Όταν κάτι εμφανίζεται στο σωστό σημείο τη σωστή στιγμή, δημιουργούνται συνήθως οι προϋποθέσεις για κάτι εξαιρετικό. Το παραπάνω συνοψίζει λίγο πολύ της ιστορία του CUPRA Formentor.
Η σχεδιαστική ομάδα του Alejandro Mesonero-Romanos -του τότε επικεφαλής του σχεδιαστικού της τμήματος- σχεδίασε και παρουσίασε στα υψηλόβαθμα στελέχη της ισπανικής φίρμας το CUPRA Formentor το 2018. Την ίδια στιγμή που εκείνοι αποφάσιζαν την αναβάθμιση και προαγωγή του βραχίονα επιδόσεων της SEAT σε αυτόνομη μάρκα.
To διακριτικό «VZ» της κορυφαίας έκδοσης του νέου CUPRA Formentor είναι μια σύντμηση της λέξης «Veloz» που στα ισπανικά σημαίνει «ταχύτητα»
Η εντυπωσιακή σχεδίαση του Formentor που με την ανάγλυφη φιγούρα και τις έντονες αιχμές έφερνε κάτι εντελώς νέο στην κατηγορία των SUV, αποδείχθηκε ο τέλειος καμβάς για τη νέα ταυτότητα που ήθελε να γνωστοποιήσει η CUPRA στο κοινό. Και αποδείχθηκε λίρα εκατό, με τη θετική ανταπόκριση του τελευταίου να αποτυπώνεται και στις πωλήσεις. Ήταν αναμφίβολα το μοντέλο που έβαλε το τρένο στις ράγες για τη φίρμα της Abrera, έτσι ώστε να πετύχει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που πολλοί ευχόντουσαν για τη SEAT. Να μετατραπεί δηλαδή σε μια μάρκα με έντονα σπορ ταπεραμέντο.
Με την CUPRA να διαθέτει πλέον στο χαρτοφυλάκιο της μια πολυπληθή και δυνατή γκάμα, το Formentor εξακολουθεί να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της. Και για την ανανέωσή του, η ισπανική φίρμα δεν θέλησε να χαλάσει την ήδη πετυχημένη συνταγή, αλλά να τη βελτιώσει με ακόμα καλύτερα υλικά.
Σε επίπεδο εμφάνισης, δεν υπάρχει περίπτωση να μπερδέψει κάποιος τη νέα έκδοση του Formentor με την προηγούμενη. Απέκτησε μια σημαντικά πιο λεία εμπρός όψη που θυμίζει έντονα τα νέα ηλεκτρικά της CUPRA. Με την κεντρική γρίλια του απερχόμενου Formentor να έχει αντικατασταθεί από το μοτίβο «shark nose». Τον κεντρικό άξονα της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της ισπανικής φίρμας. Που προσθέτει κομψότερη επιφάνεια ανάμεσα στους προβολείς, η οποία διακόπτεται μόνο από μια λεπτή σχισμή για την ψύξη. Κάτω από αυτή, υπάρχουν μεγαλύτερες εισαγωγές που κατευθύνουν τον αέρα προς τον κινητήρα.
Το νέο πρόσωπο συμπληρώνουν τα νέα φανάρια που έχουν αποκτήσει τριγωνική σχεδίαση εμπρός και πίσω με LED συστοιχίες. Καθώς και μια φωτιζόμενη λωρίδα σε όλο το πλάτος που περιλαμβάνει τον λογότυπο της Cupra στην πίσω πόρτα σε σχήμα «V». Την νέα εξωτερική εικόνα του σπανιόλικου μοντέλου ολοκληρώνουν οι ανασχεδιασμένοι τροχοί και οι νέοι ματ χρωματισμοί Century Bronze και Enceladus Grey, με την παλέτα να περιλαμβάνει συνολικά οκτώ αποχρώσεις. Με την κορυφαία έκδοση VZ που είχαμε στην διάθεσή μας να ξεχωρίζει ακόμα από τον πίσω αεροδυναμικό διαχύτη και τα διπλά μεγάλα τελικά της εξάτμισης σε κάθε πλευρά του πίσω προφυλακτήρα.
Παρά τις αλλαγές που έχουν γίνει, οι εξωτερικές διαστάσεις είναι παρόμοιες με το απερχόμενο μοντέλο (μήκος 4,45 m, πλάτος 1,84 και ύψος 1,52 m), όπως και το μεταξόνιο που διατηρήθηκε στα 2.679 mm.
Ο χαλκός, το εταιρικό χρώμα της CUPRA, συναντάται σε αρκετά σημεία στην καμπίνα. Όπως γύρω από τους αεραγωγούς, στις ακτίνες του τιμονιού, στα κουμπιά για τα προγράμματα οδήγησης και στο στάρτερ του κινητήρα, και στο πλαίσιο του λεβιέ ταχυτήτων. Η σχεδίαση του ταμπλό ακολουθεί τις έντονες γραμμές του παρελθόντος, συνθέτοντας ένα οπτικά ενδιαφέρον περιβάλλον για τους επιβάτες των εμπρός καθισμάτων. Συνοδευόμενο από ακόμα καλύτερα υλικά στο πάνω μέρος και πλαστικά υλικά καλής ποιότητας στα πιο χαμηλά στρώματα της καμπίνας.
Τον διαφορετικό χαρακτήρα της έκδοσης VZ αναδεικνύουν τα πολύ όμορφα μπάκετ που στηρίζουν άψογα το σώμα, δημιουργώντας την απαραίτητη «πολεμική» θέση οδήγησης που περιμένεις από ένα μοντέλο 333 ίππων. Επιπλέον, οι ημί-δερμάτινες επενδύσεις είναι κατασκευασμένες από ανακυκλωμένα υλικά.
Στη συνολική αναβάθμιση του διακόσμου συμβάλλει τα μέγιστα ο νέος ambient φωτισμός αλλά και το αναβαθμισμένο ψηφιακό περιβάλλον που προσθέτει με τη σειρά του έναν σύγχρονο, υψηλής τεχνολογίας χαρακτήρα στο εσωτερικό.
Ο νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων, με δυνατότητα παραμετροποίησης και με καλύτερα γραφικά, συνδυάζεται με νέα μεγάλη οθόνη αφής 12,9” για το infotainment. Που χρησιμοποιεί το τελευταίο λογισμικό της φίρμας, προσφέροντας πιο εύκολη διαχείριση των μενού και των διάφορων λειτουργιών. Παρέμειναν όμως οι επιφάνειες αφής για τη ρύθμιση του κλιματισμού και του ήχου, οι οποίες περισσότερο πλήττουν την εργονομία παρά βοηθούν τον οδηγό. Για τον ήχο τουλάχιστον υπάρχει και ο σχετικός διακόπτης στο τιμόνι.
Όσον αφορά τη συνδεσιμότητα του συστήματος πολυμέσων, το Full Link επιτρέπει την ασύρματη σύνδεση των Android Auto και Apple CarPlay για πρόσβαση σε πλοήγηση, μουσική, κ.ά. Προσφέρεται ακόμα θέση ασύρματη φόρτισης για smartphone και η εφαρμογή «My CUPRA» που μπορεί να κατεβάσει ο ιδιοκτήτης για να ελέγχει απομακρυσμένα κάποιες λειτουργίες, όπως το κλείδωμα του αυτοκινήτου ή τον κλιματισμό.
Παρά τον πιο σπορ χαρακτήρα του, το Formentor VZ παραμένει χωροταξικά ένα τυπικό SUV. Θα μεταφέρει λοιπόν με χαρακτηριστική ευκολία τέσσερις ενηλίκους, προσφέροντας συγχρόνως μεγάλο χώρο αποσκευών. Ο οποίος με τη διαιρούμενη πλάτη του πίσω καθίσματος στη θέση της ανέρχεται στα 450 lt.
To διακριτικό «VZ» της κορυφαίας έκδοσης του Formentor είναι μια σύντμηση της λέξης «Veloz» που στα ισπανικά σημαίνει «ταχύτητα». Και μια απλή ανάγνωση των τεχνικών χαρακτηριστικών αρκεί για να καταλάβεις ότι διαθέτει μπόλικη. Όπως και στο παρελθόν, η έκδοση VZ χρησιμοποιεί τον 4κύλινδρο, υπερτροφοδοτούμενο δίλιτρο βενζινοκινητήρα με το σύστημα τετρακίνησης 4Drive κι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG) επτά ταχυτήτων. Η διαφορά είναι ότι πλέον έχει αυξημένη απόδοση και πιο εξελιγμένο πίσω άξονα.
Πρακτικά, πρόκειται για μια αντίστοιχη αναβάθμιση με αυτή του Audi S3. Που σημαίνει ότι το Formentor VZ αποδίδει πλέον 333 από 310 ίππους και ροπή 420 από 400 Nm. Οι αλλαγές αυτές δεν επηρέασαν την τελική ταχύτητα που εξακολουθεί να περιορίζεται στα 250 km/h. Αλλά μείωσε τον χρόνο για το 0-100 km/h κατά ένα δέκατο, στα 4,8” και βελτίωσε τη συνολική εμπειρία που απολαμβάνει ο οδηγός.
Κι αυτή δεν προέρχεται τόσο από τη βελτίωση των ρεπρίζ όσο από τον νέο πίσω άξονα. Το ισπανικό SUV είχε ήδη αρκετά σπορ οδική συμπεριφορά. Αλλά με το νέο σύστημα κατανομής ροπής στους πίσω τροχούς και το πρόγραμμα Drift Mode που προστέθηκε στα προφίλ οδήγησης, έγινε ακόμα πιο ζωντανό και απολαυστικό στην οδήγηση.
Ο κινητήρας έχει βάθος και είναι εκρηκτικός, με εξαιρετική απόκριση σε κάθε άγγιγμα του δεξιού πεντάλ. Με το 7άρι DSG να υποστηρίζει απόλυτα τις δυνατότητές του με ταχύτατες αλλαγές και ένα απολαυστικό «κλότσημα» στα πιο σπορ προφίλ, που σε βάζει στο κλίμα. Μαζί με τα σκασίματα από τις εξατμίσεις.
Το μαγικό ωστόσο συστατικό σε αυτή την πικάντικη συνταγή, είναι ο τρόπος με τον οποίο περνά η ροπή στους τέσσερις τροχούς. Η τετρακίνηση με το Torque Splitter κάνει ενεργό, πλήρως μεταβλητή κατανομή της ροπής μεταξύ των πίσω τροχών. Ο συγκεκριμένος κατανεμητής χρησιμοποιεί από έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο. Κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να μοιράζει τη ροπή σε κάθε πίσω τροχό ξεχωριστά ανάλογα με το προφίλ οδήγησης που έχεις επιλέξει ή τις εκάστοτε συνθήκες πρόσφυσης.
Το τιμόνι είναι βαρύ. Σωστά βαρύ όμως για να προσφέρει ακρίβεια στον χειρισμό και την ενδεδειγμένη πληροφόρηση χωρίς να είναι νευρικό. Ενώ η κύλιση έχει την αγριάδα που χαρακτηρίζει τα αγνά σπορ μοντέλα. Χωρίς όμως να ενοχλεί στις καθημερινές μετακινήσεις.
Αυτό οφείλεται στην καλορρυθμισμένη ανάρτηση που προσφέρει εντυπωσιακό έλεγχο του αυτοκινήτου χάρη στις ρυθμιζόμενες αναρτήσεις Dynamic Chassis Control (DCC). Και φυσικά την αίσθηση ότι το Formentor VZ είναι ζωντανό, ισορροπημένο και σε εγρήγορση ανά πάσα στιγμή. Ικανό να κινηθεί με γραμμές και ταχύτητες μη αναμενόμενες για ένα SUV αυτής της κατηγορίας ή με ελεγχόμενες πλαγιολισθήσεις αν το θες. Μόνο να θυμάσαι ότι η ενεργοποίηση του Drift Mode θέλει γρήγορα χέρια και το κατάλληλο πεδίο μέχρι να εξοικειωθείς.
Αν και μαζεύει χιλιόμετρα με καταιγιστικό ρυθμό, το CUPRA Formentor VZ μπορεί όταν δεν είσαι μόνος σε μια φιδωτή διαδρομή, να υπηρετήσει σε υψηλό βαθμό τις καθημερινές οικογενειακές ανάγκες. Αν και η γενικότερη αίσθηση της ανάρτησης είναι σφιχτή σε όλα τα προγράμματα του DCC, το ισπανικό SUV παραμένει άνετο. Διατηρεί δε, σε χαμηλό επίπεδο τον θόρυβο από τα λάστιχα και τον αέρα στο ταξίδι, ενώ ο κινητήρας είναι σχεδόν αθόρυβος στις χαμηλές στροφές. Μόνο αν το πιέσεις ακούγεται πιο έντονα, μαζί με το σύστημα εξαγωγής.
Κλείνοντας, το νέο Formentor VZ επιβεβαιώνει τον σπορ και καινοτόμο χαρακτήρα της CUPRA, φέρνοντας στον δρόμο ένταση, δυναμική εμφάνιση και επιδόσεις που συναρπάζουν. Στην κορυφαία έκδοσή του δεν είναι ένα ακόμα SUV· είναι ένα αυτοκίνητο πασπαρτού που μπορεί να καλύψει κάθε ανάγκη σου, από τις οικογενειακές εξορμήσεις μέχρι τα μοναχικά «κυνήγια» σε μια έρημη ορεινή διαδρομή.
Στις €54.990, η τιμή μπορεί να ακούγεται υψηλή, όμως είναι πλήρως δικαιολογημένη με βάση τις δυνατότητες και τον εξοπλισμό. Καθιστώντας το έτσι μια επιλογή που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη απ’ όσους αναζητούν ένα ιδιαίτερο SUV με πιπεράτο χαρακτήρα.
Η κατανάλωση, αν και αυξημένη, είναι αναμενόμενη για τις σπορ προδιαγραφές του αυτοκινήτου. Και κυμαίνεται γύρω στα 10-12 lt/100 km, ανάλογα με τον ρυθμό οδήγησης. Στο ταξίδι πάντως μπορεί εύκολα να διατηρηθεί σε μονοψήφιο νούμερο. Ωστόσο, αυτός είναι ένας μικρός συμβιβασμός εμπρός στην οδηγική απόλαυση που προσφέρει το Formentor VZ.
CUPRA Formentor VZ 333 PS 4DRIVE | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Το νέο CUPRA Formentor VZ είναι το απόλυτο παράδειγμα του πώς μπορεί ένα SUV να συνδυάζει την τεχνολογία, την πρακτικότητα και την οδηγική απόλαυση σε ένα πακέτο. | ||
Τιμή | Από €54.990 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | Kινητήρας βενζίνης 1.984 cc, i4, 16v, 2ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μετβλητής γεωμετρίας, ιντερκούλερ, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων DSG, τετρακίνηση | ||
Απόδοση | 333 PS/ 5.600-6.500 rpm, 420 Nm/2.100-5.500 rpm | ||
Διαστάσεις | 4.451 x 1.839 x 1.511 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 420 lt | ||
Βάρος | 1.641 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 4,8" | ||
Τελική ταχύτητα | 250 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 11,3 lt /100 km | ||
Εκπομπές CΟ2 | 197-209 g/km | ||
*Μέτρηση DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |