Μια από τις δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν οι πολύτεκνοι αυτής της χώρας είναι και η ανεύρεση μεταφορικού μέσου. Πλέον, τα αυτοκίνητα με «γήινη» τιμή που μπορούν να φιλοξενήσουν μια οικογένεια με τέσσερα τουλάχιστον παιδιά είναι ελάχιστα. Μετριούνται δηλαδή στα δάκτυλα του ενός χεριού αν απορρίψεις τα μοδάτα SUV και αναζητάς την πρακτικότητα ενός ευρύχωρου πολυμορφικού. Βλέπετε, η στροφή των αυτοκινητοβιομηχανιών στα SUV έχει περιορίσει δραστικά τα τελευταία χρόνια τις επιλογές στα MPV.
Οπότε, όποιος βρίσκεται σε αναζήτηση ενός 7θέσιου οφείλει να πάρει αγκαλιά τα παιδικά καθίσματα και τα καρότσια και να επισκεφθεί μια έκθεση της Citroën και να εξετάσει από κοντά αυτά που έχει να του προσφέρει το SpaceTourer. Το οποίο, παρά τις εξαγγελίες της γαλλική φίρμας για συρρίκνωση της γκάμας του, θα συνεχίσει όχι μόνο να παράγεται κανονικά στη Grand εκδοχή του, αλλά να επωφελείται και όποιας νέας τεχνολογίας εισάγει στην γκάμα των μοντέλων της η Citroën. Όπως για παράδειγμα τον ολοκαίνουργιο κινητήρα 1.5 BlueHDi. Μοτέρ που εδώ και λίγους μήνες είναι διαθέσιμο και στο C4 Grand SpaceTourer, όπως είναι η νέα πλήρης ονομασία του μοντέλου που γνωρίσαμε για πολλά χρόνια ως Picasso.
Όπως και στα υπόλοιπα μοντέλα του γαλλικού ομίλου, ο νέος 16βάλβιδος 1.5 BlueHDi με τους δύο εκκεντροφόρους αντικατέστησε τον ομώνυμο 1.6 με τους 120 PS. Στο C4 Grand SpaceTourer τοποθετείται στη δυνατότερη εκδοχή του με τα 130 PS, δηλαδή δέκα παραπάνω από τον προκάτοχό του, και ακριβώς την ίδια μέγιστη ροπή των 300 Nm. O νέος κινητήρας ευθυγραμμίζει παράλληλα το γαλλικό MPV με τις νέες προδιαγραφές ρύπων Euro 6.2, αλλά και την εποχή του WLTP. Οι εκπομπές CO2 μετριούνται αναπόφευκτα ανεβασμένες σε σχέση με τα 98 g/km της απερχόμενης έκδοσης, όχι όμως σε βαθμό που να επηρεάζει σημαντικά τα τέλη κυκλοφορίας. Με 106 g/km το γαλλικό επιβατικό βαν παραμένει στις χαμηλές κλίμακες, με τα ετήσια έξοδά του να ανέρχονται στα μόλις €103,88.
Αφήνοντας στην άκρη τα οικονομοτεχνικά στοιχεία, ο 1.5 BlueHDi, που στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, ως τουρμποντίζελ δεν έχει ιδιαίτερη δύναμη στις χαμηλές και δεν συμπαθεί τις ψηλές στροφές λειτουργίας. Ζωντανεύει λοιπόν και δείχνει το καλύτερό του πρόσωπο στις μεσαίες, ενώ με αρωγό το σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο καταφέρνει εντέλει να κινεί ικανοποιητικά και με ασφάλεια τα 1.510 kg του ογκώδους MPV. Επιπλέον στις ρεπρίζ έχει βελτιωθεί ελαφρά συγκριτικά με το απερχόμενο μοντέλο των 120 PS. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι τα 80-110 km/h με 4η σχέση στο κιβώτιο έρχονται σε 5,8 αντί για 6,3” και τα 110-140 km/h με 5η σε 9,4” αντί 10,4”.
Ο νέος κινητήρας επιτρέπει στο C4 Grand SpaceTourer να προσπερνά με περισσότερη ασφάλεια και να μη ζορίζεται στις ανηφοριές, ακόμα και υπό πλήρες φορτίο. Το μεγαλύτερο κέρδος ωστόσο, είναι ότι έγινε πιο λιτοδίαιτο σε καύσιμα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στις μέρες που είχαμε το γαλλικό MPV στα χέρια μας, η μέση κατανάλωση μετρήθηκε στα 6,5 lt/100 km. Περίπου μισό λίτρο λιγότερο από την κατανάλωση που είχαμε σημειώσει με το προκάτοχο μοντέλο.
Στο δρόμο, το μεγάλο SpaceTourer στέκεται πολύ καλύτερα από όσο σε προδιαθέτει ο όγκος και τα σχεδόν 4,6 m του μήκους. Ακόμα και όταν ζοριστεί οδηγικά, οι αντιδράσεις του δε φέρνουν τον οδηγό σε δύσκολή θέση. Είναι ασφαλές και η κλίση στις στροφές περιορισμένη για το ύψος του. Ωστόσο, αυτό που πραγματικά σε κερδίζει είναι η ποιότητα λειτουργίας της ανάρτησης, η οποία σου υπενθυμίζει πώς δημιούργησε όνομα η γαλλική σχολή. Καταπίνει κάθε ανωμαλία χωρίς να δυσανασχετεί ή να παράγει ενοχλητικούς θορύβους, προσφέροντας στους επιβαίνοντες υψηλό επίπεδο άνεσης, είτε στις αστικές μετακινήσεις είτε στον ανοικτό δρόμο.
Άλλα επίπεδα άνεσης
Η ουσία βέβαια και αυτό που πραγματικά έχει να προσφέρει το Grand C4 SpaceTourer στον οδηγό-ιδιοκτήτη του δεν είναι ούτε οι οδικές επιδόσεις, αλλά ούτε και η καλαίσθητη, στα όρια του φουτουριστικού, εξωτερική εμφάνιση. Αυτά είναι το κερασάκι στην τούρτα ενός πραγματικά ευρύχωρου και πρακτικού εσωτερικού που δεν θα αφήσει κανένα μέλος της οικογένειας παραπονεμένο.
Ο χώρος στα εμπρός καθίσματα είναι εξαιρετικός, τα ίδια τα καθίσματα άνετα, ενώ σε συνδυασμό με το τιμόνι που ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση ο οδηγός θα βρει την ιδανική θέση πίσω από τιμόνι όποιος και αν είναι ο σωματότυπός του. Η μεσαία σειρά καθισμάτων αποτελείται από τρία ανεξάρτητα μεταξύ τους και συρόμενα καθίσματα, με τους επιβάτες να έχουν άπλετο χώρο για τα γόνατα και αρκετό πλάτος για να μην «τρίβουν» τους ώμους τους. Τα παιδιά θα λατρέψουν τα τραπεζάκια αεροπορικού τύπου και οι μεγάλοι τις δυνατότητες διαμόρφωσης: Τα καθίσματα ανασηκώνονται και αναδιπλώνονται πανεύκολα, δημιουργώντας ένα μεγάλο και επίπεδο χώρο για τη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων.
Η τρίτη σειρά καθισμάτων δεν θα βολέψει τα… πεθερικά, καθώς ο διαθέσιμος χώρος για τα πόδια είναι μικρός όσο προς τα εμπρός και να τραβηχτούν τα καθίσματα της μεσαίας σειράς. Θα φιλοξενήσει όμως άνετα δύο μεγάλα παιδιά, αφήνοντας παράλληλα και 165 lt για τις αποσκευές. Όταν πάλι δεν χρειάζεσαι τα δύο έξτρα καθίσματα (κρίμα που δεν «πέφτουν» με λεβιέ μέσα από το χώρο αποσκευών), η χωρητικότητα μεταβάλλεται ανάλογα και με τη θέση των συρόμενων καθισμάτων της μεσαίας σειράς, από τα 537 έως τα 630 lt.
Πέρα από τους χώρους, η καμπίνα του γαλλικού MPV είναι ιδιαίτερα ευήλια χάρη τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και το πανοραμικό παρμπρίζ «Zenith». Τα πλαστικά στην πλειονότητά τους είναι καλής ποιότητας και η σχεδίαση απλή, με των πίνακα οργάνων να βρίσκεται χωμένος ψηλά στο κέντρο του ταμπλό. Υπάρχουν πολλές και μεγάλες θήκες για την αποθήκευση των καθημερινών μικροαντικειμένων και το infotainment προσφέρει πολλές δυνατότητες συνδεσιμότητας και εύκολο χειρισμό. Για το μόνο που θα μπορούσε να γκρινιάξει κάποιος είναι οι ρηχές ποτηροθήκες που δεν συγκρατούν καλά τον καφέ ή το μπουκάλι με νερό.
Με τιμή που ξεκινά από τις €26.390, το ανανεωμένο πολυμορφικό της Citroën είναι διαθέσιμο σε δύο καλά εξοπλισμένες εκδόσεις, τις Feel και Shine. Αμφότερες διαθέτουν στάνταρ όλα τα απαραίτητα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, υποδοχές ISOFIX για τα παιδικά καθίσματα στη μεσαία σειρά και το εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων Citroën Connect Nav. Μπορεί στο δρόμο να μην ξεχωρίζει όσο τα τρέντι SUV και η οδική συμπεριφορά να στερείται δυναμισμού, το ντίζελ Grand C4 SpaceTourer όμως θα καλύψει με το παραπάνω τον οικογενειάρχη που εστιάζει στην ουσία, τόσο με τους χώρους και την πρακτικότητα όσο και με την οικονομική απόδοση.
Τι λέει το DRIVE
Από ένα MPV ζητάς να σου κάνει τη ζωή ευκολότερη και το Grand C4 Picasso τα καταφέρνει περίφημα σ’ αυτό. Χωρά τα πάντα, είναι πρακτικό, άνετο και ιδιαίτερα οικονομικό στη χρήση για το μέγεθός του.
Τιμή Από €26.390
Τεχνολογία 1.499 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο VGT, 130 PS/3.750 rpm, 300 Nm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,6”
0-160 km/h 31,2”
0-400 m 17,6” @ 127,7 km/h
0-1.000 m 32,3” @ 161,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 26,7”
50-80 km/h (3η) 3,7”
80-110 km/h (3η) 5,5”
80-110 km/h (4η) 5,8”
110-140 km/h (4η) 8,5”
110-140 km/h (5η) 9,4”
110-140 km/h (6η) 12,4”
Φρένα 100-0 km/h 39,3 m
Τελική ταχύτητα 198 km/h
Μέση κατανάλωση 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 106 g/km
Διαστάσεις 4.597 x 1.971 x 1.638 mm
Χώρος αποσκευών 537-630 lt
Βάρος 1.510 kg
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα