Όσο και αν ο αντιφατικός χαρακτήρας των κουπέ SUV µου δηµιουργεί ενδοιασµούς για τη χρησιµότητά τους, οφείλω να παραδεχθώ ότι για ακόµα µια φορά η BMW χτύπησε φλέβα χρυσού. Παρόλο που δεν ήταν η πρώτη που σκέφτηκε να παντρέψει δύο αντικρουόµενες κατηγορίες αυτοκινήτων, ήταν αυτή που µε την X6 δηµιούργησε µια νέα µόδα, την οποία θέλοντας και µη ακολούθησαν αρκετοί άµεσοι και µη ανταγωνιστές.
Η µικρότερη Χ4 προστέθηκε στην γκάµα της BMW το 2014, ως µια φυσική συνέχεια της δηµοφιλούς πορείας που γνώριζαν τα κουπέ SUV. Και ούσα πλέον στη δεύτερη γενιά της, επανασυστήνεται στην αγορά ύστερα από µια ουσιαστική και ευρείας κλίµακας ανανέωση.
Sport and casual…
Σε αισθητικό επίπεδο, η ανανέωση ακολουθεί τα νέα -και πολυσυζητηµένα- σχεδιαστικά πρότυπα που εισήγαγε η BMW µε τη νέα γενιά της 4 Series. Αυτό σηµαίνει νέα ευµεγέθη µάσκα kidney grille που πλαισιώνεται από νέας σχεδίασης προφυλακτήρα µε µεγαλύτερους αεραγωγούς και λεπτότερα φώτα. Αντίστοιχα στο πίσω µέρος ανασχεδιασµένα και µε περισσότερες ακµές είναι τα νέα φανάρια LED όπως και ο προφυλακτήρας.
Στο σύνολό της, θα λέγαµε ότι η ανανεωµένη Χ4 έχει αποκτήσει πιο άγρια χαρακτηριστικά που σε συνδυασµό µε το χαµήλωµα της οροφής πίσω τονίζουν ακόµα περισσότερο το σπορ προφίλ. Έξτρα πόντους προς την αθλητική κατεύθυνση του αυτοκινήτου που είχαµε στα χέρια µας έδινε και το πακέτο «Μ» µε €12.163 επιπλέον κόστος. Μια επιλογή που φιγουράρει στα πακέτα του προαιρετικού εξοπλισµού και αυξάνει τις σπορ πινελιές τόσο περιµετρικά του αµαξώµατος όσο και εντός της καµπίνας.
Οι αλλαγές στην τελευταία, πέρα από τη φρεσκάδα, είχαν και εδώ στόχο τον εναρµονισµό και την υιοθέτηση των νεότερων τεχνολογιών του Βαυαρού κατασκευαστή, όπως αυτά µας συστήθηκαν στη νέα 4άρα. Από εκεί αντλεί την έµπνευσή της η ανασχεδιασµένη κεντρική κονσόλα και προέρχεται ο ευανάγνωστος και µε δυνατότητα παραµετροποίησης ψηφιακός πίνακας οργάνων µε την οθόνη των 12,3”. Αλλά και η οθόνη αφής του infotainment µε τη διαγώνιο των 10,25” και τις αναβαθµισµένες λειτουργίες. Οι τελευταίες περιλαµβάνουν όλους τους σύγχρονους τρόπους συνδεσιµότητας, όπως τα Apple CarPlay και Android Auto, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και προϊόντα, καθώς και δυνατότητα αναβάθµισης over-the-air.
Η ποιότητα των υλικών και η συναρµολόγηση παραµένουν στο κορυφαίο επίπεδο που µας έχει συνηθίσει η BMW. Χωρίς να λείπουν βεβαίως και διάφορες αναβαθµίσεις, οι οποίες συναντώνται κατά κύριο λόγο τόσο στον καλύτερο φωτισµό της καµπίνας το βράδυ όσο και στα νέα ακόµα πιο προσεγµένα υλικά στο ταµπλό, και στις επενδύσεις των καθισµάτων, όπου στη «δική µας» Χ4 κυριαρχούσε το δέρµα.
Η λειτουργία, η απόκριση των χειριστηρίων και η εργονοµία είναι ακριβώς αυτές που αρµόζουν σε ένα αυτοκίνητο αυτής της κλάσης. Ενώ ο οδηγός δεν θα δυσκολευθεί να βρει τη θέση που τον βολεύει, το µόνο που θα χρειασθεί ίσως να συνηθίσει είναι η περιορισµένη ορατότητα προς τα πίσω λόγω του κεκλιµένου παρµπρίζ. Τα έξτρα σπορ εµπρός καθίσµατα µε τα οποία ήταν εξοπλισµένο το αυτοκίνητο της δοκιµής δεν είναι και τα πιο άνετα της κατηγορίας για πολύωρη οδήγηση. Ωστόσο, η πλευρική στήριξη που παρέχουν όταν θελήσεις να ανακαλύψεις τον σπορ χαρακτήρα της Χ4 είναι αξιοζήλευτη.
Με το µήκος του αυτοκινήτου στα 4,75 m και το µεταξόνιο των 2,86 m να παραµένουν αµετάβλητα από του απελθόντος µοντέλου, όπως είναι λογικό δεν έχουµε διαφορές στους διαθέσιµους χώρους για τους επιβάτες. Αυτό µεταφράζεται σε άνετους χώρους, µε τους πίσω ειδικά να έχουν αρκετό διαθέσιµο χώρο για τα πόδια. Παρά την κεκλιµένη οροφή, ικανοποιητικός είναι και ο αέρας πάνω από το κεφάλι τους. Ακόµα και ψηλόσωµοι επιβάτες δύσκολα θα έρθουν σε στενή επαφή µε την οροφή. Ο χώρος αποσκευών µε τη σειρά του φτάνει τα 525 lt και µε την αναδίπλωση της πλάτης µπορεί να φθάσει τα 1.430 lt, προσφέροντας εύκολη φόρτωση και πλήρως εκµεταλλεύσιµο σχήµα. Πόντους στην πρακτικότητα προσφέρει και το ηλεκτρικό άνοιγµα και κλείσιµο της πέµπτης πόρτας.
Υβριδικής τεχνολογίας
Σε µηχανολογικό επίπεδο, η ανανέωση της Χ4 επικεντρώθηκε στον πλήρη εξηλεκτρισµό της γκάµας. Πλέον δεν υπάρχει κινητήρας βενζίνης ή ντίζελ που να µη δέχεται έστω µια µικρή ηλεκτρική υποβοήθηση, όπως για παράδειγµα ο δίλιτρος που βρίσκεται κάτω από το καπό της έκδοσης xDrive30i. O 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας µε τον άµεσο ψεκασµό και την τεχνολογία TwinPower στην υπερτροφοδότησή του, έχει πλέον αρωγό ένα mild-hybrid σύστηµα 48V, ισχύος 11 PS, που συνδράµει στον περιορισµό των ρύπων και της κατανάλωσης.
Η τελευταία µετρήθηκε τις ηµέρες που είχαµε το αυτοκίνητο στα χέρια µας στα 10,3 lt/100 km. Νούµερο που µπορεί εύκολα να πάρει την ανιούσα αν παρασυρθείς από τους 245 ίππους και το µεστό τράβηγµα του κινητήρα από τις πολύ χαµηλές στροφές. Ειδικά όταν δεν έχεις επιλέξει το προφίλ Eco Pro από τα τρία διαθέσιµα προγράµµατα οδήγησης. Όπως σε κάθε συµβατική BMW, τα άλλα δύο προγράµµατα είναι τα Comfort και Sport, µε το τελευταίο να δίνει ακόµα πιο άµεση απόκριση στο δεξί πεντάλ.
Όπως µαρτυρούν και τα 6,6” που ανακοινώνει η BMW για το 0-100 km/h, οι επιδόσεις κινούνται σε επίπεδο hot hatch, παρότι το συνολικό βάρος της συγκεκριµένης X4 ξεπερνά τα 1.800 kg. Αφήνοντας στην άκρη τους αριθµούς και την προθυµία στις ρεπρίζ, τα κιλά που κουβαλάει η xDrive30i κρύβονται πιο δύσκολα σε κάθε προσπάθειά σου να αλλάξεις κατεύθυνση ή να επιβραδύνεις µε όρους σπορ. Δεν θα σου προσφέρει την αµεσότητα µιας 4άρας, αλλά διαχειρίζεται τον όγκο και το ψηλό κέντρο βάρους σαφώς καλύτερα από µια X1 ή µια X3.
Η κλίση στις στροφές είναι περιορισµένη, αποτέλεσµα της σφιχτής ρύθµισης της ανάρτησης. Αυτό το set-up όµως είναι το υπαίτιο που η ανάρτηση διαβάζει τις περισσότερες ανωµαλίες της ασφάλτου σε µεγαλύτερο από τον επιθυµητό βαθµό, ιδίως µε χαµηλή ταχύτητα µέσα στην πόλη. Από την άλλη, αποτελεί και το µόνο αντίτιµο για να αποκτήσεις ένα SUV µε περισσότερη όρεξη στις στροφές και υψηλή πρόσφυση. Όσο ανεβαίνουν τα χιλιόµετρα πάντως, η ανάρτηση βελτιώνει την απόσβεσή της και η άνεση κινείται εντέλει στο επιθυµητό επίπεδο για τον σπορ και ταυτόχρονα πολυτελή χαρακτήρα της X4. Κανένα παράπονο δεν προκύπτει από τον θόρυβο στην καµπίνα που είναι εντυπωσιακά χαµηλός, κάνοντας και αυτή την BMW απολαυστική στον ανοιχτό δρόµο. Τα φρένα µε τη σειρά τους είναι δυνατά και δύσκολα θα παρουσιάσουν σηµάδια κόπωσης, ακόµα και σε κατηφορικά κοµµάτια έντονης καταπόνησης.
Ταµείο…
Η ανανέωση και η τεχνολογική αναβάθµιση, αλλά κυρίως οι ιδιαιτερότητες της εποχής έχουν ανεβάσει την τιµή εκκίνησης για την X4 xDrive30i στις €71.100. Ποσό που είναι εύκολο να ανέβει πολύ περισσότερο επιλέγοντας κάποιο από τα δελεαστικά έξτρα πακέτα εξοπλισµού που προσφέρει η BMW και σε αυτό το µοντέλο. Η αγορά εξάλλου αποδεικνύει πως τα βαρυφορτωµένα αυτοκίνητα µε το (δυσ)ανάλογα µεγαλύτερο περιθώριο κέρδους είναι πλέον αυτά που παραδίδονται ταχύτερα.
Τελικά, το τίµηµα της X4 αντιστοιχεί στην ιδανική επιλογή για όσους αµφιταλαντεύονται ανάµεσα στο µεσαίο κουπέ ή SUV της γερµανικής εταιρείας. Ή απλώς θέλουν να ξεχωρίζουν. Για όσους έχουν βάλει σε µια τάξη τις προτεραιότητές τους, υπάρχει πάντα η εναλλακτική της κουπέ 4άρας ή της πιο ευρύχωρης Χ3, αµφότερες µε περίπου €4.000 χαµηλότερη τιµή εκκίνησης.
Τι λέει το DRIVE
Η ανανεωμένη Χ4 παραμένει ένα SUV που σου επιτρέπει να ξεχωρίζεις με τον διττό της χαρακτήρα. Στην έκδοση 30i μάλιστα έχει την ισχύ και τα λοιπά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να υποστηρίξει τον πιο «αθλητικό» χαρακτήρα που προμοτάρει.
Τιμή Από €71.100
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.998 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 245 PS/5.000-6.500 rpm, 350 Nm/1.560-4.800 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 11 PS, κίνηση AWD, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Απόδοση 245 PS/5.000-6.500 rpm, 350 Nm/1.560-4.800 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,6”
Τελική ταχύτητα 235 km/h
Μέση κατανάλωση 10,3 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 171-192 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.751 x 1.918 x 1.621 mm
Χώρος αποσκευών 525 lt
Βάρος 1.815 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Μέτρηση Drive
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης