Συμβαίνει με κάθε νέα γνωριμία. Υπάρχουν ορισμένα στοιχεία, λεπτομέρειες, μία αύρα που ενίοτε σε προϊδεάζει για το τι θα ακολουθήσει. Δεν μπορείς απαραίτητα να το εκφράσεις ή να το εξηγήσεις, μπορείς όμως να το νιώσεις. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτή η πρώτη εντύπωση έχει να κάνει με την ψευδαίσθηση της κίνησης. Ένα ανάγλυφο αμάξωμα με έντονες αιχμές, διακριτικές διχρωμίες και με τονισμένα κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Ένα σύνολο που δείχνει να ρέει, ακόμα και όταν το χαζεύεις παρκαρισμένο.
Οπτικά, δεν είναι εύκολο να απαντήσει κανείς αν αυτό που αντικρύζει παραπέμπει σε υπερυψωμένο Leon ή αποτελεί ένα μοντέλο σχεδιασμένο από λευκό χαρτί. Αυτό πάλι που μπορεί να κάνει εύκολα, είναι να αφαιρέσει από την εξίσωση οποιαδήποτε συγγένεια με τα υπόλοιπα SUV του ομίλου Volkswagen. Και εδώ δεν μιλάμε για την πλατφόρμα (σ.σ. MQB Evo) ή τον TSI των 1,5 lt αλλά για τη γενικότερη φιλοσοφία. Το Formentor δεν μοιράζεται τις ίδιες διαστάσεις με το Tiguan. Το ταμπεραμέντο του είναι διαμετρικά αντίθετο με αυτό των SUV της Skoda. Και, το σημαντικότερο, δεν χρειάστηκε ποτέ να κόψει κάποιον ομφάλιο λώρο από τις προτάσεις της SEAT. Είναι αυτό που είναι…
Ένα νέο είδος
Στα 4,45 m μήκους, μπορεί κανείς να αισθάνεται σίγουρος πως διαθέτει χώρους που επαρκούν για τις άνετες μετακινήσεις μίας οικογένειας. Και όσο για την εμπειρία της κίνησης, αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει την πρώτη καλή εντύπωση. Η υπογραφή της CUPRA στην ούγια προδιαθέτει για ένα σπορτίφ σύνολο, κάτι που πράγματι ισχύει. Αποτελεί όμως μόνο τη μισή αλήθεια, αφού στην πράξη το Formentor δεν θυσιάζει την άνεση για την οδηγική απόλαυση. Καταφέρνει να ισορροπεί αυτά τα δύο, βάζοντας μάλιστα ψηλά τον πήχη.
Ξεκινώντας από τις αναρτήσεις, μπροστά συναντάμε μία κλασική διάταξη με γόνατα MacPherson ενώ πίσω πολλαπλούς συνδέσμους. Η ρύθμισή τους είναι ελαφρά σφιχτή, ώστε να μην επιτρέπει μεγάλες κλίσεις στις στροφές και να εμπνέει ασφάλεια. Το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι, με τη σειρά του, κάνει χρήση της τεχνολογίας R-EPS Progressive steering και είναι αμεσότατο, με καλή πληροφόρηση. Θα θέλαμε ωστόσο να έχει λίγο πιο γρήγορη επαναφορά. Όσο για τους τροχούς των 18”, φοράνε ελαστικά διαστάσεων 245/45, Goodyear Eagle F1 και κρύβουν πίσω τους τέσσερα αποτελεσματικά και καλά σε αίσθηση δισκόφρενα.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες μπορούμε να πούμε πως εκπλήσσει ευχάριστα ο τρόπος που το όλο setup διαχειρίζεται τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Ειδικά το πίσω σύστημα, το οποίο διαβάζει ταχύτατα και δείχνει να έχει και την απαιτούμενη διαδρομή για να ακολουθήσει το εδαφικό ανάγλυφο. Η ποιότητα κύλισης είναι από τις καλύτερες που θα συναντήσει κανείς σε C-SUV και στην όλη πλούσια εμπειρία έρχεται να προστεθεί και η σοβαρή δουλειά που έχει γίνει στον τομέα της ηχομόνωσης. Οι εξωτερικοί ήχοι, απλά, παραμένουν έξω, ενώ για να εμφανιστούν κάποιοι λίγοι αεροδυναμικοί θόρυβοι θα πρέπει κανείς να ξεπεράσει αισθητά τα όρια ταχύτητας.
Για όποιον τώρα επιχειρήσει να κινηθεί πιο σβέλτα, το Formentor επίσης δεν θα του χαλάσει χατίρι. Το αυτοκίνητο παραμένει ευθύβολο στις υψηλές ταχύτητες και εύκολα ελεγχόμενο παντού, χωρίς να δυσανασχετεί στο συνεχές στροφιλίκι. Εδώ δεν θα πούμε πως έχουμε να κάνουμε με την απόλυτη σπορ πρόταση, σίγουρα όμως μιλάμε για ένα από τα πιο συμμετοχικά SUV ολόκληρης της κατηγορίας.
Αναφορικά με τις επιδόσεις, τα 8,9” για το 0-100 km/h που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, κρίνονται απόλυτα ικανοποιητικά για τα 150 PS της ονομαστικής ισχύος του αυτοκινήτου. Ο 1.5 TSI κινητήρας που κρύβει η βασική έκδοση στα σπλάχνα της έχει μία ελαφρά υστέρηση χαμηλά. Μόλις όμως το στροφόμετρο φτάσει περίπου στις 1.800 rpm, αλλάζει άρδην η συμπεριφορά του. Με αρκετή ροπή και σχετική αμεσότητα στις εντολές του δεξιού πεντάλ, θα καλύψει και με το παραπάνω τις ανάγκες του μέσου χρήστη.
Στην προκειμένη περίπτωση η κίνηση μεταδίδεται μπροστά, μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων, με σωστή κλιμάκωση και καλή αίσθηση του επιλογέα. Για όσους όμως επιθυμούν, υπάρχει και η έκδοση με το εφτάρι DSG, με ένα επιπλέον κόστος. Κερασάκι, σε κάθε περίπτωση, η συγκρατημένα δυναμική ηχητική υπογραφή του συνόλου και η ύπαρξη του συστήματος ACT, που απενεργοποιεί τους δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους -σε συνθήκες χαμηλού φορτίου- για λόγους οικονομίας. Μιλώντας για κατανάλωση, μία τιμή γύρω στα 7,8 lt/ 100 km είναι εφικτή, αν καταφέρεις να μην είσαι υπερβολικός με το γκάζι.
Μία premium εμπειρία
Κατά τα άλλα, μπορεί κανείς να δικαιολογήσει την υψηλή ως απόλυτο νούμερο τιμή, ρίχνοντας μία ματιά στο εσωτερικό. Με ευχάριστη έκπληξη θα διαπιστώσει πως το μοντέρνο ταμπλό χρησιμοποιεί υλικά που στο σύνολό τους κρίνονται ανώτερα ποιοτικά από το μέσο όρο της κατηγορίας. Τα σπορ καθίσματα αγκαλιάζουν καλά τον οδηγό και το συνοδηγό, χωρίς να αποδεικνύονται κουραστικά σε πολύωρη χρήση. Και όσο για τη μεγάλη οθόνη των 12”, σίγουρα θα χορτάσει με τη διαγώνιό της τους λάτρεις των gadget. Μέσω αυτής παρέχεται πρόσβαση στον κλιματισμό που έχει τρεις ζώνες, εκεί προβάλλονται πληροφορίες για την κατάσταση του οχήματος, από εκεί γίνεται μέχρι και η επιλογή κάποιου από τα διαθέσιμα προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport και Individual) κ.λπ.
Λίγο μικρότερος αλλά εξίσου χορταστικός και με όμορφα γραφικά, συμπληρώνει την εικόνα ο ψηφιακός πίνακας οργάνων. Αυτός που η Cupra αποκαλεί Digital Cockpit, με διαγώνιο οθόνης 10,25”. Και όσο για τα υπόλοιπα κουτάκια στη μακρά λίστα του εξοπλισμού, τσεκάρετε από βάση ασύρματης φόρτισης κινητών τηλεφώνων, εσωτερικό φωτισμό και σύστημα διασύνδεσης μέσω app με το κινητό, μέχρι λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης και eCall, σε περίπτωση ανάγκης.
Τι μένει στο τέλος από την όλη εμπειρία; Αρχικά το μπρίο μίας πρότασης που επιλέγει να βαδίσει στο δικό της δρόμο. Η premium αύρα που αποπνέει σε συνδυασμό με τον fun-to-drive χαρακτήρα, καθιστούν το Formentor ως ένα ενδιαφέρον μοντέλο. Πιθανά το χαμόγελο να σχηματίζεται πιο πλατύ στη μεγαλύτερη έκδοση των 2,0 lt και 310 PS, όμως και εδώ με τους 150 ίππους καταφέρνει να δώσει μία σοβαρή γεύση του περί τίνος πρόκειται: Για ένα μοντέλο που αναμφίβολα έχει λόγο ύπαρξης και θα δελεάσει όσους εκτιμούν το δυναμισμό και δεν θέλουν να περνάνε απαρατήρητοι.
Τι λέει το DRIVE
Αποτελεί αναμφίβολα μία ενδιαφέρουσα προσθήκη στα C-SUV. Συνδυάζοντας την αισθητική με τον πλούσιο εξοπλισμό και τα δυναμικά οδηγικά χαρακτηριστικά με τις επιδόσεις και την ποιότητα κύλισης, καταφέρνει να προσφέρει ένα πλήρες πακέτο. Για το οποίο η τιμή κρίνεται λογική.
Τιμή Από €28.990
Τεχνολογία, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός, σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Απόδοση 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
Τελική ταχύτητα 204 km/h
Μέση κατανάλωση* 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 142 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.450 x 1.839 x 1.520 mm
Χώρος αποσκευών 450-1.505 lt
Βάρος 1.437 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης