Όπως κάθε BMW της οικογένειας Χ, των SAV (Sport Activity Vehicles) δηλαδή, έχει αποδειχθεί «λίρα εκατό» για το ταµείο της εταιρείας, έτσι ακριβώς έχει κάνει και η µικρότερη BMW Χ1 Έχει ήδη σηµειώσει 1,9 εκατ. πωλήσεις από το 2009 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά, η οποία το 2015 έδωσε τη σκυτάλη στη δεύτερη που συνέχισε ιδανικά αυτή την πορεία. Για την ακρίβεια το απερχόμενο μοντέλο ήταν ένα τόσο καλό αυτοκίνητο που παρέμεινε απόλυτα αξιόµαχο και ολοκληρωµένο ακόµα και στη δύση της 7ετούς καριέρας του.
Τώρα είναι η σειρά της τρίτης γενιάς να τραβήξει προς τα εµπρός. Για να το πετύχει έχει µεγαλώσει µέσα έξω, έχει γίνει πιο επιβλητική, ενσωµατώνει κορυφαία ψηφιακή τεχνολογία και δίνει τεράστιο βάρος στον εξηλεκτρισµό. Παράλληλα, σύµφωνα µε την BMW δεν έχει θυσιάσει τον ενδιαφέροντα οδηγικό χαρακτήρα στο βωµό της άνεσης.
Με µήκος ακριβώς 4,5 m, πλάτος 1,85 και ύψος 1,64 m, η νέα BMW Χ1 είναι 5,3 cm πιο µακριά, 2,4 πιο φαρδιά και 4,4 cm πιο ψηλή από την προηγούµενη. Για εγκυκλοπαιδικούς λόγους αναφέρουµε ότι η πρώτη Χ3 του 2003 άγγιζε τα 4,56 m… Το µεταξόνιο έχει κερδίσει 2,2 cm για να φτάσει τα 2,69 m, ενώ τα µετατρόχια είναι 3,1 cm πιο φαρδιά, στα 1,59 m.
Το πλαίσιο της νέας γενιάς έχει εξελιχθεί για τον ιδανικό συνδυασµό της υψηλής ακαµψίας, του χαµηλού βάρους και της κορυφαίας παθητικής ασφάλειας. Και συντίθεται από µια προσεκτική µίξη από ειδικά κράµατα ατσαλιού και αλουµινίου, με το κάθε υλικό να χρησιμοποιείται στο κατάλληλο σημείο. Επίσης, η νέα X1 είναι το πρώτο κόµπακτ µοντέλο της BMW µε «ολιστική προσέγγιση», δηλαδή µε πλατφόρµα που µπορεί να υποστηρίξει όλα τα συστήµατα κίνησης. Από τα κλασικά θερµικά βενζίνης και πετρελαίου µε ήπιο υβριδικό σύστηµα, µέχρι δύο επαναφορτιζόµενα υβριδικά και το αµιγώς ηλεκτρικό της BMW iX1.
Το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο του BMW Group στο Regensburg, το οποίο αναβαθµίστηκε προκειµένου να ενσωµατώσει το νέο µοντέλο στη γραµµή του. Ως μια επιπλέον πληροφορία, να αναφέρουμε πως πλέον διαθέτει βαφείο µε την τεχνολογία Integrated Painting Process (IPP) που εξασφαλίζει πιο αποδοτικό στρώµα προστασίας για το αµάξωµα και ταυτόχρονα απαιτεί λιγότερη ενέργεια.
Μια γρήγορη µατιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά της νέας BMW X1 και ειδικά της xDrive23d, φανερώνει στους περισσότερους µονάχα µια αλλαγή στο κιβώτιο. Ωστόσο η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική.
Στο µάτι, η BMW Χ1 αρχικά δείχνει αρκετά όµοια µε την προηγούµενη. Όµως όσο την προσέχεις τόσο παρατηρείς τεράστιες διαφορές που δεν έχουν να κάνουν µόνο µε την αύξηση των διαστάσεων. Είναι σαφώς πιο επιβλητική, µε το εµπρός µέρος να έχει πιο µεγάλη και κατακόρυφη µάσκα που δίνει «όγκο», ενώ τα στάνταρ φώτα LED εισέρχονται στα φτερά. Στο πλάι οι γραµµές είναι καθαρές, µε τους τροχούς και τους θόλους να έχουν µεγαλώσει, και τη γραµµή της οροφής να καµπυλώνει σηµαντικά πίσω.
Η ουρά έχει γίνει ασύγκριτα πιο δυναµική, µε απλές γραµµές και έντονο ανάγλυφο στα φώτα και στον προφυλακτήρα. Το αποτέλεσµα είναι όχι µόνο ισορροπηµένο, αλλά και αεροδυναµικά πολύ αποδοτικό, µε ενεργές γρίλιες εµπρός και ειδικά σχεδιασµένο πάτωµα. Όλα αυτά βοηθούν στην επίτευξη συντελεστή Cd έως 0,26, κορυφαίο για την κατηγορία.
Αν στο αµάξωµα δεν καταφέρεις να βρεις µε τη µια τεράστιες διαφορές από την προηγούµενη Χ1, στην καµπίνα ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Οι συντηρητικές γραµµές και ο συµβατικός πίνακας οργάνων έχουν δώσει τη θέση τους σε ένα ταµπλό µίνιµαλ µεν, φουλ µοντέρνο δε. Τις εντυπώσεις κλέβουν από τη µια η αιρούµενη κονσόλα και από την άλλη η κυρτή επιφάνεια που φιλοξενεί µια οθόνη 10,25” για τον πίνακα οργάνων και µια 10,7” για τον έλεγχο του infotainment και τη ρύθµιση σχεδόν όλων των λειτουργιών της BMW Χ1.
Στο επάνω µέρος του ταµπλό τα υλικά είναι κορυφαία, ωστόσο πιο κάτω είναι σκληρά µε υφή απλώς αποδεκτή. Η συναρµολόγηση και το φινίρισµα όµως είναι υπεράνω κριτικής και η αίσθηση στιβαρότητας και απτής ποιότητας αδιαπραγµάτευτη. Σε αυτό βοηθά πολύ και η τέλεια ποιότητα λειτουργίας του κάθε διακόπτη, του κάθε κουµπιού…
Τα καθίσµατα είναι νέα και, τουλάχιστον τα προαιρετικά σπορ του αυτοκινήτου της δοκιµής, αποδείχθηκαν πολύ άνετα και µε σωστή στήριξη του κορµιού. Η ορατότητα είναι απροβληµάτιστη και η ευκολία χειρισµού άριστη µε την εξής παραδοχή: Ότι δεν θα αναζητήσεις το περιστροφικό χειριστήριο του iDrive µε το οποίο χειριζόσουν διαισθητικά τα πάντα. Τώρα η αφή και οι φωνητικές εντολές είναι που παίζουν το παιχνίδι, με τη διάδραση να είναι ο πρωταγωνιστής.
Το ζητούµενο της premium αίσθησης ικανοποιείται σε απόλυτο βαθµό, µε µεγάλη προσοχή στην ηχοµόνωση. Ακόµα και σε «λεπτοµέρειες», όπως ο τρόπος που οι αεραγωγοί διαχέουν τον αέρα στην καµπίνα. Σε ό,τι έχει να κάνει µε τον διαθέσιµο χώρο, τα νέα είναι πολύ καλά. Ο οδηγός µε τον συνοδηγό εννοείται πως δεν θα αντιµετωπίσουν πρόβληµα όσο ψηλοί κι αν είναι. Ωστόσο το ίδιο ισχύει και στο πίσω κάθισµα που είναι συρόµενο κατά 13 cm και έχει πλάτη που χωρίζεται σε αναλογία 40:20:40, µε ρυθµιζόµενη κλίση.
Ο χώρος αποσκευών χωράει 500 lt στις τετρακίνητες εκδόσεις xDrive και 540 lt στις sDrive που έχουν κίνηση εμπρός. Με τις πλάτες του καθίσµατος πεσµένες γίνεται επίπεδος και φτάνει τα 1.545 και 1.600 lt αντίστοιχα, για τις BMW Χ1 που δεν έχουν µπαταρίες στο πάτωµα. Κανένα παράπονο δεν υπάρχει από την πρακτικότητα, τόσο αναφορικά µε το µπες-βγες (μόνο το κατώφλι του χώρου αποσκευών θα µπορούσε να είναι λίγο πιο χαµηλό) όσο και µε τις θήκες για µικροπράγµατα. Το µόνο που λείπει από τις τελευταίες, είναι ένα πιο βαθύ υποβραχιόνιο πάνω στην αιωρούμενη κονσόλα.
Μια γρήγορη µατιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά της νέας BMW X1 και ειδικά της xDrive23d, φανερώνει στους περισσότερους µονάχα µια αλλαγή στο κιβώτιο. Από το 8άρι συµβατικό αυτόµατο µε µετατροπέα ροπής σε ένα 7άρι διπλού συµπλέκτη. Ωστόσο η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική. Σε όλες τις εκδόσεις, το δίλιτρο µοτέρ ντίζελ έχει αναβαθµιστεί µε ειδική διαδικασία σκλήρυνσης στον χάλυβα των πιστονιών που ελαττώνει τις τριβές, επίστρωση από γραφίτη στις «φούστες» των πιστονιών και πολύ καλύτερο έλεγχο του κυκλώµατος λίπανσης. Βελτιωµένα αναφέρονται επίσης η υπερτοφοδότηση µε τα δύο σειριακά τούρµπο, το σύστηµα ψεκασµού µε µέγιστη πίεση τα 2.500 bar, καθώς και το κύκλωµα ανακύκλωσης των καυσαερίων.
Η µεγαλύτερη διαφορά βέβαια, έχει όντως να κάνει µε το κιβώτιο και είναι καλά κρυµµένη μέσα στο κέλυφός του. Πλέον, ο ηλεκτρικός κινητήρας του ήπιου υβριδικού συστήµατος των 48V βρίσκεται τοποθετηµένος εκεί, λειτουργώντας ως µίζα-εναλλάκτης αλλά και συνδράµοντας στη συνολική ισχύ και ροπή του συστήµατος. Συγκεκριµένα, ο θερµικός κινητήρας αποδίδει 197 PS και ο ηλεκτρικός 19 PS, ενώ η ροπή του ντίζελ είναι 400 Nm και του ηλεκτρικού 55 Nm. Οι µέγιστες τιµές που µπορεί να αποδώσει το σύστηµα από την κοινοπραξία των δύο πηγών είναι 211 PS και 400 Nm.
Η συνεργασία τους είναι άψογη όχι µόνο σε αίσθηση αλλά και σε αποτέλεσµα. Η ηλεκτρική ροπή είναι άµεσα διαθέσιµη και την καταλαβαίνεις χαµηλά, συµπληρώνοντας ιδανικά το ντίζελ µοτέρ που εκκινεί πάντα βελούδινα από το ηλεκτροµοτέρ. Εντυπωσιακή είναι και η τεχνολογία που αφορά στην ισχύ ανάκτησης ενέργειας, η οποία µπορεί να αγγίξει τα 15 kW έτσι ώστε το 48βολτο σύστηµα να έχει επαρκή ενέργεια για να συνδράµει και το 12βολτο κύκλωµα του αυτοκινήτου.
Το µυστικό βρίσκεται στην ενεργή ανάκτηση που έχει µεταβλητό βαθµό επιβράδυνσης, βάσει των στοιχείων που συλλέγονται από τους χάρτες (ακόµα και χωρίς ενεργή την πλοήγηση), αλλά και τους αισθητήρες των συστηµάτων ασφαλείας. Έτσι, εάν για παράδειγµα η BMW Χ1 πλησιάζει ένα προπορευόµενο όχηµα ή µια διασταύρωση, θα επιβραδύνει αυτόµατα προοδευτικά ώστε να µετατρέψει όσο περισσότερη ενέργεια γίνεται από κινητική σε ηλεκτρική.
Στην πράξη όλα αυτά λειτουργούν άψογα, όπως αποδεικνύεται τόσο από τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα όσο και από την κατανάλωση. Ξεκινώντας από τη δεύτερη, η µέση τιµή των 6,5 lt/100 km είναι τόσο εντυπωσιακή που το πολύ µικρό ρεζερβουάρ των 45 lt δεν δηµιουργεί ιδιαίτερο πρόβληµα. Εάν πάντως ταξιδεύετε πολύ, υπάρχει και η επιλογή για εννέα λίτρα επιπλέον µε µόλις €53.
Παρότι το βάρος των 1.700 kg κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο είναι, οι 211 PS και τα 400 Nm αποδεικνύονται αρκετά. Το κιβώτιο δεν βοηθά για δυνατή εκκίνηση, γι’ αυτό και τα 7,8” απέχουν από τα 7,4” που ανακοινώνει η BMW. Ωστόσο τα 0-160 km/h σε 17,7” και τα 0-1.000 m σε 28,7” µε έξοδο στα 191,1 km/h είναι παραπάνω από καλές τιµές. Το ίδιο και οι ρεπρίζ, µε 50-80 km/h σε 2,5”, 80-110 km/h σε 3,3” και 110-140 km/h σε 4,4”. Πολύ θετικά σχόλια κερδίζει και η απόκριση στο δεξί πεντάλ που είναι από ικανοποιητική στο οικονοµικό προφίλ λειτουργίας έως ευχάριστα ζωηρή στο σπορ.
Εύσηµα αξίζουν και στον συνδυασµό του κινητήρα µε το κιβώτιο. Ο πρώτος έχει εξαιρετικά γραµµική απόδοση και πολιτισµένη λειτουργία, ενώ το δεύτερο αλλάζει σχέσεις οµαλά, εύστοχα και γρήγορα. Για όποιον τώρα θέλει χειροκίνητη λειτουργία, θα πρέπει να παραγγείλει την Χ1 µε paddles στο τιµόνι, αφού το λιλιπούτειο joystick-χειριστήριο δεν υποστηρίζει κάτι τέτοιο.
Σύµφωνα µε τους Γερμανούς, η αρχιτεκτονική στην ανάρτηση της νέας BMW X1 παραµένει ίδια µα µε διαφορές και βελτιώσεις παντού. Όλα τα στελέχη από τα εµπρός γόνατα και την πίσω διάταξη είναι ανασχεδιασµένα για χαµηλότερο βάρος και καλύτερη απόδοση. Το πίσω υποπλαίσιο είναι απευθείας βιδωµένο στο πάτωµα, η γωνία κάστερ είναι 15% µεγαλύτερη και οι βάσεις των σινεµπλόκ είναι πλέον αλουµινένιες, οπότε 3 kg ελαφρύτερες. Επίσης η συνολική διάµετρος των τροχών έχει ανέβει στα 702 mm, για να ακολουθούν πιο άνετα τις ανωµαλίες του οδοστρώµατος.
Στην πράξη, η νέα BMW Χ1 έχει ζωντάνια στο turn-in χωρίς να σε κάνει ένα µε τον δρόµο µέσω της μάλλον μέτριας πληροφόρησης που δίνει το τιµόνι. Είναι πάντως πολύ ευκολοδήγητη και το σύστηµα ελέγχου της ευστάθειας συνεργάζεται στενά µε αισθητήρες που είναι τοποθετηµένοι στα κατάλληλα σηµεία, ώστε να αναγνωρίζουν άµεσα το ερέθισµα και να µεταφέρουν γρήγορα την πληροφορία.
Η κλίση στις στροφές δεν είναι µεγάλη παρά τα 20,5 cm απόστασης από το έδαφος, µε την πρόσφυση να είναι υψηλή κατά κανόνα ακόµα και σε οδόστρωµα που γλιστράει πολύ. Εκεί βέβαια, ο έλεγχος της ευστάθειας κάποιες φορές επεµβαίνει αποτελεσµατικά µεν, κάπως άγαρµπα δε. Άλλες φορές υπάρχει µια ελαφρά υποστροφή, την οποία εάν παραµείνεις στο γκάζι η τετρακίνηση xDrive ελέγχει γρήγορα µε τον πολύδισκο συµπλέκτη της.
Πρακτικά, µπορείς να κινείσαι πολύ γρήγορα µε την BMW X1 xDrive23d, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη οδηγική ικανότητα για να είσαι ασφαλής. Μια σηµαντική πληροφορία είναι πως τα φρένα απέκτησαν ηλεκτρική αντλία για να µην αλλοιώνεται η αίσθηση στο πεντάλ ό,τι κι εάν συμβαίνει, η οποία είναι απόλυτα αποδεκτή. Όσο για τα 100-0 km/h, η μέτρησή μας έδειξε 39,1 m, τιμή που είναι απλώς καλή.
Σε ό,τι έχει να κάνει µε την άνεση και τη συνολική κύλιση, ο ανοιχτός δρόµος είναι το στοιχείο της νέας BMW Χ1. Η µόνη παρατήρηση έχει να κάνει µε τον κάπως τονισµένο θόρυβο κύλισης από τα λάστιχα run-flat. Ο κινητήρας δεν ακούγεται καθόλου, ούτε και ο αέρας, µε τη σταθερότητα και την ευθυβολία να είναι απόλυτες. Οπότε φτάνεις ατσαλάκωτος όσο µακριά κι αν πηγαίνεις. Η ανάρτηση από την πλευρά της λειτουργεί πολύ σωστά σε τέτοιες συνθήκες, απορροφώντας τις ανωµαλίες χωρίς κόπο. Και καλύτερα απ’ ό,τι στις ταχύτητες πόλης, όπου κάποιες φορές θα εντοπίσεις αντίδραση µε θόρυβο και λίγο περισσότερο κραδασµό από αυτόν που περιµένεις.
Αν και πολλά χρήµατα ως απόλυτο νούµερο, εν έτει 2022 οι €57.430 από όπου ξεκινά η ακριβότερη BMW X1 και αποκλειστικά τετρακίνητη xDrive23d (από €40.090 η βασική sDrive18i), θα λέγαµε πως δικαιολογούνται. Πρέπει να αναφέρουµε πως το επίπεδο του βασικού εξοπλισµού είναι περισσότερο από πλήρες, περιλαµβάνοντας µέχρι σύστηµα πλοήγησης, φώτα LED, αυτόµατο κλιµατισµό, κάµερα οπισθοπορείας και αισθητήρες παρκαρίσµατος, καθώς και µπόλικα ακόµα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας. Εννοείται πως η κυρτή επιφάνεια στο ταμπλό µε τις δύο οθόνες είναι στάνταρ.
Σηµαντική είναι και η πληροφορία πως για στοιχεία όπως το χρώµα ή οι τροχοί, υπάρχουν και επιλογές αναβάθµισης που δεν ισοδυναµούν µε οικονοµική καταστροφή, ενώ τα τέλη κυκλοφορίας των €168 είναι µάλλον αµελητέα για τον κάτοχο ενός τέτοιου αυτοκινήτου.
Τι λέει το DRIVE
Σημαντικά αναβαθμισμένη και σφαιρικά βελτιωμένη, η νέα BMW X1 εξακολουθεί να αποτελεί μια κορυφαία επιλογή για την κατηγορία. Ως xDrive23d έχει εξαιρετικό σύστημα κίνησης και συνολικά ως μοντέλο πολύ αποτελεσματική συμπεριφορά στο δρόμο, ευρύχωρη και πρακτική καμπίνα, καθώς και κορυφαίο τεχνολογικό υπόβαθρο σε κάθε επίπεδο.
Τιμή Από €57.430
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας πετρελαίου 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, δύο τούρμπο VGT σε σειρά, 197 PS/4.000 rpm, 400 Nm/1.500-2.750 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 19 PS, 50 Nm, μπαταρία 0,96 kWh, κίνηση στους τέσσερις τροχούς με πολύδισκο συμπλεκτη, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Συνδυαστική απόδοση 211 PS, 400 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
0-160 km/h 17,7”
0-400 m 15,8” @ 151 km/h
0-1.000 m 28,7” @ 191,1 km/h
60-160 km/h 13,7”
50-80 km/h 2,5”
80-110 km/h 3,3”
110-140 km/h 4,4”
Φρένα 100-0 km/h 39,1 m
Τελική ταχύτητα 225 km/h
Μέση κατανάλωση 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 128-140 g/km
Διαστάσεις 4.500 x 1.845 x 1.642 mm
Χώρος αποσκευών 500 lt
Βάρος 1.700 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης