Εξαιρώντας το όνομα, η σημερινή BMW X1 δεν έχει και μεγάλη σχέση με την πρώτη γενιά που γνωρίσαμε το 2009. Τότε, ουσιαστικά το μοντέλο καλούνταν να διευρύνει το πελατολόγιο των Βαυαρών στην κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου από τη βάση. Και η απόσταση από τη μεγαλύτερη X3 ήταν μεγάλη. Για να μην πω χαώδης και παρεξηγηθώ.
Όχι τόσο αναφορικά με τις διαστάσεις αλλά κυρίως σε ό,τι είχε να κάνει με την ουσία... Η εικόνα άλλαξε άρδην στη δεύτερη γενιά με τον κωδικό F84. Υιοθετήθηκε η μετάδοση της κίνησης εμπρός για τις βασικές εκδόσεις ενώ διατηρήθηκαν προφανώς οι τετρακίνητες, μεγάλωσαν οι διαστάσεις μαζί και η καμπίνα, αλλά το κυριότερο, αναβαθμίστηκε σημαντικά το κομμάτι της απτής ποιότητας.
Η διαφορά ήταν μεγάλη. Η X1 ήταν για πρώτη φορά πλήρης για μια οικογένεια ή για όσους αναζητούσαν ένα ευρύχωρο SUV με premium χαρακτήρα. Συνολικά το εγχείρημα της X1 όχι μόνο πέτυχε αλλά ξεπέρασε ακόμα και τις προσδοκίες των Βαυαρών, με το κοντέρ να γράφει περισσότερες από 2,7 εκατ. μονάδες συνολικά, από το 2009 έως σήμερα. Πλέον, η τρίτη γενιά έχει εξελίξει όλα τα προτερήματα της προκατόχου της στοχεύοντας ξεκάθαρα σε ένα ακόμα πιο premium κοινό.
Στο δρόμο, η βασική BMW X1 σου μεταδίδει σημαντικό μέρος από το DNA που χαρακτηρίζει τα περισσότερα μοντέλα του Βαυαρού κατασκευαστή.
Έχοντας ήδη λοιπόν πάρει στα χέρια μας την έκδοση xDrive23d, έφθασε η ώρα να διαπιστώσουμε στην πράξη και «πόσα απίδια πιάνει ο σάκος», όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός, με την βασική έκδοση του μοντέλου: Την BMW X1 sDrive18i.
Παρότι η εμφάνιση είναι ένα ζήτημα ξεκάθαρα υποκειμενικό, στη Χ1 θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η εντελώς κατακόρυφη διαμόρφωση της μάσκας που φιλοξενεί τα «νεφρά», δεν έχει τις -για πολλούς- τεράστιες διαστάσεις των πιο μεγάλων μοντέλων της εταιρείας. Οι οποίες έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων ανάμεσα στους φανατικούς –και μη- λάτρεις των BMW.
Από εκεί και πέρα, είναι ηλίου φαεινότερο ότι το αμάξωμα έχει μεγαλώσει. Στη γλώσσα των αριθμών, η νέα X1 είναι συνολικά πιο ογκώδης -σχεδόν ταυτόσημη σε διαστάσεις με την πρώτη BMW Χ3- έχοντας κερδίσει έναντι της προκατόχου της 53 mm στο μήκος, 44 mm στο ύψος, 24 mm στο πλάτος και 22 mm στο μεταξόνιο.
Η έκπληξη ωστόσο κρύβεται στην καμπίνα. Η ποιότητα των υλικών είναι σε ακόμα ανώτερο επίπεδο, με την εταιρεία να δίνει ιδιαίτερη μεγάλη έμφαση και στην τεχνολογία. Οι λεπτές κυρτές οθόνες, το BMW Curved Display δηλαδή, που πρωτοείδαμε στην ηλεκτρική iX βρίσκει εφαρμογή και εδώ, συνδυάζοντας μια οθόνη 10,25’’ για τον πίνακα οργάνων με μια 10,7” για το σύστημα πολυμέσων.
Ένα ψηφιακό «ντουέτο» πλήρως παραμετροποιήσιμο και με τεράστιες δυνατότητες σε επίπεδο ενημερώσεων, συνδεσιμότητας και διαχείρισης των πάμπολλων συστημάτων ασφάλειας και ψυχαγωγίας που υπάρχουν. Η συγκεκριμένη επιλογή μπορεί να είναι ο ορισμός του high tech, περιορίζει όμως σημαντικά τους φυσικούς διακόπτες και εκ του αποτελέσματος μάλλον δεν καλύπτει τους πάντες από πλευράς ευχρηστίας. Πολλώ δε μάλλον όταν απουσιάζει και ο κλασσικός περιστροφικός διακόπτης του «iDrive» που διευκόλυνε σημαντικά το χειρισμό.
Ουδέν κακό αμιγές καλού βέβαια. Από τη στιγμή που εξοικονομήθηκε χώρος στο κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας, υπάρχει πλέον χώρος για μια έξυπνη «θήκη» ασύρματης φόρτισης του κινητού τηλεφώνου. Το αιωρούμενο υποβραχιόνιο με το ενσωματωμένο πάνελ χειριστηρίων αποτελεί επίσης μια λύση που συνδυάζεται με αποθηκευτικό χώρο για μικροαντικείμενα ακριβώς από κάτω.
Στο πίσω κάθισμα ουδείς από τους δύο ή και τρεις ακόμα επιβάτες θα μείνει παραπονεμένος. Υπάρχει μπόλικος αέρας για τα γόνατα με τις πλάτες μάλιστα των εμπρός καθισμάτων να έχουν σχεδιαστεί με μια μικρή κοιλότητα που εξασφαλίζει ακόμα μεγαλύτερο «αέρα».
Σημειώστε επίσης ότι το κάθισμα είναι συρόμενο κατά 130 mm, με πλάτη διαιρούμενη σε αναλογία 40/20/40 και ρυθμιζόμενη κλίση. Είναι κάτι που εκτοξεύει την πρακτικότητα της καμπίνας, δίνοντας το ελεύθερο να παίξεις με τη διαμόρφωση του χώρου αποσκευών που κυμαίνεται από 540 έως 1.600 lt για τη συγκεκριμένη έκδοση.
Από κει και πέρα, εάν έχεις όρεξη και χρήμα μπορείς να προσθέσεις στον εξοπλισμό ό,τι χωρά ο νους. Πάντως από τη βασική της έκδοση η BMW X1 προσφέρει σχεδόν τα πάντα. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας του οδηγού ή ακόμα και «γκατζετιές» –για πολλούς πλέον απαραίτητες- όπως τα Apple CarPlay/Android Auto. Ή ακόμα και το Parking Assistant, την έξτρα βοήθεια για όσους νιώθουν ότι την χρειάζονται στο παρκάρισμα.
Από τεχνικής σκοπιάς, η πλατφόρμα του αυτοκινήτου αποτελεί ουσιαστικά μια τροποποιημένη και εξελιγμένη εκδοχή εκείνης που γνωρίσαμε στο προηγούμενο μοντέλο, με στόχο εκτός των άλλων να μπορεί να υποδεχθεί τις μπαταρίες της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης iX1 που περιλαμβάνεται πλέον στην γκάμα.
Γνωστός και μη εξαιρετέος είναι και ο ο 3κύλινδρος 1.500άρης τούρμπο κινητήρας της sDrive18i. Αποδίδει 136 ίππους με 230 Nm από τις 1.500 έως τις 4.000 rpm και συνδυάζεται αποκλειστικά με 7άρι διπλοσύμπλεκτο σασμάν Steptronic. Τα paddles για το τελευταίο ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο μοτέρ φαντάζει «λίγο» μπροστά στις δυνατότητες του πλαισίου. Έχει σωστή απόκριση από χαμηλά και το λέει η καρδούλα του στις μεσαίες στροφές, ωστόσο πάνω από τις 4.000 rpm υπάρχει κάμψη της απόδοσης.
Τις περισσότερες φορές το χαρακτηριστικό σφύριγμα της τουρμπίνας ακούγεται περισσότερο από την -έτσι κι αλλιώς διακριτική- τρικύλινδρη χροιά, ενώ σε περίπτωση που αποφασίσεις να κινηθείς ήρεμα, η μέση κατανάλωση θα πέσει αρκετά. Εντυπωσιακά οικονομικό πάντως δεν τον χαρακτηρίζεις, από τη στιγμή που απαιτεί σε ένα νορμάλ τέμπο γύρω στα 7,9 lt/100 km κατά μέσο όρο.
Στο δρόμο, η βασική BMW X1 σου μεταδίδει σημαντικό μέρος από το DNA που χαρακτηρίζει τα περισσότερα μοντέλα του Βαυαρού κατασκευαστή. Δεν θέτει στο επίκεντρο της τον σκληροπυρηνικό οδηγό -υπό το πρίσμα της μέγιστης απόλαυσης, αλλά κλείνει σίγουρα το μάτι σε αυτούς που επιθυμούν μια ορθολογική προσέγγιση μεταξύ άνεσης και σπορ χαρακτήρα.
Έχει για παράδειγμα εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Νιώθεις στην καμπίνα της σα να βρίσκεσαι μέσα σε κάψουλα! Δεν περνά ο παραμικρός ενοχλητικός ήχος. Ακόμα και με τους έξτρα τροχούς των 20” με τα ελαστικά run-flat της Continental (EcoContact 6Q, 245/40) του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, μόνο σε έντονες ανωμαλίες ακούς τον ήχο από την ανάρτηση.
Θα έλεγα πάντως ότι δε χρειάζεσαι τους 20άρηδες τροχούς που συνοδεύονται από το «πακέτο» με τα εξτρά ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ στη βασική Χ1. Εδώ προέχει η άνεση και η ηρεμία. Και αυτά τα χαρακτηριστικά υπάρχουν απλόχερα με τους 17άρηδες ή ακόμα και με τους 18άρηδες τροχούς.
Επιπλέον, η νέα X1 είναι ούτως η άλλως ένα οδηγικά καλύτερο αυτοκίνητο από την προκάτοχό της. Έχει μακρύτερο μεταξόνιο, φαρδύτερα μετατρόχια αλλά και επιμέρους αναβαθμίσεις στην ανάρτηση, η οποία αποτελείται από γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω.
Επιλέγοντας δε το πρόγραμμα Sport από το μπουκέτο του συστήματος «my modes» (Personal, Sport, Efficient και Expressive), διαμορφώνεις αναλόγως την απόκριση στο γκάζι καθώς και τη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου, προσθέτοντας έτσι μια σπορ πινελιά στο σύνολο.
Εάν λείπει κάτι από αυτή την πινελιά, αυτό είναι αφενός παραπάνω δύναμη από τον κινητήρα, αφετέρου καλύτερη πληροφόρηση από το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου. Από την άλλη, όποιος επιλέξει τη BMW X1 sDrive18i για το φλογερό οδηγικό ταμπεραμέντο της, κάπου έχει κάνει λάθος. Υπάρχουν άλλες εκδόσεις στη γκάμα γι’ αυτό το σκοπό. Στις οποίες άλλωστε θα είναι και πιο ταιριαστό το πακέτο «M» πακέτο του αυτοκινήτου της δοκιμής.
Το οποίο είναι όντως εντυπωσιακό σε κάθε του λεπτομέρεια αλλά στο ταμείο ξεπερνά τις €60.000, τη στιγμή που η βασική έκδοση είναι πληρέστατη και εκκινεί από τις €38.450. Ωστόσο δεν είμαστε στην τσέπη κανενός, επομένως πράξτε αναλόγως! Το σίγουρο είναι πως μιλάμε για ένα κορυφαίο μοντέλο στην κλάση.
Τι λέει το DRIVE
Η BMW X1 sDrive18i έχει στο DNA της την πικάντικη φιλοσοφία που συνοδεύει την πλειονότητα των μοντέλων του Βαυαρού κατασκευαστή. Δεν είναι όμως σπορ. Αντιθέτως, είναι άνετη, είναι ποιοτική είναι ευρύχωρη, είναι εν τέλει ένα ολοκληρωμένο οικογενειακό SUV.
Τιμή Από €38.450
Τεχνολογία, κινητήρας βενζίνης 1.499 cc, i3, 12v, 2ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων, τούρμπο, 136 PS/4.400-6.500 rpm, 230 Nm/1.500-4.000 rpm, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2”
Τελική ταχύτητα 208 km/h
Μέση κατανάλωση* 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 143 g/km
Διαστάσεις 4.500 x 1.845 x 1.642 mm
Χώρος αποσκευών 540 lt
Βάρος 1.575 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης