Η BMW διαθέτει μια πλήρη γκάμα μοντέλων SUV που δίνουν περισσότερο βάρος στο δυναμικό χαρακτήρα και λιγότερο στην πρακτικότητα. Ή Sports Activity Coupe, όπως τα ονομάζει η ίδια. Η τελευταία προσθήκη σε αυτή την ξεχωριστή οικογένεια είναι η νέα Χ4.
Η πρώτη γενιά της ήταν σχετικά βραχύβια. Παρουσιάστηκε αρκετά αργότερα από την αντίστοιχη Χ3 και πρόλαβε να κλείσει οριακά μια 4ετία στην αγορά, με περίπου 20.000 πωλήσεις. Μετά το λανσάρισμα της νέας Χ3, το 2017, δεν μπορούσε να μην ακολουθήσει και ο αντικαταστάτης της Χ4. Τα δύο μοντέλα μοιράζονται την πλατφόρμα CLAR και τα περισσότερα μηχανικά τους μέρη, ενώ σχέση τους φανερώνεται και από την εμφάνιση. Ειδικά στο εμπρός μέρος, δυσκολεύεσαι να εντοπίσεις διαφορές.
Τα μεγάλα, τρισδιάστατα «νεφρά», τα φώτα Bi-LED και ο προφυλακτήρας της έκδοσης M Sport που δοκιμάζουμε, είναι ίδια με της αντίστοιχης Χ3. Αυτό που αλλάζει αρκετά το αισθητικό αποτέλεσμα είναι το πιο κοντό παρμπρίζ, το οποίο καταλήγει στην οροφή που βρίσκεται πέντε πόντους χαμηλότερα (1,62 m). Η ουσιαστικότερη διαφορά όμως βρίσκεται πιο πίσω. Τόσο στη γραμμή της οροφής που παραπέμπει σε κουπέ, σε συνδυασμό με το στένεμα της καμπίνας, όσο και στα πλαϊνά νεύρα που τονίζουν τους «ώμους» του αμαξώματος. Η ουρά χαρακτηρίζεται από τα πλατιά πίσω φώτα, που μοιάζουν με εκείνα της νέας 8 Series.
Στο εσωτερικό, το ταμπλό έχει μεταφερθεί αυτούσιο από την Χ3. Είναι ελαφρώς στραμμένο προς τον οδηγό και στο κέντρο του δεσπόζει η οθόνη 10,25" του Professional infotainment (6,5" του βασικού), η οποία εκτός από το περιστροφικό χειριστήριο του iDrive λειτουργεί με αφή, με φωνητικές εντολές ή με χειρονομίες. Η ποιότητα των υλικών και των χειριστηρίων είναι αυτή που αρμόζει σε ένα αυτοκίνητο αυτής της κλάσης, με το μόνο σημείο που αφήνει περιθώρια για παράπονα να είναι το πλαστικό στη θήκη της πόρτας. Κανένα παράπονο δεν υπάρχει, αντίθετα, από την εργονομία, την πρακτικότητα ή τη θέση οδήγησης. Κάθεσαι ιδανικά, με το στενότερο πίσω παρμπρίζ να περιορίζει, αναμενόμενα, την ορατότητα.
Η Χ4 έχει μήκος 4,75 m. Ξεπερνά δηλαδή κατά οκτώ πόντους την προκάτοχό της και είναι μακρύτερη από τη Χ3 κατά πέντε, ενώ έχει ίδιο μεταξόνιο (2,86 m). Οι πίσω επιβάτες δύσκολα θα γκρινιάξουν για το χώρο για τα πόδια τους. Εκείνος για το κεφάλι είναι σαφώς περιορισμένος, με τη διαφορά σε αίσθηση ευρυχωρίας να είναι μεγαλύτερη από την πραγματική απώλεια ύψους. Ένας επιβάτης ύψους 1,90 m φέρνει τη ρυθμιζόμενη πλάτη του καθίσματος στη γωνία που τον βολεύει και κάθεται χωρίς να ακουμπά στην οροφή, αλλά νιώθει κλειστοφοβικά χάρη στο στενότερο παράθυρο.
Ούτε ο χώρος αποσκευών δεν έχει πληγεί ιδιαίτερα. Τα 550 lt της Χ3 έχουν γίνει 525, όμως υπάρχει και εδώ κρυφός χώρος κάτω από το πάτωμα, μοχλοί που αναδιπλώνουν το πίσω κάθισμα (40:20:40), ράγες με συρόμενους κρίκους για την πρόσδεση αποσκευών (έξτρα) κ.ά. Ο χώρος που έχει χαθεί είναι εκείνος που προσφέρει η Χ3 όταν αφαιρεθεί η εταζέρα της, για μεγάλα/ψηλά αντικείμενα. Η ηλεκτρική 5η πόρτα πάντως είναι στάνταρ.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: BMW X3 xDrive20d
Η έκδοση που δοκιμάζουμε είναι η xDrive20d, δηλαδή η πιο προσιτή ντίζελ Χ4. Ο δίλιτρος κινητήρας αποδίδει 190 PS και 40,8 kgm, ενώ για τη μετάδοση δεν υπάρχει άλλη επιλογή, πέρα από την τετρακίνηση xDrive και το αυτόματο 8άρι Steptronic. Το μοτέρ είναι πολιτισμένο και αποδίδει πλούσια ροπή από χαμηλά. Εφόσον δεν έχεις επιλέξει το πρόγραμμα Eco Pro, έχει αρκετά καλή απόκριση στο γκάζι και το κιβώτιο κατεβάζει πρόθυμα σχέση. Σε αστική χρήση, δύσκολα θα αναζητήσεις παραπάνω δύναμη. Πρέπει να αναπτύξεις μεγαλύτερη ταχύτητα για να νιώσεις πως πρόκειται για τη βασική έκδοση της γκάμας. Η οποία επιβαρύνεται από τις 20άρες ζάντες, με λάστιχα 245/45 εμπρός και 275/40 πίσω, αλλά και από τον πλουσιότατο εξοπλισμό. Η πλάστιγγα έδειξε 1.860 kg, δηλαδή 70 περισσότερα από την αντίστοιχη Χ3 xDrive20d.
Το 0-100 km/h είναι ακριβώς ίδιο, 8,1", ενώ στα 1.000 m η Χ4 φτάνει σε 29,8" (Χ3: 29,5"). Η Mercedes-Benz GLC 250 d Coupe των 204 PS, ο πιο άμεσος ανταγωνιστής της, είναι λίγο πιο γρήγορη, με 7,6" και 28,6", αντίστοιχα. Στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις όμως η διαφορά ανοίγει περισσότερο. Για τα 80-110 και 110-140 km/h η Χ4 χρειάζεται 4,7" και 7", ενώ η GLC 3,8" και 5,8". Είναι σαφές ότι όποιος επιθυμεί μια Χ4 με ανταγωνιστικές επιδόσεις, θα πρέπει να προτιμήσει την xDrive25d των 231 PS. Η απόσταση ακινητοποίησης πάντως είναι καλή, με 38 m από τα 100 km/h, ενώ απόλυτα ικανοποιητική είναι και η αντοχή των φρένων της.
Test drive: Mercedes-Benz GLC 250 d Coupe
Η στάνταρ ανάρτηση M Sport δεν επηρεάζει το ύψος από το έδαφος, που όπως και στην Χ3 είναι 20,4 cm. Προσθέτει όμως το δυναμισμό που διαμορφώνει τον χαρακτήρα της Χ4, ενώ η δική μας διαθέτει και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Στη ρύθμιση Comfort δεν επιτυγχάνεται ακριβώς αυτό που λέει η λέξη, αφού ο συνδυασμός της με τα 20άρια run flat δεν μπορεί να χαρακτηριστεί πραγματικά άνετος στην πόλη. Από την άλλη, στη Sport η κλίση ελαχιστοποιείται και η οδηγική αίσθηση παραπέμπει σε χαμηλότερο αυτοκίνητο, αν και το εμπρός μέρος δεν αντιδρά το ίδιο άμεσα όπως εκείνο της Alfa Romeo Stelvio.
Ανεξαρτήτως ρύθμισης, η ποιότητα κύλισης παραμένει αρχοντική και η σταθερότητα σε κάθε ταχύτητα αναμφισβήτητη, οπότε χαίρεσαι να γράφεις χιλιόμετρα. Η μετάδοση έχει κατά βάση πισωκίνητη κατανομή. Στις αργές στροφές μπορείς να πατήσεις το γκάζι από νωρίς, χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε υποστροφή. Κι όσο πιο γλιστερή είναι η άσφαλτος, τόσο πιο έντονη είναι η περιστροφή της Χ4, αν και η δύναμη της xDrive20d σπάνια επαρκεί για να δημιουργήσει υπερστροφή στην έξοδο, με πλήρως απενεργοποιημένο το σύστημα ευστάθειας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 PS
Η μέση κατανάλωση των 9 lt/100 km είναι απόλυτα λογική για το είδος και το βάρος της Χ4, και μπορεί να πέσει κάτω από τα οκτώ με χρήση εκτός πόλης. Αυτό το νούμερο έχει μάλλον μικρή σημασία για ένα αυτοκίνητο που ξεκινάει από τα €66.030. Τιμή υψηλότερη κατά €5.600 από την αντίστοιχη Χ3, αλλά αρκετά ανταγωνιστική με της GLC 250 d Coupe (€64.383).
Στη μακριά λίστα με τον έξτρα εξοπλισμό, εκτός από όσα ήδη αναφέρθηκαν, βρίσκουμε το Driving Assistant Plus, με adaptive cruise control που λειτουργεί και στο σταμάτα-ξεκίνα της κίνησης, τα προσαρμοζόμενα φώτα LED, το κλειδί BMW Display Key με έγχρωμη οθόνη που ενεργοποιεί τον κλιματισμό κ.ά. Αν επιλεγούν όλα, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής, το κόστος εκτοξεύεται πολύ ψηλότερα. Επιβεβαιώνοντας απλώς ότι την Χ4 δεν την αγοράζεις με την ψυχρή λογική και με κριτήριο το value for money, αλλά επειδή α) σου αρέσει και β) μπορείς.
Τι λέει το DRIVE
Πιο σπορ σε συμπεριφορά από την Χ3, αλλά η διαφορά είναι μικρή. Ο βασικότερος λόγος για να δώσεις τα επιπλέον χρήματα για την Χ4, παραμένει η εμφάνισή της.
Τιμή Από €66.030
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 190 PS/4.000 rpm, 40,8 kgm/1.750-2.500 rpm, AWD, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,1”
0-160 km/h 24,2”
0-400 m 16” @ 135,2 km/h
0-1.000 m 29,8” @ 173,3 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 20,7”
50-80 km/h 3,2”
80-110 km/h 4,7”
110-140 km/h 7,0”
Φρένα 100-0 km/h 38,0 m
Τελική ταχύτητα 213 km/h
Μέση κατανάλωση 9,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 142-149 g/km
Διαστάσεις 4.752 x 1.918 x 1.621 mm
Χώρος αποσκευών 525 lt
Βάρος 1.860 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα