Test drive: CUPRA Formentor VZ e-Hybrid 245 PS

Test drive: CUPRA Formentor VZ e-Hybrid 245 PS

Το Formentor εμφατικά κατοχυρώνει την αυτονόμηση της CUPRA. Η γκάμα του περιλαμβάνει άφθονες επιλογές, εκ των οποίων δοκιμάζουμε την ισχυρότερη επαναφορτιζόμενη υβριδική με 245 PS.

Για την νεοϊδρυθείσα CUPRA, η υπόθεση CUPRA Formentor είναι ένα στοίχημα που κερδήθηκε και αυτό το συμπέρασμα ενισχύεται μέρα με τη μέρα. Είναι το πρώτο αυθύπαρκτο μοντέλο της εταιρείας, με τη μορφή ενός SUV με κουπέ γραμμή που φτιάχτηκε για να εκφράσει στο έπακρο το σπορ ύφος της φίρμας. Αλλά και για να διπλασιάσει τις συνολικές πωλήσεις της.

Για να ανταγωνιστεί εν ολίγοις με το δικό του τρόπο C-SUV/crossover με βαριά σήματα και αναγνωρισμένα premium σφραγίδα. Ως εκ τούτου, βασίζεται στην ουσιαστική προσοχή σε όλες τις λεπτομέρειες και στη χρήση της υψηλότερης από την τεχνολογία που υπάρχει διαθέσιμη στα ράφια του Volkswagen Group.

Το CUPRA Formentor τοποθετείται στην καρδιά της κατηγορίας C, με μήκος 4,45 m, πλάτος 1,84 και ύψος 1,51 m. Το μεταξόνιο είναι στα 2,68 m, με φαρδιά μετατρόχια 1,59 m εμπρός και 1,56 m πίσω. Οπότε μιλάμε για φαρδύ ίχνος στον δρόμο που ταιριάζει με τα σπορ ιδανικά της φίρμας.

Παρουσιάστηκε σε πρωτότυπη μορφή στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2019 και η παραγωγή του ξεκίνησε το 2020, στο εργοστάσιο του Martorell στην Καταλονία. Το 2021 του απονεμήθηκε το βραβείο «Product Design» από τον θεσμό Red Dot Award, με το αισθητικό αποτέλεσμα να έχει κερδίσει ήδη τις εντυπώσεις. Με μακρύ και επίπεδο καπό, καμπίνα τραβηγμένη πίσω, οροφή που καμπυλώνει προς τα πίσω και επιθετικές μολυβιές σε όλες τις επιφάνειες, το CUPRA Formentor κερδίζει τη ματιά.

CUPRA Formentor VZ e-Hybrid
Το Formentor είναι το πρώτο αυθύπαρκτο μοντέλο της CUPRA.

Η φωτεινή υπογραφή των LED φώτων είναι χαρακτηριστική νύχτα/ημέρα, ενώ η συνολική εικόνα αποτυπώνει όλο το δυναμισμό που η πένα των σχεδιαστών ήθελε. Έχει όμως και όλη την απαραίτητη κομψότητα που αποτυπώνεται σε ένα στιβαρό σχήμα που αρέσει σε όλους και δεν προκαλεί με άστοχες κινήσεις εντυπωσιασμού. Το Formentor πήρε το όνομά του από το ομώνυμο ακρωτήρι στο νησί της Μαγιόρκα, το οποίο οριοθετεί το βορειότερο άκρο της.

Η γκάμα είναι μεγάλη, περιλαμβάνοντας εκδόσεις από 150 PS (1.5 TSI και 2.0 TDI) μέχρι τους 390 της έκδοσης VZ5 με το υπέροχο 5κύλινδρο μοτέρ της Audi. Υπάρχουν και δύο επαναφορτιζόμενες υβριδικές, με το ίδιο σύστημα ρυθμισμένο στους 204 ή στους 245 PS. Οι μέγιστη ισχύς και ροπή των επιμέρους κινητήρων δεν αλλάζει, οπότε η διαφορά στη μέγιστη τιμή του συνδυασμού τους είναι θέμα του τρόπου που συνεργάζονται.

Διαφορά δεν υπάρχει ούτε στην μπαταρία που έχει χωρητικότητα 12,8 kWh, εκ των οποίων οι 10,8 είναι εκμεταλλεύσιμες. Όσο για τη φόρτιση, γίνεται με μέγιστη ισχύ τα 3,7 kW που δεν είναι μεγάλη, ωστόσο αρκεί για πλήρη φόρτιση σε 3,6 ώρες. Για οικιακή πρίζα τώρα, υπολογίστε περίπου πέντε ώρες, ενώ για τους υπολογισμούς σας σημειώστε ακόμα πως το ρεζερβουάρ βενζίνης είναι στα 40 lt για τις παραπάνω εκδόσεις.

Ανεξάρτητα από τον κινητήρα, όλα τα Formentor μπορούν να επωφελούνται από τιμόνι με μεταβλητό λόγο, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, έτσι ώστε να τονίζεται ο δυναμισμός και το συναίσθημα στην εμπειρία της οδήγησης.

Όπως η εξωτερική σχεδίαση δεν μοιάζει με τίποτα, το ίδιο ισχύει και για την εικόνα της καμπίνας. Γαρνιρισμένο με στοιχεία όπως η αντανάκλαση του σήματος της CUPRA στον δρόμο κάθε φορά που ανοίγεις την πόρτα, η αίσθηση της προσοχής στην λεπτομέρεια, τα υψηλής ποιότητας υλικά, ο μικρός επιλογέας-joystick του κιβωτίου και η εξελιγμένη ψηφιακή εικόνα, το εσωτερικό του Formentor είναι μια καμπίνα που απολαμβάνεις.

CUPRA Formentor VZ e-Hybrid
Το υβριδικό σύστημα το ελέγχεις μέσα από την οθόνη αφής του infotainment.

Στα περισσότερα σημεία τα πλαστικά είναι μαλακά και πολύ γεροδεμένα, ενώ όλες οι επενδύσεις και οι ραφές τους φαίνονται ποιοτικές. Για τον οδηγό δε, όλα ξεκινούν από μια θέση που δεν γίνεται να μην κερδίσει τα θετικότερα σχόλια.

Κάθεται πολύ χαμηλά για τέτοιο μοντέλο και αισθάνεται χωμένος στο αυτοκίνητο απολαμβάνοντας την προστασία του. Ο κορμός βρίσκεται σε όρθια στάση και το μπάκετ της έκδοσης εξοπλισμού VZ είναι υπέροχο σε όλα του.

Ο έλεγχος των λειτουργιών του αυτοκινήτου βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην 12ιντση οθόνη αφής του infotainment, αφού φυσικοί διακόπτες υπάρχουν ελάχιστοι. Αυτό είναι κάτι που απαιτεί εξοικείωση και δεν φτάνει σε ευχρηστία το απόλυτο. Ούτε καν όταν χρησιμοποιείς τις φωνητικές εντολές ή τις χειρονομίες.

Οι γυάλινες επιφάνειες είναι μικρές και οι εμπρός κολόνες κεκλιμένες, οπότε η ορατότητα χωρίς να είναι προβληματική, δεν είναι στη λίστα με υπέρ. Από την άλλη, η ευχρηστία και η πρακτικότητα είναι καλοδουλεμένες, με επαρκείς θήκες για μικροπράγματα και ποτήρια/μπουκάλια, τέσσερις θήκες USB-C αλλά και πλούσιο εξοπλισμό άνεσης να σου κάνει τη ζωή εύκολη.

Τόσο στο εμπρός όσο και στο πίσω μέρος της καμπίνας, ο διαθέσιμος χώρος είναι παραπάνω από αρκετός για μεγαλόσωμους ενηλίκους και το μόνο που θα μπορούσες να ζητήσεις είναι λίγο μικρότερο τούνελ πατώματος. Αυτό μόνο στην περίπτωση μεταφοράς και πέμπτου ατόμου πάντως αποκτά νόημα.

Εκείνο που θα σε απασχολήσει πιο συχνά, είναι ότι ο χώρος αποσκευών για τις υβριδικές εκδόσεις λόγω της μπαταρίας δεν ξεπερνά τα 345 lt με το πίσω κάθισμα στην κανονική του θέση. Δεν μπορείς να πεις ότι είναι απογοητευτική τιμή, ωστόσο από ένα οικογενειακό αυτού του μεγέθους περιμένεις κάτι περισσότερο.

Να σημειώσουμε πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για την αποθήκευση του καλωδίου φόρτισης και πως το κατώφλι δεν είναι το χαμηλότερο που μπορείς να βρεις. Από την άλλη όμως, ο χώρος έχει απόλυτα εκμεταλλεύσιμο σχήμα, πρίζα με ισχύ 150 W και λεβιεδάκια που ρίχνουν τις πλάτες του καθίσματος από τον χώρο αποσκευών και τον ανεβάζουν στα 1.415 lt.

Το ισχυρότερο υβριδικό πακέτο του CUPRA Formentor καλύπτει με τον καλύτερο τρόπο το ζητούμενο από κάθε τέτοιο σύστημα: Τον συνδυασμό των υψηλών επιδόσεων με αντίστοιχη οικονομία καυσίμου. Οι 150 ίπποι του 1.400άρη TSI και οι 116 του σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη δίνουν μέγιστη συνδυαστική απόδοση 245 PS και 400 Nm. Ανεξάρτητα από το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης, η απόκριση στο δεξί πεντάλ είναι κοφτερή και η επιτάχυνση χορταστική.

CUPRA Formentor VZ e-Hybrid
Ο δυναμισμός του Formentor VZ e-Hybrid έγκειται τόσο στις επιδόσεις όσο και στο πάτημα στο δρόμο.

Τα όργανά των μετρήσεων έδειξαν 0-100 km/h σε μόλις 6,9”, 0-1.000 m σε 27,7” με ταχύτητα εξόδου 183,6 km/h, με τις ρεπρίζ 80-110 και 110-140 km/h να ολοκληρώνονται σε μόλις 2,2 και 4,7” αντίστοιχα. Ο συνδυασμός των δύο κινητήρων είναι πολύ εύστοχος και το πέρασμα του συστήματος από την ηλεκτρική στην υβριδική ή την καθαρά θερμική λειτουργία είναι ανεπαίσθητο.

Να προσθέσουμε πως στο προφίλ CUPRA, τα ηχεία παράγουν τεχνητά αλλά με τέλεια πιστότητα την μαγευτική χροιά του 5κύλινδρου 2,5λιτρου κινητήρα των 390 PS της κορυφαίας έκδοσης VZ5. Ο τρόπος που το σύστημα αποδίδει, προάγει τόσο την ευκολία στην οδήγηση όσο και τη σπορ διάθεση όταν του ζητηθεί. H παροχή της ροπής σε αυτή την περίπτωση είναι -τουλάχιστον- χορταστική και η επιτάχυνση δεν πέφτει ιδιαίτερα ούτε πάνω από τα 130-140 km/h.

Σε αυτό βοηθά και η λειτουργία του κιβωτίου DSG με τους δύο συμπλέκτες που είναι υγρού τύπου και κάνει βελούδινες, αστραπιαίες αλλαγές. Έχει ενδιαφέρον ότι ακόμα και όταν η μπαταρία φαίνεται άδεια, το σύστημα με τη βοήθεια της ανάκτησης ενέργειας αλλά και τη φόρτιση με τον θερμικό κινητήρα, διατηρεί ένα απόθεμα «ασφαλείας» για να μπορεί να αποδώσει τη μέγιστη ισχύ κάθε φορά που τη ζητάς.

Οπότε πρακτικά, η μόνη περίπτωση να ξεμείνεις από τη συνδρομή του ηλεκτρικού σκέλους είναι να οδηγείς για πολλή ώρα με το γκάζι στο πάτωμα. Κάτι προφανώς ουτοπικό στο σύνολο της πραγματικής ζωής.

Κάθε φορά που ενεργοποιείς το αυτοκίνητο και με την προϋπόθεση ότι η μπαταρία έχει επαρκές επίπεδο φόρτισης, το CUPRA Formentor κινείται αμιγώς ηλεκτρικά. Οπότε εάν θέλεις να φυλάξεις την ηλεκτρική ενέργεια για αργότερα, θα πρέπει να το κάνεις χειροκίνητα από την οθόνη του infotainment.

Από εκεί θα ενεργοποιήσεις και τη λειτουργία φόρτισης μέσω του θερμικού κινητήρα, σε περίπτωση που θέλεις να αναπληρώσεις ποσοστό φόρτισης χωρίς πρίζα. Είναι βέβαια κάτι που επιβαρύνει την κατανάλωση βενζίνης κατά περίπου 1,5 lt/100 km. Μιλώντας για την κατανάλωση, ξεκινώντας για έναν κύκλο 100 km με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη θα χρειαστείς εκτός από τις περίπου 11 kWh με τις οποίες θα καλύψεις περί τα 45 km, επιπλέον 3,5 lt βενζίνης.

CUPRA Formentor VZ e-Hybrid
Η ψηφιακή εικόνα συνυπάρχει με το σπορ ταμπεραμέντο του Formentor.

Εάν τώρα συνεχίσεις χωρίς φόρτιση, θα πρέπει να γνωρίζεις ότι ως συμβατικό υβριδικό το Formentor καταναλώνει περίπου 6,7 lt/100 km κατά μέσο όρο. Εκεί θα πρέπει να υπολογίζεις και την κατανάλωση στο ταξίδι, οπότε η αυτονομία είναι περίπου 670 km εάν στραγγίξει όλες τις πηγές ενέργειας.

Χτισμένο με άξονα τον δυναμισμό, το CUPRA Formentor έχει αποδείξει πως τον υποστηρίζει με τη συμπεριφορά του στον δρόμο. Το ίδιο ισχύει και για την επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση, παρότι το βάρος που ξεπερνά τα 1.700 kg θεωρητικά υπονομεύει τον χαρακτήρα του.

Ούτε η μέτρια αίσθηση στο πεντάλ των φρένων, τον κανόνα για τα αυτοκίνητα που πραγματοποιούν ανάκτηση ενέργειας. Είναι κάτι που εντείνεται επιλέγοντας την αυτόματη ρύθμιση στην ανάκτηση, η οποία φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο όταν πλησιάζει εμπόδιο ή διασταύρωση.

Ωστόσο τα φρένα που αποτελούνται από τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα είναι πολύ δυνατά, με 100-0 km/h σε 34,7 m και εξαιρετικά άμεσο αρχικό δάγκωμα χάρη στην ηλεκτρική αντλία του συστήματος.
Στον δρόμο, το CUPRA Formentor δείχνει αμέσως ότι πατάει με αυτοπεποίθηση και σταθερότητα. Το πολύ γρήγορο τιμόνι με το μεταβλητό βήμα είναι πολύ άμεσο και καθόλου νευρικό, έτσι ώστε να διευκολύνει στην πόλη και να δίνει ευελιξία σε σπορ τέμπο.

Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ να έχουν 15 διαφορετικές ρυθμίσεις σκληρότητας. Η βασική επιλογή είναι προς το σφιχτό, όμως δεν κουράζει και έχεις πάντα τη δυνατότητα να σχεδιάσεις το προφίλ Individual για περισσότερη άνεση. Η λειτουργία είναι πάντα ποιοτική παρά τους μεγάλους τροχούς και δεν συνοδεύεται από θορύβους ή χτυπήματα.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τη δυναμική συμπεριφορά, το Formentor VZ e-Hybrid δείχνει αμέσως ικανό να αντιμετωπίσει ό,τι κι εάν του ζητήσεις. Το κράτημα είναι υψηλού επιπέδου, με ουδέτερη διάθεση εκτός κι εάν προκαλέσεις το πίσω μέρος να ανοίξει την τροχιά του. Θα το κάνει χωρίς να σε τρομάξει, άσχετα με το εάν το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας είναι πλήρως ενεργό ή όχι.

Το μόνο σημείο που χρειάζεται να έχεις στο νου σου είναι πόσο γκάζι πατάς στην έξοδο των κλειστών στροφών: Η πληθωρική ροπή φέρνει εύκολα τους εμπρός τροχούς στο όριο της πρόσφυσης. Με αυτή την παραδοχή, είναι δεδομένο ότι η οδήγηση του CUPRA Formentor VZ e-Hybrid θα σε ικανοποιήσει συνολικά.

Το εμπρός μέρος αποδεικνύεται πολύ άμεσο, ακριβές και δεκτικό στο να αλλάζει κατεύθυνση, ενώ η κλίση του αυτοκινήτου είναι μετρημένη. Με δύο λόγια, η αίσθηση δεν διαφέρει και πολύ από ενός μικρομεσαίου χάτσμπακ και μάλιστα ταλαντούχου. Αυτό αποτελεί σαφώς επιτυχία, η οποία ολοκληρώνεται από τα στάνταρ συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης που κάνουν τη ζωή πιο εύκολη και ασφαλή.

CUPRA Formentor VZ e-Hybrid
Πολύ υψηλό επίπεδο εξοπλισμού για τη συγκεκριμένη έκδοση, τόσο σε επίπεδο άνεσης όσο και ασφάλειας.

Μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που κατά κανόνα απευθύνεται στο καθεστώς της εταιρικής χρήσης. Οπότε έχει σημασία να αναφέρουμε πως δεν το βαρύνει αντίστοιχος φόρος. Για τις εξαιρέσεις του κανόνα έχει ενδιαφέρον να αναφέρουμε ότι έχει μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και εγγύηση τεσσάρων ετών για τα μηχανικά μέρη με όριο τις 80.000 km, ενώ το υβριδικό σύστημα καλύπτεται από οχτώ χρόνια.

Ενδιαφέρον έχει και η τιμή, δυνατό σημείο για όλα τα CUPRA Formentor. Η έκδοση e-Hybrid των 245 PS είναι διαθέσιμη μόνο στο επίπεδο εξοπλισμού VZ ξεκινώντας από τις €43.890, οπότε είναι η πιο προσιτή από όλες τις προτάσεις της κατηγορίας.

Παράλληλα ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει πρακτικά όλα όσα μπορείς να ζητήσεις. Από αυτόματο κλιματισμό με τρεις ζώνες ρύθμισης, ξεκλείδωμα και εκκίνηση χωρίς κλειδί, προβολείς LED, ενεργό cruise control, σύστημα πλοήγησης και 19άρες ζάντες, μέχρι τα υπέροχα μπάκετ, σύστημα διατήρησης λωρίδας και πολλά ακόμα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας που κάνουν το πακέτο πρακτικά ασυναγώνιστο.


Τι λέει το DRIVE
Το Formentor ικανοποιεί εξίσου τον οδηγό και τους επιβάτες, ενώ η έκδοση VZ e-Hybrid πετυχαίνει έναν συνδυασμό επιδόσεων και καθημερινής οικονομίας στον οποίο δεν μπορείς παρά να βγάλεις το καπέλο.
Τιμή Από €43.890
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.395 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.550-3.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 116 PS, 330 Nm, μπαταρία 10,8 kWh (καθαρή), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Συνδυαστική απόδοση 245 PS, 400 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,9”
0-160 km/h 17,7”
0-400 m 15” @ 150,6 km/h
0-1.000 m 27,7” @ 186,3 km/h
60-160 km/h 14”
50-80 km/h 2,5”
80-110 km/h 2,2”
110-140 km/h 4,7”
Φρένα 100-0 km/h 34,7 m
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση* 3,5 lt/100 km
Ηλεκτρική αυτονομία 45 km
Εκπομπές CO231-35 g/km
Διαστάσεις 4.450 x 1.839 x 1.510 mm
Χώρος αποσκευών 345 lt
Βάρος 1.710 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία. *Για τα πρώτα 100 km ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη.

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube