Η γκάμα του Cupra Formentor έχει επιλογές για όλα τα γούστα. Από βενζινοκίνητες εκδόσεις µε ισχύ µέχρι 310 ίππους έως plug-in hybrid και ντίζελ. Η πολυφωνία αυτή προφανώς και µετρά θετικά, ειδικά για ένα καινούργιο µοντέλο και ακόµα περισσότερο για ένα νεοσύστατο brand όπως η Cupra που θέλει να πρωταγωνιστήσει στο premium κοµµάτι της αγοράς.
Ωστόσο, τη µερίδα του λέοντος στις πωλήσεις θα αποσπάσει η έκδοση µε τον 1.500άρη κινητήρα TSI των 150 PS. Αυτή είναι τουλάχιστον η δική µας πρόβλεψη κρίνοντας πάντα και από την τιµή.
Ο επίσηµος τιµοκατάλογος της εταιρείας αναγράφει €30.490 για το βασικό Cupra Formentor 1.5 TSI µε το 6άρι χειροκίνητο σασµάν και €32.990 µε το 7άρι DSG.
Η τιµή µπορεί να ηχεί στα αυτιά των περισσότερων ως υψηλή –και σε απόλυτα νούµερα δεν έχουν άδικο- εάν όµως το δεις πιο ψύχραιµα και σφαιρικά, είναι πιο ελκυστική συγκριτικά µε του ανταγωνισµού. Αποδεχόµενος βέβαια, ότι ανταγωνισµός για το Formentor είναι µοντέλα όπως το Peugeot 3008, αλλά και τα Audi Q3 Sportback, BMW X2 και Mercedes-Benz GLA, χωρίς να αποκλείεται βέβαια και το MINI Countryman.
Από την άλλη, ο «δικηγόρος του διαβόλου» µπορεί και να και ισχυριστεί ότι στην εξίσωση µπορούν να προστεθούν και τα λιγότερο premium αλλά φουλ mainstream Kia XCeed, Ford Focus Active και Toyota C-HR. Προφανώς κουµάντο δεν κάνουµε στο πορτοφόλι κανενός, οπότε ας ορίσει ο καθένας τον ανταγωνισµό που θεωρεί πιο εύστοχα. Εµείς κυρίως θα εστιάσουµε στο γιατί προτείνουµε δαγκωτό το 7άρι DSG στη βασική έκδοση του Cupra Formentor.
O τέλειος συνδυασµός
O κινητήρας 1.5 TSI των 150 PS καλείται να αντιµετωπίσει περισσότερα από 1.400 kg (1.452 για την ακρίβεια µε το DSG σασµάν), αλλά και να υποστηρίξει τη σπορ αίσθηση που η φιλοσοφία του κατασκευαστή ενσαρκώνει. Οι επίσηµες προδιαγραφές αναφέρουν τελική 203 km/h και 0-100 km/h σε 8,9’’.
Αναµφίβολα αξιόλογες τιµές, όχι πάντως και ικανές να κάνουν τη διαφορά. Επίσης, υπό πλήρες φορτίο σηµειώστε ότι το γκάζι θέλει αρκετή πίεση προκειµένου η επιτάχυνση να είναι ζωηρή. Το 7αρι διπλοσύµπλεκτο σασµάν όµως καταφέρνει χάρη στον άριστο τρόπο λειτουργίας του και στην πυκνή κλιµάκωση να αµβλύνει τη σχετικά µικρή ισχύ του κινητήρα, τουλάχιστον σε επίπεδο αίσθησης, είτε οδηγείς χαλαρά µε το βασικό προφίλ λειτουργίας είτε πιο απαιτητικά µε το Sport.
Επιτρέπει στον οδηγό να εκµεταλλεύεται σωστά τα 250 Nm ροπής που προσφέρονται στο ωφέλιµο φάσµα από 1.500 έως 3.500 rpm. Μάλιστα, το κιβώτιο καταφέρνει να καλύψει µε µαεστρία και την µικρή υστέρηση που εµφανίζει χαµηλά ο κινητήρας, χαρακτηριστικό που δεν µπορείς να αποφύγεις µε το 6αρι χειροκίνητο κιβώτιο. Επιπλέον, τονίζει ακόµα πιο πολύ τη γραµµική απόδοση του µοτέρ στο φάσµα λειτουργίας του, κάτι που γίνεται καλύτερα αντιληπτό όταν ανεβάζεις ρυθµό.
Σε αστικό περιβάλλον τα πάντα είναι πιο εύκολα και ξεκούραστα, µε τις αλλαγές να γίνονται σε πολύ χαµηλές στροφές. Ενώ µε σύνεση στο πάτηµα του δεξιού πεντάλ αποδεικνύονται και οικονοµικά, µε τη µέση κατανάλωση δοκιµής ελάχιστα πάνω από τα 8 lt/100 km.
Κι αν θέλετε να το δούµε εντελώς ψυχρά, ένα C-SUV που θέλει να λέγεται premium τη σήµερον ηµέρα και που υπερβαίνει τις €30.000, δεν νοείται να µη διαθέτει αυτόµατο σασµάν. Ειδικά εάν στη φαρέτρα του υπάρχει διαθέσιµο ένα όπως το DSG του Οµίλου VW, το οποίο κάνει τα πράγµατα πιο απλά, πιο ευχάριστα, πιο οδηγοκεντρικά.
Σπορ σε φιλοσοφία
Οδηγώντας το, το 150άρι Cupra Formentor σε ενηµερώνει από τα πρώτα κιόλας µέτρα ότι δηµιουργήθηκε για ικανοποιήσει τις ανάγκες του πραγµατικού οδηγού. Οι 18αρηδες τροχοί και η πίσω ανάρτηση µε διάταξη πολλαπλών συνδέσµων διασφαλίζουν υψηλού επιπέδου ποιότητα κύλισης και σταθερό πάτηµα.
Το στιβαρό πλαίσιο φωνάζει ότι η ισχύς των 150 PS είναι λίγη για τις δυνατότητές του Cupra Formentor.
Επιπλέον, το καλορρυθµισµένο ESP, ειδικά στο πρόγραµµα Sport, θα επιτρέψει ένα γλυκό γλίστρηµα, τόσο ώστε να διορθώσεις ελαφρώς µε το πολύ καλό σε αίσθηση τιµόνι και χωρίς να αφήσεις το πόδι από το γκάζι χάνοντας φόρα.
Ταξιδεύει επίσης ήσυχα, µε υψηλού επιπέδου ηχοµόνωση που αφήνει έξω από την καµπίνα οποιοδήποτε ενοχλητικό θόρυβο θα διατάρασσε την ηρεµία των επιβατών. Η ρύθµιση της ανάρτησης είναι σφιχτή αλλά δεν περιορίζει την άνεση. Και µόνο σε έντονες κακοτεχνίες του οδοστρώµατος θα περάσει στα ενδότερα θόρυβος από τη λειτουργία της.
Τα φρένα (αεριζόµενοι δίσκοι 312x25 mm εµπρός, απλοί 272x10 πίσω) είναι ισχυρά, έχουν σωστή αίσθηση και απόκριση σε κάθε επαφή του ποδιού µε το πεντάλ και δεν κουράζονται εύκολα ακόµα κι αν υπερβείς το όριο. Συνολικά το Formentor, ακόµα και µε τον «µικρό» κινητήρα TSI κάτω από το πικάντικο περιτύλιγµα, έχει τον τρόπο να ξυπνήσει το σπορ ένστικτο του οδηγού.
Εκεί όπου πραγµατικά το Cupra Formentor δικαιολογεί στο έπακρο τον τίτλο του «premium» είναι στην ποιότητα κατασκευής της καµπίνας.
Η αφρώδης υφή κυριαρχεί στο σύνολο των επιφανειών της καμπίνας που καλύπτονται µε πλαστικό, ενώ τόσο η συναρµογή όσο και το φινίρισµα δεν επιδέχονται αρνητικής κριτικής.
Βολεύεσαι γρήγορα στο άνετο και µε πολύ καλή στήριξη σπορ κάθισµα, έχοντας εµπρός σου ένα ψηφιακό πακέτο µε οθόνες που συντίθεται από µια 10,25’’ για τον πίνακα οργάνων (Digital Cockpit στη γλώσσα της Cupra) και µια 10άρα αφής (ή 12’’ από το επίπεδο εξοπλισµού Pack και πάνω) για το σύστηµα πολυµέσων.
Μέσω της τελευταίας παρέχεται πρόσβαση στον κλιµατισµό που έχει τρεις ζώνες ρύθµισης θερµοκρασίας, προβάλλονται πληροφορίες για την κατάσταση του αυτοκινήτου και από εκεί γίνεται µέχρι και η επιλογή των προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport και Individual) κ.λπ. Οι φυσικοί διακόπτες είναι ελάχιστοι και περιορίζονται µονάχα σε αυτούς που βρίσκονται στο τριάκτινο τιµόνι, κάτι που όπως αντιλαµβάνεστε χρειάζεται χρόνο εξοικείωσης.
Χωροταξικά, το Formentor θα µεταφέρει µε χαρακτηριστική ευκολία τέσσερις ενηλίκους, προσφέροντάς τους συγχρόνως και έναν µεγάλο χώρο αποσκευών που µε τη διαιρούµενη πλάτη του πίσω καθίσµατος στη θέση της ανέρχεται στα 450 lt. Όσο για τα υπόλοιπα γκάτζετ στη µακριά λίστα του εξοπλισµού πραγµατικά υπάρχουν τα πάντα, από βάση ασύρµατης φόρτισης κινητών τηλεφώνων, εσωτερικό φωτισµό και σύστηµα διασύνδεσης µέσω app µε το κινητό, µέχρι λειτουργίες αυτόνοµης οδήγησης και eCall, σε περίπτωση ανάγκης.
Το Formentor είναι από τα πρώτα δείγµατα γραφής της Cupra και, όπως ισχύει σε κάθε νέα προσπάθεια, χρειάζεται χρόνος προκειµένου το κοινό να πειστεί και να αγκαλιάσει το εγχείρηµα της premium ισπανικής φίρµας. Αντικειµενικά µιλώντας πάντως, έχει κάθε λόγο να το κάνει.
Τι λέει το DRIVE
Εάν φθάσεις στο σημείο να δαπανήσεις €30.000+ για την απόκτηση του βασικού Cupra Formentor με τους 150 PS, αξίζει η υπέρβαση των €2.500 για την αυτόματη έκδοση με το εξαιρετικό σασμάν DSG7.
Τιμή Από €32.990
Τεχνολογία, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm, κίνηση εμπρός, κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
Τελική ταχύτητα 203 km/h
Μέση κατανάλωση* 8,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 152 g/km
Διαστάσεις 4.450 x 1.839 x 1.520 mm
Χώρος αποσκευών 450 lt
Βάρος 1.452 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης