Η BMW πίστεψε από νωρίς στα plug-in υβριδικά, κατά βάση ως μια λύση που θα έριχνε τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 στην γκάμα της. Γι’ αυτό επένδυσε σοβαρά σε αυτή την τεχνολογία, υλοποιώντας μια τέτοια έκδοση για κάθε οικογενειακό μοντέλο της.
Μαζί με το βασιλικό
Αυτή η επένδυση έδωσε εκδόσεις με ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά δεδομένου του πώς διαμορφώνεται πλέον η αυτοκινητική πραγματικότητα. Έδωσε δηλαδή μοντέλα που μπορούν να οδηγούνται κάθε μέρα με το χαμηλό κόστος και τον μηδενικό θόρυβο των ηλεκτρικών, δίχως όμως τον περιορισμό στην αυτονομία που σημαίνει η μπαταρία ως μοναδική αποθήκη ενέργειας.
Κι αυτό γιατί παράλληλα υπάρχει ένας συμβατικός θερμικός κινητήρας, με τη βοήθεια του οποίου μπορείς να φτάνεις οπουδήποτε ανεφοδιάζοντας ένα μάλλον μικρό ρεζερβουάρ 36 lt (οι συμβατικές Χ1 βενζίνης έχουν 51).
Για την περίπτωση της X1, του μικρότερου SUV της BMW που έχει μήκος σχεδόν 4,5 m, η συνταγή υπήρχε έτοιμη από το 2016 που την είδαμε στην 2 Series Active Tourer. Αποτελείται από το συνδυασμό του 3κύλινδου 1.500άρη TwinPower Turbo κινητήρα σε εκτέλεση με 125 PS με έναν ηλεκτρικό που έχει ισχύ άλλους 95 PS.
Το ιδιαίτερο της υπόθεσης είναι πως ο δεύτερος δε βρίσκεται κουμπωμένος όπως συνηθίζεται μέσα στο εξάρι αυτόματο κιβώτιο για να ενισχύει τον πρώτο. Αντιθέτως εδράζεται στο πίσω σύστημα και η συνδρομή του εκφράζεται μέσω της άμεσης σύνδεσής του με τους αντίστοιχους τροχούς.
Υπάρχουν τρεις τρόποι λειτουργίας για το υβριδικό σύστημα, τους οποίους αλλάζεις από ένα κουμπί στην κονσόλα, αριστερά από το λεβιέ του κιβωτίου. Ο βασικός ονομάζεται Auto eDrive και αποσκοπεί στη διαχείριση της ενέργειας για μέγιστη οικονομία, λαμβάνοντας υπ’ όψη ακόμα και τις συνθήκες του δρόμου όταν είναι ενεργοποιημένο το σύστημα πλοήγησης. Όσο η μπαταρία που έχει καθαρή χωρητικότητα 8,8 kWh και βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα έχει αποθηκευμένη ενέργεια, συνήθως η X1 xDrive25e κινείται ηλεκτρικά και πισωκίνητα, χωρίς καθόλου θόρυβο στην καμπίνα. Μόνο απ’ έξω εκπέμπει έναν ήχο όπως ορίζει η νομοθεσία, προκειμένου οι πεζοί και οι ποδηλάτες να αντιλαμβάνονται πως κάτι πλησιάζει.
Εάν πάλι πατήσεις πιο δυνατά το γκάζι και οι 95 PS δεν επαρκούν για την επιτάχυνση που αναζητάς, τότε παίρνει μπροστά και το θερμικό μοτέρ ώστε να συνδράμει. Συνήθως αντιλαμβάνεσαι την λειτουργία του μόνο από το στροφόμετρο εκτός κι εάν έχεις ανοιχτό κάποιο παράθυρο. Η μετάβαση από την μια φάση στην άλλη είναι ουσιαστικά ανεπαίσθητη, ενώ η κλασική υβριδική λειτουργία που ενεργοποιείται όταν αδειάσει η μπαταρία σημαίνει και αντικειμενικά δυνατές επιταχύνσεις.
Η BMW ανακοινώνει 0-100 km/h σε μόλις 6,9” και αυτό που συμβαίνει όταν πατάς βαθιά το γκάζι σε πείθει πως το νούμερο είναι εφικτό. Η X1 xDrive25e επιταχύνει από πολύ χαμηλά με σθένος χάρη στην ηλεκτρική ισχύ ενώ συνεχίζει ακάθεκτη μέχρι ψηλά συνδυάζοντας τους δύο κινητήρες. Και πρακτικά πάντα υπάρχει απόθεμα στην μπαταρία προκειμένου ο ηλεκτρικός κινητήρας να βοηθάει, ώστε να μη βρεθείς εκτεθειμένος σε καμία προσπέραση.
Με την Auto eDrive επιλογή και ξεκινώντας με την μπαταρία γεμάτη για έναν κύκλο 100 km, μπορείς να υπολογίζεις κατά μέσο όρο 4,4 lt αμόλυβδης πλέον των σχεδόν 9 kWh που θα καταναλωθούν έτσι κι αλλιώς μέχρι να αδειάσει η μπαταρία. Όσες φορές κινηθήκαμε χωρίς να φορτίσουμε, το trip computer έδειξε κάτι λιγότερο από 7 lt/100 km, ενώ στο ταξίδι θα πρέπει να υπολογίζεις λίγο περισσότερα.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη φόρτιση της μπαταρίας, χρειάζονται σχεδόν πέντε ώρες με το καλώδιο για οικιακή πρίζα, ενώ με τη χρήση i Wallbox έχεις σε 2,4 ώρες το 80% της συνολικής χωρητικότητας και σε 3,2 ώρες το 100%. Υπάρχει και η λειτουργία Save Battery στην οποία ένα μέρος της ενέργειας που παράγει ο θερμικός κινητήρας φορτίζει την άδεια μπαταρία ως ένα προεπιλεγμένο ελάχιστο όριο, ενώ ενεργοποιείται η μέγιστη ανάκτηση ενέργειας. Έτσι, θα υπάρχει σίγουρα απόθεμα ηλεκτρικής ενέργειας για να χρησιμοποιήσεις όταν το χρειαστείς. Όταν μπεις στον αστικό ιστό για παράδειγμα.
Εκεί, το καλύτερο είναι σίγουρα να χρησιμοποιείς την λειτουργία Max eDrive, όπου ο ηλεκτρικός κινητήρας αναλαμβάνει να σε ταξιδέψει μέχρι και με 135 km/h, με μηδενικές εκπομπές ρύπων σε τοπικό επίπεδο. Σύμφωνα με την BMW η θεωρητική αυτονομία είναι περίπου 55 km, όμως η πράξη έδειξε γύρω στα 40.
Υβριδικά βάρη
Σε σχέση με μια αυτόματη (με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη εκείνη, με κλασικό αυτόματο η 25e) Χ1 sDrive18i με 140 PS, η μπαταρία, οι καλωδιώσεις, οι μονάδες ελέγχου και ο ηλεκτρικός κινητήρας της xDrive25e έχουν προσθέσει 315 ολόκληρα kg στη συνολική μάζα που αγγίζει τώρα τα 1.745 kg. Τα περισσότερα από αυτά προφανώς βρίσκονται στο πίσω μέρος, ωστόσο όσο οδηγείς συνετά αποκλείεται να γίνουν αντιληπτά.
Η ανάρτηση παραμένει σφιχτή, με μικρή διαδρομή μα ποιοτική λειτουργία και καλό επίπεδο άνεσης στις μικρές και μέτριες λακκούβες. Μόνο σε μεγάλες μεταφέρεται ταρακούνημα στην καμπίνα, χωρίς θόρυβο πάντως. Η κλίση του αμαξώματος στις στροφές δεν παίρνει μεγάλες διαστάσεις και μόνο στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης θα καταλάβεις το βαρύ πίσω μέρος, χωρίς πάντως κάποια ανησυχητική ταλάντωση. Απλώς με λίγο εντονότερη από μιας συμβατικής X1, σε σχέση με την οποία η υβριδική έχει λίγο χαμηλωμένη ανάρτηση και σημαντικά μικρότερη ελάχιστη απόσταση από το έδαφος: 14,7 cm αντί για 18,3. Όποιος συνηθίζει να κινείται σε χωματόδρομους, καλό θα ήταν να λάβει υπ’ όψη του αυτή την πληροφορία.
Ωστόσο ο συνδυασμός των εμπρός γονάτων, του πίσω συστήματος πολλαπλών συνδέσμων και του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας είναι απόλυτα αποτελεσματικός. Και όταν οδηγείς γρήγορα με απαλές κινήσεις, θα διαπιστώσεις ότι οι δύο κινητήρες συνεργάζονται ισορροπημένα και η τετρακίνηση δίνει όταν χρειάζεται μέγιστη πρόσφυση και όταν χρειάζεται την τάση στην ουρά να ανοίξει την τροχιά της προκειμένου να αντιμετωπιστεί το όποιο γλίστρημα του εμπρός μέρους. Η ουσία είναι πως μπορείς να κινηθείς πολύ γρήγορα και εύκολα, με αρκετή ακρίβεια στο πάτημα.
Ας μη γελιόμαστε όμως, αυτή η έκδοση της Χ1 δεν είναι για σπορ αναζητήσεις με το Sport προφίλ λειτουργίας. Γι’ αυτό το σκοπό υπάρχουν άλλες εκδόσεις που το καταφέρνουν καλύτερα, με πιο αθλητική διάθεση και πιο φυσική αίσθηση στο πεντάλ ενός δυνατού και ακούραστου συστήματος πέδησης με τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα.
Εντός στόχου
Η συγκεκριμένη X1 είναι πιο λογικό να περάσει τον περισσότερο από το χρόνο της στα Comfort και Eco Pro προφίλ, προκειμένου να εκμεταλλεύεται όσο περισσότερο γίνεται την ηλεκτρική ενέργεια που μπορεί να αποθηκεύσει, ενόσω οι επιβάτες της θα απολαμβάνουν την κορυφαία κύλιση και μια καμπίνα που δεν έχει τέλεια θέση οδήγησης μα εντυπωσιάζει με τη στιβαρότητα, την εργονομία και τους χώρους για επιβάτες και μικροαντικείμενα. Εκείνος για τις αποσκευές έχει πέσει από τα 505 lt των συμβατικών εκδόσεων στα 450 λόγω του χώρου που κλέβει η συστοιχία των μπαταριών που είναι ιόντων λιθίου τελευταίας γενιάς. Ακόμα κι έτσι πάντως είναι ικανοποιητικός για μια οικογένεια, με πεντακάθαρο σχήμα.
Με τιμή €46.850 αλλά εξοπλισμό που δε σε υποχρεώνει να ταράξεις την λίστα των έξτρα, η υβριδική X1 στέκεται στη μάχη του ανταγωνισμού πολύ πιο ανταγωνιστικά από όσο μπορεί να σε αφήνει να φανταστείς η σχετικά παλιομοδίτικη σχεδίαση σε αμάξωμα και ταμπλό. Αποτελεί δηλαδή μια κορυφαία επιλογή στα plug-in υβριδικά με τιμή προ φόρων κάτω από €40.000 και λιγότερα από 40 g CO2/km, τα οποία ειδικά χάρη στις ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις που τα συνοδεύουν απευθύνονται κυρίως στην εταιρική χρήση.
Τι λέει το DRIVE
Η X1 xDrive25e είναι πολύ πιο ανταγωνιστική από όσο μπορεί να σε αφήνει να φανταστείς η κάπως παλιομοδίτικη σχεδίαση σε αμάξωμα και ταμπλό. Για την ακρίβεια, σε επίπεδο ουσίας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα και κανέναν.
Τιμή από €46.850
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.499 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, VALVETRONIC, Double-VANOS, 125 PS/5.000-5.500 rpm, 220 Nm/1.500-3.800 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 95 PS, 165 Nm, μπαταρία 8,8 kWh (καθαρή), κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 220 PS, 385 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,9”
Τελική ταχύτητα 193 km/h
Μέση κατανάλωση 4,4 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 43 g/km (WLTP: 39 g/km)
Διαστάσεις 4.447 x 1.821 x 1.582 mm
Χώρος αποσκευών 450 lt
Βάρος 1.745 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE με φόρτιση και μέχρι 100 km την ημέρα
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης