 x 1.804 x 1.682mm
Χώρος αποσκευών 376 lt
Βάρος 1.400 kg
Μετρήσεις Drive